Chat

Poll

millä saa kuhaa parhaiten?

vetouistelemalla
13 (81.3%)
heittelemällä
0 (0%)
jigillä
3 (18.8%)

Total Members Voted: 13

Voting closed: August 01, 2007, 15:53:30

Author Topic: kuhan perässä  (Read 3452 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

huug0

• life is life
    • View Profile
kuhan perässä
« on: July 25, 2007, 15:53:30 »
omakohtainen kuha jäänyt toivottua pienemmäksi niin vedossa kuin jigillä. :-P
« Last Edit: July 25, 2007, 15:59:21 by huug0 »

Vs: kuhan perässä
« Reply #1 on: July 25, 2007, 17:18:41 »
No minä ainakin olen vedossa saanut parhaiten. En ole koskaan jigillä saanut kuhaa, vaikka olen pari kertaa koittanutkin. Ja sitten heittelemällä olen saanut yhden kuhan ja sekin on enkkakuhani(1500g), tuli valkosella räsäsellä. No kuiteskin vastaan, että vetouistelemalla :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

JooND

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: July 26, 2007, 13:03:03 »
En ole saannut ku yhen kuhan ,mutta se tuli jigillä.

jertsa

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: July 29, 2007, 12:15:55 »
en oo ite saanu kuhaa vaik täält meilt tulee aina joku 200 kiloo kuhaa 2 päiväs ku isä on kalastaja.ite oon kokeillu jigistää mut ei onnistu ku tääl on kivi ja mutapohja ni ne jää kii   :x

Tosimies

• Guest
« Reply #4 on: July 29, 2007, 14:56:28 »
Kohta sieltä ei tule yhtään kuhaa os tuohon tahtiin nostatte niitä  :-o Nuotallako se isäsi niitä nostelee?
Itse laitoin vetouistelemalla. Pikkuinen syvänne possu takilasiiman päähän, kuhat ovat jo käytännössä veneessä  :evil:

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #5 on: July 29, 2007, 18:10:31 »
Vetouistelu on aina varteenotettava vaihtoehto kuhan kalastukseen, kuitenkin jigeilläkin on oma osuutensa kuhan pyynnissä. En ala mitään omia kokemuksia latelemaan, mutta kallistun kuitenkin vetouistelun puolelle, ihan saaliseroja tutkaillen.

On kuitenkin fakta, että millä vaan äänestyksessä annetuista vaihtoehdoista on omat mahdollisuutensa, mikäli koko, väri ja kalamiehen taito ovat kohdillaan.

kaivo

• Guest
« Reply #6 on: July 29, 2007, 23:30:01 »
En ole kuhaa pyytänyt, mutta sen käsityksen olen saanut mm. lehtijuttujen perusteella että jigitys ja uistelu ovat molemmat hyviä pyyntikeinoja, mutta eri tilanteissa.

Uistelu toimii parhaiten kun kuha liikkuu välivedessä ja pinnan tuntumassa, jigittäminen puolestaan on tehokasta silloin kun kala on aivan pohjan tuntumassa. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa sitä, että jigi on uistelua tehokkaampi tapa tavoitella passiivista kalaa. Jigityksen kulta-aikaa on kuhan kutu alkukesästä, kun kaloja pitää hakea suhteellisen matalista vesistä ja joskus varsin pienimuotoisiltakin ottialueilta. Viime vuosina ilmeisesti myös kuhan syysjigittäminen syvältä on yleistynyt, ainakin merellä.

Kuha reagoi ahvenen tapaan voimakkaasti ilmanpaineen vaihteluihin. Nouseva ilmanpaine aktivoi kalaa ja se hakeutuu vesikerroksessa ylemmäksi, selkävesillä siis irti pohjasta ja uisteluvieheiden ulottuville.

center>