Chat

Author Topic: Käyttäytyminen kalassa  (Read 8411 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Käyttäytyminen kalassa
« on: August 01, 2007, 13:52:11 »
Kirjoitin tämän tarinan toiselle foorumille, mutta laitetaan nyt tännekin.

Eli minua jossain määrin risoo joidenkin käyttäytyminen joella. Luullaan omistavansa paikat ja tiedetään kaikki maailman asiat paremmin kuin toinen. K*sipäisyys rehottaa. Suurin osa ihmisistä on mukavia ja kalastelu tiivissäkin ryppäässä voi olla kivaa, mutta sitten paikalle sattuu joku eripurainen tyyppi ja alkaa lietsomaan huonoa ilmapiiriä.

Tässäpä siis se kirjoitus quoteissa. Toivottavasti tällaisia tapauksia ei tule kovin montaa kertaa vastaan. Voi nimittäin käpy palaa joku kerta pahemmankin kerran.

Olin kalastellut edellisen päivän ja yön joella, eikä kalaa ollut juurikaan tullut. Sitä oli joessa, mutta se ei syönyt. Vasta istutetut pullakalat eivät kiinnostuneet mistään, mitä niille tarjottiin. Kirret pötköttelivät parhaillaan metrin parin päässä rannasta ja niiden nokan eteen sai uitella kaikkea ihan rauhassa. Kalat vain möllöttivät, eivätkä reagoineet vieheisiin. Yöstä jotkut saivat pari kalaa, mutta epäilivät niiden olleen vanhempaa istutuserää.

Seuraavana päivänä sama meno jatkui. Kalat eivät pelänneet mitään. Ne erottuivat pohjaa vasten selkeästi polaroid-laseilla. Sillanalunen kuhisi kalaa. Sen jälkeinen virta oli muutamalle ”koti” ja sen jälkeisen mutkan montuissa ja kivientaustoissa asusti kaloja. Laavun edessä olevalla niskalla niitä taas oli useita. Nyt kalat hyppivät välillä, joten pientä viitettä ruokailun käynnistymisestä oli olemassa. Yksi montussa ollut kala jopa pitkän yrittämisen jälkeen haksahti bete-lottoon, mutta ei jäänyt kiinni. Koskenniskalla seurasin viiden eri kalan touhuja ja tarjoilin kaikkia viehetyyppejä ja useita värejä. Eivät kiinnostuneet mistään, paitsi vaappua kävi katsomassa lyhyesti. Lähin kala oli vavanmitan päässä rannasta, eikä pelännyt mitään. Kuulin että joku perhomies oli saanut pari tärppiä, joten ajattelin vaihtaa itsekin perhovehkeet. Matka niskalta sillalle oli miehitetty. Siinä heilui myös perhomies, jonka käsitin olevan se tärppejä saanut mies. Kysäisin ohimennen, että ”valkoista streameriako ne syö?” (koska se kuulosti olleen lähiaikoina ottipeli). Vastaus oli jokin sekalainen murahdus. Tuumasin sitten, että ”siinä sun kohdillas on yksi hyppivä kala vastarannalla, kokeiles jos se olis otillaan. Näkyy olevan väijyssä tälläkin hetkellä, hyvin erottuu laseilla”. Vastaus tähän oli: ”On mullakin lasit, mutta ne on autossa. Parempi keskittyä syövien kalojen pyyntiin, eikä nähtyjen pyytämiseen”. Tuo lause tuli sellaisella äänenpainolla, että ajattelin jatkaa matkaa autolle vaihtamaan välineitä.

Aikaa ehti kulua pari minuuttia, koska perhosetti oli valmiina peräkontissa. Reppu pois selästä ja perholiivi päälle, sitten vain kävelemään takaisin. Virta oli taas miehitetty, mutta kosken niskalla ei ketään ollut. Ajattelin mennä takaisin sinne mistä tulinkin ja istuskella rantatörmällä pohtimassa perhovalintoja. Samainen perhoa heittänyt lierihattu-ukko oli kuitenkin asiasta eri mieltä.

Ukko: ”Meinasitko mennä niskalle?”
Minä: ”Sinne suuntaan joo”
Ukko: ”Minä olin sinne menossa!”
Minä: ”Juu, mene ihan rauhassa vaan. Minä laittelen tuossa perhot kiinni ja istuskelen, ei mulla mikään kiire ole”.
Ukko: ”Niin ihan oikeastiko sinä sinne menet?”
Minä: ”No tuohon rantatörmälle menen istumaan..”

Tähän ukko ei enää vastannut, vaan lähti puskat ryskyen takaviistoon. Jäin katsomaan suu auki, että mikähän tuo nyt sitten oli. Näemmä sitä ukkoa ei olisi saanut edes ohittaa! Kalastusalueella on mittaa vaikka toisille jakaa, mutta tämä ukko päätti sitten omia koko joen ajatusmaailmassaan, jopa sillä tasolla ettei siitä saa ohikaan kävellä! No, kului tovi. Istuin rannalla ja sidoin perhon kiinni siimaan. Samoihin aikoihin parkkipaikalta kuului outoa kolinaa. Ajattelin, että niinkö lierihattu sai tarpeekseen ja lähti kokonaan pois. Kun mitään ei alkanut näkyä eikä kuulua, päätin palata niskalle kalastamaan itse. Katselin jokea ja löysin kalat suunnilleen samoista asentopaikoista kuin aiemminkin. Uittelin perhoja kalojen näköpiiriin. Kokeilin streamereita, pintureita, uppoperhoja, larvoja ja jopa putkiperhoa, mutta aika pientä oli kalojen kiinnostus. Keltaiseen putkiperhoon se nousi katsomaan, joten päädyin kokeilemaan 2-haaraiseen koukkuun sidottua pientä keltaista leechiä. Kala nousi montustaan ja yllättäen tempaisi perhoa! Syke nousi, mutta eihän se pysynyt. Uusia heittoja, mutta ei kiinnostusta. Muut niskan kalat eivät kiinnostuneet senkään vertaa. Sitten taas varovainen heitto nykäisseelle ja kiinni jäi. Väsyttely ja kirre haaviin, klops. Savupönttökala oli minun. Vähän tuon jälkeen vastarannan liejukossa kahlaili tuttu lierihattu-ukko. Nakkeli punaista sreameria. Painelin takaviistoon törmälle katselemaan tilanteen kehittymistä, menkööt nyt siihen niskalle, kerran se oli sille niin tärkeä asia. Ei mennyt. Minun kohdilla pintonutta kalaa se yritti heitellä, mutta eihän se syönyt. Kuten ei sen 3 muutakaan jäljelle jäänyttä kaveriakaan, jotka siinä kohdalla olivat. Lierihattu ei tullut niskalle loppujen lopuksi, vaan poistui takaisin ylävirran suuntaan. Aikani odoteltuani painelin omalle heittopaikalle takaisin. Kokeilin pintonutta kalaa ja muita väijyssä olevia, mutta ei kelvannut mikään. Vaihdoin isomman keltaisen leechin kiinni, jossa oli kartiopää ja 1-haarainen koukku. Sitoessani huomasin yhtäkkiä paikalla olevien kalojen liikehtivän levottomasti. Alueelle tuli uusi kala, joka oli selvästi tummempi kuin muut. Taisi olla vanhempi istukas. Soppakala! Tuo voisi syödäkin, kun nuo tuoreet istarit olivat niin laiskoja ottamaan. Nakkasin liitsin kalan yläpuolelle ja heti kiinni! Pienehkö kirre oli, mutta klops kävi tällekin. Kesän ekat kirret kuitenkin, nyt ei c&r ollut voimassa. Ne sai riittää minulle ja lähdin kävelemään ylävirtaan päin. Mutkassa oli taas lierihattu kytiksellä.

Ukko: ”Jahas, joko sinne muutkin pääsee?”
Minä: ”Koko ajan sinne on ollut vapaa pääsy, en minä tätä jokea omista”.
Ukko: ”Ei sitä tuolla tavalla saa mennä ohittelemaan”.
Minä: ”Voi kuule, tämä on niin iso joki, että tänne mahdutaan me ja kaikki muutkin ihan kivutta kalaan”

Ukko tupisi jotain selittämätöntä ja ilmeisesti painokelvotonta. Käytös oli erittäin nuivaa ja äijä tuntui selvästi jopa vihaiselta. Alusta asti käytös oli tuollaista suvaitsematonta ja vihaisenoloista. Eilisen ja kyseisen päivän muut kalastajat, joiden kanssa juttelin, olivat järjestään mukavia ja käytiin hyviä keskusteluja monista aiheista. Mutta tämä jäärä sitten tulee ja latistaa tunnelmaa. Koitin hyväntuulisuuttani lepytellä vähän:

Minä: ”Kuule ne vastalaitetut kalat ei näytä pelkäävän mitään”.
Ukko: ”Kyllä ne vaan pelkää”.
Minä: ”Se kivi missä olin, niin 2-3m päässä siitä on kala, joka ei väistänyt koko aikana minnekään. Eikä muutkaan välittänyt minun tekemisistä”.
Ukko: ”Vaan ei sitä passaa tuolla tavalla ohitella. Lapissakin kalat säikkyy liikettä”.

Niin. Nyt ei olla lapissa, eikä kalat silminnähden pelänneet mitään ja minun lähtö virvelin kanssa niskalta ja paluu takaisin kesti alle 5min. Siinä ajassako ne kalat olisivat rauhoittuneet muutenkaan? Tuskinpa vain.

Minä: ”Kyllä siellä kalaa vielä on, senkun haet pois vaan”.

Ukko jäi taas tupisemaan jotain painokelvotonta. Näytti provosoituvan koko ajan enemmän ja enemmän. Heräsi aidosti kysymys: mitä hittoa se edes teki siellä kalassa, jos ei sietänyt muita lainkaan? Voiko se toivoa, että istutuksen jälkeen saisi omia koko joen itselleen, kerran muut olivat pahasta? Ei siellä ole mitään sääntöjä kierroista, eikä edes rauhoitusaikaa, eikä vaparajoitusta. Sitten tuo tulee ja keksii omat säännöt ja soveltaa niitä kitisemällä. Jos haluaa rauhassa olla, niin joki on iso. Vaan kun ei voi mennä muuanne, pitää jäädä ruuhkaan. Jos on ruuhkassa, niin sopeutukoot sinne. Jos luulee, että siinä niskalla on ne kaikki kalat ja on tullut kalaan vain sen paikan tähden, niin tulkoot esim. yöllä tai varhain aamulla, jolloin tilaa riittää. Tai sitten pidemmän aikavälin kuluttua istutuksesta. Vaan pitää tunkea itsensä tuollaiseen ahtaaseen rakoon ja alkaa itkemään, kun muut ei leiki sen säännöillä.

Sanomattakin on selvää, että poistuin paikalta. Minulla ei ollut mitään intressejä lepytellä tuollaista jäärää yhtään enempää. Olkoot missä lystää, minun lupa-aikakin oli päättymässä.

Tämä viimeisin kommentti saattaa olla pelkkää vainoharhaisuutta, mutta pian tuolla käynnin jälkeen huomasin autoni konepellissä isohkon tuoreen lommon. Sijainti oli sellainen, ettei se voinut olla mikään parkkipaikkakolhukaan ja kiveniskemäksi se oli liian suuri (tai olisin kuullut sen ajaessa, mitä nyt ei ollut tapahtunut). Jäi vain mietityttämään, että oliko tuo ukko niin katkeroitunut, että olisi käynyt tuon lommon tekemässä, parkkipaikan suunnaltahan kuului kolinoita (kuten aiemmin mainitsin). No, tuskinpa sentään, mutta koskaan ei voi tietää millaisia hulluja jokivarressa menee. Tuolla lierihattu-ukolla ei käytöstavat olleet kohdillaan vähääkään ja se onnistui pilaamaan koko reissun tuolla mäkätyksellään.

Ja ettei joku besser-wisser tule jakelemaan väitteitä, että ”ei saa mennä etuilemaan”, niin kerrataan vielä:

1) Niska oli vapaana vain 5min välillä, ei se ollut rauhoittunut siinä välillä
2) Tarjosin sille mahdollisuuden mennä sinne ja olisin jäänyt itse odottelemaan
3) Toisen kerran vetäydyin niskalta, kun se ukko tuli vastarannalla
4) Joella oli muutakin väkeä ja kaikki oli sopuisia ahtaissakin paikoissa
5) Alue on iso, joten rauhallisiakin paikkoja olisi ollut, jos halusi rauhaa
6) Istutus oli ollut vasta, jos tuli kalan vuoksi niin ruuhkaan on sopeuduttava
7) Joella ei ole rajoituksia eikä mitään ”soutujärjestyksiä” Lapin jokien tyyliin, saati sitten poolijonotusvuoroja yms.
8 ) Minä olin kohtelias ja sovitteleva, tuo ukko sadatteli, valitti, v*ttuili ja oli muutenkin kuin esimerkkitapaus huonosta käytöksestä.

Tässä siis pitkä tarina siitä, mikä on minun tämän kesän huonoin kalastuskokemus tähän mennessä. Jos ko. lierihattu-ukko lukee tämän kirjoituksen, niin näytän sinulle virtuaalista keskisormea netin välityksellä. Kiitos muistosta, toivottavasti emme enää tapaa samalla kalapaikalla. Seuraavalla kerralla minä en tule olemaan yhtä leppoisalla tuulella.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

unjinaz

• Ahti antaa, jos se sattuu sopimaan...
    • View Profile
Vs: Käyttäytyminen kalassa
« Reply #1 on: August 01, 2007, 14:07:40 »
Hahah, olipa pirun mukavaa luettavaa. En tarkoita siis tämän käppyrän kyykytysyrityksiä, mutta hauska oli tuokin pätkä lukaista. On meitä moneen junaan  8-)
Kai se on vain niin, että "antaa kaikkien kukkien kukkia vaan"  :|

-unji-
En ole aina eri mieltä. Päinvastoin!

kalle

• View Profile
« Reply #2 on: August 01, 2007, 14:24:46 »
- Ymmärrän täysin, mitä ajat takaa, sillä sitä en ymmärrä, miksi joillekkin on kova oaikka, jos joutuu jakamaan kalapaikat, saatika jos joku muu saa kalaa. Itse käyn ain onnittelemassa, jos joku kalaporukasta saa kivan fisun, ja IKINÄ en ole pihdannut tietoja kalastuspaikoista, ei ne minun omistamia kaloja ole, ja loppujen lopuksi, nehän ovat vain kaloja... Näihin käytösvammaisiin olen myös törmännyt varsinkin koskilla - mikähän siinäkin on?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #3 on: August 01, 2007, 14:30:13 »
No ei voi muuta kun ihmetellä tommosta toimintaa!  :-o
tämä lierihattu ukko on varmaan juuri lapista jossa on näitä jonotus numeroita koskille. Kyllä yhdessä paikassa missä itsekkin paljon olen käynyt on tietyt säännöt tämän ohittellun suhten, mutta eipä ole vastaavia tilanteita itelle siellä sattunut. Eikä kyllä oikeastaan muuallakaan tuommosia äkäpusseja ole tullut vastaan.
 :-(
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Jan--

• View Profile
« Reply #4 on: August 01, 2007, 15:08:25 »
esim vantaankoskella kun on niin aluks on yksin jossai paikassa, mutta sitten porukkaa alkaa kerääntyy ja sit 10 jätkää pommittaa samaa kohtaa.. + mato onkijat
~Jan~

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #5 on: August 01, 2007, 16:13:33 »
2) Tarjosin sille mahdollisuuden mennä sinne ja olisin jäänyt itse odottelemaan
7) Joella ei ole rajoituksia eikä mitään ”soutujärjestyksiä” Lapin jokien tyyliin, saati sitten poolijonotusvuoroja yms.

Jos tarjotaan mahdollisuutta hyvässä hengessä ja sitä ei käytetä, älä valita enää sen jälkeen. Jos ukko ei tuota ymmärtänyt, niin omapa on häpeänsä. 7 mukaisistä järjestelyistä on hyvin ilmoitettu luvissa ja jokien infopisteissä jne. Mikon käytös on ollut fiksuinta mahdollisinta tilanteeseen nähden. Jos olisit pitempään erehtynyt "jututtamaan" kyseistä ukkoa, olisit todennäköisesti saanut kuulla kunniasi viimeistään ensimmäisen kalan jälkeen.

Itse en ole onneksi tällaisiin tapauksiin törmännyt kertaakaan. Pahimpia ovat ehkä nämä, jotka tuppaavat aivan viereen kalastelemaan eivätkä puhu mitään.

Lurppa

• View Profile
« Reply #6 on: August 01, 2007, 16:38:39 »
Tjaa, oli melko kyrsiintyneen kuulonen ukko kalassa...
Tosin itte olisin varmaan räjähtänyt, sen verta lyhyempi pinna.

Ehkä alkomahoolilla oli osuutta asiaan, se kun tekee joistain tommosia kärttysiä ja riiteleväisiä, mutta jos ei ollut niin äijän pitäs josasin joogassa käydä rauhottumassa. Menis vaikka Turkuun...

Onneksi en ole kehenkään tällaiseen törmännyt, kaikki ollut ystävällisä, neuvonut mistä kalaa tulee ja kysynyt omaa saalistani.
Virvelöinti & Perhokalastus. Verkkokalastus vähentää kalakantaa!

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #7 on: August 01, 2007, 18:05:49 »
Mulla oli lapissa samanlainen tapaus ja paikkakin tuntuu samanlaiselta, ite siis olin heitelly erään kosken niskalla perhoo vähän aikaa kunnes 20m päähän minusta tulee joku äijä heittämään perhoo. Heittelin vielä vähän aikaa ja menin paistamaan makkarat. Sitä ennen olin saanut niskalta pari taimenta. Menin siihen tekemään nuotiota ja istuskelin puolisen tuntia siinä ja seurasin kun äijä vetää tyhjää. Lopulta menin sitten takasin niskalle heittämään ja ukko tulee ärjymään että sen vuoro on heittää siinä ja muuta. Päästin ukon siihen suosiolla ja kahlasin joen toiselle puolelle. Heitin siellä vähän aikaa ja sillä aikaa ukko oli haihtunut niskalta ja menin itse siihen. Pian ukko tulee huutaen että painu v*ttuun siitä, mun paikka. Sanoin sitten että ei siinä ketään ollu ja heitit jo jonkun aikaa siinä. Siinä sitten ukko lateli vaikka minkälaista sääntöä ja kuuntelin hymyssäsuin. Lopulta kysyin että oliko se saanu kalaa, sillon ukko lähti nopeasti pois poikkeen :-D

leijonanmieli

• View Profile
« Reply #8 on: August 01, 2007, 18:44:19 »
minkähän takia kyseinen lierihattu kalastaa?? Ei tainnut nauttia paljoakaan kalastamisesta jos kerran noin v**tunaamana sielä oli.
Omassa ajatus maailmassa kalastun on mukavaa ja rentouttavaa puuhaa. Tuli kalaa tai sitten ei, joka kerta on kokemuksena hyviä. No mutta kuten sanottua meitäkin on joka lähtöön.. (harmi sinäänsä)
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

Pro Pilkkijä

• Omakuva paintilla näppärästi.
    • MSN Messenger - kassu24@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #9 on: August 01, 2007, 19:40:43 »
Tässä on toinen vähän aiheeseen liittyvä tarina Peteltä:

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=16428.0

Kyllä meitä kalastajia on moneen junaan, onneksi ei omalle kohdalle näitä paikkojen omijoita yms. kaheleita ole sattunut.
Näyttäisi jotenkin, että tänne kalassa.netiin on sattunut kaikki hyväkäytöksiset kalastajat :)

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #10 on: August 01, 2007, 23:04:06 »
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Tumzu

• View Profile
« Reply #11 on: August 01, 2007, 23:38:22 »
Ihmetyyppejä, kun alkavat kalastus kohdasta tappelemaan  :-o Kyllähän ne kalat muuallakin liikkkuu kuin vain yhdessä kohdassa. Muistui mieleen kerran Kymijoen Korkeakoskella, kun kalaa ei tullut paljoa muualta, kuin aivan heittolaiturin yläpäästä. Siellä oli sitten yksi typpi joka melkein kyynerpäät sivuilla raivasi tiensä sinne heittolaiturin päähän, joka oli muutenkin jo tupaten täynnä väkeä. En sitä touhua jaksanut kauaa katsella ja vaihdoin paikkaani paljon rauhallisempaan paikkaan.

Tosimies

• Guest
« Reply #12 on: August 01, 2007, 23:40:55 »
Ja Tenolla:

http://www.kaleva.fi/plus/juttu671322_page0.htm

Ja eikös nämä suomalaiset ja norjalaiset olleet tapelleet ja katkoneet toistensa siimoja...
Käsittämättömän lapsellista touhua! Tenojoki on iso joki kalaa täynnä, nin eikö voi odottaa, että pääsee varatulle paikalle? Tai sitten vain lähtee kämpille viilentämään tunteitaan..
Kyllä näitä kuumakalleja taitaa olla joka junaan. Täytyy itsenikin myöntää, että hermot menee helposti, mutta ei itselle tulisi mieleenkään alkaa särkemään toisten välineitä tai alkaa räyhäämään..

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #13 on: August 01, 2007, 23:42:22 »
Tämä ei oikeastaan liity käyttäytymiseen kalassa, vaan muiden käyttäytymiseen kun muut kalastavat.
Pari kertaa pilkkikisoissa on joku äijä tullut laiturille jotain mutisemaan ja huutelemaan.

Ensimmäinen tapaus oli Lempäälän Ruotasjärvellä kinkkupilkissä, taisi olla vuosi 2004. Muistaakseni Täällä
sijaitsi tuo mökki jonka laiturille tuli äijä huutelemaan. Mitä nyt muistan niin ainakin sieltä kuului: "eikö jää kestä kauenpana, tuutte kairaileen toisten rantoihin!". Kyseinen ranta ei todellakaan ollut sen äijän omistama. Isä vastasi äijälle: "ei oo mun kairaamia reikiä". Vastaukseksi isä sai jotain painokelvotonta, en muista mitä.

Toinen tapaus taisi olla saman talven keväällä 2005, paikkana Vesilahden Saarijärvi. Tässä
kohtaa sijaitsee sen äijän mökki, joka huuteli mulle, että "älä kairaa siihen!", kun meinasin kairata noin 100m päähän ukon laiturista. Äijä myös huusi mm. "***** tuutte tänne kairailemaan mökkiläisten rantoihin *****!"
Ukkoa otti ilmiselvästi päähän se, että kilpailu pidettiin "hänen järvellään". Ilmeisesti siis luuli omistavansa järven.

Isä meni jututtamaan ukkoa ja sanoi ettei ole meidän syytä, että kisa käydään tällä järvellä. Isä sanoi että seuran puheenjohtaja pilkkii järven toisella puolella, että saa mennä sinne jutteleen jos on jotain asiaa. Eipä äijää enää sen jälkeen näkynyt vaan hän painui mökkiinsä sisälle ja pysyi siellä.

Professor

• Guest
« Reply #14 on: August 01, 2007, 23:58:50 »
Oltiin minä ja 2 kaveriani kalassa äetsän voimalaitoksella. Sieltä tuli kohtalaisesti 0,5-2kg taimenta. joka viikko siellä kävi joku yli 50v äijä. Äijä oli mato ongella ja otti kaikki taimenet mukaan minkä sai. kerran se otti neljä kilosta taimenta ja 0,5kg taimenen mukaansa ja me nähtiin se 3 vk aikana 6 kertaa siellä kalassa. Mitä sekin tekee niin monella kalalla ,syö varmaan joka päivä taimenta. No kerran, kysyin normaalilla äänellä onko kallaa tullut ...ei mitään, sit kysyin vähän kovemmalla äänellä.. ei mitään . Sitten jo melkein huusin "onko kallaa tullut?" Äijä huusi takas s**tanan mukulat turpa kiinni v*ttuako se teille kuuluu! äijä oli meistä noin 20m päässä. sitten kun se saa ne taimenet niin nostaessaan ylös noin 3metrin kalliolta hänhän paiskaa ne betoni seinää päin ,ottaa irti ja jättää muovipussii haukkomaan viimeisiään. On siinäkin kalastaja v*ttu ,kukaan muukaan kalastaja ei pidä hänestä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #15 on: August 02, 2007, 09:31:53 »
Onhan se nyt kuitenkin kalastajienkin puolelta jokseenkin typerää touhua mennä mökkirantojen, tai asumusten edustalle pilkille tai uistinta heittelemään, varsinkin jos huomaa että siellä joku on kotona. Ja sitten vielä alkaa huutokilpailuun asukkaan kanssa. Viisas väistyy.
Kyllähän se vi*uttaa mökkiläistä jos vaikka pilkkikilpailuissa tulee mökkirantaan ukot istumaan. Ei se anna kenellekkään oikeutta toisten mökki/saunomis/kotirauhaa mennä häiritsemään, oli sitten vaikka mikä Kinkkupilkki tai Uistelukisa.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #16 on: August 02, 2007, 13:41:31 »
Asiaan liittyvää keskustelua löytyy mm. myös Kalastus.comin keskustelusta "Kalassa Vaasan alueella".
Siellä nimim. "mökkiläinen_ja_haulikko" sanoi seuraavanlaiset kommentit:

mökkiläinen_ja_haulikko    Torstaina 05. Huhtikuuta, 2007 - klo 15:53 

Eikö noi linkit ois hyvä pitää omana tietona ja ite käydä, eikä viljellä tänne junttien katottavaks...nuoki paikat kohta kuhisee maalasia ja pilaavat hetkessä mökkiläisten ilot!!!

mökkiläinen_ja_haulikko    Torstaina 05. Huhtikuuta, 2007 - klo 16:21 

Mökille kun menee, niin täytyy lapset pitää sisällä jos juntit liikkuu lähettyvillä, sisäsiittoisista junteista kun EI KOSKAAN tiedä. Joskus vielä lävähtää piipusta..

Vastaukseksi tämä mökkiläinen sai mm.

NoJust    Torstaina 05. Huhtikuuta, 2007 - klo 18:58

Kuules mökkiläinen..

Ne kun ei oo sun vesiä siinä enempää kun muiden junttienkaan.. Pidä suus pienemmällä kun ei oo sun omaisuudesta kyse.. Pitää tulla oikein suvun kaa pilkille sinne ens vuonna;)

Köyhin    Torstaina 05. Huhtikuuta, 2007 - klo 18:27 

mökkiläinen pidä lapset huomenna sisällä ja pysy ite kans ettet putoo jäihin,meillä on tapana sotkee tommoset p....n jauhajat ensimmäiseen vetelikköön.

Ironman    Torstaina 05. Huhtikuuta, 2007 - klo 19:53 

On se kumma, kun nuo paikan päällä asuvat luulevat omistavansa kalatkin merestä. Sisämaassa asuvat eivät saisi käydä lähelläkään.............

Mainitaan nyt vielä vaikka tämäkin:

Bremes    Torstaina 05. Huhtikuuta, 2007 - klo 18:37 

Tottahan sitä pitää omaa järkeä käyttää ku näitä nettijuttuja lukee..
Mutta se yleinen suomalainen kalamiehen asenne on kaikkea muuta kuin ihailtava. Muun muassa kerran raippaluodon sillalla silakkaa litkatessa isäni kysyi yhdeltä ukolta, että mihin aikaan sitä yleensä tulee parhaiten, niin tämä vastasi vittuimaisella äänensävyllä ladellen, että "tuu vaikka keskiyöllä!".
Vituttaa tuollaset.."meidän kaloja ette vie •••••••• juntit" tyypit. Kuka se juntti on..vois tämäki tapaus sitä miettiä

Lukekaa itse lisää
http://www.kalastus.com/keskustelu/messages/15/124494.html?1175872970

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #17 on: August 02, 2007, 14:39:03 »
semmonen haulikon haulien kanto matka on hyvä etäisyys jos mökin aikoo esim. veneellä ohittaa! Ei ole huutoja vielä tullut. Mökki järvellä on monesti soutuveneellä jotkut mennyt tuosta ihan mökin edestä, mutta eipä ole tullut huudettua mitään mitä nyt joskus kysynyt onko kalaa tullut, jos vapa ollut vedossa. Enpä itsekkään mene lähellekkään toisten mökkejä, vähintään se 200 metriä on väliä olin sitten pilkillä tai uistelemassa.
Tietysti on paikkoja jossa ei ole 200metriä lähimpään mökkiin, mutta mökin rantaan en mene vaikka olis miten hyvä kala paikka.
Onneksi talven pilkki paikat on isoilla selillä joissa lähimpiin mökkeihin on useampi kilometri.(jos sieltä vielä huutavat niin, huudan takasin)

:-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #18 on: August 02, 2007, 14:46:29 »
Nykyään on mökkejä niin paljon jo, ettei voi olettaa kalastajien pystyvän niitä kiertelemäänkään. Tuskin kukaan jää asumaankaan siihen mökkirannan tienoille. Heittäkööt pari heittoa ja menkööt menojaan. Vähemmällä pääsevät kaikki. Tosin jos rannassa asustetaan, uidaan, otetaan aurinkoa, grillataan yms, niin luulisi olevan itsestään selvyys jättää niihin vähän väliä. Ei se ole mukava tunne, kun joku vismoo viehettä kohden tulemaan, varsinkin kun tietää että siima voi mennä poikki heiton lähtiessä ja joku 00-koon proffa tulossa ujeltaen kohti.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #19 on: May 25, 2009, 14:33:18 »
Nostellaanpas tätä aihetta taas ylös, kun tuli "kärsittyä" kalareissu. Jos vaikka edes joku taho viisastuisi tästä valituksesta.

Tulipahan taas seurattua vierestä sellaista menoa kalavesillä, ettei taas vähään aikaan ole tullut nähtyäkään. Muuten kait touhu olisi vielä jotensakin ollut puikoissa, mutta kun äijäporukka alkaa ottamaan kaljaa ja vähän vahvempaa, niin jälkikin on sitten sen mukaista. Ensinnäkin, jos koskella on yksi laavu ja nuotiopaikka, niin onko oikein että tullaan päiväksi, illaksi ja yöksi siihen ja vallataan koko paikka? SIellä on maassa virveleitä lojumassa sikin sokin, kaikenlaista majoittumisvarustetta lojuu pitkin mättäitä, pöytä täynnä tyhjiä ruoka-astioita (siis makkarapaketit, pihvilaatikot, foliot jne..), tyhjiä kaljatölkkejä joka suunnassa jne jne.. koko ajan pidetään yletöntä mekkalaa, teennäistä känninaurua niin ettei luonnonrauhasta puhettakaan. Ollaan todellakin kuin omistettaisiin koko alue. Kävelytyylikin on sellaista äijämäistä vaappumista ja liikkeet teennäisen huolettomia. Kaikki kalastajat joutuvat kiertämään alueen kaukaa, koska eivät jaksa kuunnella ja katsoa sitä touhua. Illan edetessä kustaan sitten laavun seinustoille ja puunpilkontapaikalle. Saadun kalan pää on nakattu polulle heitonkantaman päähän.

Kukahan tuonkin paikan käy siivoamassa tuon "kalastuksen" jälkeen? Veikkaanpa, että ne roskat (mitkä eivät pala) lojuvat vielä siellä tälläkin hetkellä. Ja nuotiossa sitten on näitä muovinkappaleita käryttämässä monen tunnin ajan seuraavilla käyttäjillä. Joka nurkka täynnä korkkeja, tölkkejä, tumppeja, tikkuja...  ja kusi haisee nokkaan. Jos sinne yleiselle kalapaikalle pitää tulla, niin p**kele pitää osata myös käyttäytyä! Siellä on muitakin! Mikä kalastajia oikein vaivaa?  Niin paljon v**tutti itseäni tuo touhu, etten jäänyt iltaa/yötä kalastamaan, vaikka mieli olisi tehnyt ja niin olin alunperin aikonut. Seuraavana aamunakin olisin voinut vielä piipahtaa, mutta ei kiinnostanut todellakaan nähdä krapulaista äijälaumaa jatkamassa siitä mihin aiemmin jäi. Parhaimmillaan siellä olisi kusen lisäksi haissut myös oksennus.

Todennäköisesti porukkahenki tuon kaiken häiriön siinä aiheutti. Jokainen yksin tai kaksin olisi elänyt siististi, kuten erämaassa pitääkin. Mutta kun on useampi naama läsnä ja vähän sitä "neuvoa antavaa" liikaakin mukana, niin tulos on tuollainen.
« Last Edit: May 25, 2009, 15:30:46 by Mikko_-Procyon- »

Tom

• View Profile
« Reply #20 on: May 26, 2009, 20:09:36 »
Eipä tuo varmaan kovin yleistä oo että tullaan ryyppäämään näille laavuille ja muille, mutta aika törkeetä jättää paikka tollaseen kuntoon...oikeesti vois maanomistaja jo lähettää laskun perään tommosesta siivosta, joka olisi aivan oikein.

Hauzi

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: May 26, 2009, 20:37:19 »
Sattui Inarinjärvellä pari vuotta sitten. Olimme kaverini kanssa uistattelureissulla itä-Inarilla. Jouduimme aika kovaan myrskyyn ja totesimme, että nyt ei auta kuin siirtyä läheiselle autiotuvalle oottelemaan kelien paranemista. Pääsimme perille ja totesimme paikalla olevan muitakin kalamiehiä kelejä pitelemässä. Otimme eväämme veneestä ja siirryimme alueella olevaan kotaan jonka arvelimme olevan tyhjä. Saimme istua siellä rauhassa pari tuntia  kun mökistä tuli yksinäinen n.50v kalamies kodalle. Aluksi juttelimme niitä näitä herran kanssa. Hän vaikutti hieman päihtyneeltä. Jonkin ajan kuluttua hän alkoi arvostella toimintaamme kun olimme vallanneet koko kodan märillä vaatteillamme. Tuumasimme hänelle, että ole vain rauhassa siellä mökissä ja me kyllä mahdutaan tänne kotaan. Edelleen mies manaili mitäs jos tänne tulee muita kalamiehiä. Me siihen kyllä me tilaa tehdään jos muita on tulossa tänne kelejä pitämään. Noh eikun tulkutus ja vittuilu jatkui, että alko itelläkin jo hieman verenpaine nousemaan. Mies myös väitti olevansa kovakin Inarinkulkija. Kunnes keskusteluissa selvisi, notta mies kävi noin parin vuoden välein viikon reissun kyseisellä järvellä. Kovasti arvosteli meidän tietämättömyyttämme kyseisestä järvestä ja meidän kykyämme kulkea järvellä. Olimmehan häntä nuorempia. Tässä vaiheessa tokaisin, että minä se vain kuljen täällä noin 6-8viikkoa joka kesä, että kyllä mie jotakin tiiän. No tulkutus jatkuu kun paikalliset ovat täällä ja tekevät sitä ja tätä. Minä siihen no näinhän se vähän on, että paikallisilla on joitakin etuisuuksia ulkopaikkakuntalaiseen nähden. No siitähän se juttu taas alkoi ja meidän arvosteleminen jatkuui. Nyt  nousi jo verenpaineet niin korkealle, että piti alkaa vittuilla äijälle takasin. Noh hän alkoi jo korottamaan ääntä siinä keskustelun ohella. No minä siihen, eiköhän se ole parempi herran siirtyä tuonne mökkiin juromaan kun ei osaa käyttäytyä ihmisten seurassa. Mies siinä jotain manaili ja kirvasi. Sanoin herralle uudestaan, että voisko herra olla ystävällinen ja siirtyä mökkiin omiin oloihinsa ni saahaan olla rauhassa. Noh herra tästä tuohtui nousi ylös ja sanoi onse ku tommoset pojanklopit tulee tänne ja valtaa koko kodan, ettei muut mahdu olemaan ja poistui paikalta. Noh herralla ei itsellään ollut käytössä yksin kuin noin 20m2 oleva mökki.

center>