Chat

Author Topic: Asuinpaikkasi suhde kalavesiin?  (Read 57823 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nassikka

• "Niillä on pakko saada kalaa" Hän sanoi
    • View Profile
    • Email
Vs: Asuinpaikkasi suhde kalavesiin?
« Reply #30 on: May 23, 2007, 12:19:03 »
Niin hyväs mallis on että ei väliä mihin suuntaan lähtee kävelemään niin on aina vesi vastassa. Kahta siltaa pitkin pääsee pois ja molemmat aina silloin tällöin hyviä kalapaikkoja :) Miinusta on että rannalta kalastuspaikkoja on vähä johtuen matalista rannoista/kalansaannista, veneellä mentävä jos kunnolla kalaa haluaa. Vene menee ens vkl veteen ja saa nähdä kelluuko  :-D
Todella hyvin sanottu.

minnow

• Guest
« Reply #31 on: May 23, 2007, 13:13:38 »
Reilun 20 metrin päässä talon nurkasta virtaa Iijoki.  :mrgreen:

kalle

• View Profile
« Reply #32 on: May 23, 2007, 14:36:17 »
 Mulla on pyhäjärvi vieressä, ja järvikin alkaa heti rannasta!!!

Kalkkis

• View Profile
    • Email
« Reply #33 on: May 23, 2007, 16:26:45 »

Mikä niistä? Suomesta löytyy suunnillee 25 pyhäjärvee. Meil on mökki jaalan pyhäjärvel :wink:
Tuliko saalista? - Ei paljoa, kuhan vaan kalastelin.

Miquel

• View Profile
« Reply #34 on: May 24, 2007, 15:34:43 »
Itse olen kasvanut siinä mielessä onnellisessa paikassa kalastuksen kannalta, että kalapaikat eivät kotikulmiltani ole loppuneet. N. 5 km:n sisällä on ehkä 10-15 erittäin kalaisaa järveä, missä on madetta/haukea yli 5 kiloon asti. Oma mökki on 3 km:n päästä kototaloa, ja sinne olemme istuttaneet kirjolohta/taimenta/puronieriää ja harmaanieriää + yli kiloisia ahvenia (ahvenet nousseet merestä). Parhaat paikat on kuitenkin hieman piilossa, minne joskus ennen muinoin on istutettu harjusta/siikaa. Siellä ei sitten kukaan käynyt kymmeniin vuosiin kalassa, ja sainkin viiden vuoden aikana järvestä kymmeniä harreja ja siikoja (suurin siika 1,4 kg). Lapsena en edes ymmärtänyt miten hieno paikka oli. Nyt oulussa asuessani osaan arvostaa sitä, että on mahdollisuuksia valita mitä kalaa kalastaa ja minkälaiselle järvelle menee. Kotipuolessa kun oli valittavana suopohjaisista ja tummavetisistä järvistä kristallinkirkkaisiin soramonttuihin. Kotikyläni on niin korvessa + niin pieni, että muita kalastajia ei juuri koskaan näkynyt (paitsi tietysti omalla istutusjärvellä : )  . Lestinjoella tuli myös käytyä kalassa joskus, mutta kun oli mahdollisuus kalastaa suurehkoja haukia tai siikaa/harjusta, ei vastaistutetut kirjolohet jaksaneet kiinnostaa.  Alkaakin olla jo himo päästä istumaan järven rannalle - hyttysten hienoinen ininä korvissa istua nuotiolla ja katsella siikojen loputonta pintakäyntiä. Kuusimetsä peittää taakseen hiljalleen laskevan auringon, jonka valo heijastaa järven pinnasta harjuksen selkäevän jättämät tuikin renkaat. On aika lähteä kalaan.
Siis onko tuo järvi vai itse kaivama lampi mihin olette noita kaloja istuttaneet.  :? Kiinnostaa vaan sen verran, kun ollaan itekkin suunniteltu oman lammen kaivamista ja siihen kalojen istuttamista.
Taimenta väsyttämään!

Perho95

• View Profile
    • Email
« Reply #35 on: June 01, 2007, 19:21:10 »
Mä asun noin 35-metrin päässä järvestä. Kalaa tulee hyvin ja on siinä ihan kelpokokosia haukiakii!  :-)
Kalamies on erimies! :-D

Kuhastelija

• View Profile
« Reply #36 on: June 02, 2007, 11:38:18 »
No tässä on 10km säteellä vaikka kuinka paljon kalaisia järviä, joista suurimpina kalavesinä mainittakoon näsi- ja pyhäjärvi. Myös muutamille koskille pääsee autolla nopeasti.. Eli olen tyytyväinen lähikalapaikkoihin.

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #37 on: June 02, 2007, 11:58:02 »
Siinä järvessä, missä käyn kalassa.On noin 20km matkaa...
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

PäSSi

• View Profile
« Reply #38 on: June 06, 2007, 19:24:48 »
hyvää on se että järvi sijaitsee kodistani noin 300m. huonoa on se että hauet on (enimmäkseen) pieniä ja oikukkaita. ahvenet taas ovat ihan hyvän kokoisia. on niitä haukia kuitenkin ollut pari isoakin siellä järvessä joita ei vain sieltä saa :cry:
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #39 on: June 06, 2007, 21:08:24 »

Mikä niistä? Suomesta löytyy suunnillee 25 pyhäjärvee. Meil on mökki jaalan pyhäjärvel :wink:
Tässä ilmeisesti on kyse Tampereen/Nokian/Lempäälän/Vesilahden/Pirkkalan Pyhäjärvestä.  :-D
Mulla matkaa tuolle järvelle vajaa 500m. Pidän Nokian kalavesiä aika huonoja ainakin verrattuna esim. Vammalan vastaaviin. Tosiasiassa en edes tunne tuota Pyhäjärveä kovin hyvin ja saaliit on siksi niin huonoja.  :roll:
On mulla tossa vene mutta se on ihan hajoamispisteessä, mökillä on sit parempi...

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #40 on: June 06, 2007, 21:09:59 »
Asuinpaikkani suhde kalavesiin on ihan kunnossa, jokaiseen paikkaan mihin olen lähtenyt tai halunnut, olen jossain vaiheessa myös päässyt.

Rautuseppo

• View Profile
« Reply #41 on: June 06, 2007, 23:06:08 »
Itse olen kasvanut siinä mielessä onnellisessa paikassa kalastuksen kannalta, että kalapaikat eivät kotikulmiltani ole loppuneet. N. 5 km:n sisällä on ehkä 10-15 erittäin kalaisaa järveä, missä on madetta/haukea yli 5 kiloon asti. Oma mökki on 3 km:n päästä kototaloa, ja sinne olemme istuttaneet kirjolohta/taimenta/puronieriää ja harmaanieriää + yli kiloisia ahvenia (ahvenet nousseet merestä). Parhaat paikat on kuitenkin hieman piilossa, minne joskus ennen muinoin on istutettu harjusta/siikaa. Siellä ei sitten kukaan käynyt kymmeniin vuosiin kalassa, ja sainkin viiden vuoden aikana järvestä kymmeniä harreja ja siikoja (suurin siika 1,4 kg). Lapsena en edes ymmärtänyt miten hieno paikka oli. Nyt oulussa asuessani osaan arvostaa sitä, että on mahdollisuuksia valita mitä kalaa kalastaa ja minkälaiselle järvelle menee. Kotipuolessa kun oli valittavana suopohjaisista ja tummavetisistä järvistä kristallinkirkkaisiin soramonttuihin. Kotikyläni on niin korvessa + niin pieni, että muita kalastajia ei juuri koskaan näkynyt (paitsi tietysti omalla istutusjärvellä : )  . Lestinjoella tuli myös käytyä kalassa joskus, mutta kun oli mahdollisuus kalastaa suurehkoja haukia tai siikaa/harjusta, ei vastaistutetut kirjolohet jaksaneet kiinnostaa.  Alkaakin olla jo himo päästä istumaan järven rannalle - hyttysten hienoinen ininä korvissa istua nuotiolla ja katsella siikojen loputonta pintakäyntiä. Kuusimetsä peittää taakseen hiljalleen laskevan auringon, jonka valo heijastaa järven pinnasta harjuksen selkäevän jättämät tuikin renkaat. On aika lähteä kalaan.
Siis onko tuo järvi vai itse kaivama lampi mihin olette noita kaloja istuttaneet.  :? Kiinnostaa vaan sen verran, kun ollaan itekkin suunniteltu oman lammen kaivamista ja siihen kalojen istuttamista.

Saatoit jo huomata, kun pistin tuonne Kalakuvia topicin alle kirjoittelin. Mutta kyseessä on siis isäni kotitalon vieressä oleva järvi, minkä ruoppasimme ja kunnostimme kokonaan. Ensimmäisiin istutuksiin saatiin avustusta paikallisilta yrityksiltä, ja loput istutukset on voitu laittaa luvanmyyntirahoilla. Kalastajia ei kyllä paljoa ole, mutta sen verran että n. 300 kiloa saadaan vuosittain laitettua. Kaloja on haettu eri paikoista, mutta jos kaipaat tarkempaa tietoa, niin yv:llä voit kysellä, pari hyvää vinkkiäkin saattaisi irrota :)  Tuossa meidän lammessa (11ha) on se hyvä puoli, että ruokaa kaloille näyttää riittävän erittäin hyvin. Nytkin nousi 4,1 kiloinen taimen, vaikkei yli 1,2 kiloisia ole koskaan istutettu. Kalabiologi kävi katsastamassa järven ja totesi sen ihanteelliseksi jalokalan kasvulle. Järvestä löytyi jotain ötökkää (hankajalkainen tjsp) mikä tekee kalan lihasta punaista ja maukasta. Onnellinen olen että moinen istutus on onnistunut näinkin hyvin.

Mikko10

• Guest
« Reply #42 on: June 06, 2007, 23:58:25 »
Itseläni on varvourinjuopa puolen kilometrin päässä, Kokemäenjoki kilometrin päässä, Mökki järvi 32km päässä, Meri 17-20km päässä. Eli ei huonot saumat päästä kalaan jos tahtoo ;)

pege

• View Profile
« Reply #43 on: June 07, 2007, 19:00:01 »
Itelläni on parinsadan metrin päässä surkea järvi ja vähän kaumpana 3km ja 5 km hyvät kalapaikat. harmi ettei ole kirreä.....

Ernesti

• "Näin on."
    • MSN Messenger - kysy@vaikka.minulta.fi
    • View Profile
« Reply #44 on: June 07, 2007, 23:06:29 »
Kajaani :/
Sanotaanko suoraan vaan että ei ole hyvä.

miseboy

• Guest
« Reply #45 on: June 08, 2007, 16:44:27 »
torniossa, ruohokariissa asustan ja tuossa 600 metriä omasta kodista on sellainen järvi/joki jossa on paljon haukia. jaonhan tässä paljonkin paikkoja.

Väenö.

• View Profile
« Reply #46 on: June 08, 2007, 19:24:26 »
   Meri kymmenen kilometrin päässä,mutta kun harrastan enimmäkseen pilkintää,alue ei ole hyvä.Pilkkivesiin matkaa nyt, kun Luodonjärvi tyhjeni viimetalvena kaloista,on reilut 30 km.
Näyttää siltä,kun lukee noita viestejä,että yleensä asutaan huonon kalaveden äärellä.Sen vuoksi ei niin mahottomasti harmita.

« Reply #47 on: June 11, 2007, 20:33:15 »
N. 3 km:n päästä löytyy ihan hyvä harjus/taimen joki.
IMMA CHARGIN MAH LAZER

kille9494

• View Profile
    • Email
« Reply #48 on: June 14, 2007, 22:45:41 »
No on tässä Forssassa kun asun lähistöllä kaikenlaisia lampia joissa aktiivisen epäaktiivisesti kalastelen, ja oishan tässä tuo Loimijoki johon on istutettu oikein lohiakin, mutta siinä ei ole  tullut
myöskään oikein kalasteltua, mökki on tuolla saaristossa ja siellä tulee kalasteltua kesällä, sekä lapissa.

maakka123

• View Profile
« Reply #49 on: June 19, 2007, 22:41:31 »
mä asun varkaudessa haiseva -nimisen ja unnukka -nimisen järvien rannalla. juuri tulin uistelemasta saalinani 700 g kuha. nappasi jesseen ;)

seppä

• View Profile
    • Email
« Reply #50 on: June 20, 2007, 11:28:39 »
kyrönjoen rantamilla vähäskyrös. istutus kirrejä kalastelen
elämä on

jusander

• MSN Messenger - jussi-p-93@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #51 on: June 20, 2007, 15:52:39 »
Asun noin 1.5 päässä lepaan virralta. Ei ihan lähellä ole oikein muita kalapaikkoja. Mutta se riittää mulle.

Maailman paras

• View Profile
« Reply #52 on: June 20, 2007, 16:18:24 »
asun ihan jonkun pienen vissiikii järven vieressä :? :lol: :x :oops: :evil: :| :wink: :evil: :-D :mrgreen: :mrgreen: :|

kaivo

• Guest
« Reply #53 on: June 20, 2007, 17:25:01 »
asun ihan jonkun pienen vissiikii järven vieressä :? :lol: :x :oops: :evil: :| :wink: :evil: :-D :mrgreen: :mrgreen: :|
Vähän vähempikin määrä hymiöitä riittää...

Rapalapa

• View Profile
« Reply #54 on: June 20, 2007, 17:31:45 »
Vähän vähempikin määrä hymiöitä riittää...
Niinpä

JereJ

• View Profile
« Reply #55 on: July 03, 2007, 11:53:40 »
n. 6 km päässä on Lahden vesijärvi, jossa olisi mukavasti kalaa ja muutenkin, mutta kun ei ole venettä ja hyviä rantapaikkoja ei ole (kaikki yksityisillä tms.), niin eipä ole paljoa kehumista. Pieniä järviäkin on, mutta niillä on tosi paljon yleisiä uimarantoja, joten se siitä. :x

duunari-91

• View Profile
« Reply #56 on: July 04, 2007, 11:34:22 »
Itellä semmonen alle 50 metriä matkaa järvelle  :-D Ja siitä järvestä on mun kaveri saanu noin 10kg hauen.

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #57 on: July 04, 2007, 12:01:38 »
Kunnon perhokalastuspaikkoja ei oo yhtään 200km säteellä ,kirkavetistä koskea siis. Isompaa järveä saa hakea melkein saman verran.
Kilsan päässä on rykelmä sellasia kauan sitten kaivettuja hiekka kuoppia, isoja ja matalia. ja yks sellanen metsä/suo-järvi (toiselta rannalta alkaa suo)missä yleensä uistinta käyn viskomassa koska siellä on enemmän kalaa kun niissä hiekkakuopissa ja ne rannat on kuopilla täynnä uimareita.(Rauhallinen paikka se suojärvi, keskellä metsää ja 1/30 paikkakuntalaisesta tietää edes sen olemassa olon )
Kalasto on aika yksi toikkoinen Ahven,Hauki,Lahna,särki niissä hiekka kuopissa ja metsäjärvellä lisäksi suutari.
Hauet on pieniä, oma enkka 2,5kg mutta ahvenet verrattai isoja olen saanut puolikiloisia ja tiedän pilkillä saataneen myös yli kiloisia. Lahnat ovat sellaisia pizza-lautasen kokoisia parhaimmillaan olen saanut 3 kg ongella. Joku legenda puhuu 8kg hauesta mutta se ei ole mahdollinen.

Tulipahan kyllä ruma ja sekainen viesti!
Pahoittelen
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

kalailma

• View Profile
    • Email
« Reply #58 on: September 09, 2007, 17:49:24 »
Asun 200 m päässä merenlahdesta, jossa on mitä mainioimmat haukipaikat, mutta ei järviä tai jokia lähimaillakaan, joissa juuri haluaisin pyydystää vaikka taimenta ja kirjolohta. :|
keksin keksijä keksi keksin, keksin keksittyään keksin keksijä keksi keksin keksityksi.

Crice

• View Profile
« Reply #59 on: September 09, 2007, 21:10:07 »
Asun 700 metrin päässä lähimmästä järvestä. Siellä olen aika vähän kalastellut. Onkinut pääasiassa ja saanut särkiä pelkästään ja pilkkinyt siellä kerran ja sain tusinan veran pikku ahvenia ja vain yhden kunnon kyrmyniskan. Eniten kalastan Kankarisvedellä naapurikunnassa.
« Last Edit: April 22, 2008, 21:26:07 by Crice »
O_o

center>