0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Quote from: Kaivo on April 18, 2007, 19:07:34 Quote from: kalle on April 18, 2007, 00:40:55 Tässäpä pienehkö pähkinä: Onkos kukaan kuullut "kruunuhauesta" Ja jos on, tiedättekö mitä se tarkoittaa??? Ehdotuksia otetaan myös vastaan.. Liittyisikö tuo mitenkään kalan pyyntiajankohtaan? Esim. keväällä heti jäiden lähdön jälkeen saatu vuoden ensimmäinen, minkä tahansa kokoinen hauki? - Kaivo, sinä kalamiesten tunteeton tulkki Koska odotin erityisesti sinun pitkään harkittua vastaustasi, voinkin saman tein kertoa asian laidan: Kruunu hauki on hauki, jonka niskaan on kalasääksi iskenyt, mutta ei olekkaan jaksanut nousta siivilleen, vaan hukkunut kun suuri hauki onkin sukeltanut... Yleensä ovat nuoria lintuja, jotka tekevät virhe-arvioinnin, ja eivät saakkaan kynsiensä lukitusmekanismia auki, eli eivät saa jalkojaan irti liian isosta hauesta. Tämä lukitusmekanismi on taas välttämätön, että lintu jaksaa kantaa kynsillään/jaloillaan kalan pesälle poikasien ruoaksi. No, lintuhan hukkuu nopeasti ja myös mätänee, mutta luuranko, tai ainakin osa siitä jää kalan niskaan kiinni, ja siitä on tullut nimitys "kruunu hauki" . Käsittääkseni tämä ilmiö on ollut erityisesti Ruotsissa tutumpi vanhan kansan keskuudessa, kuin Suomessa..
Quote from: kalle on April 18, 2007, 00:40:55 Tässäpä pienehkö pähkinä: Onkos kukaan kuullut "kruunuhauesta" Ja jos on, tiedättekö mitä se tarkoittaa??? Ehdotuksia otetaan myös vastaan.. Liittyisikö tuo mitenkään kalan pyyntiajankohtaan? Esim. keväällä heti jäiden lähdön jälkeen saatu vuoden ensimmäinen, minkä tahansa kokoinen hauki?
Tässäpä pienehkö pähkinä: Onkos kukaan kuullut "kruunuhauesta" Ja jos on, tiedättekö mitä se tarkoittaa??? Ehdotuksia otetaan myös vastaan..
Partahauki=uistimen mukana tuleva heinäVaappu=vaaputinTammukka=kitukasvuinen taimen.
Quote from: tumppi245 on March 21, 2011, 18:31:26 Partahauki=uistimen mukana tuleva heinäVaappu=vaaputinTammukka=kitukasvuinen taimen.Eikös tammukka tarkoitakkaan luonnonvaraista taimenta? Itse olen kuvitellut niin.
Quote from: Piisami on March 21, 2011, 18:33:21 Quote from: tumppi245 on March 21, 2011, 18:31:26 Partahauki=uistimen mukana tuleva heinäVaappu=vaaputinTammukka=kitukasvuinen taimen.Eikös tammukka tarkoitakkaan luonnonvaraista taimenta? Itse olen kuvitellut niin.Itsekkään en ole tammukkatietäjä, mutta eikö tammukka ole Lapissa elävästä purotaimenesta käytetty nimitys. Tosin voihan tammukka tarkoittaa montaakin asiaa, mutta kun en ole kuten sanoin mikään tammukkatietäjä