Chat

Author Topic: Kelaa!  (Read 5049 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VanhaSika

• View Profile
    • Email
Kelaa!
« on: May 01, 2007, 16:17:15 »
En ole varma tuliko tämä nyt oikeaan paikaan mutta asiaan. Pitäisi uusi kela hankkia. Kalastan lähinnä sisävesillä, haukea, taimenta ja harjusta. Entinen kelani oli vanha, ja nyt siitä sitten hajosi jarru. Kela saisi olla vanhan kokoinen. Viime vuonna minulla oli siinä 0.30 firelineä n.100m + pohjasiima. Sen siima tilavuus oli noin 200m 0.30 siimaa. Kela oli muistaakseni Daiwan avo-kela. Kaipaisin ehdotuksia esim. testivoittaja keloista. Hinnalla ei niin väliä.
« Last Edit: May 01, 2007, 17:41:57 by VanhaSika »

Rambo-Jonne

• View Profile
Vs: Kelaa!
« Reply #1 on: May 01, 2007, 17:29:38 »
Ehkä parhaiten aihe olisi passannut heittokalastus osioon.
No sanoisin että 200 metriä 0.30 siimakapasiteetti on aika paljon perus hauille, taimenille ja harreille. Sopiva koko voisi pikemminkin löytyä 2000-luokasta johon menee vähän alta 100 metriä 0.30 siimaa. No, tietenkin jos taimenet ja hauet on isoja niin sitten. Itsellä on Daiwa Regal 2000xi, hinta oli 60€ ja kelaan olen ollut tyytyväinen. Isoimmat kalat on ollu semmosia +4kg haukia ja ne tuli helposti ylös koska jarru on todella hyvä ja nykimätön tuossa kelassa. Ainut asia joka tuossa kelassa vähän häiritsee on se, että se on aavistuksen jäykempi kuin muut kelat. Eli kampi ei pyöri aivan yhtä helposti kuin muissa keloissa, voi tietysti olla uutuudenkarheutta, koska on vasta viime heinäkuussa ostettu.

VanhaSika

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 01, 2007, 19:53:00 »
Shimanoa ajattelinkin. Mutta siksi kaipaan tuolle kelalle kokoa, koska käyn joskus lohiakin narraamassa, joten se siiman määrä siellä ois tarpeen. Ajattelin tuota Shimanon twinpower 4000:sta. Mutta hintaa en sille mistään löydä. Itsellä minulla on Shakespearen hiilikuitu vapa.

BbB

• View Profile
« Reply #3 on: May 08, 2007, 10:50:41 »
ittellä on 4000 kela ja se on kyllä liian suuri minusta 2500 voisi olla hyvä tai 3000

JK

• View Profile
« Reply #4 on: May 08, 2007, 12:45:22 »
Itsellä on ollut tuollainen kela jo lähes 8 vuotta käytössä. Vikoja ei ole ollut. Suosittelen ehdottomasti Shimanoa.

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: May 08, 2007, 14:33:26 »
ittellä on 4000 kela ja se on kyllä liian suuri minusta 2500 voisi olla hyvä tai 3000
Jos vapa on 8-jalkanen niin 4000 tai 3000, jos vapa on 7-jalkanen niin 2500 tai 2000, jos vapa on 6-jalkanen niin 1000. Jos vapa on vielä lyhee niin 500.
Näin minä ainakin vapani valitsisin.
« Last Edit: May 09, 2007, 22:19:10 by Jonttu »

jormavirveli

• View Profile
« Reply #6 on: May 08, 2007, 14:57:21 »
mulla on 2,1m vavassa 4000 kela ja 1,8m 2500 kela, onko hyvin?

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #7 on: May 08, 2007, 15:22:54 »
En näkisi asiaa ihan siten että kelan koko ja vavan pituus menisi käsi kädessä. Ennemminkin heittosuositusten perusteella. Esim 2000 kela ja 10-30 grammaa heittosuosituksella oleva vapa. Sillä jerkkivavathan ovat lyhyitä, mutta niillä heitetään julman painoisia jerkkejä ja käytetään isoja keloja.

Mutta tosiaan jos lohia kalastat niin kannattaa 4000 ostaa :-) Twinpower on voittanut erän kelatestin(en nyt muista että minkä niistä). Uskon että se on aivan asiallinen. Ainoat asiat joista en tykkää on kaksoiskampi ja taistelujarru, mutta nekin saattavat olla aivan käteviä kun tottuu.

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: May 09, 2007, 22:18:41 »
En näkisi asiaa ihan siten että kelan koko ja vavan pituus menisi käsi kädessä. Ennemminkin heittosuositusten perusteella. Esim 2000 kela ja 10-30 grammaa heittosuosituksella oleva vapa. Sillä jerkkivavathan ovat lyhyitä, mutta niillä heitetään julman painoisia jerkkejä ja käytetään isoja keloja.

Mutta tosiaan jos lohia kalastat niin kannattaa 4000 ostaa :-) Twinpower on voittanut erän kelatestin(en nyt muista että minkä niistä). Uskon että se on aivan asiallinen. Ainoat asiat joista en tykkää on kaksoiskampi ja taistelujarru, mutta nekin saattavat olla aivan käteviä kun tottuu.
Täytyy myöntää että oikeassa olet.
Pointti olikin lähinnä se, että 8-jalan vapojen viehesuositus on usein luokkaa n.10-40g, joka taas natsaa mielestäni 4000-kelalle mainiosti. Ihan samanlailla kuin 7-jalan vavan viehesuositus on usein n.5-30g, mikä taas sopii 2000-kelalle hyvin jne.
Tämä ajatusmaailma pelaa tosin ainoastaan silloin kun puhutaan ns."perusvavoista".

Aina silloin tällöinhän näkee kalamiesten parittavan esim. 1000-kelan 9-jalan/5-15g vapaan, joka on tarkoitettu koskivesien keveille vieheille mutta on noin pitkä jotta heitotkin saadaan kantamaan pitemmälle. Tälläiset vavat ovat sitten asia erikseen, joten tuo minun "filosofiani" päde näihin. Sama koskee esim. lyhyitä ja jäykkiä jerkkivapoja, jotka voivat olla hyvinkin lyhyitä mutta viehesuositus silti liki 150g tai jopa ylikin.

Riippuu ihan siitä onko paketti mielestäsi tasapainoinen ja mukava käyttää.
Itseäni kyrsii hiukan se, että Shimanon comboissa näkee usein 4000-sarjan kelan parina vavan, joka on 2-2,1m pitkä ja jonka viehesuositus on siinä 10-30g.
Tälläinen paketti ei minun mielestäni ole tasapainossa parhaalla mahdollisella tavalla.
« Last Edit: May 09, 2007, 22:23:52 by Jonttu »

jormavirveli

• View Profile
« Reply #9 on: May 10, 2007, 07:04:29 »

Täytyy myöntää että oikeassa olet.
Pointti olikin lähinnä se, että 8-jalan vapojen viehesuositus on usein luokkaa n.10-40g, joka taas natsaa mielestäni 4000-kelalle mainiosti. Ihan samanlailla kuin 7-jalan vavan viehesuositus on usein n.5-30g, mikä taas sopii 2000-kelalle hyvin jne.
Tämä ajatusmaailma pelaa tosin ainoastaan silloin kun puhutaan ns."perusvavoista".

Aina silloin tällöinhän näkee kalamiesten parittavan esim. 1000-kelan 9-jalan/5-15g vapaan, joka on tarkoitettu koskivesien keveille vieheille mutta on noin pitkä jotta heitotkin saadaan kantamaan pitemmälle. Tälläiset vavat ovat sitten asia erikseen, joten tuo minun "filosofiani" päde näihin. Sama koskee esim. lyhyitä ja jäykkiä jerkkivapoja, jotka voivat olla hyvinkin lyhyitä mutta viehesuositus silti liki 150g tai jopa ylikin.

Riippuu ihan siitä onko paketti mielestäsi tasapainoinen ja mukava käyttää.
Itseäni kyrsii hiukan se, että Shimanon comboissa näkee usein 4000-sarjan kelan parina vavan, joka on 2-2,1m pitkä ja jonka viehesuositus on siinä 10-30g.
Tälläinen paketti ei minun mielestäni ole tasapainossa parhaalla mahdollisella tavalla.
korjaus... mulla on 2,4m vapa ja siinä 4000 kela ja sitten 2,1m vapa ja siinä  2500kela.

center>