Chat

Author Topic: Äänekoskelle kalaan.  (Read 25424 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nyt nappaa

• View Profile
Äänekoskelle kalaan.
« on: May 13, 2007, 13:27:56 »
Morjesta.
Olisin kiinostunut tietämään hyviä kalapaikkoja Äänekoskelta.
Olen viikon kuluttua lähdössä sinnepäin kalalle, joten olis mukava tietää minne vieheen viskaan  :wink:
Keiteleen hyvästä kuha kannasta olen kuullut ja taimeniakin kuulema tavataan?
Vihjeitä!!

Toniski

• View Profile
Vs: Äänekoskelle kalaan.
« Reply #1 on: May 17, 2007, 10:41:14 »
Äänekosken lähistöltä saa parhaiten taimenia mitä keiteleestä nyt saa mutta kuhan ja hauen uistelu ei ehkä siellä kannata, eli kuhan ja hauen perässä kannattaa makata ehkä mieluummin konginkankaalle ja viitasaarelle päin.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Juzpeliini

• MSN Messenger - Jussi_turunen_1988@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: February 13, 2008, 00:08:27 »
Tuossa ennen serverien uusimista oli puhetta siitä että haukia saa paremmin äänekosken seudulla Kiimasjärven ja Naarajärven puolelta, sekä suojoesta. Eli Saarijärven suuntaan olis lähdettävä jos mielii haukea/kuhaa saada paremmin. Ja ottivaapun väristäkin oli puhetta, eli jos tuonnepäin olette matkalla kalastamaan / asutte siinä lähellä niin koittakaapa ensikesänä Nilsmaster Spearhead -vaappua. Tuollaisella alhaalla näkyvällä vaapulla tuli viitisen vuotta sitten naarajärveltä napattua se reilu kymppikilone monsteri pois pikkukaloja kiusaamasta  :evil:     

PS. On vähän hauen hampaat kuluttanu vaappua mutta vielä selvän saa, ja hyvin ottaa  :roll: :evil:

Pere

• Varo perho, tiältä tullaan!
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: February 13, 2008, 11:07:30 »
Tuo naarajärvelle papukaija värissä niin kuhan tuloa ei voi estää :wink:
Kaikkihan sen nyt tietää, että aikojen alussa ihminen oli kala.

Toniski

• View Profile
« Reply #4 on: February 15, 2008, 13:20:28 »
niin kirjotetaan nyt uudestaan tämä että ite tarkoitin lähinnä keitelettä noissa puheissani. en ole kiimasjärvellä tai sielläpäin kalastellut mutta kyllä keiteleestäkin kalaa saa kun osaa hakea ainakin itse olen aina saanut hyvin kalaa. kisojakin on tullut keiteleellä kierrettyä muutamia. konginkankaan kupeessa sijaitseva pyyrinlahti on mielestäni yksi parhaita hauki / kuha paikkoja missä olen koskaan uistinta vedellyt. kalatonta reissua en edes muista kun siellä olen käynyt. alakeiteleeltä en yleensä ole saanut aivan niin hyvin kuin yläkeiteleeltä, mutta kalaa saa keiteleestä melkein mistä vain kun osaa etsiä. kuhnamossa on myös loistavia hauki ja kuhapaikkoja.

Tikku

• View Profile
« Reply #5 on: June 09, 2008, 09:11:52 »
Kuhnamoa ja Keitelettä suosittelisin,myös Kapeellakin voi käydä kokeilemassa että tulleeko kalaa...
Koukussa kalastukseen.

Mizcu

• Guest
« Reply #6 on: July 20, 2008, 22:31:34 »
Kiimasjärvellä on kuhaa kohtalaisesti. Muuta kalaa sieltä ei kannata paljoa yrittääkään. Myös pyhäjärvi saarijärven rajalla parantalassa on kokeilemisen arvoinen. Siellä on kalastettavaksi asti ainakin haukea, kuhaa, lohta, ja ahventa. Ylivoimainen kuhapaikka on lannevesi vaikka se taitaakin olla saarijärven puolella. Hauelle taasen niinivesi. Muista järvistä ei ole pahemmin kokemusta.

Juntti

• kala
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: July 21, 2008, 10:52:05 »
Täytyyhän Hietamankoskea mainostaa! Eli kun ajat Saarijärvelle päin nelostieltä tultaessa lukke kyltissä Lannevesi ja kun käännyt käänny heti seuraavasta vasempaan ja aja suoraan alas voimalaitoksen alapuolelle ja mene niemeen ja katso kieltokylttejä koska ranta asukkaat ovat tehneet omaan käyttöön laavuja sun muita pömpeleiteitä :-o :lol:
Hauki on kala,Keso on raejuusto!
Väittävät että hullujen osastolle pitäs mennä käymään :)                           On hyvä jos on iskä töissä Rapalalla ei tarvitse tuhlata aikaa prismassa käyntii vaan kalastukseen.

Juzpeliini

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: July 26, 2008, 17:24:45 »
Kiimasjärvellä on kuhaa kohtalaisesti. Muuta kalaa sieltä ei kannata paljoa yrittääkään. Myös pyhäjärvi saarijärven rajalla parantalassa on kokeilemisen arvoinen. Siellä on kalastettavaksi asti ainakin haukea, kuhaa, lohta, ja ahventa. Ylivoimainen kuhapaikka on lannevesi vaikka se taitaakin olla saarijärven puolella. Hauelle taasen niinivesi. Muista järvistä ei ole pahemmin kokemusta.

Hups hups hups, nytpäs tais olla vähän höpönpöppöä!  :lol:

Eli eli, tässä kyllä on oma mielipide vähän eri... Eli kiimasjärvestä kannattaa ehdottomasti kyllä hakea myös haukea, sitä riittää! Oikea aika, paikka ja välineet niin voala! väreinä mm. Sinertävät + papukaija.. Kyllä sieltä on vaan tasaisesti tullu haukea ja ahventakin.

Ja tuosta pyhäjärvestä. Sen rannalla oon yli 16 vuotta asunu, eikä voi hirveän kehuttavaksi kalapaikaksi sanoa. Tuleehan sieltä kohtalaisest, mutta yleisestikkin on mielipide että uistelu / ongintajärvenä aika huonohko. Tietenkin jos sattuu hyvä päivä ja hyvä paikka niin napsuu hienoja kaloja. Mutta tosta kuhasta pyhäjärvestä... Ei ole kovin montaa yksilöä tullut tavattua. En ole itse montaa saanut, eikä kyllä tunnu olevan muutkaan. Eli kuhakanta mielestäni pyhäjärvessä on aika heikko, sitä ei kannata lähteä sieltä hakemaan. Mutta lohta, taimenta ja siikaa kyllä kannattaa yrittää, jos vain sattuu siiansoutu aikaan paikalle!

-Juzpeliini-

Juntti

• kala
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: July 26, 2008, 18:59:40 »
Tuossa ennen serverien uusimista oli puhetta siitä että haukia saa paremmin äänekosken seudulla Kiimasjärven ja Naarajärven puolelta, sekä suojoesta. Eli Saarijärven suuntaan olis lähdettävä jos mielii haukea/kuhaa saada paremmin. Ja ottivaapun väristäkin oli puhetta, eli jos tuonnepäin olette matkalla kalastamaan / asutte siinä lähellä niin koittakaapa ensikesänä Nilsmaster Spearhead -vaappua. Tuollaisella alhaalla näkyvällä vaapulla tuli viitisen vuotta sitten naarajärveltä napattua se reilu kymppikilone monsteri pois pikkukaloja kiusaamasta  :evil:     

PS. On vähän hauen hampaat kuluttanu vaappua mutta vielä selvän saa, ja hyvin ottaa  :roll: :evil:
     Minä sain Rapalan Skittere popin niin ekalla kerralla se perä ropelli vinossa ja hampaan jälkitä täynnä....
Hauki on kala,Keso on raejuusto!
Väittävät että hullujen osastolle pitäs mennä käymään :)                           On hyvä jos on iskä töissä Rapalalla ei tarvitse tuhlata aikaa prismassa käyntii vaan kalastukseen.

Mizcu

• Guest
« Reply #10 on: August 04, 2008, 14:18:12 »
Mitä ihmettä? Minä saan kiimasjärveltä karkeasti ottaen yhden hauen seitsemää kuhaa kohden. Kaverin kanssa käytiin ihan vartavasten yrittämässä häittämällä haukea yläpään pajulahdesta. Yhden pulikan kaverini sai ylös. Mielenkiintoista miten voi olla näin erilaiset käsitykset ko. järvestä :-o

Pyhäjärvessä on kyllä kuhaa jonkin verran ainakin saarijärven puolella kiihkeleen ympäristössä mutta en sitten Parantalan päädystä tiedäkään niin paljon. Pyhäjärvessä ei hirveän runsaasti tunnu mitään kalaa olevan mutta ne mitä sieltä tulee ovat melko usein ihan hyvän kokoisia.

Toniski

• View Profile
« Reply #11 on: August 05, 2008, 00:40:38 »
ala-keiteleestä nostelin tänään 5,2 kg hauen ja 1,9kg kuhan. hyvin epätavallinen reissu oli kyllä sinne että yhdellä reissulla näinkin mukavat kalat! :-o

Juzpeliini

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: August 05, 2008, 19:45:02 »
Aika hauskaa kyllä. Heittelemisestä en tiedä, mutta vetämällä ainakin lauantaina tuli 5 pulikkaa veneeseen, suurin oli 1,5 kg.. Eli ei ne mitään monstereita ole, kuha ei tykänny pulikoista ollenkaan, nollareissu niiden osalta.

Missäspäin sitä aluetta mizcu kalastelee? Meille hauki iski lauantain ihan sieltä hietaman puoleisesta päädystä, isohkon ruohikon edestä. Ja tuolla samalla vaapulla, jonka kuvan aiemmin laitoin.

-Juzpeliini-

jarper

• View Profile
« Reply #13 on: August 05, 2008, 22:31:21 »
ala-keiteleestä nostelin tänään 5,2 kg hauen ja 1,9kg kuhan. hyvin epätavallinen reissu oli kyllä sinne että yhdellä reissulla näinkin mukavat kalat! :-o
Saako udella mistä syvyydestä kuha nousi ja millä ottivälineellä..?

Toniski

• View Profile
« Reply #14 on: August 06, 2008, 00:02:59 »
vetämällähän nuo tulivat. 8-10 vapaa on ollut vedossa yleisesti , ja kuha nappasi bomberiin kun vettä oli noin 4 metriä, ja takilan mittari näytti noin 12 jalkaa elikkäs olisiko ollut noin puolimetriä pohjasta. yllättävää kyllä mutta on kyllä olleet kuhat yllättävä matalassa muutenkin ainakin täällä mistä olen niitä saanut. veikkaisin kuitenkin että ala-keiteleellä isommilla selillä ovat ehkä kuitenkin noin 5-10 metrin hujakoilla.

jarper

• View Profile
« Reply #15 on: August 06, 2008, 02:11:29 »
yllättävää kyllä mutta on kyllä olleet kuhat yllättävä matalassa muutenkin ainakin täällä mistä olen niitä saanut. veikkaisin kuitenkin että ala-keiteleellä isommilla selillä ovat ehkä kuitenkin noin 5-10 metrin hujakoilla.
Täällä karttuselän/harinkaanselän seutuvilla tuntuis (ja kaiun mukaan myös näyttäis) kalat parkkeeranneet juuri tuonne 6-12 metrin syvyyteen, pinnasta ei ole tullut kuin ahvenia viime viikkoina.

Toniski

• View Profile
« Reply #16 on: August 06, 2008, 11:46:08 »
yllättävää kyllä mutta on kyllä olleet kuhat yllättävä matalassa muutenkin ainakin täällä mistä olen niitä saanut. veikkaisin kuitenkin että ala-keiteleellä isommilla selillä ovat ehkä kuitenkin noin 5-10 metrin hujakoilla.
Täällä karttuselän/harinkaanselän seutuvilla tuntuis (ja kaiun mukaan myös näyttäis) kalat parkkeeranneet juuri tuonne 6-12 metrin syvyyteen, pinnasta ei ole tullut kuin ahvenia viime viikkoina.
joo vähän samaa olen havainnut kyllä varsinkin näillä kirkkaimmilla selillä, kuten esimerkiksi olin myös matilanselällä tässä muutama päivä takaperin niin ainoastaan kaksi haukea tuli ja molemmat takiloista noin 6 metrin syvyydeltä kun vettä alla oli 9 metriä, eli aika lailla välivedestä kalaa tuntuisi nousevan.

Mizcu

• Guest
« Reply #17 on: August 06, 2008, 14:56:42 »
No nyt löysin kiimasjärvelle toimivan haukivaapun (vav wobbler). Eilen sain sillä vetouistelemalla 2,5 ja 0,5 kiloiset hauet ja lisäksi minnow spooniin useita iskuyrityksiä lehtojoen "suistosta". Taisi haukien vähyys johtua enemminkin uistimista kuin järvestä. Vetelen ihan soutuveneellä missä sattuu hietaman voimalaitoksen ja summakosken välillä. Yleensä tosin siitä järvialueella.

Onko muuten juzpeliini antaa mitään vinkkejä kuhalle paikkojen tai uistinten suhteen. Tuntuu meikäläisellä useimmat kuhat olevan alamittaisia ja ne harvat mitallisetkin alle kilon painoisia kaikki.

Juzpeliini

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: August 06, 2008, 17:47:20 »
Tuota tuota, samaa voisin kysyä sulta...  :-D

Mulla tuppaa olemaan samaa, eli pientä tuntuu olevan.. Ei oikeastaan oo löytyny mun pakista mitään ihmeellistä ottipeliä kuhalle, ainakaan vielä...  Ne tuntuu ottavan satunnaisesti mihin huvittaa, en oo päässy perille siitä et mikä millonkin toimii... Tänä kesänä varsinkin on tuo kuhan kalastus Naarajärvellä / Suojoella olevan täyttä tuskaa! Muutaman kerran käyn vielä yrittämässä tässä muutaman viikon sisällä, sitten lyön hanskat tiskiin...  :-)

Kyllä se ettimällä löytyy se kelille sopiva peli, tuo minkä kuvan laitoin on välillä antanut aika hyvin, sitten rapalat joilla sininen selkä ja valkoinen maha, ja ui aika pinnassa, on toiminut usein..  Ei muuta kuin etsimään ottipeliä, ja kireitä siimoja!

Ja haukia tuntuu tulevan usein siitä saaren, onkohan se pukkisaari (tms?), missä voi tuletkin tehdä.. Siitä suoraan vastarannalta pitkästä ruohikosta, aika luottopaikkoja nuo isojen ruohikkojen rannat..

-Juzpeliini-

Hauenpyytäjä

• View Profile
« Reply #19 on: August 17, 2008, 21:51:50 »
Kyllähän Naarajärvestä on tullut tänä kesänä kuhaa ihan turhankin hyvin. Hauki on taas ollut kadoksissa.
Kiimasjärvellä on käynyt vain keväisin, haukia on tullut hyvin joka reissu.

Mizcu

• Guest
« Reply #20 on: August 18, 2008, 21:17:33 »
Mistä, miten, millä ja minkälaista kuhaa on tullut. Heti pitää udella että pääsee joskus osingoille.
Tämä kausi alkaa kyllä olla jo kuhan osalta ohi ja ensi kesänä kumminkin messinkikyljillä uudet metkut
mutta kai siitä tiedosta silti jotain hyötyä on :roll:

Hauenpyytäjä

• View Profile
« Reply #21 on: August 19, 2008, 22:27:30 »
Siitä ylemmästä Naarajärven osasta siis on kuhat tulleet. 4-8 metrin syvyydestä uistelemalla. Karikko, Nils Master, HK-varma. Kuhat on olleet kokoa 30-55 cm.
Ei tämä kuhakesä ole vielä ohi. Kahdella viime reissulla olen jäänyt ilman haukia, kuhia taas on tullut molemmilla kerroilla.

Toniski

• View Profile
« Reply #22 on: August 22, 2008, 12:34:46 »
keiteleellä en ole nyt kolmeen viimeiseen kertaan kuhia saanut, joten ainakin täällä näyttäisi vähän siltä että paras sesonki olis jo ohitse, mutta kukas sitä tietää kun sattuisi yksikin lämmin ilta, että miten se kuha alkaisi ottamaan.

Mizcu

• Guest
« Reply #23 on: October 05, 2008, 16:18:46 »
Kohta alkaaa olla taas lohiaika Pyhäjärvellä. Muutama viikko sitten kun vedenlämpö oli jotain 13 astetta niin tuli Hässöksen takaa ja Palavalahdesta jonkun verran ahventa ja peruskoon haukea vähään aikaan ei ole kuulunut sieltäkään oikein mitään. Onkos porukka käynyt miten kalassa ja mitä on tullut?

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #24 on: February 10, 2009, 06:53:42 »
Siitä ylemmästä Naarajärven osasta siis on kuhat tulleet. 4-8 metrin syvyydestä uistelemalla. Karikko, Nils Master, HK-varma. Kuhat on olleet kokoa 30-55 cm.
Ei tämä kuhakesä ole vielä ohi. Kahdella viime reissulla olen jäänyt ilman haukia, kuhia taas on tullut molemmilla kerroilla.

Musta ,kultahile selällä oli viime kesänä ehdoton ottiväri...niitä onkin pakki täynnä ens kesäks. naarakosken alapuolella se pikkulämpäre oli hyvä paikka,ja kuhia tuli jopa suojoesta..

Zinkki

• Matteet ne on pahimpia petoja
    • View Profile
« Reply #25 on: May 11, 2009, 18:32:17 »
Tietääkös joku onko mitään mahdollisuuksia käydä tuppaamassa venettä naarajärvelle/suojokeen johonkin naarakosken ja voimalan
väliselle alueelle? Tarkoitus olisi pitää venettä jossain siellä koko kesä mutta jos joku tietää yleisen veneenlaskupaikan niin senkin voisi
kertoa.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: May 11, 2009, 19:42:48 »
siitä suojoen sillanpielestä mä oon aina veneen puottanut,siitä kartanokievarin kohdalta.

Hauenpyytäjä

• View Profile
« Reply #27 on: May 11, 2009, 22:32:44 »
Joo, samasta paikasta on vene tiputettu. Kannattaa katsoa, ettei laske liian alas, voi muuten ruopaista renkaat tyhjää.

Savumuikulla tuli hyvin haukia Kiimasjärvestäkin reilu viikko sitten aurinkoisella kelillä.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #28 on: May 12, 2009, 01:25:12 »
savumukkua ui huomenna, suojoki/naarajärvi akselilla... :-D

Zinkki

• Matteet ne on pahimpia petoja
    • View Profile
« Reply #29 on: May 14, 2009, 14:17:53 »
Siinä sillanpielessä ei kumminkaan voi pitää venettä vakituisesti vai kuinka?

Pitäisi jossain välissä keretä kalastelemaan mutta yksikseen on hankala soutaa ja operoida virveleitä kovassa tuulessa.
Kertokaahan kalalle päässeet sitten tuloksia meille uteliaille.

center>