Chat

Author Topic: Koski-/jokikalastus  (Read 53438 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Saukki

• View Profile
    • Email
Heikkokalastus koskessa
« Reply #60 on: July 13, 2012, 10:08:37 »
Eilen pitkästä aikaa kävin Tornion Kukkolankoskella heittelemässä lusikoita. Kovasti virtaavassa koskessa lienee tarkoitus käyttää sen verta painavia vieheitä, että ne uppoaa pohjan tuntumaan. Valitsin paikaksi sellaisen kohdan jossa vesi virtaa tasaisemmin eikä isoja aaltoja synny.

Heittotapa: Heitto hieman ylävirtaan ja siima nopeasti kireälle, sen jälkeen kelaan kokoajan löysät pois kunnes viehe on heitto rannan puolella -> siimat sisään ja uusi heitto.

Ja nyt niitä kysymyksiä asiasta:
1. Onko tapa oikea jos tähtäimessä on jalokalat?
2. Vieheiden menekki on oletettavasti korkea, mutta minkäs teet?
3. Millaisia vaihtoehtoisia tapoja olisi tarjolla?

Forever alone

• View Profile
Vs: Koski-/jokikalastus
« Reply #61 on: July 13, 2012, 13:53:36 »
Itse kalastelen nimeltämainitsettomassa koskessa taimenta Rapalan Team Eskolla, Originalilla sekä lipoilla. Vaappujen on syytä olla kelluvia, sillä olen huomannut seuraavan taktiikan toimivan erinomaisesti:

1. Heitä vaappu yllävirtaan kiven yläpuolelle
2. Kelaa heti tyhjät pois
3. Anna vaapun kellua kiven ohi ja tee samalla pieniä nykäyksiä (muista siis pitää koko ajan tuntuma vieheeseen!)
4. Kelaa vaappu rauhallisesti ylös, sillä taimen saattaa käydä kiinni vielä kiven ohittamisen jälkeenkin
5. Suunnittele jokainen heitto etukäteen mielessäsi ja yritä käydä läpi kaikki mahdolliset paikat, joissa voisit olettaa taimenen olevan
6. Muista pitää pää kylmänä kalan napattua, taimen on erittäin voimakas kala ja sen ylössaamiseen voi mennä aikaa erittäin paljon. Ei ole mitään syytä kiirehtiä kelauksen kanssa. Turha kelaaminen ja jarrun laulattaminen silloin, kun taimen on kiven takana "jumissa" kiertää vain siimaa ja näin se saattaa katketa, jolloin menetät kalan.

Lipalla kalastamisessa käytän erittäin pieniä lippoja, esimerkkinä Meppsin ykköskoko. Heitän lipan 90' kulmaan rantaviivasta ja kelaan sitä nykimällä. Kun lippa tulee jo melkein rantaviivan myötäisesti, kelaan erittäin hitaasti. Välillä pysäytän kelaamisen kokonaan, jolloin olen huomannut, että taimen nappaa hanakasti.

Toivottavasti jollekin oli apua, mutta muistakaa, että toisaalla hyväksi koetut uittotekniikat eivät välttämättä toimi toisessa joessa. Paras tapa saada kalaa on keskittyä kunnolla vain yhteen jokeen/koskeen ja laittaa muistiin kalojen ottipaikat ja uistimet sekä kelaustyyli, jolla kala tuli. Kireitä siimoja! :wink:

Saukki

• View Profile
    • Email
« Reply #62 on: July 13, 2012, 14:49:18 »
Pitääpä itekkin kokeilla ensi kerralla myös vaappuja. Varsin rauhallinen virta lienee tuolla koskessa missä heittelet, nopeassa virrassahan vaappu suurinpiirtein vain vilahtaa ohi. Ottaako taimen pinnasta kovemmassa virrastakin vai toteutatko tuota vain rauhallisemmissa pooleissa?

Itse kalastelen nimeltämainitsettomassa koskessa taimenta Rapalan Team Eskolla, Originalilla sekä lipoilla. Vaappujen on syytä olla kelluvia, sillä olen huomannut seuraavan taktiikan toimivan erinomaisesti:

3. Anna vaapun kellua kiven ohi ja tee samalla pieniä nykäyksiä (muista siis pitää koko ajan tuntuma vieheeseen!)
4. Kelaa vaappu rauhallisesti ylös, sillä taimen saattaa käydä kiinni vielä kiven ohittamisen jälkeenkin
5. Suunnittele jokainen heitto etukäteen mielessäsi ja yritä käydä läpi kaikki mahdolliset paikat, joissa voisit olettaa taimenen olevan
6. Muista pitää pää kylmänä kalan napattua, taimen on erittäin voimakas kala ja sen ylössaamiseen voi mennä aikaa erittäin paljon. Ei ole mitään syytä kiirehtiä kelauksen kanssa. Turha kelaaminen ja jarrun laulattaminen silloin, kun taimen on kiven takana "jumissa" kiertää vain siimaa ja näin se saattaa katketa, jolloin menetät kalan.

Lipalla kalastamisessa käytän erittäin pieniä lippoja, esimerkkinä Meppsin ykköskoko. Heitän lipan 90' kulmaan rantaviivasta ja kelaan sitä nykimällä. Kun lippa tulee jo melkein rantaviivan myötäisesti, kelaan erittäin hitaasti. Välillä pysäytän kelaamisen kokonaan, jolloin olen huomannut, että taimen nappaa hanakasti.

Toivottavasti jollekin oli apua, mutta muistakaa, että toisaalla hyväksi koetut uittotekniikat eivät välttämättä toimi toisessa joessa. Paras tapa saada kalaa on keskittyä kunnolla vain yhteen jokeen/koskeen ja laittaa muistiin kalojen ottipaikat ja uistimet sekä kelaustyyli, jolla kala tuli. Kireitä siimoja! :wink:

Forever alone

• View Profile
« Reply #63 on: July 13, 2012, 16:15:04 »
Melko rauhallinenhan se virtaus on. Itselläni ei ole oikein kokemusta kovemmassa virrassa kalastamisesta, mutta luulen, että taimen ottaa vaapun pinnasta, jos se tarjoillaan tarpeeksi hyvin sen nokan eteen :evil: Rauhallisessa virrassa taimen on yleensä iskenyt pienen nyppäyksen jälkeen vaapun palattua pinnalle, mutta samaa metodia on vaikeampi toteuttaa voimakkaassa virrassa, sillä matka nyppäyksestä vaapun palaamiseen pinnalle on erittäin pitkä. Pitäisi löytää voimakkaan virran keskeltä rauhallisempi paikka, jolloin taimen saattaisi erehtyä.

Kokeile ihmeessä vaappuja, viimeksi sain 7cm pitkällä Rapalan Originalilla 2.8kg taimenen. (Piileskeli vaappu kidassa kivien koloissa ja välillä syöksyi virtaan, jonka vuoksi väsytin sitä noin 45min :lol:) 5- ja 7cm ovat olleet erittäin tehokkaita :wink: Heittäminen on tosin melko haastavaa tuulella..

Pitääpä itekkin kokeilla ensi kerralla myös vaappuja. Varsin rauhallinen virta lienee tuolla koskessa missä heittelet, nopeassa virrassahan vaappu suurinpiirtein vain vilahtaa ohi. Ottaako taimen pinnasta kovemmassa virrastakin vai toteutatko tuota vain rauhallisemmissa pooleissa?

perttu

• View Profile
    • Email
« Reply #64 on: July 14, 2012, 13:44:53 »
alle kolmosen kalaa väsytit 45min!? :roll:. tuommosen kiskoo 5-10 minuutissa oli paikka mikä tahansa
« Last Edit: July 14, 2012, 13:46:55 by Ässä96 »

jonttexi

• View Profile
    • Email
« Reply #65 on: July 14, 2012, 14:00:22 »
no sekin riippuu monesta tekijästä miten nopeasti ne kalat nousee jotku kalastaa kevyillä kalavehkeillä toiset repii raskailla pikkukalat suoraan rantaan .
viimeinen kala on usein tärkein,ota se ylös

Forever alone

• View Profile
« Reply #66 on: July 14, 2012, 18:13:44 »
Juu, melko keveät välineet oli mukana. Olisin toki saanut pedon rannalle nopeamminkin, mutta ajattelin ottaa varman päälle ja pelata aikaa. Kiirehtimisestä voi seurata esimerkiksi kalan huulen repeäminen tai siiman katkeaminen. Välillähän taimen meni kiven koloon jurnuttamaan, ei se sieltä millään suostu tulemaan. Välillä kala painui virran mukana alaspäin, ja silloin jarru lauloi tosissaan. Lisäksi ei ollut haavia matkassa joten nostossakin meni vielä jonkun aikaa, kun piti miettiä mistä kohdasta kala olisi helpoin ottaa paljain käsin. Sitä paitsi, ei ole hoppu hyväksi eikä kiire kunniaksi, aikaahan minulla oli, mikäs sen hienompaa kuin tuntea taimenen vahvat potkut siiman päässä hämärtyvässä illassa.

Myöhemmin uistinta tutkiessani huomasin, että yksi koukku oli vääntynyt yli 90' kulmaan :mrgreen: Ei luultavasti ollut kalan irtoaminen kovinkaan kaukana..

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #67 on: July 15, 2012, 09:56:09 »
En yhtään epäile 45min väsytysaikaa.. Itse väsyttelin suht kevyillä välineillä 3kg taimenta noin 20 minuuttia, vaikka tilaa oli vetää ihan rauhassa. Jonkun lainen virta kävi kuitenkin, mutta paras ottaa aina varman päälle! Lohikala on vähän sellanen ettei meinaa oikeen väsyä, varsinkaan jos on jonkun aikaa joessa/järvessä/muussa vesistössä ollut.
Olen kalastelijapoika!

Forever alone

• View Profile
« Reply #68 on: July 15, 2012, 16:27:07 »
Juu, kerran luulin jo että taimen oli aivan naatti, kun suorastaan liukui melkein kätten ulottuville. Mutta juuri kun olin nostamassa, lähti kala uuteen syöksyyn ja jaksoi kamppailla vielä yli 10 minuuttia!    Melkoiset voimat on kyllä..

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #69 on: March 26, 2013, 10:49:41 »
Jep on jo osittain auki tuo viereinen joki (virtauskohdissa hyvinkin), mutta kuhan kunnolla sulaa niin pääsee taikkuja narraamaan :)
Toivottavasti kasvaneet.
"rocky has left the building"

center>