Chat

Author Topic: Pahimman makuinen kala mitä ootte syönyt?  (Read 50698 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pescador

• He. Vahinko.
    • MSN Messenger - salmon6@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
Pahimman makuinen kala mitä ootte syönyt?
« on: March 02, 2007, 14:30:24 »
Mikä on pahimman makuinen kala mitä ootte syönyt? Mulla taitaa olla se lahna
« Last Edit: February 04, 2009, 08:39:21 by salmon6 »

Hemulisoturi

• View Profile
Vs: Pahimman makuinen kala mitä ootte syönyt?
« Reply #1 on: March 02, 2007, 14:32:36 »
Mikä on pahimman makuinen kala mitä ootte syönyt?Mulla taitaa olla se lahna :|
Kaikkihan kalat varmasti maistuvat hyvälle, jos ne valmistetaan oikein.
Samoin myös kaikki kalat saadaan maistumaan pahalle, jos ne valmistetaan väärin.
Mutta huonoimmalta maistunut kala taitaa olla kiiski.
Tosin kiiskeen tutustuin joskus pari vuotta sitten kun laavulla istuttiin. Ei mitään mausteita. Varmasti kiisken myös hyvän makuiseksi saa, jos sen valmistaa oikein.
« Last Edit: March 03, 2007, 08:36:24 by Hemulisoturi »

allu_

• View Profile
« Reply #2 on: March 02, 2007, 15:25:46 »
Kotimaassa en ole löytänyt vielä yhtään pahanmakuista kalaa. Toki olen pahaa kalaa täälläkin syönyt mutta vain silloin kun se on ollut huonosti valmistettua tai vanhentunutta.

Kreikassa söin pahaa kalaa, tilasin annoksen "mix of fishes", eli lautasellisen erilaisia kaloja. No melkein kaikki kalat paitsi miekkakala (joka on muuten älyttömän hyvää) löytyivät kun vain meni uimaan. Suurin osa maistui ihan hyvältä, ei kyllä voi verrata Suomen kaloihin, mutta yksi maistui aivan hirveältä. Sellainen vähän särjennäköinen, mitä paikalliset pääasiassa onkivat. Nimestä ei hajuakaan.

[Vision]

• View Profile
« Reply #3 on: March 02, 2007, 15:30:07 »
Kiisken laitoin tikun nokkaan ja paistoin nuotiossa. Oli kyllä jännä maku mutta ei nyt niin hirvee. :-P

Joku ihmeen päähänpisto sekin oli.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Fiskare

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: March 02, 2007, 16:25:19 »
Kaikkihan kalat varmasti maistuvat hyvälle, jos ne valmistetaan oikein.
Erittäin hyvin sanottu.
 :-D

Pro Pilkkijä

• Omakuva paintilla näppärästi.
    • MSN Messenger - kassu24@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #5 on: March 02, 2007, 16:26:58 »
Japanissa oli välillä oikeasti pahanmakuista kalaa. Mutta koto-Suomessa taitaa olla minullakin lahna.

allu_

• View Profile
« Reply #6 on: March 02, 2007, 17:04:05 »

Kaikki lahnan vastustajat! Miten te olette lahnanne valmistaneet jos se pahaa on ollut? Se ei todellakaan ole mielestäni mikään paistokala, vaan savupönttöön kuuluu. Herkullista savukalaa, tosin aika ruotoista. Pannulla valmistettuna se oli minunkin mielestäni aika pahaa. Koittakaa ihmeessä savustusta niin voi mielipide muuttua.

vastarannankiiski

• View Profile
« Reply #7 on: March 02, 2007, 21:42:14 »
No normaalisti menee kyllä kaikki kala alas, eikä oo vielä suomalaisista kaloista tullu vastaan semmosta joka maistus pahalle. Se on sitte eri asia jos kala maistuu mudalle, sillon sitä ei taho syyä pirukaan...
Ja allu_ on siinä oikeessa että lahna on hyvää savustettuna.
Huumoria pitää olla!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #8 on: March 02, 2007, 21:59:10 »
Kiiskihän on lähisukua ahvenelle ja kuhalle. En ole vielä sitä maistanut, mutta veikkaisin makua kuitenkin hyväksi.

Pahimpia kaloja on varmaan ollut salakka, yli 3kg hauet, silli(t)... EIPÄS! Nyt minä tiedän, pahin kala on ehdottomasti pakaste-sei!

Yksi kuvottava kokemus on ala-asteelta, kun ruokana oli "savuhaukea". Minähän vetäsin ison köntin sitä, koska oletin sen olevan herkkua. Koulukeittiö oli savustanut kalat jotenkin ihmeellisesti ja kypsentäneet ne höyryllä. Vetistä ja märkää, vahvasti savunmakuista sitkeää kalaa. Silloin oli oksennus lähellä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: March 02, 2007, 22:07:02 »
Mikko on syönyt salakkaa? Olisit muuten onnellinen että koulussasi oli haukea. Meillä ei ole juuri koskaan muuta kuin pakasteseitä. Joskus kirrekiusausta.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Haugi_94

• Guest
« Reply #10 on: March 02, 2007, 23:05:04 »
Se on kai särki. No ei mitkään kalat mitä olen syönyt ole maistunut kovin pahalta.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #11 on: March 02, 2007, 23:08:18 »
Mikään muu kala ei ole ollut pahan makuinen (mitä olen maistanut) kun koulun paistettu sei ja turska. Niitä en pysty vaan kunnolla syömään. Koulussa ei ole muuta kun seitä joskus turskaa ja kirjolohi kiusausta tai keittoo.
Olen kalastelijapoika!

Fiskare

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: March 02, 2007, 23:19:32 »
Mun mielest koulun sei on herkkua..
...Mut tääkin on ihan mielipide kysymys.
 :-D

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #13 on: March 03, 2007, 13:58:16 »
Kyllä kaikki kalat, mitä mä oon maistanu on
maistunu tosi hyvältä!
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: March 03, 2007, 15:14:15 »
Ruutanoita olen kerran paistanut ja maku oli niin makea, ettei niitä montaa voinut syödä.

Salmo

• Guest
« Reply #15 on: March 03, 2007, 15:38:05 »
No särkeä on tullut tietysti maistettua, mutta myös paistettua toutainta. Ei todellakaan ollut erityisen herkullista ja kaiken lisäksi se oli erittäin ruotoista.

Lahna on sitä herkullisempi mitä isompi se on - ja juuri savustettuna. Isossa lahnassa on runsaasti rasvaa ja täten se on erinomainen savukala.

Tiedänpä yhden entisen kalastusneuvoksen, joka sotien aikaan kalasti Laatokalla kiiskiä. Tänä pävänäkin väittää sen olevan kaikkein herkullisin kala. Ongelma vain on, että täällä päin ne ovat niin älyttömän pieniä ruokakaloiksi.

Kesällä haustakin tulee todella pahan makuista, jos kalaa ei saa nopeasti kylmään ja se alkaa jo pikku hiljaa hunontua. Sitten kun vielä perkuuvaiheessa lihan sotkee hauen limaan, niin lopputulos ei ole erityisen onnistunut.

lape89

• View Profile
« Reply #16 on: March 03, 2007, 18:04:55 »
Taitaa olla silli. Siis sellanen maustesilli jota kaupassa myydään purkeissa. Ja sitten toinen on graavilohi. Raaka kala ei oikeen minulle maistu.

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: March 03, 2007, 21:47:36 »
En siitä pahimmasta tiedä mutta ihan pakko on sanoa vaikka aiheesta poiketen mutta mun mummo tekee suutarista sellasia "kalapullia" , siis niinku lihapullia mut kalapullia...Ne on hyviä... :-P

---  Miten tää aihe kuuluu heittokalastukseen?
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Hakala

• jep...
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: March 04, 2007, 18:45:50 »
Meri haukihan se on, Y ruoto, epämiellyttävä syödä ja maku ei sovi minulle, mutta mausteilla saa ihmeitä aikaan!
Menneisyys on historiaa, tulevaisuus utopiaa.

kalle

• View Profile
« Reply #19 on: March 05, 2007, 20:26:33 »
 Ehdottomasti särki. Poikasena sain tod.ison särjen, mato-onkikin tartti soutamalla hakea järveltä kun kala veti sen veteen kun hain lisää matoja!

Siitä on kammo jäänyt, se ei vain ollut hyvää, halstraamalla sen tein. Minulla on vahva sääntö, kun valmistan kalaa, ja se on "keep it simple, stupid!!!"

eli en paljoa maustele kaloja. Voipihan olla, että jossain ammoniakki liemessä särkikin on hyvää, mene ja tiedä.

Ai niin, Juvekselle tärppi: isot toutaimet, sanotaan vaikka yli 2kg, niin savustappa piruuttaan, on hyvää, ja pienemmistä toutaimista saa mudan maun pois pakastamalla, isothan käyttävät pikkukaloja jo ravinnokseen...

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #20 on: March 05, 2007, 20:33:26 »
Olisikohan se lahna ja ehkä suutari. :-P

Nuo maistavani lahnat olivat mudanmakuisia, merilahna voi varmasti olla hyvääkin.
Ja savustamalla lahnamme kypsytettiin, ja vieläpä ennen savustusta annettiin lahnojen uida lähedessä useita tunteja - ei auttanut.

Kiiski kuulemma on ihan yhtä hyvä kala maultaan kuin kuha tai ahven. Niitä voi vaan olla aika paha perata kun ovat niin limaisia.

allu_

• View Profile
« Reply #21 on: March 05, 2007, 20:48:50 »
Nuo maistavani lahnat olivat mudanmakuisia, merilahna voi varmasti olla hyvääkin.
Ja savustamalla lahnamme kypsytettiin, ja vieläpä ennen savustusta annettiin lahnojen uida lähedessä useita tunteja - ei auttanut.

Nyt en kyllä ymmärrä. Oletteko savustaneet ihan päin honkia, tai sitten lahnanne ovat olleet alle puolikiloisia? Itse olen syönyt useita kertoja savulahnaa, sekä mereltä että järveltä, yhtä hyvää molemmissa. Mutta se lahna ei saa olla kovin pieni, muuten on liian ruotoinen eikä maistu niin hyvältä.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #22 on: March 05, 2007, 20:54:45 »
Lahnat olivat vajaita kiloisia. Enkä usko, että savustuksessa olisi vikaa ollut. Samanlailla joskus ajat sitten savustettiin merilahnoja ja ne olivat hyviä. Itse en vaan niiden makua enää muista kun on varmaan yli 10v siitä aikaa.

kalle

• View Profile
« Reply #23 on: March 06, 2007, 08:22:05 »
Juu, kyllähän tuo oudolta tuntuu, ettei savustamalla saisi lahnasta hyvää, kunnon suolaus etukäteen on ratkaiseva tekijä, toisaalta, makuasioistahan tässä keskustellaan, mutta oudolta kuulostaa...

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: March 06, 2007, 16:18:36 »
Eikö jossain sokkotestissä särki voittanut taimenenkin? Eli kypsennätte vain oikein niin kai se on hyvää.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Hakala

• jep...
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: March 07, 2007, 18:52:53 »
Lahna (1-2kg) suolaantuu 15% suolaliuoksessa 2-4 tuntia ja savustettu lahna on kypsä kun perä/selkäevä
irtoaa vetämällä kalasta. Itse en ole huonoa savulahnaa ikinä syönyt.

Mutta se lahna ei saa olla kovin pieni, muuten on liian ruotoinen eikä maistu niin hyvältä.

Ihmiselläkin on nuorena enemmän luita kuin aikuisena. :wink:
Menneisyys on historiaa, tulevaisuus utopiaa.

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: March 07, 2007, 20:24:58 »
Lahna (1-2kg) suolaantuu 15% suolaliuoksessa 2-4 tuntia ja savustettu lahna on kypsä kun perä/selkäevä
irtoaa vetämällä kalasta. Itse en ole huonoa savulahnaa ikinä syönyt.

Mutta se lahna ei saa olla kovin pieni, muuten on liian ruotoinen eikä maistu niin hyvältä.

Ihmiselläkin on nuorena enemmän luita kuin aikuisena. :wink:
Sama määrä kait niitä luita on, lihaa vaan vähemmän niiden luiden ympärillä.

pumpkinca

• View Profile
« Reply #27 on: March 07, 2007, 21:47:57 »
Kylläpä sanoisin että todella kuumana kesänä pienestä järvestä saatu kirjolohi..Hitto että maistui mudalle,tokihan riippuu järvestä.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #28 on: March 08, 2007, 18:25:26 »
Kylläpä sanoisin että todella kuumana kesänä pienestä järvestä saatu kirjolohi..Hitto että maistui mudalle,tokihan riippuu järvestä.
Mainitsemisen arvoinen esim vanha kunnon Pohtiolampi! *BLECH*

S.P.B

• Guest
« Reply #29 on: March 08, 2007, 18:36:16 »
Ruutana on pahin kala mitä olen syönyt, siinä oli vahva mudan maku.

ps. Tuon mudalta maistumi sen olisi voinut estää, kun olisi laittanut kalan puhtaaseen veteen elävänä uiskentelemaan.

center>