Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hauen jigittely.

Started by miseboy, July 02, 2007, 13:43:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

miseboy

1.Kysýisin minkalasaisia jigejä hauelle kannattaisi tarjota.

2. Minkälaisella tekniikalla näitä on paras pyytää.

3. Ja minkälaisessa vedessä haukijigillä voi pyyytää.

4. kertokaa toki oimista kokemuksesta.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: miseboy on July 02, 2007, 13:43:54

1. Kalajigejä tai toukkajigejä olen itse käyttänyt. Väreistä paras on ollut valkoinen.
            2. Normaalilla jigittelytekniikalla tai suoralla kelauksella(riippuu siitä tarvitseeko esim.kalajigi uittoliikettä, koska jollain kalajigeillä on uintiliike suorallakin kelauksella). Silti kummatkin on toiminut. Suora kelaus toukkajigissä jopa paremmin kuin nypyttely.
            3.En itse kaihda mitään vettä hauen jigikalastuksessa. Riittää vaan että siellä on haukia :wink:
            4. Jigillä sain viime kesänä eniten luupäitä. Tarkemmin ottipeli oli valkoinen toukkajigi. Ruskeallakin on tullut välillä todella hyvin sameassa vedessä. Myös toinen samean veden ottipeli oli kaksihaarainen keltainen toukkajigi.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Himopilkkijä89

1. Tarpeeksi isoja nyt ainakin, jostain syystä pidän toukkajigejä parempina kuin kalajigejä.

2. Pohjaa pitkin pomputtamalla. Vedän aina kelaamatta yhden vedon vavalla, sitten tuon vavan takaisin lähtöasentoon ja samalla kelaan löysän siiman kelalle.

4. Turoilta ja karikoilta saa hyvin haukea, mutta jigejä jää usein pohjaan.

Tosimies

Tämä voipi olla vuosisadan typerin kysymys, mutta kuinka koukku laitetaan matojigiin ?
Itselläni on pakissa muutama 15cm jigi, ja normaalit jigikoukut eivät ylety lähellekkään jigin perä osaa. Eihän siihen kala jää kiinni, ellei sitten imaise koko komeutta kitusiinsa!?

E: Kiitoksia Juves! Taitaa huomenna meikäläisen tie johtaa kalakauppaan, josta ostaa noita matojigikoukkuja :-)
Voisin kyllä kokeilla taivuttaa ison yksihaarakoukun tuollaiseksi, vaikken mikään tee-se-itse mies olekkaan.

Salmo

Quote from: Tosimies on July 13, 2007, 23:56:52
Tämä voipi olla vuosisadan typerin kysymys, mutta kuinka koukku laitetaan matojigiin ?
Itselläni on pakissa muutama 15cm jigi, ja normaalit jigikoukut eivät ylety lähellekkään jigin perä osaa. Eihän siihen kala jää kiinni, ellei sitten imaise koko komeutta kitusiinsa!?

Tuosta saanee jotain selvää. Tuo kalajigi on kyllä niin onneton. Jostain sain tuon aikoinaan ja kuvaushetkellä ei sattunut parempaa löytymään. Päivitetty jigaus-artikkeli saattaisi olla poikaa - itse asiassa taitaa koneeltani sellainen löytyäkin melkein valmiina. Joka tapauksessa matojigien kanssa käytetään matojigikoukkua ja erillistä liukupainoa siimassa. Jotkut tosin käyttävät tavallista jigipäätä matojiginkin kanssa, mutta omien kokemuksien mukaan tärpit jäävät liian usein pyrstöön.

Itse suosin hauen jigikalastuksessa isoja toukkajigejä ja toki myös kalajigejä. Jigaustekniikka on ihan sama kuin muillekin kalalajeille, eli vajotus pohjaan, nosto vavalla, löysät sisään jne. Tai sitten puhdas kelauitto. Haukea voi pyytää jigillä minkälaisesta vesistöstä tahansa, kun se on muiden vieheiden saavuttamattomissa.

Haukea tulee ihan perus 4-5'' toukkajigeillä sivutuotteena hyvin usein. Jos menen nimenomaan haukea jigaamaan, tarjoilen 6-7'' toukkia tai kalajigejä. Välttämättä tehot eivät ole samaa luokkaa kuin pienemmillä, mutta koko saattaa kasvaa.

miseboy

nyt nappas valkoseen toukajigiin 1,2 kg kiitti Suur kalastaja Jyväskylästä

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: miseboy on July 14, 2007, 12:42:54
nyt nappas valkoseen toukajigiin 1,2 kg kiitti Suur kalastaja Jyväskylästä
Juu eipä kestä. Oli ilo auttaa :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

saastanenhippi

myöki sain ensimmäisen jigi -hauen keltaisella toukkajigillä\o/ Kokoa oli ainakin se 600 g! Jigin väri keltainen, vesistö sameaa ja keli oli sellainen "kohta sataa ihan helkutisti, mutta ei vielä".

Yuz

Quote from: stento-z on July 24, 2007, 15:34:47
[img]http://img248.imageshack.us/img248/1332/riitta009ap4.jpg[img]   

mielipiteitä tämmöisestä ja kokemuksia

Vähän turhan pieni kuva... Näyttäisi "bluegilliltä" eli amerikkalaiselta kalalta. Siellä voisi kenties toimia, Suomesta en tiedä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

haukikaappari

1. Itse käytän " ankkoja " ja suuria sirppipyrstöjigejä. Yhtä hyvä ( parempi? ) tapa pyytää haukea on suurella haukiperholla jossa on luotipää edessä. Kokeilemisen arvoinen!
2. Jigi pohjaan, löysät siimat pois, nosto, odotus että jigi on taas pohjassa, löysät pois ja jne ...
3.Jigillä saa kalaa melkein mistä vain, mutta tuskin ei vuolaammasta koskesta?
4. Viime vuonna yhdellä kalareissulla kesähelteillä nakkelin turhautuneena kaikenlaista viehettä: Pientä jerkkia, lusikoista lippoja, vaappuja ja mitä ikinä haukihärveleitä löytyykin. Sitten kaivoin jigipakkini esille ja jigiä pohjaan vaan: Kalareissuni kesti n.7 tuntia ja jigi antoi kalaa kuusi tunia putkeen. Haukea ja ahventa.

Pikkarainen

Parhaiten olen saanut haukea ihan tavallisilla toukkajigeillä(vihreä ja punainen toiminut parhaiten). Paikkana on toiminut ihan tavallinen kaislikko ja kelannut olen niin, että joka kolmas kammenpyörätys olen tehnyt nykäyksen ylöspäin.

Pikkarainen

Minkälaista kelaustyyliä suosittelette Stormin suspeille? Haukea olen paljon kalastanut, mutta tässä olen vielä aivan ummikko :-).

haukikaappari

Quote from: Pikkarainen on April 20, 2008, 13:25:33
Minkälaista kelaustyyliä suosittelette Stormin suspeille? Haukea olen paljon kalastanut, mutta tässä olen vielä aivan ummikko :-).

Stormin Suspeja ei lempinimensä mukaan ( Suspijigi ) EI uiteta jigaamalla. Se on kuin pehmeä vaappu.

Kuhastelija

Quote from: haukikaappari on April 20, 2008, 15:47:24
Stormin Suspeja ei lempinimensä mukaan ( Suspijigi ) EI uiteta jigaamalla. Se on kuin pehmeä vaappu.
Eiköhän se kuitenkin ole vähän, että miten ite tykkää? Ite olen ainakin suspia jigityyliin uittanut ja muutamia kalojakin saanut. Ja en todellakaan ole paljoa ko. viehettä uittanut.

haukikaappari

Quote from: peruskuhastelija on April 20, 2008, 19:11:03
Quote from: haukikaappari on April 20, 2008, 15:47:24
Eiköhän se kuitenkin ole vähän, että miten ite tykkää? Ite olen ainakin suspia jigityyliin uittanut ja muutamia kalojakin saanut. Ja en todellakaan ole paljoa ko. viehettä uittanut.
Tosiaan. Kuinka itte tykkää  :-)

El Dorado

Mökillä sain viime kesänä 5 kilosen hauen jigittelemällä.

Haba-kala

mä sain 1kg hauen punasella jigillä.

Morripoika

Vähän aiheen sivuun, mutta käytättekö värillisiä vai värittömiä (harmaita) jigipäitä jigitellessänne?
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Kaivo

Quote from: morripoika on April 22, 2008, 09:01:51 käytättekö värillisiä vai värittömiä (harmaita) jigipäitä jigitellessänne?

Pyrin käyttämään vain maalaamattomia, siis harmaita päitä. Koska jigeissäkin ottivärit vaihtelevat kalastustilanteen mukaan, eri värejä on helpompaa testailla vaihtamalla pelkkää jigirungon väriä, jigipään pysyessä koko ajan "värittömänä". Tällöin voi ainakin uskotella itselleen, että kalantulo on kiinni itse jigin väristä.

Jos sitten jollakin jigivärillä näyttäisi tulevan kalaa muita paremmin, voi tietysti vielä kokeilla vaihtaa jigipään maalattuun (esim. punainen tai keltainen) ja katsoa, muuttuuko kalantulo mihinkään suuntaan. Eräänlaista ottivärin hienosäätöä siis. Pääsääntöisesti kuitenkin pelkillä harmailla tai mustilla päillä pärjää ihan hyvin.

Eri värisiä jigipäitä ja -runkoja yhdistelemällä on mahdollista luoda myös tarkoituksella erilaisia väriyhdistelmiä. Hyvä esimerkki on yhdistää punainen jigipää valkoiseen runkoon, jolloin saadaan aikaan mm. haukivaapuista tuttu klassikkoväri, "punapää".

-- Kaivo