Chat

Author Topic: Ahvenen kutu - milloin alkaa taas syömään?  (Read 18978 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Upi

• View Profile
Ahvenen kutu - milloin alkaa taas syömään?
« on: May 08, 2007, 17:31:38 »
Hei kaikille kalastajille! Olen jo muutamia päiviä käynyt ahkerasti läheisellä joella kalastamassa ja minua kummastutti kalan huono syönti varsinkin ahventen kohdalla. Kyseisestä joesta olen saanut aina kalaa ja paikoin varsinkin ahvenet ovat olleet poikkeuksellisen suuria. Nyt syönti oli huono,jos edes voi syönnistä puhua,sillä joku "maistoi" jigiäni vain kerran ja epäilen tuonkin olleen melko pieni hauki.

Epäilenkin,että huono syönti johtuu ahvenen kutemista,mutta en tarkalleen ottaen tiedä ajankohtia milloin kutu mahdollisesti loppuu vai onko se jo loppunut,sillä olen lukenut foorumilta vähintäänkin ristiriitaisia postauksia aiheesta - joidenkin mielestä ahven syö kudunkin aikana kohtalaisesti. Aloin myös pohtia olisiko viehevalintani virheellinen,mutta tulin siihen tulokseen ettei vika niissä loppujen lopuksi ole,sillä olen niillä ennenkin kalaa saanut.

Eli voisiko joku asiantunteva henkilö valaista tarkemmin missä ne ahvenet oikein lymyävät? Ovatko ne läheisellä järvellä (alajuoksu) vai onko syönti nyt esim. veden kylmyydestä johtuen epätavallisen passiivista? Erilaisia vieheitä tuli kokeiltua laidasta laitaan - niin jigejä kuin hyväksi osoittautuneita meppsin lippojakin.

Toisaalta tilanne ei ole aivan niin paha kuin mahd. annoin ymmärtää,sillä haukia nousee päivittäin kourallinen,vaikka tuo pieni joki onkin  8-)

Eetu_

• View Profile
Vs: Ahvenen kutu - milloin alkaa taas syömään?
« Reply #1 on: May 08, 2007, 17:32:32 »
Ongella olen etelästä jo kutuahvenia saanutkin. Tietysti takaisin. :-)

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 08, 2007, 17:33:42 »
Tampereella syö jo pienemmät. Kutuhan kestää jäiden lähdöstä juhannukseen.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Upi

• View Profile
« Reply #3 on: May 08, 2007, 17:38:13 »
Luuletteko että tuolta järveltä saisi mahdollisesti paremmin ahvenia? Virta on paikka paikoin melko vuolas.

jormavirveli

• View Profile
« Reply #4 on: May 16, 2007, 14:33:49 »
menen tänään yrittämään ahventa järvestä, kerron jos on tullut ja ovatko jo kuteneet.

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: May 16, 2007, 15:49:20 »
Miedoissa virtapaikoissa (esim. Katepal) ahventa piisaa matalemmassakin. Itse olen saanut ahvenia kutuaikaankin ihan hyvin, kunhan syvyys on oikea. Jigikokoiset ahvenet ovat jo Tampereella suurimmalta osalta kuteneet.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: May 16, 2007, 16:03:17 »
Oulunkorkeudelta tulee jo ahventa, ei ole edes mätiä mahassa, mutta kutupaikan ympäristössä pyörii...

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #7 on: May 16, 2007, 17:14:04 »
Anteeksi off topicci mutta missä olet saanut ahventa joka on kutenut jo? Ei oo pakko kertoo jos on salainen paikka.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

JAM0

• View Profile
    • http://koti.mbnet.fi/aulut/
    • Email
« Reply #8 on: May 16, 2007, 17:15:29 »
Toisin kuin hauki, ahven kyllä käy koukkuun kudunkin aikana. Kalat ovat vaan melko laihoja ja liha on pehmeää ja vaikeammin käsiteltävää. Esimerkiksi nyljettäessä liha tarttuu helposti nahkaan.
Itse olen käynyt parin viime viikon aikana useasti Merikarvialla joella jiggailemassa ja saanut elämäni ahvensaaliita. Mereltä on noussut isojen ahventen parvia tasaiseen tahtiin kutemaan ylemmäs joelle. Sitten eräänä päivänä huippusyönti vain kerta kaikkiaan loppui. Osatekijä voi olla tuulensuunnan ja ilmanpaineen nopea muuttuminen.
Kaikki isoimmat ahvenet olivat vielä kutematta, eivätkä päästäneet maitia/mätiä kuten rannasta saamani pikkuahvenet. Eli isoilla meriahvenilla kutu oli vielä edessä, mutta ei kaukana.
Uskon, että seuraava huippusyönti tulee parin kolmen viikon päästä, kun kutu on ohi ja parvet palaavat merelle takaisin. Kaikki on tietysti vain olettamusta. En ole ennen ollut samassa paikassa kalassa, enkä edes ennen ole oikein ymmärtänyt jiggailun päälle mitään. Nyt katson kyseistä kalastusmuotoa aivan uudelta kantilta. Meni hiukan off-topicin puolelle. =)

Tuolta voi katsoa nämä jokireissut kuvineen  -->  http://koti.mbnet.fi/aulut/aloitus.html
Ensimmäinen 30.4. ja siitä eteenpäin kaikki reissut samaan paikkaan 

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #9 on: May 17, 2007, 08:48:54 »
Anteeksi off topicci mutta missä olet saanut ahventa joka on kutenut jo? Ei oo pakko kertoo jos on salainen paikka.
Tammelan pyhäjärvi  :roll:

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile
« Reply #10 on: May 17, 2007, 11:57:15 »
Tammelan pyhäjärvi  :roll:
Lohen pyytäjä taisi tarkoittaa Samwagenia. Ja tuolta mereltä me niitä ahvenia saamme. Tarkemmin lauttarannasta.

PäSSi

• View Profile
« Reply #11 on: May 26, 2007, 22:52:18 »
Syönti on minun mielestäni alkanut sillä 4 viimeisen kalassa käyntikerran aikana on tullut 7 ahventa ja 1 hauki. Ahventa tuli mato-ongella ja hauki lipalla jossa oli punaiste ja mustaa 8-)
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

« Reply #12 on: May 26, 2007, 23:18:15 »
Kyllä niitä pikku sinttejä on saanu jo vähän aikaa. Ite oon saanu niitä sinttejä n.15kpl ja 2 kertaa käyny ongella.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: May 27, 2007, 09:28:41 »
Eilen tuli jigillä aika kivan kokosta aheventa  :roll: suurin oli välillä 400-500g

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: May 27, 2007, 21:07:24 »
Alkaa olla matalassakin ahven. Senioriin otti ihan hyvänkokoista uistellen. Matoon ei suostunut käymään.

center>