Chat

Author Topic: Neuvoja Tornion suunnalle  (Read 2794 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dies Irae

• View Profile
Neuvoja Tornion suunnalle
« on: June 09, 2007, 19:40:57 »
Hei.

Aloitetaanpas tällä foorumilla keskustelu heti avunpyynnöllä. Haeskelin jo vähän tietoa aiheesta, mutta lisävinkit ovat aina tarpeen.

Olen tulossa juhannuksen aikaan hyvin ansaitulle lomareissulle Tornion suuntaan täältä Pohjois-Karjalan susirajalta. Tarkoitus olisi viettää aikaa meren rannalla emännän mökillä. Viime vuonnakin alueella pyörähdin, mutta tuoreen romanssin vuoksi aika meni johonkin aivan muuhun kuin kalasteluun... Häpeäkseni joudun tunnustamaan, että en ole koskaan kalastanut merellä, ja siksi hyvät neuvot ovat tervetulleita. Kentien juuri siksi merellä kalastaminen kiinnostaa erityisesti, vaikka moni muu suuntaisi minuna joelle. Jokikaan ei tietenkään ole poissuljettu vaihtoehto. Tässäpä muutamia kysymyksiä, joita olen jo jonkin verran itsekin pohtinut.

1) Lupapolitiikka - Eli millaisen luvan tarvitsen viehekalastukseen (max. 2 vapaa) merelle (rannikkoalueelle) ja mistä lupia saa?

- Kalastuksenhoitomaksu on luonnollisesti maksettuna, mutta meren alue vaatinee oman lupansa. Käsitykseni mukaan jonkinlainen "perämeren yhteislupa" olisi mahdollista saada. En varmaan järin laajalla alueella liiku, mutta toivon silti välttäväni miljoonan eri kalastuskunnan rajasotkut...

2) Mitä kannattaa kalastaa ja mistä?

- Niin, liikkumisvälineenä minulla on tavallinen lasikuituinen soutuvene, jossa pariheppainen perämoottori. Kovinkaan myräkällä tuulella merelle ei siis uskalla lähteä, eikä liikkumisalue ole järin suuri. Sen verran ole kotiläksyjä tehnyt, että pääkohteena voisi olla isompi ahven. Kannattaane haravoida jigillä, lipoilla ja pikkuvaapuilla karikkojen ja matalikkojen reunoja aamulla ja illalla. Merikarttoja näytti olevan siellä mökillä ja saatan ottaa kannettavan kaikuluotaimen mukaan. Mitäs muuta sitten kannattaisi kokeilla ja millä? Haukea löytynee rantojen läheisyydestä vaapuilla ja lusikoilla. Jalokalaa lienee turha tavoitella merellä juhannuksen aikaan.  :cry: Sydämestyäni toivoisin, että joku voisi neuvoa tämän suhteen. Eli onko mitään tsäänssejä päästä tappelemaan lohen tai taimenen kanssa?

Tässäpä alkuun pari vähän laajempaa kysymystä. Infotkaa tyhmää toki muutenkin, mikäli olen missannut jotain oleellista. Kiitoksia jo etukäteen.

maakka123

• View Profile
Vs: Neuvoja Tornion suunnalle
« Reply #1 on: June 13, 2007, 15:50:46 »
En paljoa näistä merikalastuksista tiedä mutta jos kaipaat kunnon tappelua lohen kanssa kannattaa yrittää kukkolankoskea! itse olen menossa juhannuksena myös tornioon mökille !! Aion siis ehdottomasti käydä kokeilemassa kukkolankoskea ja muita pikku koskia liakan joelta.. pääasiallinen saalis toiveeni on harjus tai lohi :D

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #2 on: June 13, 2007, 16:01:27 »
En paljoa näistä merikalastuksista tiedä mutta jos kaipaat kunnon tappelua lohen kanssa kannattaa yrittää kukkolankoskea! itse olen menossa juhannuksena myös tornioon mökille !! Aion siis ehdottomasti käydä kokeilemassa kukkolankoskea ja muita pikku koskia liakan joelta.. pääasiallinen saalis toiveeni on harjus tai lohi :D
Kukkolankosken niskalta ja suvannoista ainakin kannattaa kokeilla, muu koski on niin kovavirtainen että siinä tuskin kaloja on, ja jos on, ei sinne pysty uistinta tarjoamaan. Siikaa on ko. koskessa myös todella paljon.
Nyt meni kyllä reipas 200km pieleen alkuperäisestä aiheesta.

Dies Irae

• View Profile
« Reply #3 on: June 14, 2007, 20:04:02 »
Maakan vastaus sai kyllä päälle sellaisen jokikuumeen, että ei auta kun marssia viikonloppuna järeämpien varusteiden ostoon. Soittelin lisäksi Kemin merivartioasemalle ja sain selville lupakäytännön merelle ja joelle + kehoitin nostamaan meripelastustehtävien hälytysvalmiutta mökkireissuni ajaksi  :roll:   

Tuurissaanhan yhtään minkään kalan saaminen voi olla varsinkin, kun meinasin lähinnä rannalta heitellä. Jokivartta Tornionjoella varmaan löytyy sen verran, että saanee jossain paikassa suhteellisen rauhassakin kalastaa. Ensimmäisen reissun tavoite lienee selvitä hengissä ja olla aiheuttamatta suurempia konflikteja häröillessäni rannalla  :-) Toivottavasti kokeneemmilta ja paikallisilta löytyisi paikan päällä sen verran pelihenkeä, että neuvoisivat edes kutakuinkin ottipaikoille, vaikka kalanhan voi saada melkein mistä vaan.

(ps. sisälukutaidottomille: Nyt kaikki neuvot ja niksit olisivat tarpeen Tornionjoelle  :-D)

maakka123

• View Profile
« Reply #4 on: June 15, 2007, 14:30:40 »
Kukkolankosken niskalta ja suvannoista ainakin kannattaa kokeilla, muu koski on niin kovavirtainen että siinä tuskin kaloja on, ja jos on, ei sinne pysty uistinta tarjoamaan. Siikaa on ko. koskessa myös todella paljon.
Nyt meni kyllä reipas 200km pieleen alkuperäisestä aiheesta.

jep, koskessa on erittäin kova virta ja nyt kun vedetkin ovat melko korkealla nii vaan pahenee :D mutta nyt en kyl tajunnu mitä tarkotit tol 200km pielee.. :)

center>