Nuoret pilkkijät katoavat...

Started by Arffi, February 28, 2007, 09:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joonas-setä

Ittellä ollu siinä mielessä hyvä tilanne, että ku tälläsissä pienissä kylissä saimaan vieressä asunu koko ikänsä, on vesistöt lähellä, pelit ja vehkeet löytyy, jos jotain ei löydy ni aina on joltakin kaverilta lainaan saanu. Uskoisin että kyllä niiltä nuorten vanhemmilta tai jonkun kaverin vanhemmilta löytyis pilkkivehkeitä tänäkin päivänä, jos vaan niitä nuoria kalahommat kiinnostaisi. Ja sen verran vielä palaan tuohon kalavehkeiden hankintahintaan, tuttujen 15 vuotias poika oli jouluna saanut 240 euroa rahaa, joilla voi ostaa vaatteita, sillä oli kuulemma saanut farkut, kaksi t-paitaa ja pipon. se vaan kun on se valintojen maailma...
kyllä iso kal(j)a on aina mukava yllätys.

KÖSTER

Quote from: vaapunvetäjä98 on January 08, 2013, 07:22:42
Quote from: raksi98 on January 07, 2013, 15:02:47
http://www.youtube.com/watch?v=Im4VNkt3fJ0 !..EI KATOA..!
juu kyllä me raksin kanssa kierretään kisoja täällä länsi-savossa jonku verran  :-)
KALASTUS ja METSÄSTYS on parhaat harrastukset IKINÄ!!!!!!!! :lol:

Ootahan ku pääset viinaan ja naisiin :-D!

KÖSTER

Quote from: joonas-setä on January 16, 2013, 14:39:44
noo, tottahan tuo toki on, mutta kyllä sitä pilkkiharrastuksen voi aloittaa paljon pienemmälläkin kalustolla kuin mitä luettelit.
kairan saa nykyään jo 30 eurolla. (vaikkapa tuollaisen nordic sea jääkairan hong kongista)
vapa alkaen 5,95 euroa
ja sitten jos 50 euroa laittaa pilkkeihin ynnä muuhun sellaiseen ni kyllä 100 eurolla jo vallan mainiosti pääsee alkuun.
no, mutta se siitä. Toki jos sattuu kohdalle joku nuori kalamiehen alku, tarjoudun kalakaveriksi ja välineetkin lainaan että pääsee reijälle ronkkimaan :D

Kaira lienee pakko ostaa.... kuten siimakin kehimisvavankin voinee rakentaa kohtuu halvalla vaikkapa metsästä kerätystä puusta jne,, pystypilkinkin vois itse suunnitella ja toteuttaa? Jos nyt aivan skotiksi rupeaa...tosin siihen junnuikäinen tarvitsee osaavan oppaan vaikkapa isä,äiti tai se kalakummi jne...ja netistä löytyy malleja....ehkäpä ohjeitakin...

Itse vien lapseni hyvällä kelillä kalaan.... olen siis "opas" en niinkään itse pääse nauttimaan ihan vielä ....koskas mennään pilkille on tullut jo monta kertaa nuoremman suusta :wink:>>sitten kun aurinko paistaa ja on leppoisat kelit vastaan......ja siten mennäänkin hyvän mielen ja eväsherkkujen kera jos on syöntitaukoa kalantulossa...otetaan kaakaot parannetaan maailmaa ja rentoudutaan....ns. laatuaikaa....

Olempa vakuuttunut ,jotta harrastus jatkunee nuoremman osalta ehkäpä läpi elämän.....kaikki merkit siihen viittaa....ei lähetä vielä>vielä yksi>täytyy vielä varovasti koittaa osaako murjottaa jos iskä saa isomman kalan  :-).

vaapunvetäjä98

Se on kyllä totta että sitä rahaa menee tähän harrastukseen mutta suurin osa korvaantuu tahdon voimasta ja palavasta halusta tähän jaloon harrastukseen. Pitää sitä rahaa sijoittaa mutta se elämys jonka siellä kesäiltana tyynellä järvellä uistellessa ja auringon laskiessa kokee ei niillä vanhoilla päivilläkään unohdu. Olen sitä mieltä että kaikki on mahdollista jos tahto tulee suoraan sisimmästä. Ne kalastajat jotka ei sitä ymmärrä ei kalasta tunteella. :wink:
Haittaakshe sua jollain tapaa?

esranta

Juu menee sitä rahaa tähänkin harrastukseen, kuten ratsastukseen, viulun soittoon, fudikseen, taitoluisteluun, balettiin, jne.. Fudin noista taitaa olla halvin, muut aika tasoissa pilkkivehkeiden kanssa tai kalliimpia.

Itse alottelen 20 vuoden tauon jälkeen pilkkimistä ja ostin honkkarista Sea "romu" kairan, jonka sitten palautin yhden reissun jälkeen. Kairasta terä susi, reissun jälkeen ei saanut enää käsin siipimutteria auki, että kairan saisi kahteen osaan ja auton takakonttiin. Nyt on sitten 10 eurolla löydetty käytetty UR:n juhlakaira punasella terällä, tämä testiin sunnuntaina.

Hommattuna haalarit, hanskat, kaira, lämpösaappaat, 3 pilkkivaan paketti, siimat, jne...

Vanhoja oli tallessa värikoukut, pilkit, nostokoukku:-)

Syöttikala

Tässä nyt ei ollut kysymys aikuisista ihmisistä, joilla on jo entuudestaan kosketuspintaa kalastukseen ja rahaa mitä käyttää, vaan nuorista junnuista nykypäivänä joiden käsitys kalastamisesta on peräisin korkeintaan telkkarista ja tulot suoraan iskän lompakosta. Näille kun annat 50€ rahaa ja sanot että osta harrastusvälineitä, niin ne ostaa äkspokspelin tms. Uskokaa huviksenne, että nykypäivänä nuoret ei ensimmäisenä ole menossa kalaan vapaa-aikanaan, hyvä kun ulos pääsevät ja sielläkin hihhuloivat ilman pipoa kahenkympin pakkasissa.. Maalla ja kaupungissa olevat nuoret on eri maata ja valtaosa nykynuorista asuu kaupungeissa entistä enemmän luonnosta vieraantuneiden vanhempiensa kanssa. Kun nämä nuoret aikanaan alkavat penikoimaan niin saattaa olla, että suvun ainoat kalastuskokemukset hautautuu vaarien ja muorien mukana multaan..

Ella

Noo noo. Se nyt riippuu ihmisistä ja nuorista tietenki vaikka joo eipä kuule monelta että ois kalassa käyny viimesen 10 vuoden aikana. Itte 20 ikää ja pilkkimistä ja muuta kalastamista kyllä tulee harrastettuu :))))

BlackIce

Itse olisin kiinnostunut pilkkimään, mutta eipä tuota mahdollisuutta ole. Asun sopivasti kylällä, eikä nuita järviä tai mitään hyviä pilkkipaikkoja ole yhtään 10km säteellä, kun apostolin kyyti ainoa keino, joten jää sekin kiinnostus siihen. Asun myös sen verran korvessa olevassa paikassa, että ei kisoja täälläpäin ole. Kerran olen osallistunut Paljakka-pilkkeihin, ja silloinkin äidin kanssa.

KÖSTER

Juu, onhan se noinkin vaikka sanotaan suomea tuhansien järvien maaksi, ei niitä sentään jokapaikassa ole :?.

Ehkäpä mopolla sitten tai autolla jahka saa hommattua ja ikä sallii?

Särki pelle

Itte oon 12-v nuori poika, jolle kalastus on elämä! :mrgreen:  Asiaa kylläkin edistää se, että talo onkin rannan vieressä. koulussa on oikeestaan vaan yksi toinen joka käy pilkillä. Toki siä on myös pari sellastakin, jotka käyvät kerran vuodessa pilkillä ja jos eivät saa kalaa heti niin alkavat pelleillä. Tuntuu että mitä nuorenpana lapsen vie pilkille, sitä varmemmin se jatkaa harrastusta. johtuu varmaan siitä että sellanen 6 vuotias ei varmaan paljon kalan koosta välitä.

BlackIce

Itsehän voisin jo mopokortin käydä, mutta siinäkin ongelmia. Ei rahaa korttiin, mopoon ja bensoihin, lähimpään kaupunkii se 45km matkaa, eikä ole millä mennä.

Sinne men sekin nuoruusinto :(

JuP3

Oudolta kuulostaa ettei lammen lampea kilometrien säteellä.  :?
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Turbosonni

Joo ei se helppoa ole, itse olen pilkkinyt 10 vuotiaasta asti yksinään, isukki muutaman kerran viitsi käyttää järvellä ja sen jälkeen kaverin kanssa käytiin lirkkimässä särkiä kun isäukolta tuo kiinnostus loppui. Vähän sama juttu kävi tuon metästyksen kanssa. Enempi kiinnostaa ukkoa tuo sohvalla makoilu vaakatasossa viikon päivät...Välillä ollut talvia ettei oo pilkillä edes käyty, ei hirveästi ole innostanut polkupyörällä sotkea monta kilometria kamat selässä järvelle, josta lähinnä nousee vain kiiskeä ja särkeä. Meillä on täällä päin aivan erinomaisia, todella kalaisia lohilampia mutta teitä ei pidetä auki talvella. Kesäisin kyllä ajeltiin mopoilla lammille kalaan mutta pilkille sinne ei pääse kuin hyvällä kelkalla. Kyllä se vielä näin 30 vuotiaanakin kyrsii kun tietää ettei kunnon apajille pääse, se yksi kerta riitti kun jumitin auton kiinni jonnekki metsätielle ja edessä oli sellainen 12 kilometrin jalkapatikka takaisin :D

Savinen

Meillä on 7 vuotias tyttö ja pian 5 täyttävä poika. Onget ostin jo edelliskesänä heille semmoiset lyhyet teleskooppi tikut eivät maksanu kun jonkun euron. Viimekesäksi ostin molemmille pienet umpparikela virvelit, että hiukan sitä heittämistäkin on jo harjoiteltu. Nyt oltiin viikonloppuna pojan kanssa pilkillä.  Ei hirveän usein tule lähdettyä sinne kalaan mutta kesäisin kun ollaan emännän vanhempien mökillä niin kyllä siellä sitten ainakin ongitaan.  Lapsille vaan se saaliin saaminen on tosi tärkeä juttu vaikka se ei olisi kuin pieni särki lemikki kissalle. Jos mitään ei ala siellä siimanpäässä tapahtua tulee pitkästymisen piru eikä se enää jaksa kiinnostaa.  Toi pilkkiminen ainakin nyt meni ihan kivasti paistettiin makkaraa ja poika sai monta kalaa, siskollekin hommattiin oma vapa ja varmaan sitä mennään taas lasten enon kanssa pilkille viikonloppuna.