Chat

Author Topic: haspelin hoito  (Read 7069 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jormavirveli

  • Posts: 363
    • View Profile
haspelin hoito
« on: July 30, 2007, 22:16:58 »
Miten täytyy haspelia hoitaa esim. jos on ollut merellä tai järvellä kalassa?
« Last Edit: July 30, 2007, 22:18:31 by jormavirveli »

kaivo

  • Guest
Vs: haspelin hoito
« Reply #1 on: July 30, 2007, 23:26:51 »
Avokelat ovat varsin huoltovapaita verrattuna vaikkapa hyrräkeloihin. Useimmat nykyhaspelit eivät muutenkaan ole koneistoltaan "isältä pojalle" kestäviä työkaluja, joten voi miettiä onko kelan perusteellinen purkaminen, puhdistaminen ja voiteleminen vuosittain vaivan arvoista, ainakaan edullisissa ja keskihintaisissa keloissa jotka ahkera kalastaja veivaa joka tapauksessa loppuun muutamassa vuodessa. Nykykelojen avaaminen on lisäksi tehty varsin isotöiseksi, esim. päästäkseen käsiksi kelan rattaistoon saattaa joutua irrottamaan kelan roottorin (se pyörivä iso kappale jossa kelan sanka on kiinni), monta pientä ruuvia jne.

Näistä syistä en ole omia kelojani availlut enää vuosiin ollenkaan. Pieniä huoltotoimenpiteitä tulee sentään tehtyä kerran-pari avovesikauden aikana, jos se ei edellytä kelan purkamista. Oheinen kuva selventäköön avokelan helposti voideltavia kohtia:


Kohta 1. Ohutta öljyä (esim. ompelukoneöljy tai polkupyörän ketjuöljy) voi laittaa pikkutipan kammennupin akselille, joka saattaa ruveta kelattaessa ärsyttävästi kitisemään kuivuuttaan.

Kohta 2. Samaa öljyä voi laittaa pari tippaa pääakselin juurelle (se pitkä metallitappi, jossa kelan puola on kiinni ja joka liikkuu kelattaessa edestakaisin).

Kohta 3. Kelan kammen voi ruuvata irti, jolloin öljytipat päästään lisäämään myös laakereille jotka näkyvät kelan kylkiaukosta. Joissakin avokeloissa laakeri on aukon molemmissa päissä, joissakin vain toisessa päässä (kelaa takaapäin katsottaessa yleensä vasemmalla puolella).

Kohta 4. Siimarissaan voi suhauttaa esim. CRC:tä, jotta se jaksaisi pyöriä herkästi.

– Kelassa päällepäin näkyvien ruuvien kiristys kannattaa tarkistaa öljyämisen yhteydessä. Tosin kelan kotelon ruuveja ei tarvitse tarkistaa, nehän eivät ole minkään kelataessa liikkuvan osan kiinnitysruuveja.

– Joidenkin Shimanon uudempien kelojen kyljessä on voiteluaukko, jonka kautta öljyä voi lisätä kelan sisälle. Mikäli omistaa tällaisen kelan, ominaisuutta kannattanee hyödyntää.

– Merireissun (suolavedessä kalastuksen) jälkeen kela kannattaa huuhtaista hanavedellä, ravistaa sitten enimmät vedet pois ja jättää kuivumaan ilmavaan paikkaan, ei kalapakkiin tms. umpikoteloon. Huuhtelu vie kelasta tietysti myös voiteluaineita, joten edellä mainitut öljyämiset voi joutua tekemään hieman useammin kuin sisävesissä kalastettaessa.
« Last Edit: August 04, 2007, 08:19:46 by Kaivo »

Tosimies

  • Guest
Vs: haspelin hoito
« Reply #2 on: July 30, 2007, 23:43:24 »
Itselläni on mallia Symetre oleva Shimano, se on varustettu öljyn täyttö aukolla. Olen kyllä sitä mieltä että tuo ominaisuus pitäisi löytyä joka kelasta! Todella hieno keksintö, tekee kelan öljyämisestä niin helppoa ettei mitään rajaa
Tämä ei seuraava ohje ei ole hoito-ohje, mutta kerrotaampa tämä silti; Jos suihkutat Siimarissaan CRC:Tä, nin varo ettei sitä voiteluainetta mene siimoihin. Siimasta tulee "voideltua" ja se ei sen jälkeen enää asetu kunnolla rissaan vaan jää tuon sangan päälle kieppumaan kelauksen alettua. Tämä taas johtaa siihen, että puolautuvalle siimalle jää löysiä lenkkejä ja seuraavalla heitolla se sotkeutuu, tulee äkkipysähdys ja lopuksi kuuluu naks. Sinne meni se uistin.

-. Kokemusta on.

kaivo

  • Guest
Vs: haspelin hoito
« Reply #3 on: July 30, 2007, 23:52:15 »
Jos suihkutat Siimarissaan CRC:Tä, nin varo ettei sitä voiteluainetta mene siimoihin. Siimasta tulee "voideltua" ja se ei sen jälkeen enää asetu kunnolla rissaan vaan jää tuon sangan päälle kieppumaan kelauksen alettua. Tämä taas johtaa siihen, että puolautuvalle siimalle jää löysiä lenkkejä ja seuraavalla heitolla se sotkeutuu, tulee äkkipysähdys ja lopuksi kuuluu naks. Sinne meni se uistin.

-. Kokemusta on.
Kelan puola – siimoilla tai ilman – kannattaa irrottaa aina ennen huoltotoimenpiteisiin ryhtymistä, se ei ole hommassa muuta kuin tiellä. CRC:tä ei tarvita kuin pikku suhaus; ohut öljy tunkeutuu pieninäkin määrinä siimarissan alle "oikeaan paikkaan". Ylimääräiset öljyt pyyhkäistään pois.

humiru68

  • Guest
Vs: haspelin hoito
« Reply #4 on: August 03, 2007, 22:52:24 »
Ihan hyviä vinkkejä pojilla.

Yks asia kannattaa kuitenkin muistaa. Ainakin yhdessä mun Shimanon ohjeissa lukee, että ei saa laittaa liikaa öljyä kelaan. Se voi olla jopa vahingollista ja se saattaa lisäksi aiheuttaa erinlaisia häiriöitä kelattaessa. Tuo siima/CRC yhdistelmä on tosi. Älä edes näytä CRC purkkia siimalle.

Ja tietenkin maalaisjärkikin mukaan näissäkin hommissa. Uusia kalliimpia Shimano keloja ei tarvi joka päivä voidella. Mulla yhdessä Shimanossa A-RB-laakerit ja ne ei ihan heti tarvii ompelukoneöljyä.

Olette varmaan tietoisia siitä, että on myös olemassa ihan merkkikohtaisia voiteluaineita keloihin. Kuinka paljon parempia ne sitten on kuin ihan tavallinen ompelukoneöljy se on asia erikseen. No bisnesmielessä ehkä paljonkin parempia.

Parilla kaverilla ollut tapana käyttää ihan Klöver vaselineä! Ja hyvin on kuulemma pelittänyt. Esim: Shimanon vakirasva on ihan samanoloista kuin tämä edellä mainittu tuote.


Kelan avaaminen on niin ja näin. Jos sen osaa tehdä varmastikin oikein se on ok, mutta jos ei saakaan osat oikein paikalle niin kela saattaa olla sen jälkeen pilalla.

Se mikä on tärkeä toimivuuden kannalta on se, että tuntee kelansa ja osaa lukea viat kun alkaa reistailla.

Kelat varsinkin ne kalliimmat ovat melkoisia teknisiä laitteita, jotka sisältävät lukuisia pikkuosia.


« Last Edit: August 03, 2007, 22:59:59 by humiru68 »

jormavirveli

  • Posts: 363
    • View Profile
Vs: haspelin hoito
« Reply #5 on: August 09, 2007, 21:13:20 »
(LAINAUS KAIVOLTA)     – Merireissun (suolavedessä kalastuksen) jälkeen kela kannattaa huuhtaista hanavedellä, ravistaa sitten enimmät vedet pois ja jättää kuivumaan ilmavaan paikkaan, ei kalapakkiin tms. umpikoteloon. Huuhtelu vie kelasta tietysti myös voiteluaineita, joten edellä mainitut öljyämiset voi joutua tekemään hieman useammin kuin sisävesissä kalastettaessa.

Jos huuhtelee kelan niin eikö se vie kelan koneistosta öljyt?

Eetu_

  • Posts: 300
    • View Profile
Vs: haspelin hoito
« Reply #6 on: August 09, 2007, 21:16:22 »
(LAINAUS KAIVOLTA)     – Merireissun (suolavedessä kalastuksen) jälkeen kela kannattaa huuhtaista hanavedellä, ravistaa sitten enimmät vedet pois ja jättää kuivumaan ilmavaan paikkaan, ei kalapakkiin tms. umpikoteloon. Huuhtelu vie kelasta tietysti myös voiteluaineita, joten edellä mainitut öljyämiset voi joutua tekemään hieman useammin kuin sisävesissä kalastettaessa.

Jos huuhtelee kelan niin eikö se vie kelan koneistosta öljyt?
Eikös tuossa niin sanota?

Pete

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2572
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: haspelin hoito
« Reply #7 on: August 09, 2007, 21:26:36 »
Liika rasvailu ja öljyäminen tuottaa taas sitä pas´kan kerääntymistä laakereihin, siimarissaan ym.
Ne valmistajan suosittelemat rasvat ovat useimmiten tarpeeksi ohuita,
(suola)vedenkestäviä ja toiset usein pakkasen kestäviä.

Kävipä tuossa kaverille meritaimen reissulla kerran vähän kehnosti kun oli illalla vielä rasvaillut. putsaillut ja öljynnyt kelat aamun lähtöä varten.
Oli vain laittanut sellaista rasvaa ja öljyä niihin keloihin, että kun meni hieman pakkasen puolelle niin kelat olivat aivan yhtä puuta, eli ei pyörineet mihinkään.
« Last Edit: August 09, 2007, 21:28:50 by Pete »

jormavirveli

  • Posts: 363
    • View Profile
Vs: haspelin hoito
« Reply #8 on: August 09, 2007, 21:58:21 »
(LAINAUS KAIVOLTA)     – Merireissun (suolavedessä kalastuksen) jälkeen kela kannattaa huuhtaista hanavedellä, ravistaa sitten enimmät vedet pois ja jättää kuivumaan ilmavaan paikkaan, ei kalapakkiin tms. umpikoteloon. Huuhtelu vie kelasta tietysti myös voiteluaineita, joten edellä mainitut öljyämiset voi joutua tekemään hieman useammin kuin sisävesissä kalastettaessa.

Jos huuhtelee kelan niin eikö se vie kelan koneistosta öljyt?
Eikös tuossa niin sanota?
ei siinä ole koneistosta mitään, eikö kela tarvitse purkaa jotta saa koneistoon rasvaa?

kaivo

  • Guest
Vs: haspelin hoito
« Reply #9 on: August 10, 2007, 09:12:45 »
eikö kela tarvitse purkaa jotta saa koneistoon rasvaa?

Näin on. Koneisto on kelan sisällä, joten siihen ei pääse käsiksi avaamatta kelaa.

sääksi

  • Koukkunokkainen liitelijä
  • Posts: 120
    • View Profile
Vs: haspelin hoito
« Reply #10 on: August 10, 2007, 20:40:21 »
Tyhmä kysymys.  Mutta miten toi kelan puola lähtee irti? 
Mulla on etu ja takajarrullinen, mutta kummankaan mukana ei tullut ohjeita.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

sn|ffe

  • Posts: 20
    • View Profile
Vs: haspelin hoito
« Reply #11 on: August 10, 2007, 22:17:13 »
Etujarrullisessa kierrät jarrua löysälle niin kauan kuin kiristin lähtee irti, takajarrullissessa joko kiertämällä tai painamalla puolan päästä ja vetämällä samanaikaisesti poispäin.

Väenö.

  • Posts: 144
    • View Profile
Vs: haspelin hoito
« Reply #12 on: August 11, 2007, 21:02:04 »
   Kelan koneistoa voi kyllä rasvata vain kannen avaamalla.Punainen täysin vedetön ja vedenkestävä vaseliini on hyvää,eikä jäykisty kylmässä.Vaseliinia voi varovasti lisäillä hammastikulla,tai muulla vastaavalla hammasrattaisiin ja muihin liikkuviin osiin.Tässä on vain se huono asia,että vanhoja rasvoja ei saa hyvin putsailtua pois.Mutta ei se kelan purkaminen ole mikään maankaatojuttu,kyllä sen osaa tehdä,kun ei hukkaa osia.Pieniä kikkoja niissä on,mutta kyllä ne huomaa kun asiaan paneutuu.

   Toisaalta koneiston rasvantarve on mitätön.Itselläni putosi vapa keloineen järveen kerran ja kerkesi olla pohjassa kymmenisen minuuttia,ennenkuin sain naarattua sen ylös.Purin kelan kotona,mutta sinne ei ollut mennyt yhtään vettä.Joten kyllä tehdasrasvat kestävät kelan iän,kun koneistoon tuskin pääsee epäpuhtauksia.

 



center>