Chat

Author Topic: Karppi  (Read 30086 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

taimen1000

• View Profile
Karppi
« on: April 02, 2007, 14:35:16 »
Pystyiskö joku kertoo,kun oon tekemässä syöttipalloja(boyle palloja)Karpin kalastukseen niin kuinka kauan ne pysyy keittämisen jälkeen toimivina :?
Olen vasta alottelemassa Karpin pyyntiä niin kaikki tieto tulee tarpeeseen!!!
« Last Edit: April 02, 2007, 20:25:36 by taimen1000 »
Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle.
- Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.

taimen1000

• View Profile
Vs: Karppi
« Reply #1 on: April 03, 2007, 12:58:16 »
Eikö kukaan osaa kertoa???
Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: April 03, 2007, 14:00:26 »
taitaa olla niin harvinainen kala täällä täällä suomessa että kalastajia ei taida olla paljoa  :roll:

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 03, 2007, 18:17:07 »
Riippuu vähän mistä teet pallosi. Tuppaa tuo karppi olemaan erittäin arka kala, joten hajun täytynee olla tuore ja houkutteleva, kuten myös maun. Eli riippuu käyttämistäsi aineksista. Jos mäski epäonnistuu, saattaa karppi jopa säikkyä sitä ja kieltäytyä ottamasta varsinaiseen syöttiin.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: April 03, 2007, 18:45:03 »
En tiedä mäskipallojen keittelemisestä, mutta tuohon Yuz:n juttuun sen verran, että ainoat karppini olen saanut lähes mädäntyneillä madoilla.

kalle

• View Profile
« Reply #5 on: April 03, 2007, 21:44:32 »
Kokeileppa joitakin alan liikkeitä, jos et tietoa saa kysymykseesi, niin ainakin pirun tehokasta valmista mäskiä, johon saa vielä halutessaan lisätehoja.. Ehkä tiesitkin jo tämän, mutta kuitenkin, noin niikuin ehdotuksena. Ainakin Tampereen kalastusvälineestä saa aineita, uskoisin, että laittavat tulemaan joko rahtipussissa tai postissa, jos et pääse itse käymään, niin, sitten ehkä kannattaisi kysellä onkiporukoilta, yhdistyksiltä... Kuten huomaat, ei minullakaan ollut suoraa vastausta..

taimen1000

• View Profile
« Reply #6 on: April 04, 2007, 20:29:19 »
Tällasesta seoksen aattelin tehdä minkä löysin kun vähän googlettelin mut en mistään löydä et kauan ne säilyy,noh toivotaan et joku osais vastata mut kiitos kuiteski kaikille jo vastanneille.
Helppo boilieohje
2 dl maissijauhoa
2 dl maitojauhetta
4 dl rasvatonta soijajauhetta
1 dl vehnäleseitä
0,5 dl sokeria
2-4 rkl ruokaöljyä
loraus vettä
esanssi (mansikka, minttu, suklaa, vanilja...)
4-6 kananmunaa

Riippuu vähän mistä teet pallosi. Tuppaa tuo karppi olemaan erittäin arka kala, joten hajun täytynee olla tuore ja houkutteleva, kuten myös maun. Eli riippuu käyttämistäsi aineksista. Jos mäski epäonnistuu, saattaa karppi jopa säikkyä sitä ja kieltäytyä ottamasta varsinaiseen syöttiin.
[/quote]

hONKIZ

• View Profile
« Reply #7 on: April 16, 2007, 13:07:11 »
Itse olen kuullut ja nähnyt kun karppia onkivat siten että laittavat koukkuun keitetyn perunan palan ja vetävät se painolla pohjaan ja vetävät ongen rannalle ja istuvat siellä ja odottavat ku koho järvellä uppoaa sitten karppi kelataan rantaan.

Eivät ole mitään mäskejä käyttäneet mutta jos nyt haluat sitä käyttää niin itse kokeilisin jotakin perunamuusi kananmuna koktailia....

Hauki007

• The simpsons
    • View Profile
« Reply #8 on: April 21, 2007, 08:10:04 »
Katso, vaikka joku hyvä kalastus ohjelma missä juuri silloin kalastetaan karppia se voisi auttaa. Mihin meet onkii karppii.
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

esal

• View Profile
« Reply #9 on: April 22, 2007, 13:31:45 »
Kun pari vuotta sitten kävin Japanissa, niin siellä oli monien siltojen alla monikiloisia karppeja, jos suomessa olisi niin olisi salakalastajat varmasti  iskeneet. :lol:

kalle

• View Profile
« Reply #10 on: April 25, 2007, 23:22:37 »
Katso, vaikka joku hyvä kalastus ohjelma missä juuri silloin kalastetaan karppia se voisi auttaa. Mihin meet onkii karppii.
no vaikka iidesjärvelle?

hONKIZ

• View Profile
« Reply #11 on: May 03, 2007, 13:09:26 »
no vaikka iidesjärvelle?

olen itse harkinnut samaa hommaa, pitänee kerran(ainakin) käydä kokeilemass akuinka tuo toimii, ovat saaneet järjettömän kokoisia karppeja tuolta iidekseltä. Tosin en yhtään tiedä mitä tehdä jos sieltä se 7kg karppi nousee, pitäisikö perata ja miten pitäisi, verestetäänkö ja miten kokata.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: May 03, 2007, 13:26:20 »
Karppi ei välttämättä ole ihan nro 1 ruokakalana.. Ainakaan Iidesjärvestä en ihan heti niitä söisi.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

hONKIZ

• View Profile
« Reply #13 on: May 03, 2007, 13:38:46 »
Karppi ei välttämättä ole ihan nro 1 ruokakalana.. Ainakaan Iidesjärvestä en ihan heti niitä söisi.

Mikäs iidesjärvessä on vikana, ja jos karppia vartavasten lähtee kalastamaan niin itse en ainakaan heti keksi toista järveä josta edes kannattaisi lähteä kokeilemaan.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: May 03, 2007, 14:14:25 »
Kyllä Iidesjärvellä kalaa tulee, mutta vedenlaatu voi olla arvaamaton, pari vuotta sitten kaloja ei suositeltu ainakaan syötäväksi.

hONKIZ

• View Profile
« Reply #15 on: May 03, 2007, 17:47:50 »
Kyllä Iidesjärvellä kalaa tulee, mutta vedenlaatu voi olla arvaamaton, pari vuotta sitten kaloja ei suositeltu ainakaan syötäväksi.

jaajaa, pitääkin katsastaa mille näyttää kun nyt taitaa olla 15 päivä onki kilpailu johon voisi mennä katsomaan.

xyu

• Guest
« Reply #16 on: May 04, 2007, 21:59:27 »
Hoi, jätetään ne karpit vaikka tappamatta ja syömättä. Monet niistä ovat onkijoitaan vanhempia, ja karppien istuttaminen koko suomessa on muutaman sadan kappaleen vuositasolla. Karppikanta ei siis kestä verottamista. Kirjolohet on tapettavaksi ja syötäväksi tarkoitettuja, syökää ihmeessä sitä, se on sitäpaitsi parempaa.

Karppimiehiltä on turha ainakaan odottaa neuvoja, mikäli tarkoituksena on karppien lahtaaminen. Juuri kyseisestä syystä suut pysyvät tarkkaan kiinni...

hONKIZ

• View Profile
« Reply #17 on: May 05, 2007, 10:21:31 »
Hoi, jätetään ne karpit vaikka tappamatta ja syömättä. Monet niistä ovat onkijoitaan vanhempia, ja karppien istuttaminen koko suomessa on muutaman sadan kappaleen vuositasolla. Karppikanta ei siis kestä verottamista. Kirjolohet on tapettavaksi ja syötäväksi tarkoitettuja, syökää ihmeessä sitä, se on sitäpaitsi parempaa.

Karppimiehiltä on turha ainakaan odottaa neuvoja, mikäli tarkoituksena on karppien lahtaaminen. Juuri kyseisestä syystä suut pysyvät tarkkaan kiinni...

Taikka tehdään niistä soppaa... No eiköhän se karppikanta sen että, joku kalastaja haluaa kerran elämässään kokeilla karpin kalastusta ja valmistamista ruuaksi, kestä... Ei tässä nyt kannata itkemään alkaa moisesta hommasta, niitä kuitenki istutetaan tasaisesti ja mielestäni jokainen on kyllä aivan oikeutettu moiseen kokemukseen. kannattaa suunnata angstinen energia mielummin siihen että kuinka saadaan verkot pois järvestä ja muu vastaava ryöstö kalastus loppumaan....

Tosimies

• Guest
« Reply #18 on: May 05, 2007, 12:26:50 »
Verkkokalastus ei ole ryöstö kalastusta....
Suomessa on 2000000 vähintään kerran vuodessa kalastavaa. Jos vaikka puolet noista eli 1 miljoonaa ihmistä haluaisi kokeilla karpin onkimista ja paistamista, ni eipä ois kohta ku haju jäljellä karpista täällä suomen maassa..

hONKIZ

• View Profile
« Reply #19 on: May 05, 2007, 21:55:14 »
mielestäni kaikki verkoilla tapahtuva kalastus on ryöstö kalastusta, mutta se ei ollut pintti vaan se että kannattaa keskittää energia oleellisten asioiden murehtimiseen eikä niinkään siihen että mitä tapahtuu muutamalla karpille kun järvien kalakantoja(hylje ja vesilintu- kantoja) raiskataan jatkuvasti verkoilla...

Tosimies

• Guest
« Reply #20 on: May 06, 2007, 18:13:39 »
mielestäni kaikki verkoilla tapahtuva kalastus on ryöstö kalastusta, mutta se ei ollut pintti vaan se että kannattaa keskittää energia oleellisten asioiden murehtimiseen eikä niinkään siihen että mitä tapahtuu muutamalla karpille kun järvien kalakantoja(hylje ja vesilintu- kantoja) raiskataan jatkuvasti verkoilla...

Noniinno kyllä mun puolesta verkkokalastusta voitaisiin rajoittaa saimaalla hylkeiden takia, mutta ei lopettaa kokonaan!
Tuohon karppi kalastukseen vielä sen verran että eikös sekin ole ihan sama jos mään saimaalle ja tapan yhden norpan ja maistan miltä maistuu?
Tietysti karppi ja norppa on ihan erillaisia lajeja ja norppa sukupuuton partaalla.. Mutta eihän sellaisetkaan uutiset hauskoja ole jossa kerrotaan että karppeja ei enää suomessa ole, koska niiden syötäväksi pyytäminen on lisääntynyt.

hONKIZ

• View Profile
« Reply #21 on: May 06, 2007, 18:16:24 »

Noniinno kyllä mun puolesta verkkokalastusta voitaisiin rajoittaa saimaalla hylkeiden takia, mutta ei lopettaa kokonaan!
Tuohon karppi kalastukseen vielä sen verran että eikös sekin ole ihan sama jos mään saimaalle ja tapan yhden norpan ja maistan miltä maistuu?
Tietysti karppi ja norppa on ihan erillaisia lajeja ja norppa sukupuuton partaalla.. Mutta eihän sellaisetkaan uutiset hauskoja ole jossa kerrotaan että karppeja ei enää suomessa ole, koska niiden syötäväksi pyytäminen on lisääntynyt.
juu ei tietenkään loppuun asti pyydetä mitään. Mutta en nyt usko että minun yksi karppi kokeilu maailmaa kaataa. Ja toiseksi siksihän minä maksan kalastuksen hoidosta 50e vuodessa että niitä karppeja sinne istutetaan, noh ei kuitenkaan istuteta vaan sen sijaan laitetaan taimenta ilkka kanervan kypyammeeseen, mutta periaatteessa...

Tosimies

• Guest
« Reply #22 on: May 06, 2007, 18:27:12 »
Asia olisi ihan toinen jos kaikki kalastajat maksaisi kalastuslupansa kuten sinä..
Jos kaikki kalastajat ajattelisi " ei se minun kokeiluni maailmaa tai karppikantaa kaada" ni se kanta ois nurin ja pian.
Tosin laki ei kiellä karpin onkimista ruuaksi joten ei siinä ole mitään väärääkään. Joskus sitä on vain käytettävä järkeä.

hONKIZ

• View Profile
« Reply #23 on: May 06, 2007, 23:20:28 »
Asia olisi ihan toinen jos kaikki kalastajat maksaisi kalastuslupansa kuten sinä..
Jos kaikki kalastajat ajattelisi " ei se minun kokeiluni maailmaa tai karppikantaa kaada" ni se kanta ois nurin ja pian.
Tosin laki ei kiellä karpin onkimista ruuaksi joten ei siinä ole mitään väärääkään. Joskus sitä on vain käytettävä järkeä.
mutta edelleenkään en ole sitä mieltä että on järjetöntä käydä kokeilemassa kalsataa karppia pannulle.

Tosimies

• Guest
« Reply #24 on: May 07, 2007, 16:44:59 »
mutta edelleenkään en ole sitä mieltä että on järjetöntä käydä kokeilemassa kalsataa karppia pannulle.

En minäkään. Asia on loppuunkäsitelty  :-D

xyu

• Guest
« Reply #25 on: May 14, 2007, 00:51:34 »

Taikka tehdään niistä soppaa... No eiköhän se karppikanta sen että, joku kalastaja haluaa kerran elämässään kokeilla karpin kalastusta ja valmistamista ruuaksi, kestä... Ei tässä nyt kannata itkemään alkaa moisesta hommasta, niitä kuitenki istutetaan tasaisesti ja mielestäni jokainen on kyllä aivan oikeutettu moiseen kokemukseen. kannattaa suunnata angstinen energia mielummin siihen että kuinka saadaan verkot pois järvestä ja muu vastaava ryöstö kalastus loppumaan....

Hohhoh. Angstista energiaa? Lähinnä lakoniaa, mikäli ymmärrät. Karppeja ei todellakaan istuteta tasaisesti. Sattumoisin olen soitellut koko suomen kalankasvatuslafkat lävitse ja viesti on karsea. Vain yksi paikka tuottaa muutaman sataa kappaletta... Juveniilikuolleisuus huomioon ottaen, ei hyvältä näytä. Nykyiset istutusjärvet ovat suomessa laskettavissa yhden käden sormilla. Karppi ei myöskään lisäänny suomessa, joten jokainen ylösotettu karppi on pois suomen karppikannasta.

Vai mitä tarkoitit "tasaisella istuttamisella"? Onko sinulla parempaa tietoa asiasta?

hONKIZ

• View Profile
« Reply #26 on: May 14, 2007, 08:33:33 »

Hohhoh. Angstista energiaa? Lähinnä lakoniaa, mikäli ymmärrät. Karppeja ei todellakaan istuteta tasaisesti. Sattumoisin olen soitellut koko suomen kalankasvatuslafkat lävitse ja viesti on karsea. Vain yksi paikka tuottaa muutaman sataa kappaletta... Juveniilikuolleisuus huomioon ottaen, ei hyvältä näytä. Nykyiset istutusjärvet ovat suomessa laskettavissa yhden käden sormilla. Karppi ei myöskään lisäänny suomessa, joten jokainen ylösotettu karppi on pois suomen karppikannasta.

Vai mitä tarkoitit "tasaisella istuttamisella"? Onko sinulla parempaa tietoa asiasta?

olin siinä käsityksessä että karppia istutetaan joka vuosi,ainakin iidekseen, ainakin olen muutamaan ootteeseen näin kuullut. ja sinuna pitäisin agsteista suuni kiinni, ityse tulit päätä aukomaan. Ja hohoijaa, eikö jokainen ylös nostettu taimen sitten ole pois suomen kalakannasta, voi morjens. Noh, en nyt jaksa jankata tätä, ainakaan sinun kanssasi koska en hetkeäkään usko että olet soittanut yhteenkään kalankasvatus lafkaan ja olet koko ajan vain tehoillut kuinka kaikki ovat idiootteja, jep jep. ja voisit moden ominaisuudessa kertoa onko mahdollista ignoorata kaikki sinun postisi, ei ole meinaan ainoa topic jossa viesteistäsi paistaa ah, olen niin kaunis ja viisas, asenne.

fisherman^^

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: May 14, 2007, 17:19:38 »
olen hyvin paljolti henrikin kanssa samalla linjalla... jättäkää ne karpit rauhaan, karpin kalastus on täyttä catch&relase kalastusta...

xyu

• Guest
« Reply #28 on: May 15, 2007, 15:12:33 »
Honkiz: Lue ihmeessa ensimmäinen viestini tähän ketjuun, jossa kehoitin välttämään karppien tappamista. Oliko siinä provoamista? Ei. Mielipiteeni kuitenkin toin esiin, eli syökää mieluummin kirjolohta kuin karppeja. Lähdit tästä suuttumaan ja käyttämään ilmaisuja "itkemään" ja "angstinen energia", jotka suuntasit minuun. Edellisessä viestissäni kirjoitettu aloitus "Angstista energiaa?" oli kysymys, jolla ihmettelin lausahdustasi "kannattaa suunnata angstinen energia mielummin...". Tuon olit suunnannut minuun. En ymmärtänyt lausahduksen oikeutusta, siksi kysymys.

Nyt käyt kyseenalaistamaan sen, että olen selvittänyt asiaa tai että tiedän asiasta ylipäätään mitään. Ongelmaksi tietysti koituu se, että olen viittä vailla valmis vesistöbiologian alalta ja erityisen perehtynyt särkikaloihin. Toinen vitsi asiassa on se, että olen selvittänyt soittokierroksella aika lailla kaikki suomen kalankasvattamot. Eli nyt on turha puhua asiantuntemuksen vajeesta.

Taimenen ja karpin kantoja suomessa on aivan turha lähteä vertaamaan. Taimenkanta on monin paikoin luontainen ja istutuksilla pyritään korvaamaan vajavaista luontaista poikastuotantoa. Osa istutustoiminnasta on myös kalastuskokoisen kalan istuttamista. Juttu on myös siinä, että taimenen istutusmäärät ovat vuosittain laskettavissa miljoonissa, karppien kymmenissä tai parissa sadassa.

Kehotit pitää pääni kiinni ja kerroit että "olin tullut aukomaan". Huomaisit kyllä jos olisin alkanut aukomaan. Itse kävit keskustelussa henkilökohtaiseksi, vaikka itse pitäydyin asiassa. Olit epäkohtelias, piste.

Lainaus Honkiz: "ja voisit moden ominaisuudessa kertoa onko mahdollista ignoorata kaikki sinun postisi, ei ole meinaan ainoa topic jossa viesteistäsi paistaa ah, olen niin kaunis ja viisas, asenne."

Viestini on mahdollista ignoorata vain sillä, että jätät ne lukematta. Päänsisäisten filttereiden tulisi olla kunnossa. Kaikista ei tarvitse pitää ja mielipiteeni ei pitäisi olla sinulle noin vakava asia, että siitä tarvitsee ryhtyä esittämään henkilökohtaisuuksia. Saattaa olla, että en ole hirveästi muilla osioilla viestitellyt kuin onginta-osiolla. Onginnasta tiedän keskimääräistä ihmistä enemmän. Tarkkaan olet lukenut viestini,  niitä taitaa olla kahden vuoden foorumin käytön aikana kertynyt peräti n. 110 kpl! Taidanpa lukea kaikki viestini, kun niistä ilmeisesti paistaa tuollainen asenne. Kyllähän se on ikävää, jos joskus pärjännyt onkija antaa vinkkejä tai neuvoja nuoremmille onkijoille, ilmaiseksi. Pitää ilmeisesti vielä pyytää anteeksi?

iso <><

• täh???
    • View Profile
« Reply #29 on: May 15, 2007, 17:47:10 »
setäni kalastaa karpi mäskäyksellä sillä on joku hyvä ohje mut en muista mikä :|
koitan muistaa kysyä kun tapaan sen ja laitan sen sit tänne :wink:
Anna miehelle kala mies on tyytyväinen lopunpäivää.
Opeta mies kalastamaan hän on tyytyväinen lopun elämäänsä.

center>