Chat

Author Topic: Nuoret pilkkijät katoavat...  (Read 113015 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
Vs: Nuoret pilkkijät katoavat...
« Reply #300 on: November 19, 2010, 23:14:02 »
Jos minä kisaamaan lähden niin aivan varmasti VAIN voittoa tavoittelen. Muttakun siitä ei ole minulle minkäännäköistä iloa, niin mielummin jätän kilpapilkinnän sikseen. Ainakaan osallistumismaksua en rupea maksamaan, ellei siitä jollain tapaa hyödy.
Jos joku käy kilpapilkillä sen takia kun sielä on muitakin pilkkijöitä paljon tai siksi kun oppii vinkkejä "paremmilta" niin siitä vaan. Ei ole sitä vastaan mitään. Toiset voivat tykätä siitä paljon enemmän. Minä saan siitä sen saman ilon ja hyödyn (ja paljon enemmänkin) irti yksinkin ja ilman ylimääräisiä maksuja.
Sitä en kylläkään ymmärrä jos joku lähtee vain palkintojen perässä pilkkimään kilpaa.. Siitä loppujenlopuksi jää hyvin vähän voitolle kun tarpeeksi alkaa kisaamaan. Voihan sitä käydä hupipilkillä, ja saadessaan saalista menee ostamaan itselleen karkkipussin tai mitä haluaakaan ja maksaa "osallistumismaksunsa" näin kaupalle.
Olen kalastelijapoika!

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #301 on: November 20, 2010, 00:04:59 »
Miten voi tietää miltä voitto tuntuu jos ei ole sitä kokenut?
Miten voi voittaa kisan jos ei kisaan osallistu?

Kuten huomaamme on ihmisiä jotka nauttii kalastuksesta eri tavoin ja se heille suotakoon.

Oma kokemukseni 6 vuoden ankaran harjoittelun tuomasta kilpailuvoitosta (ei pilkkikisat) on positiivinen, vaikka ruotsalainen tulikin kakkoseksi.
Se mersu jota en saanut ei ole mitään tuon onnistumisen riemun ja tunteen kokemisen rinnalla, kun maamme laulua kuuntelee.
Ja rahaa paloi paljon enemmän kuin yhden mersun arvosta.

Kilpaileminen opetti kunnioittamaan toisia, nöyryyttä,rehellisyyttä,ahkeruutta,pettymysten käsittelytaitoa, päättäväisyyttä,itsekuria,ym. mielestäni tärkeämpiä asioita kuin tuo oman edun ja hyödyn tavoittelu tai "kovana" jätkänä elvistely.

Toki nämäkin asiat voi oppia elämällä elämää ilman kilpailujakin. (elämäkin tosin on kilpailua kohdusta hautaan)
 Kilpailussahan ei oikeasti ole mitään järkeä. Tekee useimmiten ihmisen/ihmiset "hulluksi" 8-).

pilkkimies13

• View Profile
    • Email
« Reply #302 on: November 20, 2010, 12:25:12 »
Kaikista kisoista paras on pitää kisat ite kaveriporukalla silloin ei tarvi palkintoa kun voi leijua muille sillä isolla kalalla :evil:
Nyt on enkka...VOI perkele pääs irti!!

Fisumees

• FISH
    • View Profile
« Reply #303 on: December 12, 2010, 17:31:55 »
Innokkaille keski-suomalaisille pilkkijöille jotka haluavat kisoihin, mutta eivät löydä niitä.

Keski-suomen vapaa-ajankalastajapiiri ry järjestämiä pilkkikilpailuja

Yleiset pilkkikilpailut, Hankasalmen Kalamiehet ry 5.12.2010
    Yleiset pilkkikilpailut, Laukaan Ahvenpojat ry 11.12.2010
    Kinkkukisa, yleiset pilkkikilpailut, Ylä-Keiteleen Koukku ry 12.12.2010
    Yleinen lohipilkki, Lentokala ry 18.12.2010
    Kossu-pilkki, Itä-päijänteen Kalakaverit ry 18.12.2010
    Yleiset pilkkikilpailut, Ruuhi- Lapin Erämiehet ry 19.12.2010
    Perinteinen tapaninpäivän pilkkikilpailu, Saarijärven Kaira ry 26.12.2010

1. Pilkki-cup, 1. Maajoukkuekarsinta, Tikkakosken Kalamiehet ry 9.1.2011
    2. Pilkki-cup, Ylä-Keiteleen Koukku ry 16.1.2011
    Yleiset pilkkikilpailut, Konneveden Siikamiehet ry 22.1.2011
    Yleiset pilkkikilpailut, Lentokala ry 22.1.2011
    3. Pilkki-cup, 2. Maajoukkuekarsinta, Toivakan Metsä- ja Kalamiehet ry 30.1.2011

4. Pilkki-cup, Viitasaaren Kalakaverit ry 6.2.2011
    5. Pilkki-cup, Hankasalmen Kalakaverit ry 13.2.2011
    Yleiset pilkkikilpailut, Hankasalmen Kalamiehet ry 19.2.2011
    SM-pilkin esikisa, Lappajärvi 20.2.2011
    6. Pilkki-cup, Äänekosken Tärppi ry 27.2.2011

Yleiset pilkkikilpailut, Äänekosken Tärppi ry 5.3.2011
    Yleiset pilkkikilpailut, Lentokala ry 5.3.2011
    Aune Vehniäisen muistokisat, Konneveden Siikamiehet ry 6.3.2011
    SM-mormyskointi, Etelä-Karjala 6.3.2011
    Pm-mormyskoinnin kilpailu, Hankasalmen Kalamiehet ry 12.3.2011
    MM-morrin loppukarsinta vuodelle 2012 12-13.3.2011
    Pm-pilkkimestaruuskilpailut, Laukaan Ahvenpojat ry 13.3.2011
    SM-pilkki, Lappajärvi 20.3.2011
    Kömin Pilkki, Kömin Kalastajat ry 23.3.2011
    Pilkkimaajoukkueiden loppukarsinta, paikka salainen 26.3.2011
    SM-lohipilkki, Valkeakoski 27.3.2011
    Yleiset pilkkikilpailut, Laukaan Ahvenpojat ry 27.3.2011
    Drake-pilkki, Lasten ja nuorten kilpailu, Ylä-Keiteleen Koukku ry 27.3.2011
    Panda-kisa lapsille ja nuorille, Tikkakosken Kalamiehet ry 27.3.2011
    Yleiset iltapilkkikilpailut, Lentokala ry 29.3.2011

Viitasaaren kaupungin avoimet pilkkimestaruuskilpailut, Viitasaaren Kalakaverit 2.4.2011
    Lainan muistokisa, yleiset pilkkikilpailut, Ylä-Keiteleen Koukku ry 3.4.2011
    Yleiset iltapilkkikilpailut, Äänekosken Tärppi ry 4.4.2011
    Yleiset iltapilkkikilpailut, Laukaan Ahvenpojat ry 5.4.2011
    Iltapilkki, Kömin Kalastajat ry 6.4.2011
    Yleiset pilkkikilpailutm Itä-Päijänteen Kalakaverit ry 6.4.2011
    Iltapilkkikilpailut, Hankasalmen Kalamiehet ry 7.4.2011
    Yleiset pilkkikilpailut, Itä-Päijänteen Kalakaverit ry 10.4.2011
    SM-rautupilkki, Tuulispääjärvi 16.4.2011
    10 ahvenen kisa, Hankasalmen Kalamiehet ry 17.4.2011
    SM-kiiskipilkki, Kuusamo 23.4.2011

Lähde: http://www.ksvapaa-ajankalastajapiiri.net/kitu/kituseurat/pilkkikilpailut/pilkki11.htm
Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.
Minun blogini osoite: http://www.kalassa.net/fisumees/

_morri_

• View Profile
« Reply #304 on: December 17, 2010, 11:32:47 »
Ei noita nuoria pilkkijöitä enää nykyisin kyllä liikaa ainakaan ole. Itse tunnen 3 kaveria jotka ovat tuommoisia +-18vuotiaita jotka pilkkivät... En itsekkään ole, kun vuoden pilkkinyt mutta tarkoitus olisi tätä lajia jatkaa vielä pitkään. Nuorilla on nykyään sen verran paljon muutakin tekemistä, että harva kokee jäällä istumisen mieleisemmäksi kuin vaikkapa pleikkarin tai ryyppäämisen. Kyllä se on itekkin myönnettävä, että välillä on kyllä vaikea pilkille keretä, kun opiskelee viikot toisella paikkakunnalla niin sitä sitten haluaisi nähdä vanhoja kavereitakin aina viikonloppuisin ja tietysti nuo naisetkin tuppaa syömään tuota pilkintään jäävää vapaa aikaa melko paljon  :roll:  Onneksi sitä voi aina herätä suht aikasin jäille niin kerkiää sitten muiden harrastusten pariin illasta.

Noista pilkkikilpailuista en oikein voi sanoa mitään, kun ei siitä kokemusta ole. Enkä kyllä itsekkään enää nuorten sarjaan pääsisi pilkkimään.

sami552

• Team Särkkäri
    • MSN Messenger - hapankorppu91@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #305 on: December 17, 2010, 18:23:05 »
Minua ei ota mikään niin paljoa päähän kuin tämä yleiskäsitys pilkkimisestä, että pari tuntia kykitään jonkun reiän ääressä kylmissään. Tämä laji on vaan niin paljon enemmän, kun siihen vaan jaksaa perehtyä kunnolla. Itse kokeilemalla saadut kokemukset ja onnistumiset saavat lajin tuntuvaan aina arvoiseltaan. Kun oppii hyödyntämään esimerkiksi eri syvyyksien vaihtelujen merkityksen, milloin kelpaa mikäkin ottipeli, kelin, lämpötilan, valoisuuden, ilmanpaineen ym. merkityksen. Itsellä meni ensin muutama talvi, että pääsin edes vähän näistä asioista jyvälle. Vuosien varrella saatu kokemus myös varmasti lisää saalisvarmuutta tulevaisuudessa. Mikään ei ole niin hieno tunne kuin, että joskus löytää omien päättelyjen ja kokeilujen ansiosta isojen syönnillään olevien ahvenien parven. Itse en nää esimerkiksi siinä mitään hohtoa, että jos joku on kovalla vaivalla löytänyt syönnillään olevan parven, niin mennään heti siihen viereen kairaamaan. Mitä hienoa on siinä, että toinen löytää kalat ja sinä korjaat sadon. Ja jos tosiaan on, niin että yhtään ei jaksa kävellä kalojen eteen, niin ei kyllä niitä saakkaan. Melko usein jäällä saa kävellä yhteensä kymmenisenkin kilometriä, ennen kuin uurastus palkitaan jos silloinkaan. Ja vielä tohon kisahommaan, että ei kyllä kiinnosta yhtään, koska kisa-ajat ovat pääasiassa ihan järjettömiä. Varsinkin lopputalvesta parhaat syöntiajat, eli aamu- ja iltasyönnit jää onkimatta, koska kisa-ajat ovat pääasiassa muutama tunti keskellä päivää.
« Last Edit: December 17, 2010, 18:30:38 by sami552 »
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

Fisumees

• FISH
    • View Profile
« Reply #306 on: December 17, 2010, 18:44:33 »
Huhtikuussa kyllä järjestetään noita iltapilkkejä siinä 17-20 välillä.
Ja tuo yleiskäsitys pilkinnästä on kyllä semmonen kun sami sano. Mikään ei korvaa sitä tunnetta, kun kovan työn jälkeen löytää sen ottipaikan josta saa monien kilojen saaliin.
Mutta yleensä ei noin hyvää paikkaa löydy. Haastetta pitää olla, koska muuten tämä homma olisi tylsää, kun kalaa tulee joka kerta pari kiloo.Sit pilkille lähettäs periaatteella:Nykäsempä tosta huomisen ruuan.

HAASTETTA ELÄMÄÄN! :wink:
Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.
Minun blogini osoite: http://www.kalassa.net/fisumees/

Joonas22

• View Profile
    • Email
« Reply #307 on: January 08, 2011, 03:41:32 »
Olen 15v ja ajattelin aloittaa pilkkimisen. Voisiko joku kertoa minkälaisia vapoja ym. kannattaisi hankkia samea vetiseen järveen. Olen harrastanut mato-ongintaa isä puolen kanssa kai 5-vuotta ja veto uistelua iso-veli opetti puolitoista vuotta sitten. Biologinen isäni pilkki erittäin paljon, mutta en minä käynyt hänen kanssa kuin 1-2 kertaa pilkki kilpailuissa.

Keskustelun aiheeseen: Vaikka kalastamista ei haukuta vaan enemmänkin arvostetaan (Hankasalmella) en kyllä tunne yhtään minun ikäistä tai nuorempaa joka pilkkisi tai edes kalastaisi. Mutta eihän kiinnostus uuteen voi kasvaa jos huoltaja antaa tietokoneen lapselle jo 8-vuotiaana eikä laadi mitään rajoitteita käyttö ajoista. tietokone on täynnä riippuvuutta aiheuttavia pelejä joista ei kasva muu kuin uusavuttomuus.
joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy

kuha kalle

• View Profile
« Reply #308 on: January 08, 2011, 12:23:36 »
Jos löytyy esim kirjastosta erälehti 1-2007, niin kannattaa lukea, Tuiskunen siinä kirjoittaa lähes kaiken tarvittavan alkuun pääsemiseksi. Tuun illalla laittaan tarkemmin, nyt ei ehdi. Samoin juttut sopivat kaikille jotka ovat aloittelemassa pilkintää. Kannattaa aluksi tutustua joihinkin pilkkimiehiin, niin pääsee perille kalapaikoista.

Välttämättömiä tarvikkeita jääkaira, joka onkin kallein pilkkivaruste. Kairaan kannattaa satsata. Sohjokauha, naskalit ja jonkinlainen pilkkiistuin, tosin nämä eivät paljoa maksa. Kärpästoukka  on hyvä syötti, ja niitä myydän monissa paikoissa. Purkin hinta euron luokkaa. Pilkkivapa kannattaa heti aluksi olla laadukas, koska se ei paljoa maksa. Viisi hyvin valittua pilkkiä riittää alkuun. Yksi tasuri, esim nilsun 70 mm. tasuri. kaksi pystyä esim. saukko 75 mm. ja nautilus 50 mm. Lisäksi yksi pieni mormuska tapsiin esim. saukon alle ja toinen isompi yksin käytettäväksi.  Nämä otettu halvalla alkuun- jutusta kyseisestä lehdestä.

Lämpöiset vaatteet ovat tärkeät jällä, sillä jos tulee kylmä, kalastus ei ole hauskaa.

Niksejä: Kevennä vaatetusta matkalle, varo kairan terää ja pidä se kunnossa, selkä vastatuuleen, pilki pohjan tuntumasta, kalat ylös yhtäjaksoisella vedolla, sijoita kolmeen onkeen, mormuskavapa, iso vapa isoille pilkeille, pienempi vapa normaaliin pystypilkintään matalahkosta vedestä. Utele paikallisilta pilkkisuosituksia, nuorille niitä annetaan mielellään. Pakkaa tavarat helposti saataviksi.Opettele uittotyylit, vaihda välillä pillkityyppiä. Jos haluaa kalaa, pitää tehdä töitä. Eli reikää vaan reiän perään.
« Last Edit: January 08, 2011, 16:55:02 by kuha kalle »
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Jarskimo

• View Profile
    • Email
« Reply #309 on: January 08, 2011, 15:05:17 »
Jos löytyy esim kirjastosta erälehti 1-2007, niin kannattaa lukea, Tuiskunen siinä kirjoittaa lähes kaiken tarvittavan alkuun pääsemiseksi.

Pakko sanoa, että on mun luetuin ERÄ lehti juuri tuo 1-2007. Siitä löytää kaiken. Siinä on myös aloittelijalle tehty sellainen osio, jossa on kaikki tarvittava mitä tarvitsee pilkille. Ja alle 100 eurolla kyllä pääsee harrastuksen alkuun. Ja sitten suosittelen, että panostat kairaan kaikkein eniten. Sininen (vaiko vihreä  :wink:) UR on se kaikkein parhain kaira joka on saatavilla. Joidenkin mielestä Mora on parempi kuin UR, eli kannattaa valita jompikumpi niistä. Punainen UR on huonompi laatuisempi kuin sininen, mutta kyllä silläkin reijän saa aikaiseksi. Tomvan pilkkivavan saa yleensä muutamalla eurolla ja siihen vielä siima, joka maksaa sen muutama euroa. Ja sitten aloittelijan kannattaa hommata pystypilkki ja sitten laittaa siihen alapuolelle tapsin, jonka alapuolella on morri.

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #310 on: January 08, 2011, 22:29:05 »
ite rupesin tilaa erää vasta 09.. oiskohan missään luettavissa? sillä vaikkakin harrastanu pilkintää muutaman vuoden en voi sanoa tietäväni sen enempää mitä kirjottavat täällä ja lehdissä. kokemuksen puutetta
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

kuha kalle

• View Profile
« Reply #311 on: January 09, 2011, 11:59:35 »
Katsos kirjastosta. Itsekkin rupesin tilaan 09, mutta sain enolta kyseisen lehden.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

XpexX

• View Profile
« Reply #312 on: January 12, 2011, 16:09:56 »
Itse olen 15 vuotias kyl mä pilkin ja virvelöin mutta kuten joku sano että mato-ongimalla jtn särkiä nuoret niin jooh sillähän se munkin kalastus alkoi mato koukkuun mistä en kans pitänyt ihan heti mutta siihen tottu ja se meni ihan ok. ja kyl itse irrottelin kalat oli mikä tahansa mutta nyt kun viime kesänä virvelöinnin alottanut niin kyl mää siellä pihtejä käytän irrottaa koukut kaloista voin iha suoraan sanoa. ei se kala ällöttävä ole mutta en halua mitään koukuja sormiini.. Pilkkiminen on melkeempä sama nyt kuin mato-onkiminen mutta empä ole paljoo kuin viime talvena käynyt jossai nyt tänä loppu talven 2 kertaa ainakin viel käyn.. ja kesällä monesti virvelöimpi.

« Reply #313 on: January 15, 2011, 10:39:24 »

[/quote]

Tää on niin tätä nykynuorten (osan)  "mulle kaikki heti tänne nenän eteen kannettuna, v****u mää mitään itte viitti"- mentaliteettiä.  Ihan oikeasti jos ei jaksa kahta kilometriä kantaa pilkkivehkeitä, niin kannattaa jäädä sinne pelikkarin ääreen. Se on meinaan niin, että pilkillä pitää vielä jaksaa kairata, heilutella pilkkivapaa, vintata kalaa ylös... niin ja kävelläkin siellä jäällä. Jos ei sitten vanhemmat olekaan niin "törkeen ikäviä" ja ostavat vaikka ikioman pikkumönkijän, ettei tarvii kävellä.

Harmillistahan se on, että nuoret pilkkijät katoaa. Itse olen kohdannut nuorempana sitä asennetta, että kun vanhoilta jääröiltä kysy vaikka vinkkejä kalapaikoista, että into pilkintään säilyis, niin ei niitä herunut. Näissä tapauksissa pari munat pataan- reissua saattaa innon sammuttaa heti alkuunsa.  Vastapuolena se, että pari kunnon saalis- reissua muksuna antaa varmasti kipinän jatkaa.
Valitettavasti pilkkiminen ei ole "muotia" nykyään vaan snoukkaus, dataus ja kaikki muut hianot termit tuppaa meneen ohitse.  Ja kyllä sekin on totta, että nykyään vanhemmat on itse laiskoja lähtemään jälkikasvun kanssa "eräilemään". Helpommalla kun pääsee ostamalla pleikan.  Harmi vaan, että eivät tajua lapsen kanssa vietetyn laatuajan merkitystä, varsinkin lapselle ja sen tulevaisuudelle.

Vaan mitäpä näistä, kun vetää molemmista päistä. (allekirjoittaneella meinaan)
[/quote]

Komppaan tuossa jälimmäisessä osassa, kyllähän se on vanhemmista ja juurikin just isukista kiinni. Miksi ihmetellään että nuoret pilkkijät katoaa, kun jos ei sen nuoren pilkkijän kumpikaan vanhempi ole siellä pilkillä?

Heitän ihan mutuna, että perheet missä, vanhempi/vanhemmat pilkkii, myös jälkikasvu on pienestä pitäen mukana ja ainakin todennäköisemmin jatkaa tätä jaloa harrastusta. Ennemmin kuin, jos olet vaikka 12 vuotias ja vanhemmat ei niin erähenkisiä ole. Aikoinaan ja osin vielä nykyäänkin, niin siitähän se alkaa, kun vanhempi sukupolvi rupeaa siirtämään tietotaitojaan nuoremmalle..
"Epäonistumisen todennäköisyys on suuri, kun kyvytön, opettaa halutonta, tekemään hyödytöntä."

Mightylizard

• Pygmi
    • MSN Messenger - toni_pajunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #314 on: January 15, 2011, 13:28:24 »
Ei se lapsi tosiaan lähde pilkille jos ei jompikumpi vanhemmista tai sitten joku heidän kavereistaan pilki.
Joten kaikki palstan pilkkijät vaan muksuja vääntämään että saadaan uusia pilkkijöitä. Omani ovat vielä hieman nuoria tuohon hommaan kun vanhempi on vajaa 2v ja nuorempi vajaan vuoden. Mutta kyllä kun heillä alkaa olemaan ikää +5v niin otan kyllä leudompien päivien aikaan mukaan jäälle. Mutta ei viedä lapsia sitten niille ensimmäisille 5cm jäille vaan odotellaan että jäätä alkaa olemaan sellanen +20cm.
Tuossa itse kävimme aloitusreissun tekemässä Lahden vesijärvellä niin työkaverilla oli reilu 4v. poika mukanaan ja hyvin tuokin jaksoi olla sellaiset 4h pilkillä kun käytiin välillä vähän makkaraa paistelemassa. Oli pojalla hyvä alku pilkintään kun isänsä jätti pojan pilkkimään siksi aikaa kun meni kairaamaan uutta reikää niin oli samantien 35cm nieriä siiman päässä.

Välineistä alkuun pääsee hyvin perus pilkkiongella esim. delfillä ok halpoja vehkeitä. Pienehkö kuparipysty, 5cm tasuri värikoukulla.
Itse olen pärjännyt vieläkin jäykällä vavalla pienen kuten myös ison ahvenen pilkinnässä ja hyvin on tärpit tunnettu ja ylös saatu, mutta vavathan ovat niitä makuasioita kuten myös pilkit. Ajan kanssa löytyy oikeat välineet jotka sopii itselle.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #315 on: January 15, 2011, 16:17:48 »
Keväällä lapsi pulkkaan auringon lämmittäessä miellyttävästi, sopivan tyynellä kelillä ja pilkille!

Vein tyttäreni 4-5v. merelle ottamaan
aurinkoa ja siinä sivussa kokeiltiin josko ahventa sais pilkittyä ja miltä näyttää se kairan tekemä reikä ymv.
Juotiin lämpöstä kaakaota syötiin kananmunameetvursti sämpylät ja vastailin päivänselviltä tuntuviin kysymyksiin mahdollisemman rauhallisesti ja kärsivällisesti ,
siis yritin olla läsnä ja vietettiin kai ns.laatuaikaa lapseni kanssa.

Hän nukahti lampaantaljalla vuorattuun pulkkaan, joten "pääsin" keskittymään hetkeksi pilkkimiseen ja puolen tunnin syöntijaksolta muutama pannukarkee päätyi pilkkipakkiin.

Päikkärit teki tehtävänsä ja hyväntuulinen lapsi innostui kokeilemaan miltä tuo vapa kädessä tuntuu, aika hassua oli kommentti ja sen jälkeen tapahtui se salaa toivomani kirkaisu! Isi apua täällä on kala! Yhdessä tuumin saatiin 150gr ainutkertainen kalaelämys nimeltä ahven jään päälle ja voi mahoton sitä onnistumisen iloa jota brion lelukaan ei pystyne
tuottamaan?
Sitten ongittiin tovi tyhjää ja kerroin ahventen menneen päikkäreille ,joten lähetäämpä tekemään pannulla paistettua ahvenfilettä ennen kuin vessahätä yllättää...

Illalla nukkumaan mennessä hän totesi, ...vielä yksi juttu iskä ..tänään oli kiva päivä! Niin oli totesin, ainutkertainen ja nyt  hyvää yötä!
Arvatkaapa kumpi nyt kysyy, koskas pääsis pilkille? Ja Äitikin tykkää,kun saa laatuaikaa.

Ps. tuo tärkeä ensimmäinen pilkkipäiväpäivä voi mennä pilalle esim. Kylmä,tuulinen,sateinen keli,väärä pukeutuminen,nälkä,väsynyt lapsi ja vanhempi,
pissa/kakkahätä,kylmä,kuuma,huonot välineet,kiireen tuntu tekemisessä, nämä saa lapsen/vanhemman pikemminkin vihaamaan koko touhua.
Se ,että vie lapsen pilkille on jo hyvin, nautintoa lisää, kun huomioi lasta. Itsekkin sorrun ajoittain keskittymään liikaa "omaan" kalastukseeni josta sitten kaikki kärsii ja naama voi mennä hymylakkoon.

Toinen lapsistani ei em. kuvioista välittänyt vaan jäi vasta 10v. täytettyään mato onkimisen pauloihin. Hossan lammella tuli se suurempi kuin pikkusiskolla tai iskällä ja monta muutakin. Äitillä oli taas hauskaa tosi TV:ä ja kyllä meidän isi osaa sarjaa livenä :-D!

« Reply #316 on: January 26, 2011, 20:56:51 »
KÖSTER toi sun kertomus oli kivaa luettavaa!!

Itse olen 15-vuotias myös, ja olen nyt kalastanut n. 10v  :-D

Minun veljeni vei minut 5-vuotiaana ongelle ja ahvenen saatuani tämä ainutlaatuinen harrastus (etenkin Suomessa, kun on niin hyvät mahdollisuudetkin!) lähti käyntiin!!
Olen käynyt veljeni kanssa usein kalassa tähän päivään asti ja kun hänellä on jälkipolvea varttumassa, niin pääsee muutaman vuoden päästä viemään heitä kalaan!  :-)

Minulla on pari kaveria jotka kalastavat jonkin verran vuodessa, mutta eivät tiedä siitä hirmuisen paljon, (kuten minä joka olen ollut 15v veljeni opissa ja muutenkin olen lukenut paljon kirjallisuutta siitä :-) ) mutta silti mukavaa kun pääsee juttelemaan mukavasta aiheesta kesken koulupäivän! Olen jo kyllästynyt kavereiden ''upeisiin' ryyppäämistarinoihin koska en itse juo, enkä ole niissä mukana.

Tiedoksi muille, että ottakaa ihmeessä kaverinne vaikka pilkille!! Ei se elämys siitä huonone, jos sinun kanssasi on se vähän vähemmän COOLEMPI koulukaveri, joka on kiinnostunut kalastuksesta. Itse tein sen virheen kun yksi vanha kaverini kysyi, että ''milloin voitaisiin mennä yhdessä kalaan?'' en halunnut mennä hänen kanssaan koska ajattelin silloin että hän ''pilaisi'' reissun...
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

hakalala

• View Profile
« Reply #317 on: January 27, 2011, 00:00:28 »
kyllä vain. itselläni on kolme poikaa joista vahin on jo kohta 7. tuo vanhimmainen aloitteli viime kesänä ongella ja kyllä kossi vetikin vallan kivan kokosen ahvenen 769g :D kaksi nuorempaa pitää ottaa mukaan kuhan ikää tulee lisää... itse olen kalastanut koko pienen ikäni ja uskallan väittää että ei ole metsestyksen lisäksi se kaikkein huonoin harrastus..

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #318 on: January 27, 2011, 10:20:13 »
kyllä vain. itselläni on kolme poikaa joista vahin on jo kohta 7. tuo vanhimmainen aloitteli viime kesänä ongella ja kyllä kossi vetikin vallan kivan kokosen ahvenen 769g :D kaksi nuorempaa pitää ottaa mukaan kuhan ikää tulee lisää... itse olen kalastanut koko pienen ikäni ja uskallan väittää että ei ole metsestyksen lisäksi se kaikkein huonoin harrastus..

totta, totta. kalastus olisikin aivan mahtava harrastus jokaiselle, jos eivät ennakkoluuloista ja kärjistetyistä tarinoista rupeaisi mielikuvaa vääntämään. samalla varsinkin nuorille tärkeä asema kaveripiirissä _saattaa_ kärsiä jos henkilö harrastaa jotain mistä massa ei pidä.

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #319 on: January 27, 2011, 15:04:12 »
Tässä nyt on tullut esille lukion ensimmäisen puolen vuoden aikana että ihmisiä on paljon, joita kiinnostaa kalastus, mutta ei viitsi kalastaa koska heille naurettaisiin. Ainakin moni liittyy mielellään keskusteluun kun puhuu kalastuksesta ja on kalastanut paljonkin mutta se harrastus on kuitenkin jäänyt vähemmälle. Jos hieman levittäisi sanaa tuosta kalastuksesta koulun puolella niin jos se siitä lähtisi..  :roll:
Olen kalastelijapoika!

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #320 on: January 27, 2011, 15:16:33 »
Tässä nyt on tullut esille lukion ensimmäisen puolen vuoden aikana että ihmisiä on paljon, joita kiinnostaa kalastus, mutta ei viitsi kalastaa koska heille naurettaisiin. Ainakin moni liittyy mielellään keskusteluun kun puhuu kalastuksesta ja on kalastanut paljonkin mutta se harrastus on kuitenkin jäänyt vähemmälle. Jos hieman levittäisi sanaa tuosta kalastuksesta koulun puolella niin jos se siitä lähtisi..  :roll:

voisi toimia, mutta jos esim sä lähtisit levittää sanaa leviäis myös sana susta kalamiehenä, ja ne, jotka ei liiemmin tiedä kalastuksesta vaan luke sen "homojen hommaks" kuten aiemmin threadissa on mainittu, alettais sulleki kevyesti vittuilee asiaasta. mulle ainaki yläasteel on näin käynyt. lukiosta en tiiä.

voithan sä sitä porukkaa joskus jolleki nakkivarmalle paikalle pyytää että lähtis harrastus käyntii. mä aatteli joskus houkutella jonku alottaa tuol launialanlahella. siellä ei tartte paljoo ootella että ahvena kiinni.

gifu

• View Profile
    • Email
« Reply #321 on: January 27, 2011, 15:27:03 »
Suosittelisin kaikkia kalastus seuroja pitään sellaisia "nuorten iltoja " jossa tehtäisiin käsin pilkkejä , vaappuja , perhoja ja kaikkea muuta kalastus tavaraa niin lapset pääsisivät heti koittamaan omia uistimia niin siitä voi nuoret saada kipinää

« Reply #322 on: January 27, 2011, 16:54:31 »
gifu

Tuo on aivan totta! Ehdottomasti! Myös vanhemmat voivat mennä kouluille pitämään kerhoa.
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #323 on: January 27, 2011, 19:12:48 »

voisi toimia, mutta jos esim sä lähtisit levittää sanaa leviäis myös sana susta kalamiehenä, ja ne, jotka ei liiemmin tiedä kalastuksesta vaan luke sen "homojen hommaks" kuten aiemmin threadissa on mainittu, alettais sulleki kevyesti vittuilee asiaasta. mulle ainaki yläasteel on näin käynyt. lukiosta en tiiä.

voithan sä sitä porukkaa joskus jolleki nakkivarmalle paikalle pyytää että lähtis harrastus käyntii. mä aatteli joskus houkutella jonku alottaa tuol launialanlahella. siellä ei tartte paljoo ootella että ahvena kiinni.
Kyllä aika moni kalastusharrastuksestani tietää, esim äidinkielen puheen kalastus aiheesta jälkeen, englannin kielen aineen kirjoittaminen kalastuksesta, PP2 SM-kisojen levittäjänä toimin myös (huonoin tuloksin) mutta kyllä usein kyseltiin että koska on taas pelejä ja kuinka menee. Eikä ainakaan pilkattu ole vielä.

Onhan se tyhmää ruveta haukkumaan toisen harrastuksia, yleensä haukkujat ovat "epävarmoja" itsestään ja pitää hakea huomiota puhumalla pahaa "alempiarvoisistaan". Voihan sitä kysellä niiden haukkujankin harrastuksista jos sellasia nyt sattuu olemaan. Haasta vaikka kädenväännössä ja sano että tätä se kairaaminen teettää  :-P
Olen kalastelijapoika!

hakalala

• View Profile
« Reply #324 on: January 27, 2011, 21:43:29 »
aika jännä että ihmiset nauraa jos harjoittaa kalastusta. kalastusta on kuitenkin harjoitettu kautta aikain ei ehkä enään siinä määrin kun ennen ja siinä tarkoituksessa. eipä 50 luvulla naurettu jos kalalla kävi se oli elin ehto. itse olen sitä mieltä että nuoret pois kyliltä ja vapa kouraan.

juise

• View Profile
    • Email
« Reply #325 on: February 07, 2011, 19:11:00 »
mulla on ikää 11v ja oon kalastanut siitä 7 vuotta ja kesäisin joka päivä kalas ja talvella aina kun pääsen mutta se kun en tie melkei yhtää mis on pilkkikisoi...

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #326 on: February 07, 2011, 19:13:52 »
mulla on ikää 11v ja oon kalastanut siitä 7 vuotta ja kesäisin joka päivä kalas ja talvella aina kun pääsen mutta se kun en tie melkei yhtää mis on pilkkikisoi...

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=24605

Tuolla olevista linkeistä löytyy Suomen kalamiespiirit ja sitä kautta kilpailukalenterit.  :wink:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

NaapurinNippe

• View Profile
« Reply #327 on: March 24, 2011, 12:11:13 »
Minnekkään ei ole karkaamassa nuoret pilkkijät ! Itse olen koko ikäni ollut kiinnostunut kalastuksesta, ja tänä vuonna tulee 18 vuotta täyteen. Tiiän että kuulostaa epäilyttävältä, mutta kun tänään virittelin pilkki vehkeitä niin minulle tuli mieleen että joskus pari vuotta sitten  selailin tätä foorumia ja hetken aikaa selailtuani päätin rekisteröityä tänne.  :-) ps. vinkkejä kaipailen Puruveden kalastajilta, jos täältä niitä löytyy.

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #328 on: March 24, 2011, 14:51:36 »
etsi paikkakohtasesta keskustelusta tarkemmin.

ei ne nyt niin vaan häviä, vaan huomaamattoman vähä vähältä

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #329 on: March 25, 2011, 17:01:44 »
meillä päin on aika vähän jerkki kurseja ja vaapu kurseja harmi vaan että kalastus olisi minun lempi asia täällä.
fishing rocks!

center>