Chat

Author Topic: Vaapunvalmistusvinkit tänne!  (Read 277138 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

UISTIN

• Pohjakalojen rapsuttaja
    • View Profile
Vs: Vaapunvalmistusvinkit tänne!
« Reply #450 on: January 03, 2012, 19:43:30 »
En keksi mitään syytä miksi hintaa ei saisi paljastaa..400 euroa!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #451 on: January 04, 2012, 00:28:05 »
Surunauhan laittosta on vaikee kertoo ilman kirosanoja..
Liima tulee läpi ja saumakohdista alkaa "punokset" purkautumaan ja repsottamaan. Kahdesta palasesta aina ite tehny ja omilla vaapun profiileilla tuskin yhdestä palasesta onnistus senkään vertaa. Saumakohtien liimauksessa oon käyttäny probilakkaa.

Kiinnostas kans tietää miten sen saa helposti laitettuu..

Minä käytän bisonin universal liimaa. Se pehmentää sitä kudosta sen verran,e ttä asettuu paremmin paikoilleen. Tämänkin vinkin olen kertonut jo.. öö.. ainakin 5-10 kertaa. Ei ole helppoa noinkaan, mutta siltikin selvästi helpompaa kuin monella muulla huonommalla tavalla.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

timba-r

• View Profile
    • Email
« Reply #452 on: January 04, 2012, 23:15:26 »
tänään tuli hopean ja kullan väristä surunauhaa. kokeilin päälystää yhden "taimenrungon" hopeisella.  kyllähän se siihen jotenkin asettu. tein sen yhdestä kappaleesta. leikkasin pari lankaa poikki josta sai työntää koukun lenkit läpi. liimasin uhu hartilla, jolla liimaan myös runkolangat ja levittelin ihan ruiskulla jossa on neula. liimasin ohuelti vähän kerrallaan ja annoin aina kuivahtaa ennenkuin liimasin lisää. uhu hart kuivahtaa noin 2min. lakkasin 3 kertaa ja sitten varovasti leikkasin/hioin pois selkäpuolelta sauman pienet langan pätkät jotka törrötti. vähän levisi tuo punos vatsapuolelta, että joutuu maalia myös vatsaan laittamaan.
täytyy hankkia pienemmät ja teräväkärkisemmät sakset niin saattas saada tuon vatsapuolen koukkujen lenkkien reiät onnistumaan niin että ei ole pakko maalata mahapuolta.
on se surunauha komean näköstä lgh folioon verrattuna, niin ei sitä paljon haluais maaleilla peittää. selkään vaan väriä ja korkeintaan kuultomaaleja poskiin. saa nähä miten rupee onnistumaan.

sen havaistsin, että tuo neularuisku oli hyvä kun viimeisteli etu ja takalenkin juuria. neulan pystyi työntämään vähän kankaan alle ja lisäämän liimaa just siihen kohti mihin sitä tarvisi.

By timbar82 at 2012-01-04

By timbar82 at 2012-01-04

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #453 on: January 05, 2012, 02:20:46 »
sen havaistsin, että tuo neularuisku oli hyvä kun ...

Siistiä jälkeä. Neularuiskulla tarkoittanet lääkeruiskua ja neulaa? Ruiskuja olen käyttänyt mutten neuloja. Kuvailisitko vähän tekniikkaa. Minka paksuinen neula ja imaisetko sillä liiman tuubista ja säilyykö liima ruikussa käyttökelpoisena?

timba-r

• View Profile
    • Email
« Reply #454 on: January 05, 2012, 10:21:02 »
neula ja ruisku on tommonen perus narkkarimalli (vitsi) :-D. varmaan suurin osa vaapun värkkäilijöistä käyttää rukolangan liimaamiseen. neula on kokoa 20gx1 1/2" 0,9x40mm. maksaa 10 senttiä kpl apteekissa. liima säilyy ruiskussa samalla tavalla kuin tuubissa. neulaan tulee mukaan tommonen "korkki". neula menee välillä tukkoon ja sillon se pitää vaihtaa. se ruisku täytetään sieltä toisesta päästä. tekniikkaa on vaikea kuvailla. yhden kun olen vasta liimannut, mutta idea on siinä ettei koko vaappua tarvii liimata kerralla ja tule kiire laittaa sitä surunauhaa. pysyy sormet puhtaampana eikä liimaa tule liikaa. lisäilee sitä liimaa siitä sitä mukaa kun painelee kiinni. ensin levitin liimaa pelkkään mahaan ja odotin että tarttu kiinni. siitä sit eteenpäin. neulan hyöty on että ei tarvi niin paljoa sormitella kangasta. etenkin lenkkien juuressa kun on purkautunutta punosta ja purkautuu herkästi lisää. kannattaa tehdä yhdestä palasta jos mahdollista. on sitten yksi sauma vähemmän siistittävää.
voihan se olla että oli sitä alottelijan tuuria, eikä onnistu toista kertaa niin hyvin.

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger - joonasmantere988@hotmail.com
    • View Profile
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Email
« Reply #455 on: January 05, 2012, 14:27:28 »
Alkoi epäilyttämään tuo Bilteman pikku kompressori. Alkoi lämpenemään turhan paljon 3-4h maalaussession aikana ja muutenkin tuntuu turhalta huudattua tuota puolet maalausajasta "tyhjäkäynnillä". Maalaustyyli kun on että toinen vaappu kädessä ja toinen ruiskussa, niin hankala sammuttaa jokaisessa välissä, kun pitää jompi kumpi laskea kädestä.

No aikani tuumailtua niin ei muutakun tutkimaan komponentti varastoa ja vanhasta hiirestä ja USB-verkkomuuntajasta löytyikin tarvittavat osat+vähän tinaa,nauhapiirilevyä,diodi, yksi 1,5€ maksava 5v-rele ja pari sokerinpalaa.

USB-verkkomuuntajasta sai kätevästi 5v pihalle jolla saa releen ohjattua joka kytkee sitten koskettimillaan 230v jännitteen kompuraan. Hiirestä löytyikin sitten hyvän mittainen johto+pieni piirilevy mallia oleva painonappi. Kolvilla sitten vähän yhdisteli johtoja oikeisiin paikkoihin ja kuumaliimalla kynäruiskun kylkeen tuo painonappi. Siihen kohtaan missä peukalo on maalatessa. Tarvittaessa lähtee helposti irti tuo painonappi.

Nyt siis saan peukalolla painaa kompressorin maalatessa käyntiin ja sammuttaa samasta napista. Helppoa ja yksinkertaista. Ja pikaisesti kokeiltuna tuntui hyvinkin toimivalta systeemiltä.

Ohjeetkin tuosta voisi TOISAALTA tehdä, mutta kun tuossa ollaan 230 voltin kanssa tekemisissä niin kyseessä on hengenvaarallisista viritelmät mikäli ei tiedä 100% mitä on tekemässä, joten taidan nyt jättää ohjeen tekemättä.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #456 on: January 05, 2012, 15:13:58 »
Ohjeetkin tuosta voisi TOISAALTA tehdä, mutta kun tuossa ollaan 230 voltin kanssa tekemisissä niin kyseessä on hengenvaarallisista viritelmät mikäli ei tiedä 100% mitä on tekemässä, joten taidan nyt jättää ohjeen tekemättä.

Älä tee OHJETTA, vaan tee sellainen vaihe vaiheelta etenevä"valmistusraportti" kuvien kanssa blogi-tyyliin.. tai julkaise vaikka omassa blogissa sitten se. Laitat vaan perään varoituksen, että "älkää tehkö itse". Ja "kirjoittaja ja sivusto ei ota mitään vastuuta, jos kiellosta huolimatta menette tekemään itse samanlaisia virityksiä".
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

tkj

• View Profile
« Reply #457 on: January 05, 2012, 16:29:35 »
Quote from: timba-r
neula ja ruisku on tommonen perus narkkarimalli

Tuo malli nimenomaan missä on tuo "o-rengastiiviste" on hyvä ja tiivis, huonommissa on isompi kuminen osa renkaan tilalla. Mulla oli tollasessa ruutassa uretaaniliimaa reilun vuoden eikä menny miksikään.

NOVA

• perna pellossa ei ui affenia
    • View Profile
« Reply #458 on: January 07, 2012, 19:16:16 »
ite oo tehnyt nyt koivusta hyvin on kestäny mutta aattelin tilata balsaa tai apassia. on toi koivu aika kovaa veistettävää :-( :-)
perna pellossa ei ui affenia

timba-r

• View Profile
    • Email
« Reply #459 on: January 09, 2012, 02:00:42 »

By timbar82 at 2012-01-08

edessä oleva vaappu on saarijärvellä valmistettu tarmo vaappu. se on ollut hyvä uistin potkurivirrassa. pysyy lyhyelläkin siimalla vedenalla ilman lisäpainoa. keskellä virtausta ui todella hyvin. vaapussa todella upea potku. olen miettinyt miten voi uida niin hyvin, kun uintilevy on noin jyrkässä kulmassa. kuvan vaappu on kaverin jonka korjasin kun pyrstö katkesi taimenen ottaessa. onneksi uinti säilyi.
kun lakkasin vaapun otin uintilevyn irti. siitä kohti ei ainakaan näkynyt mitään painotusta.
olen tässä syksyllä yrittänyt tehdä itse muutamia pikkuvaappuja(noin 6,5cm), mutta en ole yltänyt saman kaltaiseen uintiin. ylempi vaappu on oma tekele. muoto ei ole sama mutta siinä sain uinnin lähimmäksi, mutta vielä kalpenee tarmolle.
olen saanut muutaman rungon lähelle tarmovaapun muotoa, mutta uintia en.
olen kokeillut ilman painotusta, eri painotuksia ja uintilevyn kulmia, mutta pyrstönpotku jää aina jotenkin vaisuksi.
pariin laitoin uintilevyn samaan kulmaan kun tarmossa, niin ei minkäänlaista uintia.
oletteko saaneet tuon koko luokan vaappuja uimaan hyvin noin jyrkällä uintilevyn kulmalla/ jos niin minkälaisella painotuksella?

ps. tarmovaappua ei ole tietääkseni valmistettu enää.
jos omistatte tarmo vaappuja, niin voisin olla kiinnostunut ostamaan jokusen. jos hinnasta pääsee sopuun. 6,5cm ja 8,5cm mallit pyörellä uintilevyllä kiinnostaa.

timba-r

• View Profile
    • Email
« Reply #460 on: January 22, 2012, 01:37:47 »
onko kukaan jyväskylästä päin? ja olisko tietoo saako jyväskylästä mistään ostettua createxin maaleja?
tulee aika kalliiksi tilata aina samfishingistä tai rialinnasta. jkl:ssä tulee aika usein käytyä.
ainoa alan liike jonka tiedän sieltä on palokan pelimies. se ei myy kuin cabia ja dekoja.

haukijoppe

• näänkö mä unta,vai kauhonko mä lunta?!
    • View Profile
« Reply #461 on: January 22, 2012, 12:03:34 »
ebay ja hakusanaksi airbrush paint!

timba-r

• View Profile
    • Email
« Reply #462 on: January 23, 2012, 00:44:44 »

Kirjoittanut: haukijoppe
« : eilen kello 12:03:34 » Lisää lainaus

ebay ja hakusanaksi airbrush paint

vieras paikka mulle tuo ebay. ilmeisesti kansainvälinen "huutonet". varmaan sais edullisesti, mutta pahasti ruosteessa tuo lontoon murre. niin ei taida uskaltaa ruveta sen kans pelleilemään.

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #463 on: January 23, 2012, 01:20:06 »
Itse kanssa tuota Ebay:tä välttelin aluksi kuin ruttoa vedoten tuohon kielitaidon puuttumiseen, mutta lopulta halvat hinnat pakotti perehtymään palveluun enkä enää oikeastaan Suomesta mitään tilaakkaan, mikäli tavaralla ei ole kiire. Jos hinta on parhaimmillaan jopa 80% halvempi kuin Suomessa ja sisältää postikulut postilaatikkoon asti, niin ei kyllä tuu pieneen mieleenkään maksaa turhista välikäsistä. Varsinkaan kun tuolta saatu asiakaspalvelu on aina ollut enemmän kuin hyvää. Kaksi kertaa on ollut myyjällä ongelmia tuotteen kanssa. Toisella kertaa sain 110% arvoisen kupongin kyseisen firman tuotteisiin ja toisella kertaa vaihdoin sitten tuotteen johonkin muuhun. Sen lisäksi Ebay tai Paypal korvaa aiheutuneet kulut, mikäli myyjä niitä ei suostuisi maksamaan jos jotain ongelmia ostossa ilmenee. Voisin jopa väittää turvallisemmaksi paikaksi ostaa mitä Suomen pikku verkkokaupat.

Kaikenlisäksi ostaminen on erittäin helppoa kun on tehnyt Paypaliin ja Ebay:n tilit. Ei muutakun kirjaudut sisään Ebay:n, etsit haluamasi tuotteen,painat osto nappia, kirjaudut sisään Paypaliin ja hyväksyt maksun. Ja muutaman viikon kuluessa tavarat on postilaatikossasi.

Kalastustarvikkeita nyt en ole tilannut, mutta muuta tavaraa erittäinkin paljon ja tälläkin hetkellä useampi paketti tulossa idästä.

http://www.retropelihuolto.com/ulkomailta.htm
Tuolta löytyy hyvät ohjeet tilin luomiseen ja ostamiseen. Ja ongelmien tullessa auttajia kyllä varmasti löytyy netistä tia tuttavapiiristäsi, jos sellaisia nyt sattuisi tulla. Itsekkin voin ostoissa auttaa mikäli jollain on ongelmia.

Ja muistakaahan sitten että osa tavarasta saattaa tulla tosin tullin läpi,varsinkin jos on arvoltaan yli 42 euroa. Näihin tulee myös alv 23% hintaan lisää, kun ne tullista lunastaa pois. Ja tosin  kannattaa tarkastaa etukäteen onko tavara laillista tuoda Suomeen,esim lasereita noi ei vissiin tunnu päästävän ollenkaan läpi. En sitten tiedä miten erinäisten kemikaalien kanssa on, mutta netti varmasti auttaa.

www.kalassa.net/daiwa2

timba-r

• View Profile
    • Email
« Reply #464 on: January 23, 2012, 12:17:36 »
voisihan tuota tietystysti kokeilla, jos ottaa avuksi sellasen jolla on kielitaitoa ja jos teillä on ollut hyviä kokemuksia. täytyy kysellä jos lähipiiristä joku on tuolta ostanut. ominpäin ehkä jopa tilaus onistuisi, mutta ongelmatilanteissa jos joutuu kommunikoimaan niin kielipää kyllä todennäkösesti loppuu kesken. shipping kohta ilmeisesti tarkoittaa toimituskuluja. niistä en ihan kaikkea tajunnut, kun mielenkiinnosta eilen vähän tutkiskelin.
sellasta myös ajattelin että kun nuo maalit ei kestä pakkasta ja jos lojuvat jossain satamakontissa niin miten käy?
tulevatko laivarahtina ja loppumatka postilla vai millä?
osaavatko ottaa tuollaiset asiat huomioon?
mitenkäs maksu kun, näytti olevan dollareita? siinäkin asiassa ummikko, kun en ole ikinä ulkomailta mitään tilannut. (suunnilleen kelpaako helsingissä euro vai pitääkö olla fyrkkaa :-D)

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #465 on: January 23, 2012, 15:44:33 »
Maksuksi turvallisin ja käytännöllisin tapa on tuo Paypal. Se on siis käytännössä internetpankki, jolloin voit siirtää omalle Paypal tilille rahaa ja maksaa sitä kautta, tia vaihtoehtoisesti liittää oman pankkisi visa electron korttisi tiliisi ja maksu tapahtuu sillä sitten. Täysin turvallinen on ollut enkä ikinä ole kuullut mitään pahaa sanottavaa tuosta maksusysteemistä. Valuutta kurssi on tällä hetkellä karkeasti niin että yksi dollari tarkoittaa 0,77€. Eli 10 dollarin tuote tarkoittaa 7,7 euroa. Tuolta löytyy tietoa Paypalista suomeksi http://fi.wikipedia.org/wiki/PayPal

Shipping kohta on toimituskulut, niinkun arvelitkin. Kiinasta lähtevä tavara on usein muuten ilmaisilla toimituskuluilla, paketin koosta riippumatta. Jännä sinänsä kun sieltä saa alle euron tavaroita tilattua kotiin ilman toimituskuluja ja suomessa saa firmassa kuin firmassa maksaa useamman euron kirjekuori toimituksestakin...

Tavarasta riippuen toi toimitus tulee mutta,usein kumminkin käytetään lentorahtia ja loppumatka sitten itellan kyydissä. En tiedä tuosta pakkasesta sen kummemmin, mutta uskoisin esim matkahuollon kautta kulkevan tavaran olevan samallalailla hetkellisesti alttiina pakkaselle.

Itse olen tilannut tavaraa kiinasta,englannista,thaimaasta,puolasta ja saattaa olla jokin muukin maa mukana. Paketteja kertynyt karkeasti varmaan 50-70kpl ja kaksi kertaa olen joutunut kommunikoimaan  myyjän kanssa jonkin ongelman takia.

www.kalassa.net/daiwa2

tuneli92

• View Profile
    • Email
porraslevyinen vaappu
« Reply #466 on: March 23, 2012, 20:48:32 »
Semmosta että miten saan porraslevyisestä vaapusta säädeltyä uinti syvyyttä?? Kiitos jo etukäteen...

Mr Ponu

• View Profile
« Reply #467 on: March 23, 2012, 21:22:51 »
    Sen alemman (vaaka)tason pituutta säätämällä. Pidempi uittaa syvemmällä. Eli käytännössä valmiin vaapun alatasoa lyhentämällä saat vaapun uimaan lähempänä pintaa. Jos haluat syvemmällä uivan, vaihda koko levy. Lähes vaakatasossa oleva alataso vie myös uistinta syvemmälle kuin kaltevassa asennossa oleva alataso.   Jos oli epäselvästi selitetty, kysy lisää tai lähetä yv:tä , niin yritetään selventää.

NOVA

• perna pellossa ei ui affenia
    • View Profile
maali leviää
« Reply #468 on: March 23, 2012, 21:31:01 »
oon ruiskulla maalaillui ja aluks meni iha hyvi mut sitte rupes maali leviään eikä tule tasasta maalipintaa.onko vika maalaus tekniikassa vai missä?
perna pellossa ei ui affenia

tuneli92

• View Profile
    • Email
« Reply #469 on: March 23, 2012, 21:52:25 »
    Sen alemman (vaaka)tason pituutta säätämällä. Pidempi uittaa syvemmällä. Eli käytännössä valmiin vaapun alatasoa lyhentämällä saat vaapun uimaan lähempänä pintaa. Jos haluat syvemmällä uivan, vaihda koko levy. Lähes vaakatasossa oleva alataso vie myös uistinta syvemmälle kuin kaltevassa asennossa oleva alataso.   Jos oli epäselvästi selitetty, kysy lisää tai lähetä yv:tä , niin yritetään selventää.

Ei sitte mitään ajattelin vaan ku on muuten onnistunu vaappu mut vetää pinnas. Eikä oikee viitti koko levyy alkaa vaihtaa. Dankke kumminki!

AJTSS

• View Profile
« Reply #470 on: May 07, 2012, 23:28:36 »
Kun noissa vaapunteko-ohjeissa sanotaan aina, et esim. 3 kerrosta pohjalakkaa, ja niin edelleen, niin pitääkö yhden kerroksen aina kuivua ennenkuin laitetaan toinen kerros? Itse olen tehnyt nyt vain niin, että annan olla lakassa, nosta ylös, annan valuttaa turhan pois takaisin astiaan, sitten käännän ja isken vielä märkänä toisin päin. Onko tuo oikea vai väärä tapa?

Ja sit, miten te muut olette lakanneet kelluvat vaaput? Eihän ne balsasta tehdyt piru uppoa sinne lakkaan vaan jäävät kellumaan, joten itse otin yhden lyijypainon pakista ja iskin toiseen päähään vaappua. Sinänsä vaan vähän heikko tekniikka, olen jo kerran sen lyijypainon noukkia sieltä lakkaämpäristä :-D

k3du

• Etulenkin säätäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #471 on: May 08, 2012, 07:35:21 »
Kun noissa vaapunteko-ohjeissa sanotaan aina, et esim. 3 kerrosta pohjalakkaa, ja niin edelleen, niin pitääkö yhden kerroksen aina kuivua ennenkuin laitetaan toinen kerros? Itse olen tehnyt nyt vain niin, että annan olla lakassa, nosta ylös, annan valuttaa turhan pois takaisin astiaan, sitten käännän ja isken vielä märkänä toisin päin. Onko tuo oikea vai väärä tapa?

Ja sit, miten te muut olette lakanneet kelluvat vaaput? Eihän ne balsasta tehdyt piru uppoa sinne lakkaan vaan jäävät kellumaan, joten itse otin yhden lyijypainon pakista ja iskin toiseen päähään vaappua. Sinänsä vaan vähän heikko tekniikka, olen jo kerran sen lyijypainon noukkia sieltä lakkaämpäristä :-D

Tottakai sen lakan pitää kuivua siinä välissä eihän se muuten hyödytä mitään ja sitä kerrosten määrää voi vaihdella lakan paksuuden mukaan. Ja kelluvat vaaput ainakin itse laitan siten että pujotan etulenkistä rautalangan läpi ja teen siihen lenkin jonka jälkeen "lukitsen" sen eli pyörittelen sen siihen rautalangan ympärille, ja lakkaus tapahtuu siten ertä se vaappu vain painetaan sinne lakkaan ei siihen mitään painoja tarvita kyllä sen sinne pitäisi ihan käsipelillä upota.

Toivottavasti siitä saa jotain selvää. :-D
Fishing for the win

AJTSS

• View Profile
« Reply #472 on: May 08, 2012, 08:49:34 »
Pitääpä mennä siis iskemään pari kerrosta lisää lakkaa  :oops:

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #473 on: May 08, 2012, 09:06:19 »
Hanki jostain pari "hauenleukaa", joihin sen vaapun lukitset lakatessa. Lakkailun päätteeksi hauenleuat asetoniin puhdistumaan seuraavaa kertaa varten. Hauenleuan toiseen päähän voit rakentaa jonkinlaisen ripustussysteemin, josta ne on kätevä laittaa kuivumaan.

« Reply #474 on: May 11, 2012, 15:45:52 »
Miksiköhän createxin valkoinen opaque maali halkeilee ihan täysin kun sen päälle lakaa probilla? Joskus halkeilee myös pohjamaalina ollessa jos päälle ei oo kovin paksua kerrosta muuta maalia. pinta menee sellaseks rypyläiseksi. Muilla createxeilla ei oo vastaavaa vielä tullu. Ei mee tajuntaan!  :? Onko kellään muulla ollu vastaavaa...

AJTSS

• View Profile
« Reply #475 on: May 13, 2012, 13:01:31 »
Tuli täs mieleen, onko kukaan koittanut sellasta maalaustekniikka, et ottaa pikkasen kahta väriä, esim. mustaa ja punasta, ja sekottaa niitä keskenään, mut sekottaa niin huonosti ettei mene kunnolla sekaisin, vaan jää se toinen väri tavallaan vanaksi siihen toiseen väriin. Tuleeko se sitten ruiskustakin semmosena et tulee vähän molempia vai meneekö se sitten siinä ruiskutustilanteessa sekaisin?

Voisi olla mielenkiintoisen värinen, kun saisi vaappuun sinne tänne häivähdyksen toista väriä!

Sit kaipaisin muutenkin vinkkiä vaappujen väritykseen. Mitkä värit toimii kirkkaassa vedessä ja mitkä sameassa? Ilmeisesti ärsykevärit oranssi jne. paremmat sameassa, ja sit taas kirkkaassa luonnolliset, vai? Karjalan Pyhäjärvelle matka käy elokuun alussa, ja sinne tarkoitus tehdä kirkkaaseen veteen sopivia vaappuja, ja sit pari sameaan, vähän niinkuin sit tulevia keikkoja miettien!

sambba

• Probi edellä puuhun
    • View Profile
    • Email
« Reply #476 on: May 14, 2012, 22:39:37 »
En tuosta väri jutusta tiedä mutta uskoisin kalan ottavan siihen mitä eniten jaksaa uittaa.Tee viiden vaapun satsi ja maalaa ärsykettä ja luomua ja muita erilaisia värejä ja kokeile!

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #477 on: May 15, 2012, 10:14:12 »
>onko kukaan koittanut sellasta maalaustekniikka...
Ei onnistu ruiskulla - sävy ruiskiessa vaihtelee sen mukaan mitä väriä suuttimeen milloinkin menee, muttei sieltä kahta eri väriä yht'aikaa saa tulemaan, kyllä ne sekoittuvat keskenään. Haetko jotain tällaista mitä kastomaalauksella saa aikaan, ks esim.
http://www.youtube.com/watch?v=sDihEZdOTtY&feature=related

Värikysymys on sellainen etteivät ammattilaisetkaan siihen suoraan osaa yksiselitteisesti vastata, koska se toimivin ottiväri vaihtelee myös ajankohdan, valoisuuden ja kalan aktiivisuuden mukaan. Onhan noita nyrkkisääntöjä, joiden avulla voi tuntemattomalla aloittaa, ja jolleivät toimi niin kokeilemalla sitten hakea.
Itse lähestyn värihakua ajattelemalla seuraavia ominaisuuksia: Kirkkaus (matta/heijastava), valoisuus ja sävy (vaalea/tumma, sininen/keltainen/kupari...), sekä luomu/ärsy. Eli varsinainen värisävy ei aluksi ole päätekijä vaan kokeillaan esim paria  himmeä/tumma/luomu ja kirkas/vaalea/ärsy j.n.e, ja kun jokin antaa merkkejä kalan kiinnostuksesta, alan samantyyppisellä yhdistelmällä hakemaan eri väreillä. Tietenkin uinti on toinen muistettava asia.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #478 on: May 15, 2012, 10:47:47 »
Sit kaipaisin muutenkin vinkkiä vaappujen väritykseen. Mitkä värit toimii kirkkaassa vedessä ja mitkä sameassa? Ilmeisesti ärsykevärit oranssi jne. paremmat sameassa, ja sit taas kirkkaassa luonnolliset, vai? Karjalan Pyhäjärvelle matka käy elokuun alussa, ja sinne tarkoitus tehdä kirkkaaseen veteen sopivia vaappuja, ja sit pari sameaan, vähän niinkuin sit tulevia keikkoja miettien!

Vieheen näkyvyys on se avainkysymys. Humusvedessä punaisen sävyt näkyvät pitkälle (oranssit, punaiset, ehkä myös pinkit). Savisamennuksessa keltainen on hyvä, mutta myös ke-mu tyyliset shokkierot parantavat näkyvyyttä. Kirkkaassa vedessä valkoinen, sininen, hopea.

Sadekelillä myös fluorivärejä käyttöön, auringonpaisteella luonnollisia (esim. hopea). Kesällä lämpimällä vedellä toimii ahvenvärit ja muutenkin lämpimät värit, kun taas kevään kylmissä vesissä hopea ja sininen on hyviä. Ilta-auringon laskiessa toimii myös kulta ja vihreä ja violetti. 

Tuossa hyvin karkeasti jonkinlaista ideologiaa, mitä on tullut havaittua väreistä. On siis yleislinjaus, ei mikään absoluuttinen totuus. Erot on  bongattu kirjaamalla KAIKKI kalat tietokantaan vuodesta 1994 alkaen tietoineen päivineen.

UISTIN

• Pohjakalojen rapsuttaja
    • View Profile
« Reply #479 on: May 15, 2012, 13:05:41 »
Ei uuttakaan aihetta jaksa tehdä niin laitetaan tänne. Mistähän mahtaa johtua että maalatessa ei maalia oikein tahdo tulla. Käytössä nh-200 elikkäs alakupillinen ruisku. Ongelma on se, että maalia ei nouse ylös purkista, mutta purkki tulee ihan täyteen ilmakuplia.. Voisikohan olla tiivisteet rikki? [Vesi menee kuitenkin läpi mielestäni ihan niinkuin pitääkin.]

center>