Täällä Suomussalmella on sukulaisilla pieni ja vanha soutuvene, jota on hyvä kiskoa metsässä ja suolla noille lammille. Mielestäni lampikalastus on melkeinpä parasta kalastusta, vesillä ei ole muita eikä kova tuuli haittaa. Kalaakin tulee yleensä hyvin.
Eilisaamuna käytiin yhdellä järvellä, neljä ahventa saatiin ruokakaloiksi ja muutama pieni laitettiin takaisin kasvamaan.
Viime iltana lähdettiin kalakaverin yhden tutun mökille kalaan. Täällä oli moottori käytettävissä, kyllä tuntui luksukselle. Uistelemaan kun lähdettiin, mietin jo silloin mitä tästä tulisi kun moottorilla uisteltaisiin. Uisteluvauhti oli todella kova soutumiehelle, ei ollut mitään vauhtia hidastavia ämpärivirityksiä vaan normaali tyhjäkäyntivauhti. Mietin jo itsekseni, kenelle ensimmäinen pohjatärppi sattuisi, mutta hieman kyllä yllätyin kun minulla potki kala siiman päässä sellaisessa vauhdissa. Pari tuntia uisteltiin järven puolella, jonka jälkeen oli suunnitelmissa siirtyä joen puolelle. Järven puolelta saatiin yhteensä neljä haukea, kaikki puolikiloisia ja siitä alaspäin. Lähdettiin joelle, ja pari kilometrin siirtymämatkan aikana tuttu ajoi koneen kiveen, ja sokka poikki. Soutuhommaksi meni, minä ja kaveri ehdotettiin jo poispäin soutamista mutta tuttu halusi näyttää kalapaikan josta oli ollut puhetta. Pari kilometriä soutua, jonka aikana veneeseen tuli yksi ahven ja kilon hauki, kotona oltiin sitten puolenyön paremmalla puolella melkoisen joessa soutamisen jälkeen. Johan oli reissu.
Tänä aamuna käytiin sitten kalakaverin toisen tutun järvellä, jossa oltiin jo käyty aikaisemmin monta kertaa. Ennen uistelua heittelin hetken rannalta yhden ison ahvenen saaden. Ei kauaa keritty uistella, kun minun vapani taipui jo mukavasti. Kovasti laittoi kala vastaan, olisi voinut olettaa olevan isompikin. Ihan kelpo kala kuitenkin, 2,42 kiloa. Suunnilleen puolitoista tuntia uisteltiin tämän jälkeen, mitään ihmeitä ei sattunut. Minulle sattui kaksi komeaa ahventa ja pikkuhauki, kalakaverille kaksi pikkuhaukea.