Päätin tänään osallistua hetken mielijohteesta Kittilän Nutukaspilkkiin Ounasjoella "sillan kupeessa". Kilpailuaika oli klo 13-15 ja kilpakaloina ilmeisesti kaikki mitä avannosta tulee ja mitä kalaksi voi kutsua..
No klo 13.00 kisa luonnollisesti käynnistyi. Olin hakenut ensimmäisen reiän lähellä siltaa(joka toimi samalla kilpailualueen toisena rajana). Kymmenisen minuuttia istuin ja tuijotin filmikärkeä, ei minkäänlaista havaintoa kalasta. Vettäkin taisi olla alla useamman metrin. Päätin vetää "taktisesti" jo heti alkuun ja painella toiselle puolen jokea, kun siellä ei ollut kuin kaksi pilkkijää ennestään ja loput 30-40 pilkkijää samalla puolen kuin minä. Puolen tunnin jälkeen edelleen ilman mitään kontaktia kaloihin, totesin "taktisen" vedon epäonnistuneen surkeasti ja päätin painella takaisin toiselle puolelle.
Siinä takaisin kulkiessani katselin sopivaa rakoa, mutta mikään ei oikein innostanut kun ihmisiä oli vähän joka paikassa ja kukaan ei ainakaan näkyvästi vedellyt kaloja. Sitten näin sivusilmällä, kun yksi mies nosti pienen kalan ja pisti samantien pussiin repun uumeniin ja selvästi piilotteli jotain. Katselin valmiin reiän miehen vierestä ja aloin pilkkimään. Nyt sain jo muutaman todella heikon tärpin samalla, kun mies veti edelleen pienillä otteilla pikkukalaa.
Hetken jaksoin vielä kyykkiä ilman saalista, nykäsin kokonaan uuden reiän miehen toiselle puolelle ja laitoin pienen oranssin morrin yhdellä kärpäsen toukalla reiluun metriin. Kalantulo alkoi välittömästi, seipiä ja särkeä tuli koko loppuajan. Sivusilmällä seurasin vieressä olevaa miestä, joka ei saanut läheskään samaan tahtiin saalista kuin minä. Jossain vaiheessa minun ympärillä oli 5-6 ihmistä katsomassa, kun siinä samalla alueella kukaan muu ei saanut juuri mitään. Keskityin vain kalan nopeaan ylösottoon ja mahdollisimman suuren saaliin saamiseen.
Aina välillä kuului tietoja muiden kalasaaleista ja mielessä alkoi voittokin jo tuntumaan ihan realistiselta, kun kalantulo vain jatkui. Jossain vaiheessa joku kuului saavan mateenkin.
Viimeisten 10 minuutin aikana oli kalan ylösaaminen jo pienoinen haaste käsien ollessa todella limaisia ja kohmeisia, syöntikin siinä jo hiukan hiipui.
Lopulta aika tuli täyteen ja sain viimein nousta seisomaan ja pyyhkimään kädet, vapa oli melkein umpijäässä ja nivusissa tuntui "kyyry istuma-asento". Vieressä pilkkinyt mies tuli myös samantien kyselemään millä minä niitä kaloja oikein pyysin sellaisella tahdilla. Näytin morria ja jotain keskustelun poikasta siinä tuli miehen kanssa juteltua. Lopulta kävelin punnitukseen. Kokonaispainoksi kaikille särjille ja seipille tuli 2010g, kaloja oli 40-50kpl, keskipaino oli 40-50g paikkeilla.
Loppujen lopuksi sijoitun kilpailussa toiseksi, voittajalla oli reilu kolme kiloa saaliista. Oli miellyttävää huomata, että voittaja oli vanha mummo ja kaikki "ammattilaiset" olivat jääneet alle kilon saaleihin. Voittajalle meni himoitut nutukkaat, itse sain hienon koriste-esineen.
Kuviakin olisi muutama, mutta niiden taso ei oikeastaan ole niin kummoinen, että alkaisin niitä lisäämään.