Chat

Author Topic: Lohi ja Taimen: Tilanne Muutokset  (Read 5013 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JyriKo88

• View Profile
Lohi ja Taimen: Tilanne Muutokset
« on: March 19, 2007, 17:42:16 »
Minulle on jäänyt hieman epäselväksi tämä lohen ja taimene kalastuksen kokonaisuus. Pieniä rippeitä sieltä täältä värin ja vaapun malli puolesta mutta todelliset nyrkkisäännöt uupuvat. Haluaisin itse saada hyvän kokonais käsityksen millaista viehettä kannattaa uittaa , millä kelillä ja mihin aikaan vuodesta. En hae mitään valmiita vaappuja vaan perusvärit.
Aloitetaan ykkös aiheella eli Keväällä. Nyt kun kohta kalastuskausi alkaa joilla niin eikö Taimenen saamisessa ole hyvät mahdollisuudet. Puskien ja suojaisten paikkojen alta kannattaa hakea taimenta mutta missä ne isot on? Kun Merikarvialla jossa pääsäännöllisesti kalasta on mahdollisuus saada yli 6kg taimeniakin. Esimerkiksi kun heittää isommassa virrassa niin vaappua on hankala saada  menemään haluttuihin paikkoihin. Tarvitsisin tässä asiassa sellaista apua miten saan sen vaapun menemään syvemmälle ison veden aikaan jotta tavoittaisin ne kivien kolot. Kun tuota tietoa veden alaisten kivien paikoista on tullut jo viime kesältä hyvinkin paljon. Tästä siirtyisin vaapun viritykseen. Kummalla on enemmän merkitystä värillä vai uinnilla? Mitkä ovat hyvä värit keväällä taimenen kalastukseen , entä lohelle. Nyt siis edelleenkin etsin nykkisääntöä väreille ja väri yhdistelmille!  Kuinka saan vaappuuni voimakkaamman uinnin? Pystyykö siis esimerkiksi Rapalan Countdowniin saamaan lisä potkua?

Mitenkä sää vaikuttaa kalan syöntiin , onko havaintoja? Vaihdatteko vaappua jos aurinko menee pilveen ja alkaa sataan tai aurin alkaa paistamaan taas? Mitkä väritykset kannattaisi ottaa käyttöön milläkin säällä Keväällä , Kesällä , Syksyllä ?   Kuinka Kesällä veden lämpimyys vaikutta kaloihin? Entä syksyllä saateen alkaminen , aktovoiko syönnin?  Milloinka kannattaa käyttää ns. vakio värinä hopeaa,kultasta,pronssia tai vain muita värejä.

Vaikka täällä on jo satoja vastaavia topicceja niin nyt yritän tällä kasata kaikki tiedot yhteen ettei tarvitsisi etsiä yksitellen joka paikasta tiedon murusia. Haluaisin vihdoinkin saada sen ensi lohenkin sieltä joesta ja nyt hyvät vinkit olisi tarpeeseen. Yrittäkää valaista vastauksianne omilla kokemuksillanne.  Koittakaa jaksaa vastata selkeästi vaikka kirjoitukseni onki sekava. Ottakaan esimerkiksi pohja kaavaksi tämä:

Kevät:

Lohi - värit:
Taimen - värit:
Paikat:

Kesä:
Värit:
Paikat:

Syksy:
Taimen - värit:
Lohi - värit:
Paikat:

Vaapun viritys: miten potkua lisää ja syvyyttä:

Sään muutokset - väri vaihdokset: Kevät/Syksy
Tuulisesta/Myrkyisestä -> Tyyneen: Kevät/Syksy
Kuivasta -> Sade keliin: Kevät/Syksy
Aurinkoisesta -> Pilviseen: Kevät/Syksy

Minusta jos tämä topicci toteutetaan kunnolla niin ei tarvitse jatkossa vastata jokaiseen yksittäiseen kysymykseen vaan saa antaa suoran kaavan tästä , jollei tämä ole jo sitten sellainen pikku topicci   :-D Jos jotain tärkeää jäi humioimatta niin lisätkää vastauksiinne.
OOO?

Oletko Onnen Onkija?

miigu

• Guest
Vs: Lohi ja Taimen: Tilanne Muutokset
« Reply #1 on: March 19, 2007, 21:18:05 »
No tässäpä jotain vappuja, Tosin ovat aika kepeitä heitellä,.

Tossa toi 2 on vesisadekelille hyvä ja 3 sit aurinkoiselle säälle 15 myös toimii aurinkoisella säällä,,  4,6,8.9,10,11 on toiminu lähes sit joka säällä ja 14. 1 on taas ollu loppu kesästä hyvä. 5 on toiminu niin päivällä kuin yöllä.. tossa 12 on hopee selkä joka ei kuvassa oikee näy toimii yöllä yleensä tosta mallista on myös se syvemmällä uiva ihan ottipeli yöllä. yöllä kannattaa myös kokeilla kirkkaita ärsyke värejä esim 2.

Mut ehkä nyrkki sääntönä vois olla et kirkkaalla kirkasta ja tummana päivänä sit hiukan tummempaa mut toki kannattaa myös synkemmällä säällä kokeilla ärsyke värejä esim 15 tai 2. ja uinti syvyyttä kannattaa hiukan kokeilla et jos on esim monttuja jossain kosken niskalla nii niissä on yleensä kalaa joka säällä.. Mut kyllä kannattaa kaikki käydä läpi mitä löytyy.

Alku keväästä vesi on vielä hiukan kylmää ja kannaa valita sit hiukan rauhallisemmin uiva uistin ja voihan sitä kokeilla jotain kylmemmän väristä esim jotain sinistä, kesemmällä sit jotain räväkämmin uivaa ja jotain lämpimämpää esim 15.

Mut se pitää aina melkee ettii ne ottipelit paikka kohtasesti et joku voi olla toisessa paikassa hyvä ja joku toisessa.. mut tossa nyt jotain millä oon ite saanu kirree ja taimenta..
(11 on sit joka sään ja ajan väri toimii aina :-D)..

KYllä minä oon aina sään mukaa uistinta vaihtanu jos rupee sataa tai sää muuttuu synkäks ja yöllä oon uittanu sit tummempaa esim, musta selkä hopee kylki punanenvatta ja musta piste kyljes.

Syksyl vois olla hyvä toi 1 värinä eli jotain sinertävää ja ruskeeta kun puut on ruskeita ja vesi on jo hiukan kylmempää..

Tässä nyt on valmiita värejä mut jospa joku viisaampi sit kertoo sitä nippeli tietoo noista väreistä enemmän.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: March 19, 2007, 22:14:15 »
Tilaappas Mikolta Procyoni. Tuskin tuottaa pettymystä  :wink:
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

JyriKo88

• View Profile
« Reply #3 on: March 20, 2007, 12:06:01 »
Kiitos hyvästä kuvasta, miigu. Minun silmääni toi 1. näyttää myös hyvältä jos siinä on ruskeetakin. Erikoinen väritys kuitenkin! Minkälainen uinti tuossa on sulla? Mä tässä mietin muutaman tail dancerin hommaamista 5cm , kun niillä pääsis syvälle. Korkean veden aikaa marikarviallakin on syviäkin kohtia ja 2-3m pitää päästä että löytää veden alaset kivet. Kirkkaalla säällä tuo 7. on toiminut hyvin taimenelle minulla. Numero 16 olisi taas minusta ihan kuuman kesäpäivän aikaan kirjolle hyvä. Asiasta toiseen:

Merikarvialla on muutamia paikkoja missä ei kalasteta lähes ollenkaan. Kannattaisiko minun ennemmin mennä etsimään lohta todella hiljaisista suvannoista kauempana koskista vai juuri sieltä kosken alapuolelta missä keräävät voimia seuraavaan nousuun? Kuitenkin näillä paikoilla kalastuspaine on todella suuri.

Antakaas muutkin hyviä esimerkkejä kuvien kanssa! Sitten kun saadaan tarpeeksi tietoa kasaan ja niputtaa yhteen niin saadaan se ns. nyrkkisääntö  :wink:
OOO?

Oletko Onnen Onkija?

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: March 20, 2007, 15:16:57 »
Ei ole kuvaa, mutta oletko nähnyt Slammer-vaappujen seassa sellaista kuin Alex? Solakan muotoinen, käyrä musta-kulta-ruskea-värinen vaappu. Ihan kelvollinen syyslohelle, mutta vaihda ihmeessä koukut.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

JyriKo88

• View Profile
« Reply #5 on: March 20, 2007, 16:25:32 »
En ole nähnyt , Löytyykö netistä jostain kuvaa sen muodosta?
OOO?

Oletko Onnen Onkija?

miigu

• Guest
« Reply #6 on: March 20, 2007, 18:02:30 »
Minä tykkään kalastaa aina hiukan hiljasemmas paikassa on se kuitenkin kivempi itekseen kalastaa mitä kuunneella toisten jonniiin joutavia juttuja.

Tosta uinnista en nyt muista millanen se on ku viime kesänä en päässy juurikaan noita vaappuja uittaa ku pari kertaa tuolla oulun alakanavalla.

center>