Chat

Author Topic: Oletteko opettaneet ketään kalastaman?  (Read 7823 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

osmanhauki

• Guest
Oletteko opettaneet ketään kalastaman?
« on: September 29, 2007, 20:34:26 »
Niin elikkäs oletteko opettaneet ketään kalastamaan?
Määpä nyt alotan eli mulla on nyt opetukses yks poika. Hän oppi aika hyvin heitot ja tärkeimmät jutut.

« Last Edit: September 29, 2007, 20:39:17 by perza »

perho aloittelija

• Guest
Vs: Oletteko opettaneet ketään kalastaman?
« Reply #1 on: September 29, 2007, 20:57:56 »
Joo oon mä opettanu pikkuveljee heittää umpikelalla :-D

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #2 on: September 29, 2007, 21:06:39 »
Äitiä olen opettanut heitämään umpikelalla :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Crice

• View Profile
« Reply #3 on: September 29, 2007, 22:00:39 »
Siskoja pilkkimään ja onkimaan :-D
O_o

TÄH

• View Profile
« Reply #4 on: September 29, 2007, 22:57:59 »
Pikkuveljeä opetin mato-onkimaan. Sori toi äskönen :-D ''läppää''
« Last Edit: September 29, 2007, 23:00:24 by TÄH »

Tosimies

• Guest
« Reply #5 on: September 29, 2007, 22:58:44 »
Itseäni olen opettanut nauramaan
Pikkuveljeä opetin mato-onkimaan

Mää voin opettaa sut keräilemään hampaitas, jossei tua lopu.

Mää oon opettanu äiteetä käyttämään hyrräkelaa  :-D

Sori tääki. Ei ollut uhkaus, oli tunnelmaa keventävä tappouhkaus.
ei ny sentäs..
« Last Edit: September 29, 2007, 23:03:14 by Tosimies »

kalle

• View Profile
« Reply #6 on: September 30, 2007, 07:37:06 »
 erä- ja kalakursseilla varovainen keskiarvo yht. n.750 nuorta olen opettanut kalastamaan, en muuten tiedä, onko ollut "korkemmas kärees", vai missä, mutta ollaan saatu kalaa noilla kursseilla tod,kiitettävästi.. Sitten vielä omat lapset, akka, appi-ukko, työkavereita, ja muut yht. n 20 henk...
 - On muuten sanoinkuvailettoman hieno tunne, kun kurssilla joku nuori puristaa vapaa, kun ensimmäinen hauki potkii siiman toisessapäässä, moni on saanut kipinän, niin, en ole tehnyt tuota hommaa siis työkseni, sillä palkkaa en ole saanut, vaan vapaaehtoisesti, sillä kehtasinkin ne ilmoittaa, eri juttuu, jos elannokseen toimii kalastusoppaana..

perho aloittelija

• Guest
« Reply #7 on: September 30, 2007, 09:36:11 »
Oon myös opettanu siskoo heittää umpikelalla ja veljiä ja siskoja onkimaan. 8-)

Lurppa

• View Profile
« Reply #8 on: September 30, 2007, 11:35:53 »
No en oikeestaan..
Olis se tavallaan hienoo... 8)
Virvelöinti & Perhokalastus. Verkkokalastus vähentää kalakantaa!

kaivo

• Guest
« Reply #9 on: September 30, 2007, 11:41:57 »
Hyvä aihe.

Minusta toisen ihmisen kalastamaan opettaminen on äärimmäisen tärkeää; ehkä paras lahja, jonka kalastaja voi toiselle antaa. Jos itsellä riittää kärsivällisyttä ja aikaa, ei menetä mitään jos omaa osamistaan siirtää eteenpäin: aivan alussa kaikkea ei tarvitse opetella ns. kantapään kautta.

Omalla kohdallani ehkä parasta on ollut pikkuveljeni opettaminen. Hänen ollessaan alle kouluikäinen olin mukana ensimmäisellä onkireissulla ja riemuitsin ensimmäisestä kalastaan, opetin hänelle kalastussolmut, harjoittelimme kalan ylösottoa kotona: virvelinä toimi pilkkivapa jossa oli narua. Luin hänelle paljon, kaikenlaisia kalajuttuja.

Erittäin mukavaa on ollut huomata, miten velipoika on päässyt harrastuksessa eteenpäin näiden vuosien aikana. Olen saanut hänestä parhaan kalakaverini.

-- Kaivo   
« Last Edit: March 12, 2008, 08:41:10 by Kaivo »

Kuhastelija

• View Profile
« Reply #10 on: September 30, 2007, 12:16:15 »
Kaverin kanssa opetettiin toinen kaveri virvelöimään, ja arvata saattaa, että heti ensimmäisellä kerralla kävikin niin, että tämä jota olimme opettaneet sai kalaa ja kaverin kanssa jäimme ilman. Tuo kerta oli siis tuon opetetun ensimmäinen kerta kalassa. Tasan ei käy onnenlahjat...

osmanhauki

• Guest
« Reply #11 on: October 04, 2007, 16:52:21 »
Hyvä aihe.

Minusta itseään nuoremman ihmisen kalastamaan opettaminen on äärimmäisen tärkeää; ehkä paras lahja, jonka kalastaja voi toiselle antaa. Jos itsellä riittää kärsivällisyttä ja aikaa, minun mielestä ei menetä mitään jos omaa osamistaan siirtää eteenpäin. Aivan alussa kaikkea ei tarvitse opetella ns. kantapään kautta. Kalastus on laji, jossa riittää haastetta ihmisiäksi – jos joku haluaa auttaa ohi alkukarikoiden, hyvä juttu.

Omalla kohdallani: ehkä parasta mitä olen tehnyt, on pikkuveljeni opettaminen. Hänen ollessaan alle kouluikäinen opetin hänelle kalastussolmut, olin mukana hänen ensimmäisellä onkireissullaan ja riemuitsin ensimmäisestä kalasta. Harjoittelimme myös kalan ylösottoa kotona, pilkkivavalla jossa oli narua. Erittäin mukavaa on ollut nyttemmin huomata, miten velipoika on päässyt harrastuksessa eteenpäin.   

Eli kaivon osalta nappiin :-).

No siistin pakin ja tulin siihen tulokseen, että muutama viehe lähtee sille pojalle.
piti pistää jotain aiheeseen liittyvää, ettei tule offia.

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #12 on: October 04, 2007, 20:33:54 »
Pikkuveljeä oon opettanu, sen yhtä kaveria ja erästä tuttavaa opetin kans vähän heittämään perhoo, tai ne tiedot kerroin mitä itellä löyty ja heittäminen alkoikin luonnistua ihan hyvin.

Karski

• MSN Messenger - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: October 05, 2007, 23:29:29 »
iha vaa pikkuveljeä oon opettanu ja kannustanu,mutta se ei oo oikee kiinnostunu :|
''eise oo niin justiinsa''

Kuha-Eki

• View Profile
« Reply #14 on: October 06, 2007, 17:58:16 »
Pikkuveljeä ja nyt kun olen vähän vanhempi ja kalastuksen saloihin tutustunut tarkemmin niin vanhempia ja muita sukulaisia kaikesta esim heittämisestä, solmuista, kalapaikoista yms. Hyvin on oppi mennyt perille kun pikkuveli vetelee kalaa jo melkein mua paremmin  :lol:
Koukuttaako?

kalastan_kaikkea

• Guest
« Reply #15 on: November 04, 2007, 19:51:23 »
ainakin kolmea meidän luokkalaista
ja hyvin oppi heittämään eivät vaan ossaa valita uistinta

PäSSi

• View Profile
« Reply #16 on: November 06, 2007, 19:55:27 »
Äitiä, siskoa ja serkkua :-D. Harmi vaan ettei niitä oikein kauheesti kalaan lähteminen huvita :|
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

hexxi

• Guest
« Reply #17 on: November 10, 2007, 01:44:26 »
kahta pikkusiskoa ja yhtä isosiskoa heittämään haspelilla kesälomareissulla. ei sattunu kalaa saamaan, olis hyvä jos ois oppinu vähän väsytteleenki. ja ihan hyvin oppi heittään

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #18 on: November 10, 2007, 14:33:31 »
Neljää kaveria olen kaksi vuotta opettanut kalastamaan virvelillä (avokelalla) ja mato-ongella. Tällä hetkellä tietävät suunnilleen saman veran kalastuksesta kuin minä.
Olen kalastelijapoika!

H.A.U.K.I. MAN 97

• <script type="text/javascript" src="http://www.aap
    • MSN Messenger - h3v4r1@windowslive.com
    • View Profile
    • koirat
    • Email
« Reply #19 on: November 25, 2007, 13:13:30 »
iha vaa pikkuveljeä oon opettanu ja kannustanu,mutta se ei oo oikee kiinnostunu :|
         Yhdyn samaan. :| :cry:
Hauki on kala joka kutee puussa, hauki on kala joka kutee puussa...

http://www.x-acthuskies.com

kirjolohikäärme

• Ilmiselvä lötkö
    • View Profile
« Reply #20 on: March 02, 2008, 18:15:30 »
Yhtä tuttua (10w) olen opettanut solmuissa, heitoissa ja muissa nikseissä. Sitten opetin sitä pilkkimään.(Saikin muutaman kalan) Kovasti se on innostunut kalastuksesta.

Niin. Äitiä ja isosikoa olen opettanut heittämään avokelalla.  :-D
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

« Reply #21 on: March 02, 2008, 18:30:42 »
Noh jtn solmuja ja niksejä olen kavereille opettanut, mutta en mitään kummempaa, kun taidot on löytynyt jo omasta takaa :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Veketti

• Aapo 860g/40cm
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: March 02, 2008, 19:43:58 »
Kyllähän noita kylän poikia on opetettu kalastuksen saloihin kesät ja talvet. Muutamia "kunnon" kalamiehiäkin on poikasista kehkeytynyt. Muuten tuntuu kyllä aika huolestuttavalta ainakin näillä leveysasteilla nuorison/lapsien kalastusinto, muut harrastukset kiinnostavat valitettavasti enemmän!

Nykyttäjä

• View Profile
« Reply #23 on: March 02, 2008, 22:14:39 »
Tässä pari viikkoa sitten "opetin" sisarenpojalle perhonsidonnan alkeita. Hirveen mielenkiintoista, varsinkin kun itsekään en osaa. Vuosi sitten olin lyhyellä kurssilla ja autuaasti unohtanut kaiken siitä. Tuli sentään jotain mieleen kun alkoi sitoa. Mitään näyttelykappaleita ei taatusti tullut mutta omia sentään  :-D

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: March 24, 2008, 10:52:41 »
Varmaan maksimissaan olen opettanut serkkujani/kavereitani kalastamaan avokelalla.
-Paraskalastaja

Parka

• Kalastus elämän eliksiiri
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: March 24, 2008, 12:15:05 »
Kyllähän se on mukavaa opettaa toisia, kunhan vain kärsivällisyys riittää. Saada uusia kalastus kavereita kalareissuille, opettamalla niitä jo pienestä pitäen, miksei vanhempanakin. Ei tarvitse saada kuin toinen innostumaan niin johan alkaa kalastuksesta kiinnostuminen, itsenäinen opiskelu jne.

Nuorta serkkuani (nykyään 7v) olen opettanut heittelemään umpikelalla, onkimaan ja pilkkimään. Muutamia kaloja hän on saanut ja ollut niistä riemuissaan, mutta ei vielä hirveän innostunut kalastuksesta, mutta aina mökillä hän jaksaa olla mukana kalalla, vaikka ei saalista saisikaan.

Isää olen kanssa neuvonut kalastuksen ohella myös erästä sukulaismiestä. Neuvonut mm. millaisia välineitä kannattaa hommata. Miten heitellä ja minne. Opettanut pilkkimisen niksejä. Hän on ruvennut kiinnostumaan kalastuksesta entistä enemmän. Nykyään käy yksinkin kalalla ainakun pääsee.

Kalastus on todella mielenkiintoinen ja kiehtova harrastus, jonka ei toivoisi hiipuvan, joten kaikki vaan valistamaan halukkaita ystäviä, perheenjäsenia, tuttavia jne. Ensimmäisen onnistuneen heiton jälkeen alkaa hymy tulla niin opetettavalle kuin opettajallekkin. Voi sitä riemua kun saa ensimmäisen kalan olipa se sitten pieni tai suuri, ei sen väliä.
Parka

Pere

• Varo perho, tiältä tullaan!
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: March 24, 2008, 13:45:11 »
Itse olen opettanut erästä kaveriani joka aloitti viime kesänä kalastuksen.
On muuten todella innokas.... ehkä liiankin.
Sain pienen 200g hauen ja kaveri haavi sen ja kysy innokkaasti: Onko sun isoin hauki, tuo on tosi iso! :-D
Ja muitakin esim. pikkuveljiäni ja siskoa.
Kaikkihan sen nyt tietää, että aikojen alussa ihminen oli kala.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #27 on: March 24, 2008, 21:30:12 »
Tänne jo olen vastannut, että muutamaa kaveriani olen opettanut pilkkimään ja kalastamaan. He ovat hetken olleet innostuneitakin siitä ja käyvät nykyäänkin joskus harvoin kalassa.

Mutta siihen nyt mitä olin kirjottamassa.
Tänään oltiin pilkillä minä, isäni, pappani ja pikkuveljeni (5v) ja pikkuveli on tosi innostunut kalastamisesta, ja hänessä onkin jo lupaavaa ainesta.
Ei tarvitse enään muutakun toukka laittaa koukkuun ja kala irrottaa koukusta. Hän sai pari kymmentä kalaa tänäänkin. Hauska kuunnella kun koko ajan "Joonas! mulla onki enemmän kaloja ku sulla!"  ja "Hei, mun kalat on isompia ku sun"  :-D
Olen kalastelijapoika!

center>