Chat

Author Topic: Rantavedessä huuhtelu  (Read 5777 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sääksi

• Koukkunokkainen liitelijä
    • View Profile
Rantavedessä huuhtelu
« on: July 28, 2007, 14:37:28 »
Muistan lukeneeni jonkun (modeista Juves,Pate...?) kirjoituksen, että perattavaa kalaa ei saa huuhdella rantavedessä. 
Iskee joku ötökkä kalan lihaan, ja on ihmiselle hengenvaarallinen.  En löytäny juttua, vaikka kuinka etsin.
Ottaessani aiheen puheeksi, olen saanut höp..höpö...vastauksia, "vuos kymmeniä on kaloja huuhdeltu rantavedessä, eikä kukaan
ole kuollut".   
Noh!...  Ehkä olen nähnyt unta....  Mutta jos joku tietää aiheesta, niin kirjoita. 
Mielellään vinkkejä nettiin, tai kirjallisuuteen, missä asiaa on käsitelty.

Itse olen tuon jutun jälkeen käyttänyt rantaveden sijaan talouspyyhepaperia, joka kyllä ajaa ihan hyvin saman asian.
« Last Edit: July 28, 2007, 18:37:58 by sääksi »
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

Salmo

• Guest
Vs: Rantavedessä huuhtelu
« Reply #1 on: July 28, 2007, 14:54:31 »
Enpäs myönnä kirjoittaneeni tuollaista, mutta jotenkin kuulostaa tutulta (kenties lukenut saman kirjoituksen joskus). Ja kuulostaa myös melkoisen hurjalta, mutta ei toki mahdottomalta. Itse kyllä huuhtelen kalan yleensä rantavedessä, tosin aina mahdollisimman kirkkaassa kohdassa. Pyrin vielä ennen ruuaksi laittoa viruttamaan kalan vesijohtovedellä. Järvikalaahan ei suositella syötävän graavina ja varmaan tuollaiset bakteerit, loiset ja virukset ovatkin juuri graavikalassa vaarallisia. En jaksa uskoa, että paistetussa kalassa säilyisi jokin hengenvaarallinen "ötökkä", mutta kaikkihan on mahdollista.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #2 on: July 28, 2007, 15:43:21 »
Etäisesti kuulostaa tutulta, mutta jos tästä olisi enemmän näyttöä, niin varmasti siitä olisi enemmän puhuttu. En ole kuullut kenenkään kuolleen tällaiseen. Tosin sehän on tosi, että kaloja ei kannattaisi vedessä huuhdella perkkuun jälkeen. Vedessä on paljon bakteereja, jotka pääsevät suhtkoht puhtaaseen kalanlihaan ja lisääntyvät räjähdysmäisesti. Kalan säilyvyys heikentyy huomattavasti ja pilaantuu herkemmin.

Lurppa

• View Profile
« Reply #3 on: July 28, 2007, 15:53:06 »
No on tultu huuhdeltua mutta heti kypsennettyä..
Enkä ole sairastunut.
Virvelöinti & Perhokalastus. Verkkokalastus vähentää kalakantaa!

taildancer

• Guest
« Reply #4 on: July 29, 2007, 14:15:39 »
Kyllä minä yleensä huuhtelen rantavedessä kalat ja näköjään vielä olen hengissä.En ole kuullut että kukaan olisi kuollut tuohon,mutta en sanoisi että tuollainen olisi mahdotonta.

Tosimies

• Guest
« Reply #5 on: July 29, 2007, 14:53:51 »
Itse huuhtelen kalat aina verestyksen jälkeen vedessä. Tuleeko se bakteeri vain silloin kun huuhtelet perattua, suolistettua tai fileitä vedessä??

kaivo

• Guest
« Reply #6 on: July 29, 2007, 15:11:23 »
Otan aina kalalle mukaani 1,5 l pullon vettä, paitsi janojuomaksi, myös perattujen kalojen huuhtomista varten. Jotenkin tuntuu paremmalta vaihtoehdolta pestä kala vesijohtovedellä kuin huuhtoa sitä vesistössä. Suoraa vesistöstä juominen ei ole suositeltavaa kuin lähteistä ja varmuudella puhtaista puroista, joten en halua päästää juomakelvotonta vettä kalan lihaankaan.

Tosimies

• Guest
« Reply #7 on: July 29, 2007, 15:17:19 »
Otan aina kalalle mukaani 1,5 l pullon vettä, paitsi janojuomaksi, myös perattujen kalojen huuhtomista varten. Jotenkin tuntuu paremmalta vaihtoehdolta pestä kala vesijohtovedellä kuin huuhtoa sitä vesistössä. Suoraa vesistöstä juominen ei ole suositeltavaa kuin lähteistä ja varmuudella puhtaista puroista, joten en halua päästää juomakelvotonta vettä kalan lihaankaan.

Ai siis perkaatko sinä kaikki kalat heti kun saat ne vai kalaerissun päätteeksi?
Itsellä on ollut sellainen käytäntö, että kalat tainnutetaan ja verestetään järvellä, heti kotiin päästyäni käsittelen ne.
Kotona peratessa on aina vesijohtovesi on käden ulottuvilla.

kaivo

• Guest
« Reply #8 on: July 29, 2007, 15:27:49 »
Ai siis perkaatko sinä kaikki kalat heti kun saat ne vai kalaerissun päätteeksi?

Avoveden aikaan perkaan kalat paikanpäällä. Varsinkin kesäkeleillä suolistus suhteellisen pian verestyksen jälkeen parantaa kalan säilyvyyttä. Kun otan haukia saaliiksi vain jos niitä ei ole mahdollista vapauttaa, perattavaa ei tule joka reissulla välttämättä ollenkaan, "pahimmillaankin" perattavaksi päätyviä kaloja on vain pari kappaletta. Hauen-parin suolistamisessa ja kidusten poistossa ei kauaa aikaa mene. Kotona kala menee yleensä sitten fileiksi.

Talvella, ahvenpilkillä tilanne on sitten toinen. Perkuuhommat jäävät väkisinkin kotona suoritettaviksi, joten varsinkin hyvän kalantulon päivinä joutuu tietoisesti hillitsemään itseään, jotta perattavaa ei kerry liikaa. Pari-kolme kiloa kaloja jaksaa reissun jälkeen väsyneenä vielä käsitellä, viisi kiloa on jo liikaa.
« Last Edit: July 29, 2007, 15:41:47 by Kaivo »

sääksi

• Koukkunokkainen liitelijä
    • View Profile
« Reply #9 on: July 29, 2007, 17:38:02 »
Aika sama systeemi kun Kaivolla.  Tosin avoveden aikaan perkaan kalat vasta auton takapaksin päällä.
Paksista löytyy julmetun iso leikkuulauta, kylmäkassi jossa yks sanomalehti, fileerausveitsi,
rulla pakastepusseja, pari kylmäkallea, ja tietenkii sitä talouspyyhepaperia.
Kalat vedän omalla, mahdollisimman yksinkertaistetulla tavalla fileiksi.
Ahvenet ruodottomiksi, hauet ruodollisiksi. Nämähän ne yleisimmät. Pakastuksen jälkeen sitten ruoanlaiton yhteydessä,
jaksaa paremmin keskittyä vetämään haukifileet ruodottomiksi.
On se vaan antoisaa tulla kalasta, ja miettiä laitanko nämä fileet jääkaappiin vai pakastimeen?
Vai suoraan pannulle? 
Talvipilkillä olen suunnitellut samaa. Teurastais ne kalat jo jäällä, mutta on jääny ajatukseksi.
Siinähän olis leikkuulautaa koko järvenjää.  Kädet niin kylmänkankeat, vai mikä?
Tosin talvella perkuujätteet on kivempi laittaa roskikseen.  Kesähelteillä siellä pariviikkoa olleet tuoksuvat niin että kaikki kiertävät kaukaa.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

kaivo

• Guest
« Reply #10 on: July 29, 2007, 18:02:37 »
Talvipilkillä olen suunnitellut samaa. Teurastais ne kalat jo jäällä, mutta on jääny ajatukseksi.

Ahvenet voi verestää nopeasti siten, että ensin naksauttaa kalalta niskat ja nykäisee sitten etusormella muutaman kiduskaaren irti. Kovalla pakkasella vuotokohta tietenkin tyrehtyy melko nopeasti, mutta kala ehtii kuitenkin verestyä melko hyvin. Perkaaminenkin sujuu siistimmin, kun ei tarvitse käsitellä verisiä kaloja.
« Last Edit: July 29, 2007, 18:05:19 by Kaivo »

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #11 on: July 29, 2007, 18:17:07 »
Sanoisin, että riippuu hyvinkin monesta eri seikasta.
En tietenkään kaloja kuuraisi missään mudassa, mutta kirkkaassa rantavedessä mielelläni.
Kotosalla kun perkailen, vesijohtovesi on aina hyvä valinta, mutta ensin lasken sen johonkin muuhun astiaan, en halua lavuaariini minkäänlaista perkausjätettä.

Mutkittelun jälkeen saavun siihen tulokseen, että en suosi rantavedessä huuhtelua, enkä kaihdakkaan.

Professor

• Guest
« Reply #12 on: August 04, 2007, 20:13:50 »
Jos olen kalassa ja otan kalan ruoaksi niin se joki/järvi/koski on yleensä sen verran kirkas vetinen että huuhtelen sen rannassa.

Salmo

• Guest
« Reply #13 on: August 04, 2007, 23:38:55 »
Kirkas vesi ei tarkoita välttämättä "puhdasta vettä", eikä humuspitoinen vesi välttämättä "likaista vettä". Ja kun puhutaan jostain bakteerista, niin ei sitä silmin voi havaita.

appe

• MSN Messenger - ahonen993@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: August 05, 2007, 08:03:24 »
Kyllä itse ainakin käsittelen kalan jo rannassa mahdollisimman valmiiksi niin kotona kaikki ei haise kalalle, uskon että jos joku elukka olisi kovin suuri terveys riski niin siitä olisi ilmoitettu.
Enkä usko että joku bakteeri selviäisi kalan kypsentämisestä... Ilmoitan kuitenkin jos niin käy  :roll:

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #15 on: August 06, 2007, 11:07:22 »
Minun kirjoitus se on ollut. Kyseessä on rantavedessä elävä Chlostridium botulinus -bakteeri, joka voi itiöityessään tuottaa botulinus-myrkkyä. Rantavedessä kalaa pestessä ottaa tietoisen riskin saada tämä bakteeri mukaan soppaan ja tämä toksiini onkin sitten yksi vahvimmista myrkyistä, mitä ihmiskunta tuntee. Lähiaikoina tämä myrkky on tainnut tulla tunnetuksi savustetuissa siioissa ruokamyrkytyksiä aiheuttaneena.

Ei se siis kovin yleistä ole, että siitä mitään haittoja saisi. Siltikin suosittelen tervettä järjen käyttöä noissa asioissa. Olin tosiaan silloin EELAssa töissä (nyk. Evira), jossa kala- ja raputaudeista vastannut eläinlääkäri järkyttyi kuullessaan että kalastajien keskuudessa on hyvin yleinen tapa perata ja huuhdella saalis rantavedessä. Eli niiltä osin ei ole edes minun itseni keksimää haihattelua tuo uhka.

Ja appe kirjoittaa, että "bakteeri selviää kypsentämisestä" jne.. monet bakteerit kuolevat, mutta itiöityneet kestävät PALJON pidempään ja kovempia lämpöjä. Saaliisi taitaa kuivua koppuraksi ennemmin kuin nämä katoavat siitä pois. Ja muista kuitenkin, että se MYRKKY ITSE, eli toksiini joka aiheuttaa ongelmat, ei välttämättä katoa kuumentamisella mihinkään.

Minun suositus on että kala verestetään ja suolistetaan mahdollisimman pian (suolen katkaisun myötä on syytä muistaa, että steriili ruumiinontelo on silloin rikottu ja suolen sisällä vaikuttaneet bakteerit ja entsyymit ovat HETI sen jälkeen saastuttaneet ruumiinontelon. Tämä nopeuttaa pilaantumista moninkertaisesti). Jos kala sotkeentuu pahasti, sen voi huuhdella vedessä, mielellään syvässä rannassa ja sotkematta pohjamutia. Tämän jälkeen kalalle välitön kylmennys ja kotona puhtaan hanaveden alla huolellinen puhdistaminen ja pakastus.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

center>