Chat

Author Topic: Haavi, nostokoukku vai käsi  (Read 21335 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Haugi_94

• Guest
Vs: Haavi, nostokoukku vai käsi
« Reply #60 on: July 07, 2007, 18:29:28 »
Pienet nousee siimasta tai käsillä, mutta isommat haavilla.

kala paikka10

• View Profile
« Reply #61 on: July 08, 2007, 13:17:08 »
Käytän haavia vaikka nosto koukku on sillä tavalla parempi että uistin ei tartu siihen.

Kiiskinen

• View Profile
« Reply #62 on: July 08, 2007, 15:23:47 »
Iso haavi veneessä. Rannalta kalastettaessa voi napata lima puikkoa niskasta kiinni. :-D

Rapsutiini

• View Profile
« Reply #63 on: July 08, 2007, 18:50:05 »

Totuushan on että rannoilta kalastavat ja pieniä haukia saaliikseen saavat voi käsinkin napata hauet mutta esim vetouistelussa pitää jo olla joko haavi tai nostokoukku mukana.

itse nostelen alle kiloiset siimasta veneeseen, sen ylimenevät kuhat otan haavilla ja yli kiloset hauet nostokoukulla jossa on 1,20cm varsi.

Tuollainen yli kaksikiloinen jää käsipelissä nostamatta tai siinä haavoittaa jo kätensä..hauethan yleensä kun saa veneen viereen ja niihinkun yrittää tartua kiinni ne lähtee aika äkäseen .

Tosimies

• Guest
« Reply #64 on: July 08, 2007, 19:32:22 »
Haavi on yleensä mukana, mutta tämän kesän suurin hauki (4kg) on nostettu käsin kyytiin. Ei se hauki voi enää siinä vaiheessa mitään, kun on saanut otteen niskasta.

Haukikalastaja

• View Profile
« Reply #65 on: July 13, 2007, 12:29:18 »
Haukia kalastan eniten ja haavi aina mukana.
Haavilla ja nostokoukulla yleensä kalat otan ylös,
mutta jos päästän takas hauet otan ne kädellä  :-)

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #66 on: July 13, 2007, 21:16:45 »
Ihmettelen miksi porukat nostelee isommatkin hauet niskasta :? itse nappaan ainakin kiduskannen alta, ja kun sen otteen oppii niin ei ole suurta vaaraa että kädet menisivät rikki.
Katsokaas sellanen filmi ku Haukijahti. Siinä ne opettaa sen nostotekniikan. Vaikka uskon, että useampikin täällä tietää sen oikean tekniikan  :wink: Isompi kuhakin nousee hyvin sieltä kiduskannen alta, ja kuhan kanssa ei ole niin tarkkaa kun hauen kanssa, että mihin ne sormet siellä työntää  :-)

Salmo

• Guest
« Reply #67 on: July 13, 2007, 22:07:22 »
Ihmettelen miksi porukat nostelee isommatkin hauet niskasta :? itse nappaan ainakin kiduskannen alta, ja kun sen otteen oppii niin ei ole suurta vaaraa että kädet menisivät rikki.
Katsokaas sellanen filmi ku Haukijahti. Siinä ne opettaa sen nostotekniikan. Vaikka uskon, että useampikin täällä tietää sen oikean tekniikan  :wink: Isompi kuhakin nousee hyvin sieltä kiduskannen alta, ja kuhan kanssa ei ole niin tarkkaa kun hauen kanssa, että mihin ne sormet siellä työntää  :-)

Kiduskansiotetta itsekin käytän ja se on todellakin ehkäpä paras tapa nostaa isompi kala, joka on tarkoitus vapauttaa. Täytyy tietysti muistaa tukea toisella kädellä vatsasta, ettei kala pääse roikkumaan pään varassa ja saa vaurioita.

Suojahanska on kätevä ehkäisy haavoille, joita tulee helposti hauen kiduskaarista. Lisäksi se antaa suojaa vieheen koukuilta. Olikohan M&K, jossa taannoin esiteltiin jenkeissä myytävä melko ohut nostohanska, jossa on jotain metallia pinnassa. Bass Pro Shopista taisi saada ja Suomessa ei hanskaa jutun aikoihin vielä ollut. Moni on varmaan huomannut Paatajan Arin kädessä monesti ruskean hitsihanskan(?). Suojaa takuuvarmasti, mutta tiedä sitten tuntumasta... Itse olen käyttänyt neopreenihanskaa tai tavallista työhansikasta "vaikeampien" kalojen kanssa.

Tosimies

• Guest
« Reply #68 on: July 13, 2007, 22:10:11 »
Itse olen nähnyt tuollaisia "teräshansikkaita" urheilukaupoissa. Tarkoitettu kalan nostoon. Merkiltään Rapala ja hinnaltaan prkleen kallis. Muistaakseni jotain 20€ luokkaa.

freakloader

• MSN Messenger - freakloader@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #69 on: July 17, 2007, 15:59:52 »
Itse olen nähnyt tuollaisia "teräshansikkaita" urheilukaupoissa. Tarkoitettu kalan nostoon. Merkiltään Rapala ja hinnaltaan prkleen kallis. Muistaakseni jotain 20€ luokkaa.

Ettet nyt sekoittaisi fileeraushanskaan, joka on lähinnä viiltosuoja tumpeloille...

Professor

• Guest
« Reply #71 on: July 21, 2007, 11:44:27 »
haavilla tai käsin riippuu tilanteesta,koosta ja lajista.
nostokoukkua en ole kokeillut ,mutta jos omistaisin sellaisen ,niin kyllä käyttäisin.

VÄISKI

• View Profile
« Reply #72 on: July 21, 2007, 12:52:24 »
Alle kaksi kiloiset hauet nostan yleensä käsin. Uistelessa yli kilon kalat otetaan haavilla ylös. Nostokoukkukin kulkee aina mukana, mutta eipä ole tullut käytettyä.
><((((('>

Rapsutiini

• View Profile
« Reply #73 on: July 21, 2007, 13:58:23 »

kunhan se yli kymppikiloinen iskee niin koukku on todella tarpeen niitä ei enää käsin parane mennä sorkkimaan ,voi loukata kätensä tai varmuudella karkuuttaa kalan.

Oma ennätys 10kg 150 hauki ja nostokoukulla ylös hilattu tietenkin.

kaivo

• Guest
« Reply #74 on: July 22, 2007, 00:10:40 »

kunhan se yli kymppikiloinen iskee niin koukku on todella tarpeen niitä ei enää käsin parane mennä sorkkimaan ,voi loukata kätensä tai varmuudella karkuuttaa kalan.

Eri mieltä asiasta. Käsinosto lip lock-otteella on erittäin toimiva tapa nostaa isojakin haukia, mikäli nostaja osaa asiansa. Itse asiassa ote on sitä helpompi ottaa, mitä suuremmasta kalasta on kysymys (iso kala = isommat kiduskannet + enemmän tilaa sormille kannen alla). Lip lockissa hauki myös avaa suunsa automaattisesti, joten vieheen irrottaminen nopeutuu.
« Last Edit: July 22, 2007, 00:12:34 by Kaivo »

Rapsutiini

• View Profile
« Reply #75 on: July 22, 2007, 13:00:15 »

Kukin taaplaa tyylillään.

Itselläni korkealaitainen vene josta ei kyllä kumarrella niin alas että käsin kannattaisi yrittää ellei kaveri pitelisi kintuista kiinni!

Usein myös kun pitkillä vaapuilla uistelen isommat hauet haukkaa uistimen niin että peräpään koukut voi olla nielissa asti ja keskikoukut osuu juuri kidusten kohdalle jos hyvin käy...sinne ei parane sormiaan silloin työntää..kun kala rimpuilee.

Haukihunter

• Seitä Saltstraumenilta
    • View Profile
« Reply #76 on: August 07, 2007, 23:37:44 »
Itse olen kuullut että kidukset viiltävät sormet auki?
Nostan nykyään käsin kyljestä, koska haaviin tarttuivat koukut aina kiinni ja oli niin tiheä että ei saanut irrotettua.
Ahkera angler @ Mikkeli!

Salmo

• Guest
« Reply #77 on: August 07, 2007, 23:52:33 »
Kiduksiin ei parane käsiään työntää, ne todella repivät nakit verille. Kiduskansiotteessa käsi on kiinni kiduskannessa, eikä käden ja kiduskannen välissä saa olla kiduskaarta, joskin se helposti sinne toisinaan jää. Jos kiduskaaria on kättä vasten nostotilanteessa, vahingoittuu mahdollisesti sekä kalan kidukset että kalastajan käsi. Suojahanska kannattaa pitää mukana veneessä vaikeiden kalojen varalta, eikä se todellakaan ole liioiteltu suojaväline "helppojen kalojen" nostossakaan.

Tuollaisen "helpon kalan" kanssakin saattaa teloa itsensä, jos ei ole tarpeeksi pokkaa työntää kättä kiduskannen alle. Ensimmäisiä kertoja, kun otetta harjoittelin isomman hauen kanssa (7 kg), toimin liian varovasti. Olisi täytynyt vain uskaltaa työntää nopeasti käsi ja ottaa ote. Kolmannella kerralla onnistuin, mutta kaksi ensimmäistä epäonnistunutta yritystä olisi saattanut karkuuttaa kalan. Tietysti mitä enemmän nostelee, sitä varmemmaksi ote muotoutuu ja homma rupeaa käymään.

juhiz#7

• View Profile
« Reply #78 on: August 12, 2007, 21:10:33 »
haavi vaan on paras koska sitä on helpoin käyttää ja sillä saa kalat hyvin ylös :-D

center>