Hauenkalastusaiheita on foorumilla jo sananmukaisesti PALJON, mutta kun nyt kysytään "miten tykkäätte kalastaa haukea?", keskustelu saa minun puolestani pysyä auki. Loppujen lopuksi, yksinkertaisuudessaan ihan kiva aihe. Ei siis kysellä miten haukea tulee parhaiten, vaan kysellään vain itse kunkin mieluisimpia tapoja tavoitella haukea heittämällä.
Tällä hetkellä tykkään kalastaa haukea kotivesilläni Oulujokisuistossa, ankkuroidusta soutuveneestä heitellen. Kalastuspaikoilla on syvyyttä enimmillään noin 2,5 metriä. Kuluvalla kaudella kalaa on tullut selvästi parhaiten paikoista joissa vettä on veneen alla vain 1 – 1,5 metriä, joten tosi matalassa liikutaan. Polarisoivilla kalastuslaseilla hauen iskun pääsee näkemäänkin melko usein, mikä tekee kalastuksesta hauskaa.
Viehepuolelta olen kokeillut tällä kaudella ensimmäistä kertaa jerkkiä, josta on tullut melko nopeasti suosikkiviehetyyppini. En omista vielä varsinaisia jerkkausvälineitä, joten olen käyttänyt pienempää 12 cm / 35 g Buster Jerkiä, joka on heitettävissä avokelavehkeilläkin. Vaappuihin, lusikoihin ja lippoihin verrattuna se tuntuu olevan tappavan tehokas. Tällä hetkellä minulla on niitä 8 kpl. Olen pyrkinyt hankkimaan värivalikoimaa tummasta räikeään, ja tähän mennessä on löytynyt joka kerta ainakin yksi väri, joka kelpaa kaloille. Kokonaan en ole toki unohtanut muita viehetyyppejä, mutta useimmilla reissuilla Buster on toiminut niin hyvin ettei muuta ole tarvinnut juuri käyttää. Muista vieheistä parhaiten ovat toimineet tänä vuonna lusikat, tarkemmin 12- ja 18 -grammaiset Professorit. Vaapuilla ja lipoilla on tullut vain muutamia kaloja.
Vuodenajoista en osaa sanoa muuta kuin sen, että haukea on mahdollista saada uistimella aina, kun avovettä on tarjolla – kunhan ei kalasta aina samoilta paikoilta. Täällä Pohjois-Suomen sisävesillä tuottoisin kalastusaika alkaa karkeasti sanottuna kudun päättymisestä ja jatkuu syyskuun loppupuolelle saakka. Aivan alku- ja loppukaudesta kalat ovat enimmäkseen matala-alueen ulkopuolella, josta niiden tavoittaminen on usein helpompaa uistellen kuin heittämällä.
Kellonajoista on vielä vaikeampaa sanoa mitään varman päälle. Hauen otti saattaa laueta päälle mihin aikaan päivästä tahansa, ilman että ihmisaistein olisi havaittavissa välttämättä minkäänlaista olosuhdemuutosta. Ottihetken aikana hyvästä paikasta tulee lyhyessä ajassa useita kaloja, kaloja voi tulla perättäisillä heitoilla jne. ja päivän saaliista valtaosa saadaan juuri silloin. Ottihetkien ulkopuolella tulee lähinnä yksittäisiä kaloja.
Olipa ottihetki tai ei, vieheen mallilla ja värillä on merkitystä kalan ottihalukkuuteen yleensä ainakin jonkin verran, useimmiten aivan selvästi. Kokeilu kannattaa aina.