Chat

Author Topic: Millä vieheellä sait ensimmäisen haukesi?  (Read 56288 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

• Guest
Millä vieheellä sait ensimmäisen haukesi?
« on: March 12, 2007, 20:15:03 »
Pitkästä aikaa oikein tällainen perus-perus-aihe. Jokaiselle heittokalastajalle se ensimmäinen virvelihauki on merkittävä tapaus, joten ottivieheenkin muistaa varmasti pitkään. Millä vieheellä Sinä sait ensihaukesi?

Oma ensimmäinen haukeni, noin 40 cm pikkupeto, tarrasi Abu Flyer -nimiseen lippaan jota ei ole valmistettu enää aikoihin. Lipan lehti oli fluoripunainen mustilla raidoilla, runko musta + kultapilkkuinen ja koukussa helmikanan höyheniä. Paikka oli mummolan lähijärven laituri ja ajankohta heinäkuu 1991. Olin täyttänyt aiemmin keväällä 12 vuotta.
« Last Edit: March 31, 2008, 10:55:55 by Kaivo »

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Millä vieheellä sait ensimmäisen haukesi?
« Reply #1 on: March 12, 2007, 20:17:11 »
Pfft, miten tuonkin muistaisi.. Varmaan Atomiin, koska se oli lähes ainoa viehe, jota nappulana heittelin kun menin isän kanssa kalaan. Tai sitten se lasten umpikelasetin ainoa viehe... täysmuovinen oranssi vaappu.. Ha, ha, ha.
Edit: Olin tuolloin muutaman vuoden vanha...
« Last Edit: March 12, 2007, 20:32:41 by Yuz »
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

[Vision]

• View Profile
« Reply #2 on: March 12, 2007, 20:27:00 »
Se oli kultainen professori punaisella helmellä.Muistan kun enon virvelillä heitin professoria kaislikon lähellä ja "suuri" hauki nappasi. Kun sain sen väsytettyä soudin äkkiä rantaan ja menin mummolan rantaan näyttämään haukea.Ilalla sain sitten syödä ihan ekaa haukea jolla painoa 700g  :-)

Olin tuolloin 9 vuotias.
« Last Edit: March 13, 2007, 17:49:39 by [Vision] »
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #3 on: March 12, 2007, 20:38:57 »
Bete Nix, ruohosuojattu, maalattu oranssin väriseksi päälipuolelta. Ottipeli, nykyään säilössä tuleville kalastajille.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #4 on: March 12, 2007, 20:42:08 »
Vuonna -99 sain muistaakseni ensimmäisen virvelini. Joku Abun umppari se oli ja sen mukana tuli joku kumikalalippa.
Isän kanssa oltiin mökkijärvellä soutelemassa ja pysähdyttiin isän sedän mökin saunarantaan.
Siinä heitin virveliä yhteen pohjukkaan ja kumikalalippaan otti kiinni reipas kiloinen puikkari. Huutoa oli niin, että äiti järven toisessa päässä tuli laiturille katsomaan.
Eli ensimmäinen hauki tuli jollain Abun kumikalalipalla.
Kuva tästä kalasta varmaan jokaisessa vanhassa albumissa.  :lol:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: March 12, 2007, 21:49:53 »
Keltasella jigillä ensimmäinen hauki oisko ollu joskus 1992. Eka viehe hauki tuli Bete nix:llä ahven väritys.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

suspi

• View Profile
« Reply #6 on: March 12, 2007, 22:23:54 »
Eka hauki tuli Rahajärveltä alkukesästä 2003. Vieheenä toimi Fladenin dolphin vaappu sinisenä mustilla raidoilla. Oli se kyllä mahtavaa väsytellä sitä huimaa petoa. Alussa ei tienny, et mitä tehdä. Kelasin hauen vaan veneen viereen ja nostin suoraan vavalla veneeseen. Ihme ku ei siimat poikki menny.
 Oli sitä haukea veneen pohjalla mukava katella. Ja painoahan tuolla saaliilla oli 670g, mut kyllä se ainaki parikiloselta tuntu. :wink:

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #7 on: March 12, 2007, 23:38:18 »
Miten voitte muistaa ekat haukenne?  :-o
itellä ei oo hajuakaan millä ois eka hauki tullut, sen teidän että umpikelalla se tuli, mutta viehettä en kyllä muista enkä kyllä paikkaakaan.
Voisin kuitenkin veikata että mökkilaiturilta jollain lipalla taikka sitten hi-lo vaapulla(hi-loa tuli tolla umppari setillä viskottua jonkin verran, isälläni niitä kun oli jokunen. Silloin olen ollut varmaan 5-7vuotias. 
Muistan kyllä joitakin yksittäisiä tapauksia ekoista haspelilla saduista hauista jotka olivat jo 1,5-2kg luokkaa ja pieneltä lammelta...nämä hauet tuntui sitten tosi isoilta!
 :-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Salmo

• Guest
« Reply #8 on: March 12, 2007, 23:51:41 »
Muistan hyvin sen lusikan, jolla ekan haukeni sain, mutta merkkiä en muista. Se oli enoltani saatu vanha ja patinoitunut Tobyn näköinen. Hauella oli painoa 1,5 kg ja se tuli erään Näsijärven saaren rannalta heitellen. Muistan hyvin, kun haavia ei ollut ja isäni kahlasi polvia myöten haukea hakemaan. Itse olin varmaan sen verran hurmoksessa ja hauki oli saatava ylös! Pönötyskuvakin tapahtumasta on tallessa.

Edit. Tarkistin purjeveneen lokikirjasta, että hauen sain vuonna 1995.
« Last Edit: March 12, 2007, 23:53:44 by Juves »

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #9 on: March 13, 2007, 07:38:49 »
Minä olen saanut ensimmäisen haukeni 4-vuotiaana uistelemalla jostain järvetä (en millään muista mistä järvestä). Kala tuli vaapulla ja umpikela taisi vielä olla silloin. En ole varma. Vaapun väriä en muista, mutta ei ollut kovin iso koska yritin ahvenia silloin. Kalalla taisi olla painoa noin 500g.
« Last Edit: March 13, 2007, 13:06:32 by pilkkiäijä »
Olen kalastelijapoika!

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #10 on: March 13, 2007, 08:35:47 »
Tuon kuin muistaisi...olen tainnut kyllä saada ensimmäisen haukeni mato-ongella.
Mutta jos virvelikalastuksesta on kyse niin saattaa olla ensimmäinen tullut Professorilla.

tormentor

• MSN Messenger - kose93@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #11 on: March 13, 2007, 14:56:04 »
Eka hauki (peräti 20cm pitkä pikku peto..no hauki ja mun eka virvelikalahan se silti oli) otti 1koon oranssiin vibrax lippaan mummolan laiturilta..oisinkohan ollu sillon 5 tai 6 vuotias..  :-)
« Last Edit: July 29, 2007, 17:17:00 by tormentor »

Eetu_

• View Profile
« Reply #12 on: March 13, 2007, 15:15:02 »
Oranssilla Fat Rapilla-

aapeli

• Ensimmäinen Itse sidottu perho...
    • View Profile
« Reply #13 on: March 13, 2007, 16:04:21 »
Se taisi olla joku halppis lippa. semmonen musta-puna-valkonen jossa ne on siksakissa.
Taasko tässä kävi näin...

[Vision]

• View Profile
« Reply #14 on: March 13, 2007, 16:22:59 »
Se taisi olla joku halppis lippa. semmonen musta-puna-valkonen jossa ne on siksakissa.

Calico Cat?
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #15 on: March 13, 2007, 16:35:44 »
Bete Krokodilella nous eka hauki, painoa hurjat 1,2kg. Umpikelalla ja 120cm vavalla vielä tuli, voi sitä riemua kun se sitten nostettiin veneeseen :-D 4-vuotias olin silloin, kahtelin valokuvia siitä vähän aikaa sitten.

S.P.B

• Guest
« Reply #16 on: March 13, 2007, 16:50:05 »
Joskus pienempänä sain bilteman halpa kopiolla, hauella ei ollut painoa kuin 1,5kg.

ara_1

• View Profile
« Reply #17 on: March 13, 2007, 16:50:53 »
mulla tais ottaa eka hauki ihan vaan perus valkoseen toukkajigiin ja vielä suht pienehköön sellaiseen :-D
Hauestaja ;)

Lipp4

• Before thinking, DO IT twice!
    • MSN Messenger - lipp4_@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #18 on: March 13, 2007, 17:03:01 »

Tuolla se ensimmäinen hauki (420g :-D) tuli.
Lisäksi ennätyshaukeni 2,3kg tuli samaisella prfessorilla.
a.k.a Kalahullu

suspi

• View Profile
« Reply #19 on: March 13, 2007, 17:08:42 »
Miten voitte muistaa ekat haukenne?  :-o

Se on vaan jääny päähän. Samalta reissulta muistan paljon muutakin asiaa.
Sää oli Pilvinen ja kolea ja vähän vettäkin satoi välillä. Tuultakin riitti.
Ekan kerran veneessä olin mukana, niin tahto vähä jännittää... Ihan vapisin.
Serkku sai samalla reissulla hauen mustalla lotto-lipan tapaisella uistimella ja hauella oli painoa 760g.
Kun kalaa ei saatu, niin aloimme pilkkimään veneestä. Kalaa saatiin ihan kivasti. Samalla reissulla Avokelasta irtos ruuvi ja sanka irtosi. Siimat kiskoin käsin veneeseen. Onneks ruuvikin löyty veneen pohjalta. :-)
Kyseisellä alueella oli nähty karhu edellisenä yönä ja vähä jännättiin, et nähtäiskö sitä. Autona meillä oli myrkynvihreä Fiat 127.
Aika hyvin jääny päähän ekan hauen saaminen.

sami552

• Team Särkkäri
    • MSN Messenger - hapankorppu91@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #20 on: March 13, 2007, 17:31:48 »
Kuuden vanhana olin isän kanssa toisvedellä eli meidän mökkijärvellä ahvenia onkimassa. Heittelin siinä veneestä lippaa, kun lippa jäi milestäni  "pohjaan" annoin vavan isälle, mutta siima alko yhtäkkiä nousta ylöspäin ja siima meni löysälle vaikka vene ankkurissa ja isä kelas koko ajan. Mutta sitten siima kiristy ja räikkä alko huutaan. Isä antoi vavan mulle ja käski antaa löysiä, kun ei ollut mitään perukkeita. Isä sitten souti rantaan ja minä kelasin löysät pois ja isä otti siiman käsiinsä. Kun siinä oli aikansa tapellu ja väsytelly haukee niin otti päästä kii ja nosti järjettömän hauen rantakiville. Hauki painoi 9.6kg ja suurimmaks se on jäänykkin. Hauki tuli ahventen sivutuotteena ja vuonna 1997.  Ja tietenkin apukuokku kotona kun aina.  :wink:
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

« Reply #21 on: March 13, 2007, 20:06:37 »
puna-valkosella nils master spearheadilla ekan haukeni sain n.500g.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

« Reply #22 on: March 13, 2007, 20:08:19 »
OHo MELKOSEN HAUEN sami552 SAANU KUUSVUOTIAANA JA VIELÄ EKA HAUKI!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

lape89

• View Profile
« Reply #23 on: March 13, 2007, 20:28:29 »
Halpa-Hallin 3 euron Jakki lusikka 11cm/30g. Hauki oli 900g peto ja se otti uistimeen 20cm vedenpinnan yläpuollelta, kun olin nostamassa lusikkaa pos vedestä ja hyppäsi oikeastaan melkeen rannalle. Ei päässy väsyttelemään  :-(. Sama Jakki lusikka on edelleen pakissa ja olen saanut sillä myös oman enkka hauen.

Haugi_94

• Guest
« Reply #24 on: March 13, 2007, 20:31:33 »
Mulla oli joku kuusamon räsänen (kuparinen)!!! paino jotain 1,5 kg. päästin takas!

heittäjä

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: March 13, 2007, 23:16:14 »
Ensimmäinen haukeni sain vanhan Vuosaaren Urheilukalastajien veneenlaskurampin vierestä. Nykyinen kanava siinä. Heittelin siinä kaverini kanssa puna-musta-valkoista koon 2 Calico cattia, ja sitte nappas kiinni. Siinä kelailin sisään ja ajattelin et varmaan ahven, mut se oliki 400g pikku hauki :)

Kyseisellä Calico catilla sain myös ensimmäisen virvelikalanikin, mutta calico cat jäi myöhemmi johonki kiveen kiinni :(
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #26 on: March 14, 2007, 16:20:03 »
Mun eka haukeni tuli Krokotiililla!Painoa tällä
pedolla oli jotain 400 grammaa.  :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

appe

• MSN Messenger - ahonen993@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: March 14, 2007, 16:30:00 »
Rapala original värissä B (sininen selkä muuten hopeinen). Kattelin sen uintia ees taas liikkeellä laiturin edessä ja sitten tärähti 2kg hauki  :wink: . Oli muuten ~10 v lapselle aika hurjan kokonen kala  :lol: . Muistan vieläkin ku huusin isälle laiturilta että: "ISI APUA TÄÄLÄ ON KAUHEE HAUKI".Olin puhunut sitä ennen, että kuinka otan jätti kalan, nii isä kai luuli eka että pelleilen  :roll:
EDIT: Rapala on vielä tallessa. Ei sentään kalastus käytössä.
« Last Edit: March 14, 2007, 16:32:51 by appe »

kt250465

• View Profile
« Reply #28 on: March 16, 2007, 13:59:35 »
Olen kalastanut vasta muutaman vuoden, joten eka luupää on hyvin muistissa. Noin kiloinen iski Myran Toni-lippaan kiiltävällä lehdellä ja mustalla rungolla, jossa kolme kullan väristä raitaa. Sama keskikokoinen lippa on sittemmin antanut pientä ruokahaukea useamman kerran. Alkuperäinen meni järven pohjaan siiman katkettua heitossa, mutta ostin samantien uuden tilalle.
Kalastaja on ikuinen optimisti.

miika71

• View Profile
    • Email
« Reply #29 on: March 16, 2007, 19:37:37 »
Ensimmäisen haukeni sain mökki järveltä,rapala originalilla.Olimme ukkini kanssa juuri tulossa rantaan,kun yhtäkkiä ihmettelin,että miksi vapani taipuu,luulin,että uistin on pohjassa,mutta pian selvisi,että kalahan se siellä siiman päässä teutaroi,sitten parin minuutin päästä kun saatiin kala veneeseen,niin kyllä siinä oli meikeläinen iloinen ja kun kalakin painoi ensimmäiseksi haueksi ihan kiitettävät 3.1 kg.niin kyllä siitä riitti juttua pitkään.Olin tämän tapahtuessa 6-vuotias

center>