Chat

Poll

Käytätkö kisoissa kehimisvapaa?

Kyllä käytän
20 (52.6%)
Ei, en käytä
18 (47.4%)

Total Members Voted: 37

Author Topic: Kehimisvavan käyttö kisoissa.  (Read 8757 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PenZa

• View Profile
Kehimisvavan käyttö kisoissa.
« on: February 08, 2007, 17:45:45 »
Ite ajattelin alottaa kilpapilkkimisen, ja aion(yrittää) opetella käyttämään kehimisvapaa. :|
Kertokaa käytättekö kehimisvapaa ja miksi/miksi ette käytä.

Laittakaa myös mielipiteitä eri kehimisvavoista!!!

NikoK.

• View Profile
    • Email
Vs: Kehimisvavan käyttö kisoissa.
« Reply #1 on: February 08, 2007, 18:22:19 »
Olen käyttänyt harukkavapaa niin kisoissa kuin hupipilkillä nyt 4 kautta ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.
Syynä omaan käteen sopivuus, nopeus varsinkin kun laskee takaisin ei tarvitse lähteä etsimään minne tuuli on vienyt siiman ja missä se on takertunut jäähän, siima ei sotkeenu niin helposti kuin jäälle mätettynä ja eipähän ainakaan näy selän toisellepuolelle jos vetää kalaa. Isomppi kala kannattaa tietysti ottaa ihan "perinteisellä" jotta nosto olisi tasaisempi. Yleis siimana haarukoissani olen pitänyt 0,16mm, se ei ole liian paksu mielestäni suhteellisen pienille pilkeille mutta silti isompikaan kala ei katko siimaa kovin helposti jos vain malttaa väsytellä.
Käytän nykyään vain saku vapoja jotka sopivat omaan käteen parhaiten, ennen käytössä oli myös delfin vavan kelaan rakennettuja nyky eki vapoja, mutta suosittelen lämpimästi sakua vaikka onkin vähän kalliimpi.
« Last Edit: February 08, 2007, 18:24:54 by NikoK. »

PenZa

• View Profile
« Reply #2 on: February 08, 2007, 18:41:59 »
No missäs noita sakuja myydään täällä savonlinnassa. :?

NikoK.

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: February 08, 2007, 18:43:22 »
Ihan prismasta olen omani ostanut mutta nyt siltäkin taitaa olla oikeakätiset lopussa kun olisin tässä yksipäivä yhen ostanut kokoelmiini :-D

qwerty_88

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: February 08, 2007, 19:30:23 »
eiköhän nixhu se oo siun homma nyt opettaa kaveria kehimään nojanmaanlahella... Mut älä opeta liian hyvin ettei se hakkaa sinuu kisoissa :wink:

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: February 08, 2007, 19:48:09 »
Riippuu siitä paljonko vettä jään alta löytyy. Alle 1m. syvyydessä haarukkavapa on mielestäni turha, mutta 2m. jälkeen tulee käytettyä pelkästään haarukkavapaa, koska siinä siima pysyy suorana, ei solmuja, ei jää lumi/jää möykkyihin kiinni ja (sen käyttö on melko näkymätöntä.)

Itse käytän Karismakisin laajempi ja suppeampi kehäisiä haarukoita. Sakukin löytyy, mutta se ei oikein sovi käteen. Wiggler:in haarukkakin löytyy, mutta koska se on niin suppea kehäinen, niin se ei sovellu kuin 1-3m. syvyyksiin.

qwerty_88

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: February 08, 2007, 19:50:24 »
lähetä se saku mulle jos et tarvii :wink:
Voin mää postit maksaa ja ehkä jopa pari euroakin jos hyvässä kunnossa :mrgreen:

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: February 08, 2007, 19:59:22 »
sry. vähän OT.

Valitan se on siirtynyt jo tasapaino vavaks. Ja tosta kunnosta.....    alempi haarukka heiluu, koska se liima möykky millä se on kiinnitetty on murtunut, rungossa on useita painaumia, jotka ovat aiheutuneet toisten pilkkien kammista. Kyseinen haarukka on mielestäni vähän niinkun hätäseen kyhätty.
Rungon lakkapinta on hyvin ohut, solumuovi puuttuu kokonaan ja tapa jolla haarukat on kiinnitetty ei myöskään ole siitä vahvimmasta päästä.

Nämä ed.mai. seikat saivat minut hylkäämään kyseisen vavan aktiivi käytöstä.

kaivo

• Guest
« Reply #8 on: February 08, 2007, 21:15:27 »
Haarukkavavan käyttöön kisoissa lienee tärkeimpänä syynä se, että kalojen ylösotto sujuu huomaamattomammin kuin perinteisillä vavoilla.

Haarukkavapojen edut ja haitat noin yleisesti ottaen ovat samat riippumatta siitä, pilkitäänkö kilpaa tai ei. Niistä on keskusteltu aiemminkin:

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=8804.0
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=11857.0
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=639.0
« Last Edit: February 08, 2007, 21:26:30 by Kaivo »

seppojohannes

• Guest
« Reply #9 on: February 08, 2007, 22:00:50 »
Ite ajattelin alottaa kilpapilkkimisen, ja aion(yrittää) opetella käyttämään kehimisvapaa. :|
Kertokaa käytättekö kehimisvapaa ja miksi/miksi ette käytä.

Laittakaa myös mielipiteitä eri kehimisvavoista!!!
Itse opettelin haarukan käytön noin viisitoista vuotta sitten, ensimmäiset näkemäni olivat muistaakseni Huhtaniemen mallia; suora balsarunko, ohuet rosterilangat kaksinkerroin toisiinsa juotettuina päissä eikä puolaa lainkaan. Siima oli kierretty pituussuuntaan vavan kehälle.
Näitä vapoja on vieläkin kilpureilla käytössä.Omani rakentelin pikku Delfiinistä, jarru sileäksi ison varalta ja vavalle mitaksi 25 senttiä. Vapaa pyörittävä tyyli sopi minulle, helpompi oppia lyhyellä vavalla. Pitkällä vavalla osa käyttäjistä ainakin opetteli pyörittämään vapaa kahdeksikkona,
etuna on kalan ylösotto yhdellä kädellä.(Pientä viilamista se varmaan vaatii .....).Delfiinin puolalle keltaista fluorisoivaa siimaa ja jouset sekä
vieterit sai jäädä. Siimasta tärpin näkee ensin, sen oppii katsomaaan helposti. Nyt on sama onko vettä metri tai viisi, kala sintti tai "hiisi" haarukka
pyörii silti koska jos siimasta ottaa kiinni käsin niin poikkihan se menee..... Kumipallo tms. siiman päähän ja vaikka kun katselet televisiota
niin istu sohvalla, kyynärpäät polviin ja vain oikean käden ranne liikkuu.... tai vasen... siitä se menee selkärankaan viidessä vuodessa :evil:  :roll:

kaivo

• Guest
« Reply #10 on: February 08, 2007, 22:28:42 »
Omani rakentelin pikku Delfiinistä, jarru sileäksi ison varalta ja vavalle mitaksi 25 senttiä.
Kerrotko tarkemmin rakentelustasi? Olen miettinyt haarukkavavan tekoa pienikokoisesta perusvavasta...

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #11 on: February 08, 2007, 22:33:25 »
Olen käyttänyt kehimisvapoja niin kauan kuin olen pilkkinyt, eli pienestä pitäen olen kehinyt. Diagonaalitekniikka on sitten meikäläisellä enemmänkin hakusessa. :-P

Karismaxit rules!
« Last Edit: February 08, 2007, 22:38:36 by Himopilkkijä89 »

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #12 on: February 08, 2007, 22:36:05 »
Haarukkavavan käyttöön kisoissa lienee tärkeimpänä syynä se, että kalojen ylösotto sujuu huomaamattomammin kuin perinteisillä vavoilla.
En pidä kyllä tuota syytä mitenkään merkittävänä. Siitähän sen tietää, että toinen saa kalaa, kun se viihtyy kauan samalla reijällä/alueella.
Omasta mielestäni suurin syy kehimiseen on helppokäyttöisyys, siima ei käy missään vaiheessa jäällä, eikä siksi voi sotkeutua mihinkään.
« Last Edit: February 08, 2007, 22:40:14 by Himopilkkijä89 »

PenZa

• View Profile
« Reply #13 on: February 09, 2007, 16:08:37 »
Juuri tuon sotkuttomuuden takia aion siirtyä kehimisvapaan, en niinkään huomaamattomuuden. :-D

jalkku

• Guest
« Reply #14 on: February 09, 2007, 19:47:39 »
sekäettä!
syvältä pilkittäessä ja tuulella se on hyvä ettei siimat sekoa.
kisoissa.... silppua vedettäessä nopeakin ja huomaamaton.
mutta jos ahvena 200g< niin hidasta ja "pätkivää" vetää kaalaa ainakin ohuilla siimoilla....
paksuilla nyt tietyste sama kuinka repii...

PenZa

• View Profile
« Reply #15 on: January 23, 2008, 15:57:53 »
Ostin syksyllä pari haarukkavapaa, Delfinin ja Sakun.
Tuo Delfinin vapa on ihan käyttökelpoinen, mutta saku on kyllä huomattavasti parempi. Sopii loistavasti käteen, siinä on hyvä tärpin ilmaisin ja on myös kevyt!
Nyt Saku on vapa, jolla pilkin eniten, kun se on vaan niin mukava käyttää. Pitäs heittää nuo vanhat diagonaalit roskiin ja ostaa muutama Saku lisää!
Saman valmistajan liukupilkit (Saku, Sakkeus ja Luikuri) ovat myös osittautuneet loistaviksi ja laadukkaiksi pilkeiksi niin kilpa kuin hupiongintaan!

center>