Chat

Author Topic: Vaapunvalmistusvinkit tänne!  (Read 277515 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zima

• View Profile
Vs: Vaapunvalmistusvinkit tänne!
« Reply #150 on: October 14, 2009, 21:47:18 »
mullakun ei oo oikein välineitä niin onko noista samfishin alotuspaketeista mihinkään? tai voisko joku tehä listaa kaikista ihan perus perus jutuista?

Mr Ponu

• View Profile
« Reply #151 on: October 14, 2009, 22:19:57 »
        Kyllä ne Samfishingin paketit on ihan ok, ei mene rahat hukkaan ja lähes kaikki tavara on jossakin vaiheessa käyttökelpoista,(tarrasilmiä ei tosin itse tule käytettyä mutta kyllä niitäkin voi käyttää). Makuasia minkä paketin ostat. Terävä puukko on itselle melkein se tärkein aloitusväline ja leppä ja haapa on sen verran helppoja työstää että puukolla saa vielä muotoiltua aihioita jos ei satu olemaan balsaa tai apachia. Tässä samassa rakenteluosiossa on otsikko "Vaapunvalmistus A:sta Ö:hön". Lue se ja käytä hakutoimintoa. Itsekkin oppiii kyllä hyvin ohjeiden perusteella, mutta mikään ei korvaa sitä jos joku kokeneempi on neuvomassa "kädestä pitäen" vaapun tekoa. Ei tuo Samfishingin aloituspaketti juuri muuta tarvitse lisää kuin sivuleikkurit ja pihdit runkolankojen vääntelyyn ja asetonia tai tinneriä propionaattilakan tekemiseen, niin pystyt tekemään vaappuja alusta loppuun saakka.

zima

• View Profile
« Reply #152 on: October 15, 2009, 09:59:14 »
ok kiitos neuvosta

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #153 on: October 28, 2009, 11:23:07 »
http://www.tekniikkatalous.fi/kuvaraportit/article332568.ece

Voisikohan tätä soveltaa johonkin... (pistää mietintämyssyn päähän)...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #154 on: October 28, 2009, 14:15:15 »
http://www.tekniikkatalous.fi/kuvaraportit/article332568.ece

Voisikohan tätä soveltaa johonkin... (pistää mietintämyssyn päähän)...

Tuollahan sais kätevästi kupari lusikasta kultaisen, ei vaan taida paljoa kestää kulutusta tuo pinta. Meinaan saattaas aika äkkiä hapettua kun sitä vedessä käyttää.
Iteltä löytys kaikki tarvikkeetkin paitsi ei tuota kuumentamisen kestävää lasia.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #155 on: November 01, 2009, 19:57:02 »
Tuli pikku  :? olo tuossa kun tänään vedin pintalakkaa vaappuun. Dippasin sen sinne ja ripustin kuivuu ni maalit alko valumaan. Liian ohkasta lakkaa vaiko maalissa vika? Cabin coat maalina ja probirouheesta + tinneristä tehty lakka. Maalattu ruiskulla

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #156 on: November 02, 2009, 17:28:04 »
Reilun tunnin, kun odottelet maalauksesta niin ei varmasti valu. Jos maalia on ruutannu vähän reilun kerroksen ja lakkaa pian maalamisen jälkeen, niin saattavat lähteä maalit valumaan, mutta tosiaan kun tunnin odotat niin ei varmasti valu.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #157 on: November 03, 2009, 13:19:48 »
Reilun tunnin, kun odottelet maalauksesta niin ei varmasti valu. Jos maalia on ruutannu vähän reilun kerroksen ja lakkaa pian maalamisen jälkeen, niin saattavat lähteä maalit valumaan, mutta tosiaan kun tunnin odotat niin ei varmasti valu.

Sehän tässä hassua onkin, kun vaaput olivat kuivuneet jo yli 24h! Ja vielä lämmitetyssä autotallissa, jossa mittari näyttää noin 20 astetta. Mutta siitä huolimatta näin oli päässyt käymään.

Tuli tuossa mieleen että mahtaako lakassa olla se vika, koska siellä on nyt 2 erilaista tinneriä? (pyysin kaveria lisäämään vähän, mut se pisti eri tinneriä mitä siel jo oli)

JoonaN

• View Profile
« Reply #158 on: November 23, 2009, 22:13:45 »

Sehän tässä hassua onkin, kun vaaput olivat kuivuneet jo yli 24h! Ja vielä lämmitetyssä autotallissa, jossa mittari näyttää noin 20 astetta. Mutta siitä huolimatta näin oli päässyt käymään.

Tuli tuossa mieleen että mahtaako lakassa olla se vika, koska siellä on nyt 2 erilaista tinneriä? (pyysin kaveria lisäämään vähän, mut se pisti eri tinneriä mitä siel jo oli)

Kyllähän se voi vaikuttaa. Tinnereitä on monenlaisia. Mulla on yhdessä purkissa "tinneriä" joka olikin xyleeniä. Toisessa on asetonia ja jotaki muita aineita.

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #159 on: November 23, 2009, 23:25:22 »
Itsellä ei ikinä toiminut/toimi cabin maalien kanssa cabin lakka. Cab lakka ohennettu asetonilla tai ohenne kasilla. Samoin maalit. Eli luulen että sama homma myös probilakassa. Nykyään olen käyttänyt vain lv-ykköstä pintalakkana, eikä ikinä ole tullut valumia.

Hyp0x

• View Profile
« Reply #160 on: November 24, 2009, 12:15:32 »
Olen näitä keskusteluja lukenut jo pidemmän aikaa ja nyt kun on tällaiset kalastuksen kannalta huonot kelit, niin saattaisi olla aikaa jopa näpräillä hieman vaappuja. Muutamia kokeiluja olen tehnytkin viime keväänä, mutta niistä oikeastaan vain yksi on ollut ihan kelvollinen vaappu. Tutkin tänään eri sivustoja ja mietin, mitähän materiaaleja tarvitsisin lisää. Keräsin pienehkön listan ja haluaisinkin kuulla, olisiko tässä nyt jotain, mitä kannattaa ehdottomasti muuttaa.

- Lakka: 1ltr CAB-lakkaa maksaa Samfishingillä noin 20€. Suunnilleen samanhintaista olisi tuo LV-1 lakka, mutta CAB olisi luonnollinen vaihtoehto, koska olen käyttänyt sitä jo aiemminkin. Kumpiko näistä sitten on loppupeleissä parempi, kun tavoitteenani olisi selvitä vaapun valmistuksesta yhdellä ainoalla lakalla?

- Foliota: Aiemmin olen käyttänyt ainoastaan tavallista foliota, jonka käytöllä tai käyttämättä jättämisellä ei tunnu olevan mitään vaikutusta, koska siinä ei ole juurikaan mitään kuviota. Kuitenkin tuollainen "rapalafolio" näyttäisi olevan sen verran edullista, että ei siinä paljon tappiolle jää. Olisiko nämä ns. "surunauhat" kuitenkin parempia vaihtoehtoja?

- Uintilevyjä: Suunnittelin satulamallisia uintilevyjä, mutta olisiko joitakin selkeästi parempia vaihtoehtoja? Nuo porraslevyt ainakin vaikuttavat muutaman vaapun kokemuksella hieman vaikeammilta.

- Balsaa: Aiemmat vaappuni olen rakennellut pääasiassa valmiista aihioista, mutta suurin osa valmiista malleista eivät ole mieleeni. Kannattaisiko siis etsiä jotain balsarimaa kalastuskaupoista vai etsiä vain mieleisempiä aihioita? Minkä hintaista tuo balsarima sitten olisi? Nettikaupoista en löytänyt kuin valmiita aihioita.

- Maalia: Spraymaaleilla olen vähäiset vaappuni maalaillut, mutta varsinaisen kuvion tekeminen on ollut mahdotonta. Tänä aamuna olen lukenut tältäkin sivuilta paljon kynäruiskuista ja olisiko tuollainen motonetin 30-40€ kynäruisku yhtään spraymaaleja parempi vaihtoehto? Kynäruiskua en ole koskaan käyttänyt, mutta harjoitus tehnee siinäkin hommassa mestarin. Maalien hinnat eivät taida suuresti erota toisistaan näiden kahden vaihtoehdon välillä.

Muut välineet oikeastaan löytyykin täältä jo valmiina, vaikka tietysti uistinrenkaita ja koukkuja pitää ostaa lisää sitä mukaa, kun uusia vaappuja valmistuu.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #161 on: November 24, 2009, 12:27:28 »

- Lakka: 1ltr CAB-lakkaa maksaa Samfishingillä noin 20€. Suunnilleen samanhintaista olisi tuo LV-1 lakka, mutta CAB olisi luonnollinen vaihtoehto, koska olen käyttänyt sitä jo aiemminkin. Kumpiko näistä sitten on loppupeleissä parempi, kun tavoitteenani olisi selvitä vaapun valmistuksesta yhdellä ainoalla lakalla?

Vähäisen kokemusken pohjalta olen nyt käyttänyt ihan probirouheesta tehtyä lakkaa. Sitä saa 150gr, 500gr ja 1kg pusseissa samfishingiltä. Ohennukseen käyttänyt tinneriä (1dl rouhetta 9dl tinneriä) En ole laskenut että paljonko halvemmaksi tulee, mutta hiukan aikaa tuo lakanvalmistus vie, koska rouheen liukeneminen tinneriin vie 1-3 päivää. Kuitenkin tuokin on ollut hyvä vaihtoehto. Rouhetta löytyy kirkkaana ja valkoisena (valkoinen pohjalakkaukseen, jolloin ei tarvita pohjamaalausta) ja myös samaa valkoista rouhetta saa sateenkaarikiteillä. Rouheesta voi valmistaa myös liiman
Rouheiden hinnat on 150gr = 5€, 500gr = 11€, 1kg = 23€. Tinnerin ja asetonin litrahinta vaihtelee merkistä riippuen 7€-12€. Ainoa huomio että Dicco tinneri ei käy tämän rouheen kanssa.

ja noista valmislakoista parempaa taitaa olla LV-1, muut nikkarit saavat puuttua enempi tähän valmislakka aiheeseen

- Balsaa: Aiemmat vaappuni olen rakennellut pääasiassa valmiista aihioista, mutta suurin osa valmiista malleista eivät ole mieleeni. Kannattaisiko siis etsiä jotain balsarimaa kalastuskaupoista vai etsiä vain mieleisempiä aihioita? Minkä hintaista tuo balsarima sitten olisi? Nettikaupoista en löytänyt kuin valmiita aihioita.

http://samfishing.fi/kauppa/index.php?cPath=74_73_175&osCsid=294c6a561d87211d51c1f47c09124e03

tuolta löytyy valmista ripaa lankauralla

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #162 on: November 24, 2009, 20:59:35 »
Jos tarkoituksena on selvitä yhdellä lakalla, niin minunmielestä silloin kannattaa ehdottomasti ostaa cab-lakkaa. Lv-1 on enemmänkin pintalakka, ja muutenkin melko hankalaa käyttää. Mutta lopputulos lakatessa lv-ykköstä päälle on mielestäni paljon parempi ja kestävämpi kuin cabilla lakatessa.

Hyp0x

• View Profile
« Reply #163 on: November 25, 2009, 15:06:43 »
Kiitoksia tämänhetkisistä vastauksista. Vielä lisäselvennystä toivoisin noihin uintilevyjä ja maalausta koskeviin asioihin.

Mr Ponu

• View Profile
« Reply #164 on: November 25, 2009, 15:26:43 »
   Kerro vähän lisää mihin tarkoitukseen vaaput tulevat, esim. vetouistelu, koskikalastus vai heittely. Satulalevyn kanssa kohtaat vielä enemmän hankaluuksia vieheiden virityksessä kuin porraslevyllä, ei kuitenkaan mitään ylivoimaista. Yleensä on hyvä olla erityyppisiä uintilevyjä hyllyssä eri tyyppisiin vaappuihin. Kyllä sillä halvalla kynäruiskullakin tulee hyvin toimeen ja on kannattava hankinta verrattuna spray-maaleihin. Kynäruiskun kanssa tarvitset toki paineilmaa kompuralta tai autonrenkaasta. Kynäruiskun kanssa pääset käyttämään myös vesiohenteisia maaleja, jotka toimivat yleensä hyvin Asetoni/tinnerilakkojen kanssa.

szczupak

• View Profile
« Reply #165 on: November 25, 2009, 17:06:28 »
Itselläni on cabin maalit(vesiohenteinen) ja probirouheesta tehty lakka, lakassa oon käyttäny 100% asetonia (tinneriin ei lähteny rouhe sulamaan). Maalit on pysyny paikallaan hyvin vaikka olen joskus maalauksen jälkeen (n. 30-60min) dipannu lakkaan.

Mitä toi vesiohenteinen cab oikeen on :?
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Hagge

• View Profile
« Reply #166 on: November 25, 2009, 21:25:29 »
Itselläni on cabin maalit(vesiohenteinen) ja probirouheesta tehty lakka, lakassa oon käyttäny 100% asetonia (tinneriin ei lähteny rouhe sulamaan). Maalit on pysyny paikallaan hyvin vaikka olen joskus maalauksen jälkeen (n. 30-60min) dipannu lakkaan.

Cabit on liuotin ohenteisia....

Hyp0x

• View Profile
« Reply #167 on: November 25, 2009, 22:06:59 »
Vaappuja rakentelen soutu- ja moottoriuistelukäyttöön. Teen mieluiten kohtalaisen kokoisia, noin 10cm mittaisia vaappuja pääasiassa hauelle ja kuhalle.

Mr Ponu

• View Profile
« Reply #168 on: November 25, 2009, 23:07:52 »
    Kymmenen sentin vaappuun satulalevy on jo hyvä vaihtoehto. Koska kuha ja hauki on kohdekaloja ja aihiot tarkoitus tehdä balsasta  suosittelen satsaamaan aihion pohjustukseen eli imeytä lakkaa reilusti. Jos tilaat valmisaihioita ota mieluummin apachea tai fumaa, ovat kestävämpiä. Foliotakin voi tilata, ei ole yleensä kallista. Yksi jota itse käytän on alumiiniteippi (käytetään ilmastointitöissä,löytyy rautakaupasta). Kuvioiden painaminen helppoa (esim. tyllikankaalla) ja liima on valmiina teipissä, ei tarvitse turata erikseen liimapurkkien tai tuubien kanssa.

Tuollainen teippi itsellä käytössä:  http://www.teippiset.fi

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #169 on: December 01, 2009, 09:36:31 »
itte lakkaan maalauksen jälkeen ekan kerroksen ohentamattomalla capilla
vesi lirutkaan ei oikein tykkää lakasta mitä on ohennettu asetoonilla tai
tinnerillä.seuraavat kerrokset sit ohennetulla vasta kun eka kerros on kuivunu
tunnin pari.
jännä juttu sinänsä kun tuossa capissä on kuitenkin tinneriä asetoonia
ja ksyleeniä,luulis sen kurttaavan lirut ohentamattomanakin mutta ei kuitenkaan
vähän lisää ohenninta avot ku on hinoja kurttuja maalissa
mine ei jummarrta mite se olla mahollista :?
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

szczupak

• View Profile
« Reply #170 on: December 02, 2009, 15:08:35 »
itte lakkaan maalauksen jälkeen ekan kerroksen ohentamattomalla capilla
vesi lirutkaan ei oikein tykkää lakasta mitä on ohennettu asetoonilla tai
tinnerillä.seuraavat kerrokset sit ohennetulla vasta kun eka kerros on kuivunu
tunnin pari.
jännä juttu sinänsä kun tuossa capissä on kuitenkin tinneriä asetoonia
ja ksyleeniä,luulis sen kurttaavan lirut ohentamattomanakin mutta ei kuitenkaan
vähän lisää ohenninta avot ku on hinoja kurttuja maalissa
mine ei jummarrta mite se olla mahollista :?
Voisko hieman selventää :? Välimerkeistä sun muista ois apua...

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #171 on: December 02, 2009, 17:02:36 »
mine osaa hoono soomi :|
elikkäs suunnilleen näin,
läträän vesiohenteisilla maaleilla  createx ja deka.
maalauksen jälkeen annan kuivua tunnin pari joskus seuraavaan päivään ennen ekaa lakka kerrosta.
ensimmäinen lakka kerros on ohentamatonta cabin lakkaa.
annan kuivua taas tunnin pari ennen seuraavaa lakkausta, mikä on ohennettua lakkaa (asetooni tai tinneri)

miksi teen näin :?  syynä on,että ohennettu lakka kurttaa vesimaalit 99% varmuudella.
cab tai muut liuotin ohenteiset maalit ovat asia erikseen.niistä en kommentoi mitää.(tieto puuttuu)

jokos nyt ois suomeks kirjailtu
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

szczupak

• View Profile
« Reply #172 on: December 04, 2009, 17:21:26 »
Cabia ei ehkä sais ohentaa tinnerillä

Hagge

• View Profile
« Reply #173 on: December 04, 2009, 21:18:41 »

Minä olen aina ohentanut ja hyvin toimii, joten pistä perusteluja miksi ei saisi ohentaa.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #174 on: December 04, 2009, 21:30:27 »
Ihan lonkalta heitettynä veikkaisin, että tinnerillä ohennetussa cabissa vaappua pitää kastaa aika monta kertaa, ennenkuin tulee tarpeeksi suojaava kerros..?

Jerk

• View Profile
    • Email
« Reply #175 on: December 04, 2009, 21:40:55 »
Taitaapa olla juuri tuo tinneri joka niitä maaleja valuttaa. itsellä ongelma hävisi kun aloin lakkaamaan pinnat ohentamattomalla cabilla.
Omat cabilla maalatut vaaput lakkailen alle 30 min maalauksesta, eikä minkäänlaisia valumis ongelmia.

Hagge

• View Profile
« Reply #176 on: December 04, 2009, 22:09:35 »
Taitaapa olla juuri tuo tinneri joka niitä maaleja valuttaa. itsellä ongelma hävisi kun aloin lakkaamaan pinnat ohentamattomalla cabilla.
Omat cabilla maalatut vaaput lakkailen alle 30 min maalauksesta, eikä minkäänlaisia valumis ongelmia.

Väitän että tinneri valuttaa vähemmän kuin asetoni. Tai samapa tuo kun ei ole mulla koskaan maalit valuneet.

Jerk

• View Profile
    • Email
« Reply #177 on: December 04, 2009, 22:38:12 »
Tarkoitin juurikin sitä, että liika ohenne lakan seassa pehmentää ja alkaa valuttaa maalia. Olipa sitten tinneriä, asetonia tai jotain muuta.
Näin ainakin itse kuvittelisin.

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #178 on: December 05, 2009, 08:57:20 »
Itse olen asetonia käyttänyt ohentimena ja näillä näkymin kyllä tulen käyttämäänkin. 1/4 olen pistänyt sitä lakkaan nähden eikä koskaan ole maalit valahtaneet.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

szczupak

• View Profile
« Reply #179 on: December 05, 2009, 15:35:03 »

Minä olen aina ohentanut ja hyvin toimii, joten pistä perusteluja miksi ei saisi ohentaa.
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1119
Tuon perusteella veikkasin niin, mutta jos se tinneri kerta toimii niin voihan sitä sitte käyttää. Purkissa suositreltiin tuota ohenne 08:a.

center>