Noniin nyt se otetaan projektiksi. Pitää sekin elukka saada siiman päähän kun kerran pienet mahikset ovat hyvinkin lähellä. Paikka on tiedossa.
Apua tarvitaan, tässä vaiheessa ei ole kuin kysymyksiä.
1. Mitä välineitä tarvitsen?
2. Ilmeisesti jonkin sortin heitto-ongella niitä kannattaa koittaa? Mutta pohjaongintana vaiko kohon kanssa?
3. Olen käsittänyt (ja havainnut) että jonkin sortin rundia ne kiertelee pohjassa. Pitääkö näin ollen sitten istua koko ilta samassa paikassa?
4. Madolla olen tähän asti aina onkinut kaikkia kaloja mutta onko joku muu syötti (esim. maissi) parempi?
5. Jollain kuvia koukku + painot ja tapsit -yhdistelmistä?
6. Mäskäys. Onko mitään järkeä edes yrittää ilman mäskäystä? En ole mitään kaurahiutaleiden ripottelua kummempaa koskaan koittanut joten ohjeet perusmäskin teosta tumpelolle? Pitääkö ne mäskit käydä jo aiemmin paiskomassa veteen?
7 Minkätyyliseltä alueelta kannattaisi koittaa? Järvi/lampi on kuitenkin sen verran pieni että parissa päivässä se kyllä todennäköisesti osuu kohille jos paikkaa vaihtelee... ottaa sitten syöttiin tai ei
8. Jos alkaa tulemaan särkiä ja ahvenia, pitääkö vaihtaa suosiolla muualle paikalle?
9. Milloin on otollisin pyyntiajankohta? ...vuoden ja kellonaika
10. Ottavatko ne syöttiin kutuaikana? (silloin niitä ainakin näkee kun parvena uivat rannantuntumassa...kai se jotain kutuhommaa on ?)
yms yms
+++ kaikki muut neuvot mitä on antaa.
Toisaalta niitä on tullut katiskalla paljonkin mutta se on ihan eripaikka. Mummi teki niistä lihapullia ja oli kyllä hyviä. Mieluummin kuitenkin päästän takaisin jos onnistun saamaan, on se sen verran nätti kala. Mielestäni kauneimpia Suomen kaloja, sanokoot mitä sanovat
Jos joku osaa pääpirteittäin neuvoa niin olen kiitollinen
http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/tekniikat/2004/suutarin_onginta.htm tuossa onkin suunnilleen samat asiat vähän erilailla kirjoitettuna.
1 Voit koettaa vaikka teleonkivavalla, mutta katso ensin tämä video:
http://www.youtube.com/watch?v=GPKMCBpcqLI&feature=channel_page kyseessä on kala jolla on virtaa

normaalisti näitä ongitaan partilla tai kelaongella. Tuo oli vielä pikku suutari. Normaalisti siimat paukkuu ilman kelaonkea.
2 kelaongella pohjasta. kannattaa mäskittää paikkaa(hiutalepallot jotka tehdään yksinkertaisesti vettä ja hiutaleita ehka hiekkaa sekaan painoksi, keitetyt makaronit maissi) , jos niiitä suutareita on isoja määriä tee mäskäys lähelle NÄKÖKALASTUS SE VASTA HAUSKAA ONKIN. Suutarit uivat ehkä ensin ohi mutta kyllä ne pysähtyvät syömään aina välillä kutuaikanakin. Kudun aikana saat parhaimmillaan suutariparven pysähtymään mäskäyspaikkaan. Se on aika pysähdyttävää katseltavaa, kun pohjalla on kymmeniä suutareita syömässä mäskiä. mäskille tulee myös särkiä yms. mutta suutarit ajaa kyllä ne pois.
Keitä vaikka kattilallinen puuroa ja makaroneja ja mäskitä sillä, jotkut käyttää myös hajusteita.
Käytä mieluiten kunnon lohiperhokoukkuja. tärpistä et voi paljon erehtyä, kun kala lähtee tärpistä kuin tykin suusta.
3 Kutuaikana ne vetelee naaraan perässä

mäskitä yhtä paikkaa, niin on helpompaa. kyllä ne kalat tulee paikalle. kalat on sitä aktiivisempia mitä lämpimämpää vesi on. Suutarit ajavat kyllä särjet salakat yhs. pois
4 Isot madot kelpaa erinomaisesti syötiksi
http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/tekniikat/2004/suutarin_onginta.htm tuossa onkin suunnilleen samat asiat vähän erilailla kirjoitettuna.
5 ne tapsi paino siima yhdistelmät riippuu vähän paikasta. Niiin osta pitkävartinen haavi. kaikilla ei ole niin hyviä olosuhteita ottaa kaloja ylös kuin minulla.
6 tuossa ylempänä on niistä mäskeistä
7 etupäässä Kasvustojen reunoista
8 älä vaihda paikka kyllä ne suutarit ajaa itseään pienemmät kalat pois
9 silloin kun pystyt itse uimaan 15 asteesta ylöspäin
10 me olemme panostaneet kalastuksen juuri kutuajalle.
Toivottavasti auttaa muista lähettää pönökuvia