Eka hauki tuli, kun lähdin isän kanssa ekaa kertaa kalaan. Kesällä olin 50mk maksavan umpikelasetin saanut synttärilahjaksi ja koleana syksy ilta lähdettiin sit yhdessä kalaan. Ajettiin Laihallelammelle, Ylämaalle, jonne on rajavartiat istuttanut haukea ja ahventa sotiemme jälkeen. Aikamme heiteltyä isän kanssa, ilman tärpin tärppiä, oltiin jo lähdössä. Isä otti lepoa mökkinaapurin kanssa maatessa lammen laitamilla. Päätin sitten iskeä Abu Droppenin kopion kiinni. Kuparinen ja punaset pisteet. Pari heittoa heiteltyäni, lähti kunnon roikku-heitto. Huomasin, että jäi pohjaan ilmeisesti kiinni ja koitin kiskoa, mutta ei mitään. Huusin isälle että tulisi apuun. Sitten sieltä pyörähti julmetun kokoinen hauki, pienen pojan mielestä ainakin

Mökkinaapurimme ja isäni pomppasi pystyyn ja tuli apuun. Oli vähän pelottavaa seisoa siinä suorannan laitamilla, jos astuisi väärään paikkaan sukeltaisin itse suohon. Isä otti virvelini ja koitti nostaa ylös, juuri kun siima katkesi sai hän siitä otteen ja veti hauen ylös. 3,5kg joka on vielläkin ennätykseni. Tuosta on se 9-10v aikaa ja olin silloin toisella luokalla. Oli siinä kyllä ihmettelemistä ja kertomista koulussa ja kotona, kun oli tullut ensimmäinen kala

Hiton hyvät muistot tuosta retkestä.