Chat

Author Topic: Lukkotyypit & mielipiteitä niistä  (Read 9506 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
Lukkotyypit & mielipiteitä niistä
« on: May 27, 2007, 21:54:50 »
Mihin lukkotyyppeihin olet tykästynyt, mihin et? Itse lämpenen normaalille vaappulukolle, tavalliselle vinopohjaiselle sekä harvinaisemmalle, avaamattomalle lukolle, johon viehe pujotetaan. Kyseistä löytää esim. Nordicin perukkeista. En oikein pidä yksiosaisista lukoista, joissa leikarin tila on yhdessä auki itse lukko-osaan. Pari kertaa on kivikkoon pudonnut sellainen ja sinne kadonnut.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: Lukkotyypit & mielipiteitä niistä
« Reply #1 on: May 27, 2007, 22:10:01 »
Itse pidän pyöreänpi pohjaisista lukoista, syystä että ne eivät ainakaan vaikuta vieheen uintiin "niin paljon" kuin ne viistopohjaiset. On joku sanonut että herkät uistimet jäävät ns.kanittamaan niissä viistopohjaisissa.
Tässä yhdenlainen suosikki lukko, ja vielä erittäin hyvällä leikarilla.

Salmo

• Guest
« Reply #2 on: May 27, 2007, 22:50:31 »
Alla pari kuvaa Rialinnan sivuilta. Ownerit ja Sampot ovat ehdottomasti suosikkejani. Tyyriitähän nuo ovat, esim. 2 kpl Ownereita maksaa 5,50 euroa, mutta vastineeksi saa kyllä mielestäni erinomaisia lukkoleikareita. Itse tehdyissä haukiperukkeissa mulla on Ownereita, mutta esim. jigi- ja koskirasioista löytyy halvempia malleja, joissa myös suosin samanlaista lukkomallia.

Ownerit ovat vahvoja, mutta silti todella kevyitä aukaista ja lukita.
« Last Edit: May 27, 2007, 22:52:50 by Juves »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #3 on: May 27, 2007, 22:57:07 »
Tuota Owneria voi kyllä suositella, vaikkakin hinta on kova. Rahalle saa ainakin vastinetta lukon ja varsinkin tuon tynnyrileikarin osalta. Muistaakseni tuo rengaskin on hitsattu, ei ainakaan lenkistä aukea.

kaivo

• Guest
« Reply #4 on: May 28, 2007, 09:38:40 »
Omassa käytössäni on ollut Duolock-tyyppisiä lukkoja jo vuosien ajan. Kevyehkössä hauenkalastuksessani lukon koko on 17 mm. Mallia tekee monikin valmistaja, omieni merkkiä en muista mutta kuvan lukosta poiketen ne ovat kirkkaita. Shakespeare Patriot?

Duolock on yksinkertainen ja kevyt, pyöreäpohjaisena uittaa vaappuja hyvin, ja hakasen muotoilun ansiosta ahdaskin viehelenkki (esim. jigit) on helppo pujottaa lukkoon. Käyttämäni lukkokoko kestää 0,23 mm punotun siiman poikkivetämisen. Mikä parasta, lukot eivät ole auennut itsekseen vielä kertaakaan, vaikka olen kalastellut huomattavan paljon myös sakean vesikasvuston seassa.

Toistaiseksi näistä lukoista ei siis ole pahaa sanottavaa. Jos ensimmäinen vahinkoaukeaminen tai katkeaminen tapahtuu, täytyy alkaa etsiä uutta lukkomallia.
« Last Edit: May 29, 2007, 10:15:18 by Kaivo »

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #5 on: May 28, 2007, 12:00:52 »
Ite käytän mielellään ul-hommissa noita kuusamon pilkkilukkoja, ilman leikaria siis. Pienetkin vaaput säilyttävät uintinsa. Järeämmillä vehkeillä ei lukolla tunnu olevan merkitystä, kuhavaaput ei tunnu välittävän lukon mallista juurikaan.

freakloader

• MSN Messenger - freakloader@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: May 28, 2007, 12:34:57 »
Oma suosikkini on ehkä Nordicin "aukematon lukkoleikari tuplalaakerilla" tms...

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: May 28, 2007, 12:43:31 »
Tästä siis puhuin. Onko niitä saatavilla ilman peruketta?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

freakloader

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: May 28, 2007, 15:44:53 »
Tästä siis puhuin. Onko niitä saatavilla ilman peruketta?

On niitä. Muistaakseni Nordic tai Kinetic merkkisenä olen noita ostanut Motonetista tai TarjousTalosta.

Ernesti

• "Näin on."
    • MSN Messenger - kysy@vaikka.minulta.fi
    • View Profile
« Reply #9 on: May 28, 2007, 16:55:08 »

Tälläiseen jostain syystä olen vain tykästynyt. Kokoa en millin tarkalleen muista mutta se on aika pieni.
Ja mitä perukkeisiin tulee, niin itsetehdyt vahvasta, onkohan se nyt kuitusiimaa, 0,50mm siimasta tehdyt, ei jää mutkalle.

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #10 on: May 28, 2007, 17:47:20 »
Itellä on Patriot merkkiset viehelukot.Ja on ollu hyviä ja
kestäviä!
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Poromies

• Kalastusta Ja Metsästystä.
    • MSN Messenger - nilla1@luukku.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: May 28, 2007, 19:55:45 »

Tälläiseen jostain syystä olen vain tykästynyt. Kokoa en millin tarkalleen muista mutta se on aika pieni.
Ja mitä perukkeisiin tulee, niin itsetehdyt vahvasta, onkohan se nyt kuitusiimaa, 0,50mm siimasta tehdyt, ei jää mutkalle.

Täysin samanlaisia olen itsekin alkanut käyttämään. Ei vaikuittaisi pahemmin haittaavaan vieheiden uintia ja eikä tule siimasykkyröitäkään.
"Kalastetaan aina kun ehditään, ja silloinkin kun ei ole aikaa"

« Reply #12 on: May 28, 2007, 20:37:02 »

Minä käytän myös samanlaisia, eikä ole näyttänyt vieheenkään uintia haittaavan. Joten hyvin ovat toimineet, paitsi tollane lukko on vedetty iha paskaks punotulla ku oli uistin tukissa. Tais olla joku halpa paska!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

freakloader

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: May 29, 2007, 00:41:39 »

Tuommoisia en käytä enää ollenkaan. Liian monta viehettä hävinnyt, kun nuo pellit antaa periksi.

Qurutin

• MSN Messenger - ttpessa@mbnet.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: June 01, 2007, 14:02:55 »
Perukkeena käytän Kuusamon vaijeriperukkeita, olisikohan pituutta jokin 12cm. Ne taipuvat hyvin mutta oikenevat aina suoraksi, koska ne eivät jää mutkalle, on käyttöikä melko pitkä. Kalliitahan ne ovat, taisi 5kpl pakkaus maksaa 7e paikallisessa liikkeessä... Mutta olen tyytyväinen :p
Look at me, king anti-Midas

kapteeni

• View Profile
    • Tapiolan kalakerho
« Reply #15 on: June 01, 2007, 14:16:50 »

Tuo on kyllä omasta mielestäni aika ... . Ittellä lens yks uistin yosta irti heitossa

Kutvonen

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: June 01, 2007, 20:49:27 »

Omat kokemukset ovat tosi huonoja. Aina käytettyä, menee vähän aikaa ja ei lukolla tee mitään. Ei enää saa kiinni ja on aivan jäykkä. Lisäksi muutaman kerran avautunut itsestään lukko, vaikka sen tarkistanu oonki ennen heittoa. Mutta tämähän on vain minun mielipide. Ite oon tykästynyt Abun-lukkoihin. Kuvaa en löydä mutta helppo avata ja sulkea.
« Last Edit: June 01, 2007, 21:02:51 by Pete »
Paska ei hakkaamalla parane.

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #17 on: June 01, 2007, 21:09:21 »
No aloitetaan sieltä väärästä päästä, eli huonoimmista.. Huonoimmiksi valinnoiksi olen huomannut juurikin nuo Ernestin ilmituomat "levy-lukot". Niistä joko taipuu pellit tai katkeavat lenkit tuolta kaaren keskeltä.  :| Kokemusta on tuosta lukkomallista heti monesta eri merkistä ja pussista, joten ei liene kyseessä sattunut vain maanantaikappaleet.. Ainakin kymmenen eri pussia olen ostanut..(ja ainakin kymmenen uistinta olen menettänyt, noiden takia..  :-() Sitten noiden jälkeen huonoimmaksi olen huomannut Abun Abulockit.. (vai oliko ne Kitit, mutta joo..) Niissähän on valmiina peruke kiinni, joka muuten taittuessaan jää siihen asentoon...  :cry: Vielä pahempi, jos lyöt perukkeen märkänä pakkiin omaan asentoonsa, niin se kuivuu mutkille eikä enää ikinä suoristu.. ( Kaikki höyryt ja kuumennukset on kokeiltu..) No onpahan opittu karttamaan niitäkin turjakkeita..  :-D

Parhaimmiksi sen sijaan olen huomannut hinnastaan huolimatta, nuo kuusamon perukkeet.. Niissä toimii leikarit hyvin ja vaijeri palautuu suoraksi kovien vääntelyjenkin jälkeen.. Sitten seuraavana tulee (suurimmaksi osaksi Hinta<-->Laatu-suhteensa vuoksi) OPM:än perukkeet..(2.50€ ja 7kpl, muistaakseni..) Niissä kestää lukot hyvin ja vaijeritkin pysyy riittävän kauan suorina, tosin niitäkin joutuu joskus nakkaamaan menemään ko. seikan takia.. Leikarit on ihan menettelevät hintaansa nähden, jotka on todellakin passeleita vaapuille, lusikoille ja jigeille.. Lipat kannattaa tosin jättää muille perukkeille..  :wink:

Eli itselläni on pääasiassa noita OPM:än perukkeita, koska vaappua tulee yleisimmiten virvottua.. Sitten voi vaihtaa perukkeen, kun lippaan kohdistuu katseet..  :-)

BTW: Meni välillä hieman ohi aiheen, mutta sou vat..  :-D (Puhuttiin lukoista ja menikin perukkeisiin..)

-Juho-
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Fobe

• View Profile
« Reply #18 on: June 02, 2007, 16:07:51 »
Itse heittelen paljon lippoja, enkä ole vielä löytänyt tarpeeksi hyvää lukkoleikaria, joka estäisi siiman kiertymisen. Lieneekö nuo nordicit sellaisia?

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #19 on: June 02, 2007, 17:02:32 »
Minulla nordic:kin perukkeet nyt ja ei tänä vuonna ainakaan ole pyörittänyt siimaa rullalle. Minulla on niistä 15kg/15cm kokoa oleva nordicin peruke.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #20 on: June 02, 2007, 18:11:27 »

Mulla kyllä menny tämmösten kans kokonaan hermot, onhan ne halpoja, mutta liian monesti on rahat menny hukkaan. Nuo pellit vääntyilee ja joskus on ollut koko paketin kaikki lukot semmosia että tuo pelti on taittunut runkoon kiinni ja lukkoa ei voi sulkea.(kukahan tuon nyt ymmärsi :roll:) Muutenkin ovat aika jäykkiä.
Itse käytän OPM lukkoleikareita. Hinta/laatu suhde on aika hyvä. Yhtään uistinta en ole noiden takia menettänyt.

center>