Kumpi tärkeämpi, paino, vai pituus?

Started by sääksi, May 19, 2007, 12:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ollipossu

Quote from: DoupleV on June 01, 2009, 01:54:20
Se on vähän niin ja näin...Pienemmissä kaloissa sanon mielummin, "että sain kilosen hauen", mutta jos saan 6kilosen hauen voin sanoa: "sain metrin mittasen hauen". :-)
Mää ainakin sanoisin painon ja pituuden meinaan isoissa kaloissa just se paino on merkittävin, kumpi kertoo enemmän: Sain 9 kg hauen vai sain 1,5 m hauen?

DoupleV

Quote from: ollipossu on June 01, 2009, 13:42:28
Se on vähän niin ja näin...Pienemmissä kaloissa sanon mielummin, "että sain kilosen hauen", mutta jos saan 6kilosen hauen voin sanoa: "sain metrin mittasen hauen". :-)
Mää ainakin sanoisin painon ja pituuden meinaan isoissa kaloissa just se paino on merkittävin, kumpi kertoo enemmän: Sain 9 kg hauen vai sain 1,5 m hauen?

Et tajunnu ponttia....Kyllä painon sanoo mielummin, mutta on se ihan kivaa sanoo pituuskin...
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

moikkapoika

No kyl se paino on paljon tärkeempi.Ainakin miun mielest.

vaapunveistelijä

Pituusmitta on mielestäni tärkein. Siitä näkee kalan "oikean" koon, toisin kuin painosta. Esim. jos kala on justiin (esim. hauki) syöny ittensä pullolleen se voi olla kokoonsa nähden aika painava. Pituus sitä vastoin ei vaihtele tuolla lailla ja näyttää mielestäni paremmin kalan OIKEAN koon.

darpeee

Paino taitaa olla mielestäni se tärkein.

suurkala

Mä pidän myös tuota painoo tärkeempänä.

Torro

kkop ja muut joilla ei ole parempaa annettavaa tälle keskustelulle voivat olla sitten hiljaa. Ensin mainitulla tuntuu olevan muitakin ongelmia....

Asiaan: Itse olen hyvin pitkälti C&R -kalastaja joten tulee vaan nopeasti mitattua pituus ja kala takaisin. En ala punnitsemaan vapautettavia kaloja ellei ole sitten haavia mukana, pystyroikottamaan ei kannata lähteä.
Omassa perhohaavissa on mitta-asteikko valmiina josta on helppo katsoa kalan pituus.

Olishan se paino aina mukava tietää mutta mulle riittää pituus ja arveltu paino pituuteen suhteutettuna. Toki esim. ahvenen pituus ei vielä kaikille kerro kalasta mutta kaikki tietää minkä näköinen epeli on 100cm hauki tai 50cm taimen.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Miskala

Quote from: ollipossu on June 01, 2009, 13:42:28

Tässä tapauksessa merkittävämpi olis pituus. Sillä 1.5m hauki on paljon isompi, kuin 9kg hauki.  :-D