En näkisi asiaa ihan siten että kelan koko ja vavan pituus menisi käsi kädessä. Ennemminkin heittosuositusten perusteella. Esim 2000 kela ja 10-30 grammaa heittosuosituksella oleva vapa. Sillä jerkkivavathan ovat lyhyitä, mutta niillä heitetään julman painoisia jerkkejä ja käytetään isoja keloja.
Mutta tosiaan jos lohia kalastat niin kannattaa 4000 ostaa
Twinpower on voittanut erän kelatestin(en nyt muista että minkä niistä). Uskon että se on aivan asiallinen. Ainoat asiat joista en tykkää on kaksoiskampi ja taistelujarru, mutta nekin saattavat olla aivan käteviä kun tottuu.
Täytyy myöntää että oikeassa olet.
Pointti olikin lähinnä se, että 8-jalan vapojen viehesuositus on usein luokkaa n.10-40g, joka taas natsaa mielestäni 4000-kelalle mainiosti. Ihan samanlailla kuin 7-jalan vavan viehesuositus on usein n.5-30g, mikä taas sopii 2000-kelalle hyvin jne.
Tämä ajatusmaailma pelaa tosin ainoastaan silloin kun puhutaan ns."perusvavoista".
Aina silloin tällöinhän näkee kalamiesten parittavan esim. 1000-kelan 9-jalan/5-15g vapaan, joka on tarkoitettu koskivesien keveille vieheille mutta on noin pitkä jotta heitotkin saadaan kantamaan pitemmälle. Tälläiset vavat ovat sitten asia erikseen, joten tuo minun "filosofiani" päde näihin. Sama koskee esim. lyhyitä ja jäykkiä jerkkivapoja, jotka voivat olla hyvinkin lyhyitä mutta viehesuositus silti liki 150g tai jopa ylikin.
mulla on 2,1m vavassa 4000 kela ja 1,8m 2500 kela, onko hyvin?
Riippuu ihan siitä onko paketti mielestäsi tasapainoinen ja mukava käyttää.
Itseäni kyrsii hiukan se, että Shimanon comboissa näkee usein 4000-sarjan kelan parina vavan, joka on 2-2,1m pitkä ja jonka viehesuositus on siinä 10-30g.
Tälläinen paketti ei minun mielestäni ole tasapainossa parhaalla mahdollisella tavalla.