Chat

Author Topic: Popperit  (Read 112115 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
Popperit
« on: March 18, 2007, 19:05:18 »
Mitä mieltä olette poppereista ja mitä olette niillä saaneet? Mulla on tommonen Jaxonin särkivärinen popperi. Uitin tänään kokeeks ja ihastuin heti. Luotan siihen että tänä kesänä vielä isoja sillä tulee.. Koskas alkaisi popper maittaa kaloille?
« Last Edit: April 05, 2007, 18:59:38 by Juves »
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kaivo

• Guest
Vs: Popperit
« Reply #1 on: March 18, 2007, 19:54:07 »
Oma haukipakkini kaipaa vielä ensimmäistäkin pintavaappua, mutta ostan heti muutaman kappaleen kunhan satun niitä jostain löytämään. Matalilla kalapaikoillani joudun toistuvasti tilanteisiin, joissa pinnassa kulkeville ja voimakasta "meteliä" pitäville vieheille olisi käyttöä. Puolen metrin vedessä käyttökelpoiset vieheet ovat tunnetusti vähissä.

Olen seurannut viime vuosina sivusta useamman kerran, kun velipoika saa Rapalan Skitter Popilla tärppejä tilanteissa, joissa kaikenlaisilla muilla pintakulkuisilla haukivieheillä saa heitellä rauhassa ilman kalahavaintoja. Pintavaappu tuntuu olevan tehokkaimmillaan (sisävesillä) alkukesästä, kun hauen kutu on ohi ja kalat ovat vielä matalissa vesissä tankkaamassa. Popperi vaikuttaisi olevan sen luonteinen viehe, että se on toisinaan selvästi tehokkaampi viehetyyppi kuin muut, joskin toistaiseksi perinteisemmillä vieheillä on tullut tulosta useammin.   
« Last Edit: March 18, 2007, 21:14:21 by Kaivo »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #2 on: March 18, 2007, 19:55:43 »
Itse olen niitä merellä käyttänyt ja parhaaksi ajaksi havainnut kesäajan. Silloin kun vesi on jo lämmennyt. Hauet mitä olen saanut ovat olleet välillä 1 - n.3 kg. Suurin osa kuitenkin sellaista 1-1,5 kilon luokkaa. Hienosti ne kuitenkin siihen lyö, usein kuitenkin ohi ja toisella yrittämällä kiinni. Useimmiten matalasta, noin metrisestä ja alle olevasta vedestä kasvustojen väleistä ja edustoilta.
Vesi lentää ja sydän pamppailee kun popperilla kalastele.

Fiskare

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: March 18, 2007, 19:59:22 »
Oon minä poppereilla (pienillä) jotain ahvenia saanu, mutta kerran kun olin Vanhankaupungin suvannolla kalastelemassa sillä niin kirre hyppäsi suoraan sen yli. (Oli varmaan melkee 20cm ilmassa)
Oli aika mielenkiintoinen näky.
 :-D

Salmo

• Guest
« Reply #4 on: March 19, 2007, 12:03:02 »
Popperithan ovat viime vuosina nousseet loistaviksi taimenvieheiksi koskilla, jopa varsin vuolaassakin virrassa. Suurena etuna perusvaappuihin ja lusikoihin nähden voisi kuvitella uppoamattomuuden, jolloin pohjatärppejä tulee paljon harvemmin.

Itsekin olen saanut parhaiten kalaa kesällä - mökkijärveltä haukia. Kuumana kesäpäivänä varjon puolen harvahkot lumpeikot ovat ottialueita. Lumpeiden välissä poksahteleva Skitter Pop on paitsi erittäin hauska myös toisinaan suunnattoman tehokas.

tammerkoski

• MSN Messenger - haba_zotzot@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #5 on: March 19, 2007, 14:11:02 »
Mites tätä uitetaan? Ihan tavallisesti kelaamalla vai pitääkö nykäsyjä tehdä välillä?
''Kalastus suomalaista elämää''

Salmo

• Guest
« Reply #6 on: March 19, 2007, 14:31:46 »
Mites tätä uitetaan? Ihan tavallisesti kelaamalla vai pitääkö nykäsyjä tehdä välillä?

Skitter Poppia itse uitan mieluiten vavalla nykimällä joko alaspäin tai ylöspäin. Kelallakin tuon saa popahtelemaan katkokelaamalla, mutta vavalla uinti on voimakkaampaa. Eli oma uitto on vastaavaa kuin jerkeille: nykäisy, löysä siima sisään, nykäisy jne.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: March 29, 2007, 19:38:49 »
Toimivatko popperit vielä taimenelle, vai vaativatko nekin kesän ajankohdaksi?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Tosimies

• Guest
« Reply #8 on: March 29, 2007, 20:06:04 »
taimenta en ole ikinä popperilla saanut, mutta erä-lehdessä oli ollut testi jossa taimenet otti popperiin keskitalvellakin.
ite olen saanut haukia ja hienonkokoisia eli yli 200g ahvenia jonkunverran.

fatoverboard

• MSN Messenger - fatoverboard@luukku.com
    • View Profile
« Reply #9 on: March 29, 2007, 20:07:38 »
Ittelläni on kans yks tollanen rapalan skitter pop jonka ostin heti sillon kun tulivat markkinoille ja uitinkin sitä melko ahkeraan koko kesän mutta ainoa kala jonka sain oli joku kilon kokonen hauki simojoelta. Sen kesän jälkeen en ole vieheeseen koskenutkaan mutta vois taas ens kesänä kaivaa esiin jos sillä vaikka saiskin jotain.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #10 on: March 30, 2007, 21:24:21 »
Joskus viime joulun tienoilla tuli heiteltyä virveliä yhdessä lahdessa kun lämpimiä ilmoja piteli.
Ei tullut kalaa yhtään. Ei edes tärppejä.
Otin pakista sitten jonkun tuntemattoman 10cm puna-valkean vaapun, josta turpalevy katkennut.
Sillä heittelin ihan leikkimielessä ja vetelin sitä pitkin veden pintaa kunnes melkein jalkojeni juuresta pohjasta nousi arviolta kilonen peruspuikkari ihan pinnalle ja lopulta komean hypyn saattelemana ''popperi'' suuhun.
Ei pysynyt kiinni, mutta ainakin tärppi oli todella näyttävä.
Ensi kaudeksi pitää ostaa kyllä muutama Skitter Pop ja kalastella niillä sitten vaikka syksyllä suuria pakka-ahvenia.

Salmo

• Guest
« Reply #11 on: March 30, 2007, 21:44:44 »
Toimivatko popperit vielä taimenelle, vai vaativatko nekin kesän ajankohdaksi?

taimenta en ole ikinä popperilla saanut, mutta erä-lehdessä oli ollut testi jossa taimenet otti popperiin keskitalvellakin.
ite olen saanut haukia ja hienonkokoisia eli yli 200g ahvenia jonkunverran.

Joo, toimivat kuulemma keskitalvellakin -20 asteen pakkasessa taimenille, mikä mielestäni kuulostaa oudolta, sillä kalan luulisi olevan suvantojen pohjalla miedossa virrassa. Radiossakin joku kaveri hehkutti poppereita koskivieheinä juuri talvella.

Popperilla pystyy kyllä kalastamaan tehokkaasti matalat osat koskesta ja pohjatärppien osuus on hyvin pieni.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: March 31, 2007, 18:38:29 »
Todella hyvä viehe isommalle ahvenella jos järvi/ lampi/ (merenlahti?) sattuu olemaan matala.. ja ihmekkös tuo kun se on kehitetty basseille jotka ovat ahvenen sukulaisia  :roll: toki haukikin tykkää napata siihen, ja joskus hieman harmittavankin usein puolentoista kilon puikkare havittelee popperia kesken hyvän ahvenjahdin  :| isoa haukea en ole koskaan saanut sillä..

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: March 31, 2007, 20:53:16 »
Millaisia poppereita olette käyttäneet? Minun popperini on melko tukevarakenteinen, mutta olen nähnyt esim. Slammerin paketissa todella pitkiä, solakoita puikkoja. Ja millainen on paras haelle oman kokemuksen mukaan?

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: March 31, 2007, 22:08:58 »
no omasta mielestäni paras popperi on rapalan skitterpop sen vuoksi että se on ainut joka "poppaa" kunnolla kun muut vaan pärskyttävät vettä.. vaikka pyytävyydestä en sitten tiedä millaisia nuo slammerit on  :roll:

Salmo

• Guest
« Reply #15 on: March 31, 2007, 22:27:00 »

Itsellä on Skitter Poppien lisäksi joitain yllä olevien kaltaisia halpispoppereita, muistaakseni juuri Slammereita. Skitter Pop tosiaan "popahtelee" noita paremmin, kuten Mixxxu edellä totesi. Omissa Slammereissa oli lisäksi käyttökelvottomat alkuperäiskoukut ja maali lohkeilee todella herkästi.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: April 02, 2007, 16:12:22 »

Tuollainen minulla on, särjen väreissä. Suu vaan on varsin erilainen kuin tuossa kuvassa, eli huulet ovat pidemmällä ja on kuopantynkää.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: April 02, 2007, 17:37:11 »
minkä merkkinen ja onko tullut kalaa?

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: April 02, 2007, 17:38:19 »
minkä merkkinen ja onko tullut kalaa?
Jaxon on valmistajan nimi. En ole vielä ehtinyt tarjota kuin taimenelle, eli ei saalista - vielä.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: April 02, 2007, 22:27:13 »
Pistän vielä kuvaa kyseisestä vieheestä. Sori, mutta hologrammivieheestä on lievästi vaikeaa saada selvä kuva! Alla Seniori vertailun vuoksi.

No, eiköhän siitä sen verran näe.

kalle

• View Profile
« Reply #20 on: April 03, 2007, 08:52:06 »
Mitäs olette mielipuolta, voisiko popperin kalastavuus perustua osin myös sen uutuuteen, eli kalat eivät osaa varoa sitä tai eivät ole kyllästyneet tarjontaan? Itse aion hommata 2-3kpl, ja kokeilla ensikesänä, kuulemma erinomainen myös isoille ahvenille.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: April 03, 2007, 14:04:31 »
en usko että pyytävyys perustuu juurikaan siihen uutuuteen, vaan siihen että kala huomaa pinnalla räpiköivän, "haavoittuneen" uistimen ja ajattelee että siinähän on helppo saalis.. nuo rapalan skitterpopit ja etenkin walkit ovat vain todella kiven alla täällä suomessa kun kalastusmuoto on hieman vieras.. veljekset keskisellä on kattava valikoima poppereita joten siellä kannattaa piipahtaa jos sattuu lähistöllä asustelemaan  :roll:

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: April 03, 2007, 18:13:59 »
en usko että pyytävyys perustuu juurikaan siihen uutuuteen, vaan siihen että kala huomaa pinnalla räpiköivän, "haavoittuneen" uistimen ja ajattelee että siinähän on helppo saalis..
Poppereiden kohdalla ei tietääkseni ole näin. Tiedät varmaan miltä näyttää, kun keskikesällä ahven ajaa pikkukaloja takaa? Popper esittää juuri tätä - pakenevaa pikkukalaa, joka hyppii takaa ajavaa petokalaa pakoon.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: April 03, 2007, 19:40:25 »
en usko että pyytävyys perustuu juurikaan siihen uutuuteen, vaan siihen että kala huomaa pinnalla räpiköivän, "haavoittuneen" uistimen ja ajattelee että siinähän on helppo saalis..
Poppereiden kohdalla ei tietääkseni ole näin. Tiedät varmaan miltä näyttää, kun keskikesällä ahven ajaa pikkukaloja takaa? Popper esittää juuri tätä - pakenevaa pikkukalaa, joka hyppii takaa ajavaa petokalaa pakoon.
Joten popperin teho perustuisi tavallaan kateus reaktioon  :roll: voi se niinkin olla..

Tosimies

• Guest
« Reply #24 on: April 03, 2007, 20:25:20 »
Joten popperin teho perustuisi tavallaan kateus reaktioon  :roll: voi se niinkin olla..

Te inhimillistätte kaloja.. Kalat eivät luultavasti ole kateellisia toisilleen tyyliin " toi sai hyttysen mun o pakko saada samallainen"
Se että kala haukkaa popperiin johtuu nälästä! Kala syö silloin kun ruokaa on tarjolla ja nälkä sattuu olemaan. Kalat syövät myös varastoon ruuattomien päiviän takia.

Nälkään se vieheeseen isku perustuu! Hauella tai lohella ehkä ärsykkeeseen tai reviirin puolustukseen, mutta silloin ei ole nälällä osuutta asiaan

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: April 03, 2007, 20:27:31 »
Se on tutkittu juttu, erityisesti pilkinnässä. Kun yksi kala ottaa pilkkiin, ottaa toinenkin, joten syönti voi kalojen noustessa parantua dramaattisesti kateuden takia.

kalle

• View Profile
« Reply #26 on: April 04, 2007, 22:21:48 »
Niin, sillä vain ajattelin, kun koskikalstuksessa usein neuvotaan kokeileen jotain erilaista, mihin eivät petokalat ole tottuneet..

Vainu

• View Profile
« Reply #27 on: April 09, 2007, 12:31:32 »
Minkäkokoiset popperit ovat toimineet teillä parhaiten? Oletettavasti mitä suurempi popperi, sitä enemmän ja suurempia haukia se mahtaa kiinnostaa, veikkaisin.
Entäs tulisiko popperin olla mahdollisimman pieni esimerkiksi ahventa kalastettaessa?

kaivo

• Guest
« Reply #28 on: April 09, 2007, 14:18:39 »
Minkäkokoiset popperit ovat toimineet teillä parhaiten? Oletettavasti mitä suurempi popperi, sitä enemmän ja suurempia haukia se mahtaa kiinnostaa, veikkaisin.
Sellaisen käsityksen olen saanut, että hauelle käytettävät popperit ovat yleisesti ottaen melko pieniä verrattuna niihin tavallisiin vaappuihin, joita samankokoisille hauille tarjotaan, esim. 7 - 10 cm mittaisia. Ehkäpä poppereiden pitämä pärskintä vaikuttaa siihen, että vieheen ei tarvitse olla kovin suuri jotta se tulee huomatuksi? Saattaa olla, että kovin isokokoinen popperi jopa pelottaa kaloja, ainakin hyvin matalissa paikoissa..?

Entäs tulisiko popperin olla mahdollisimman pieni esimerkiksi ahventa kalastettaessa?
Näin voitaisiin ajatella, samoista syistä kuin hauenkin kohdalla. Esim. Rapala Skitter Popin pienin koko (5 cm) voisi olla käyttökelpoinen. Se saattaisi kelvata ahvenelle varsinkin silloin, kun osutaan isohkojen ahventen ajoparveen joka hätyyttää pikkukaloja pinnassa.
« Last Edit: April 09, 2007, 14:20:34 by Kaivo »

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #29 on: May 09, 2007, 17:18:38 »
juu ne tahtoo olla vähän kiven alla täälä suomenmaalla  :| halpispoppereita löytyy jonkun verran honkkarista ja rapalan skitter poppeja olen löytänyt ainoastaan keskisten kyläkaupasta..

center>