Chat

Author Topic: Aseet.  (Read 80447 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalasa

• MSN Messenger - tunturi9@hotmail.com
    • View Profile
Vs: Aseet.
« Reply #120 on: November 08, 2008, 11:56:16 »
Mulla on vieläki pikkaasen hämärän peitossa, että saako 15 vuotiaat hankkia asetta?

saa.
enhä minä..

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #121 on: November 08, 2008, 16:07:48 »
Pitää vain olla vanhempien suostumus.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #122 on: November 08, 2008, 16:28:21 »
Ampuma-aselaki 45§
Hankkimislupa voidaan antaa sellaiselle 18 vuotta täyttäneelle henkilölle, jota terveydentilansa ja käyttäytymisensä perusteella on pidettävä sopivana pitämään hallussa ampuma-aseita ja aseen osia. Huoltajien suostumuksella lupa voidaan kuitenkin antaa metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista taikka ampumaurheilua tai -harrastusta varten alle 18-vuotiaallekin mutta 15 vuotta täyttäneelle henkilölle, joka muuten täyttää hankkimisluvan saajaa koskevat edellytykset.

Haettaessa lupaa:
1) metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista taikka ampumaurheilua tai -harrastusta varten hakijan on esitettävä harrastuksestaan luotettava selvitys;
2) työtä varten hakijan on esitettävä selvitys siitä, että hän on koulutuksessaan tai muuten riittävästi perehtynyt ampuma-aseen turvalliseen käsittelemiseen ja että hänellä on hyväksyttävä peruste ampuma-aseen kantamiseen työssään.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #123 on: January 15, 2009, 18:02:57 »
10.11.2007 14:48, päivitetty 10.11. 15:32
Poliisi ampui aseistautunutta miestä Ulvilassa Satakunnassa viime yönä. Mies ei loukkaantunut luodeista. Ampumista edelsi seitsemän tunnin piiritys ja hurja takaa-ajo.
10.11.2007 13:49
Isojoella Etelä-Pohjamaalla ammuskeltiin lauantain vastaisena yönä.
Kello 0.50:n aikoihin kunnan keskustassa rivitalon pihamaalla kuului laukauksia. Poliisi on ottanut ampumisesta epäillyn kiinni.
10.11.2007 16:37
Poliisi löysi keski-ikäisen nainen ammuttuna kuoliaaksi Raumalta Satakunnasta varhain lauantain vastaisena yönä.
9.11.2007 16:22
35-vuotiasta miestä ammuttiin jalkaan torstai-iltana Tampereen Nekalassa. Poliisi tutkii tekoa tapon yrityksenä
9.11.2007 17:28
25-vuotiasta miestä ammuttiin päähän varhain perjantaiaamuna Lapin kunnassa Satakunnassa. Uhri loukkaantui vakavasti. Hän on hoidettavana Satakunnan keskussairaalassa, jossa häntä pidetään vakavien päävammojen takia nukutettuna.
Nämä kaikki samassa nettilehdessä...kahden päivän sisällä.

Tässäpä vähän jatkoa...
15.1.2009 9:56
Espoossa avopuolisonsa surmannut mies on entinen poliisi ja menestynyt ampumaurheilija. Nainen oli surmattu järeällä käsiaseella...

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #124 on: January 15, 2009, 18:13:00 »
Mieshenkilö joka tehnyt 42 vuotta sitten vajaan kolme vuotta poliisintöitä. "Poliisi" otsikossa aina myy, kuten huomaatte tästäkin. Jos olisi sanottu että kirvesmies ampui naisen, mikä otsikko se olisi ? Pitää ampua ainakin useampi ihminen niin pääsee lööppiin, olematta poliisi.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1632423

Lisää aseita ja kaikille vapaus puolustaa itseään vaikka ampumalla. USA:sta olisi helppo ottaa mallia. Hienoa Suomi !

kasiainen

• View Profile
« Reply #125 on: January 16, 2009, 09:02:24 »

siinä meikäläisen lyijy ruiskuja
hauki on lohikala

verkottaja

• View Profile
« Reply #126 on: January 16, 2009, 09:23:14 »
Arska 1 kyseli remmarista... on ollut yli 10 vuotta, ja todella kovassa käytössä, kiekkoja ammuttu paljon ja etu päässä sorsalla käyttö aseena, tosi kovassa sorsa käytössä kun ase ei parane! Kaksi miinus puolta löydän remmarista, eka on että jos ase on kovassa käytössä niin ota muovi tukit, puu tukit kun on huonosti lakattu ja vaikka hiot lakan pois ja käsittelet sen puuöljyllä niin siinä on jatkuva kierre hoitaa tukkeja. Toinen on että joutuu rasvailee asetta että se toimii herkästi, tietysti minun ase on aika kulunut (paranee vanhetessaan) ja rasvaa joutuu laittaa/purkamaan ja huoltamaan asetta. Aktiivi aikoinani käytiin koiran kanssa sorsalla noin 5-6 päivää viikossa, linnun metsästykseen asti ja linnustuksen jälkeenkin jatkettiin. Ennätys taitaa olla että joskus itsenäisyyspäivän tietämillä ampunut sorsan(eikä mitään kesyjä/haavakoita, vaan lentävä).

Hyvä ase kovaan käyttöön, toiminta varma. Kestää pitää vaikka veden allakin!!!!    hinta/laatu suhde hyvä.

verpil

• View Profile
« Reply #127 on: April 01, 2009, 15:41:14 »
hirvikivääri baikali 12/70 ja tikan rihlakko 12/70 .222 rem

Arska_1

• Kirurgi
    • View Profile
« Reply #128 on: April 01, 2009, 18:11:22 »
Ohops. Tulipas myöhään nähtyä verkottajan vastaus. Noo ei siinä sinänsä puutukilla tosin varustettu remari nyt itsellä. Hyvinhän tuo on pelannut. Muutamia syöttöhäiriöitä on ollut kun on lentoon ampunut räkättiä melkein suoraan ylös päin. Ei tosin noitakaan tilanteita paljon.

Saapas nähdä miten tiukassa on seuraava ase hankkia. Unelmoinut olen uudesta pienoiskivääristä, kun entinen ei oikein välillä toimi kunnolla.. Tarkoituksena olisi hankkia äänenvaimentimella ja kiikarilla oleva piekkarisetti. Katsotaan nyt miten rahatilanne sitten antaa myötä.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Kokardi 65

• View Profile
« Reply #129 on: April 02, 2009, 19:40:17 »
itselläni on ollu pari ilmakivääriä joku camo ja joku kiinalainen ilma-ase taisi olla sanghai,molemmat on tullu tuhottua virittämisen ansiosta,
mutta jos kiinnostaa ilma kiväärin hankinta tai muuten vaan kiinnostaa,niin kirjoittakaa googleen hakusanaksi SABE
sieltä niitä löytyy,vai miltäs esim.50 caliperin ilma kivääri kuulostaisi,tai 9millimetrinen.
Sieltä löytyy nyös jotain airsoft tuotteita lajin harrastajille :-o

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #130 on: April 04, 2009, 00:00:34 »
Mieshenkilö joka tehnyt 42 vuotta sitten vajaan kolme vuotta poliisintöitä. "Poliisi" otsikossa aina myy, kuten huomaatte tästäkin. Jos olisi sanottu että kirvesmies ampui naisen, mikä otsikko se olisi ? Pitää ampua ainakin useampi ihminen niin pääsee lööppiin, olematta poliisi.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1632423

Lisää aseita ja kaikille vapaus puolustaa itseään vaikka ampumalla. USA:sta olisi helppo ottaa mallia. Hienoa Suomi !

Juuri näin ja nämäkin mielenterveys ongelmathan häviää ruuvaamalla aselakia!!?
Nythän asialle on tehtykin jo kaikki voitava :evil:
Ja taas voidaan irtisanoa muutama psygologi , poliisi ja lääkäri,päivähoitaja jne.. kun ne pyssythän ovat pääsyyllisiä :?

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #131 on: April 04, 2009, 00:23:12 »
Juuri näin ja nämäkin mielenterveys ongelmathan häviää ruuvaamalla aselakia!!?
Nythän asialle on tehtykin jo kaikki voitava :evil:
Ja taas voidaan irtisanoa muutama psygologi , poliisi ja lääkäri,päivähoitaja jne.. kun ne pyssythän ovat pääsyyllisiä :?
Ilmeisesti tarkoitit psykologia ?

Ilman sitä asetta ei varmastikaan ketään olisi ammuttu ? En kyllä tiedä varmasti...

Itse olin juuri tässä menneinä viikkoina keikalla jossa oli puhetta aseesta, voin ihan rehellisesti sanoa, että meinasi paska mennä housuun kun aseen piippu tuli ikkunaan. Varmasti olisi ampunutkin meidät, mutta onneksi kaveri kerkesi huutamaan varoituksen.
No, asiasta selvittiin loppujen lopuksi säikähdyksellä, ja uhkailijakin jokseenkin vähäisillä vaurioilla.
Ase oli isoisän ja tyypillä ei mitään lupia tähän kapistukseen..

Kyse tässä minun kommentissa lainaamaasi juttuun oli se, että jos kyseessä on poliisi, niin otsikot lehdissä on varmat. Ja tässä kyseisessä tapauksessa henkilö oli tehnyt poliisin töitä 42 vuotta sitten, ja silloinkin 3 vuotta. Eli suurinpiirtein sen ajan kuin nykyään siihen ammattiin opiskellaan.
Toisekseen, Suomessa on vasta tulossa se, mitä tavan kadun tallaanja ei ymmärrä, rajat ovat auenneet ja ulkomaiset rikolliset käyttävät tätä maata vain elantonsa saamiseen. Jos aseita on, niin niitä myös enemmän joutuu rikollisten käsiin, ulkomaisten tai kotimaisten, koska rikollisten touhut kansainvälistyy. Jos KÖSTER esimerkiksi on tutustunut tähän Liedon-arvokuljetusryöstöön tai Turun Suomen Pankin ryöstöön.
Nämä tietysti ääripäästä.

Tiedän, että on estetty useampi ampumistapaus jo sen suunnittelu vaiheessa, ja kyseessä on ollut sellainen ase, jolla varmasti voitaisiin saada aikaan Jokelan tai Kauhajoen tapaus uusintana, jos ei vaikka pahempaa.
Nuorison mielenterveyteen ja hyvinvointiin olisi syytä suunnata katseita ja toimia. Ihan voin KÖSTERillekkin kertoa ihan oman kokemukseni puolesta, että ainakaan parempaan suuntaan ei viimeiset 5-6 vuotta ole menneet, oli sitten syynä aselaki tai kotikasvatus, laistahan nämä isänmaan toivot eivät piittaa sitäkään vähää mitä kotoa tulleista ohjeista... Parhaiten ehkäpä tässä kertoo tekijöiden moraalista se, että lopuksi ei heistä ole miestä seisomaan tekonsa takana, vaikka se kovin surullinen onkin viime aikoina ollut...

Yhtään asetta ei laukea jos ei liipaisimesta vedetä.

« Last Edit: April 04, 2009, 00:38:14 by Pete »

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #132 on: April 04, 2009, 01:41:25 »
Täysin samaa mieltä.

Ikävää tuo negatiivinen poliisista kirjoittelu.
 Mukavampaa olis niitä positiivisia asioita lueskella, niitäkin sentään tapahtuu :wink:

Kotoa se kasvatus lähtee, nykyään tuo paremman bemarin ym. elintasokilpailun maksaminen taitaa olla
tärkeämpää kuin lapsen kasvatukseen käytetty aika?

Tarkoitin lähinnä "piikkiä" tuonne viisaiden päättäjiemme suuntaan. Tuli noista otsikoista käsitys, että lääke on keksitty ja kaikki
taas hoidettu pelkästään aselakia muuttamalla ja sen ympärillä hääräillen? Näin se media myy ilmeisesti paremmin, ja kaikki voi tyytyväisenä
odotella seuraavaa vaalikautta ja uutta lehtinumeroa.

hemmo

• Guest
« Reply #133 on: May 21, 2009, 08:20:05 »
onkait tuota tullut ammuttua pilkkaa, metsästämään eipääse vasta kun syksyllä kun nyt sain vasta kortin :-)

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #134 on: August 07, 2009, 23:18:25 »
Nyt olisi käyttöä asiantunteville mielipiteille ja neuvoille. Tähän tai yyveellä, mikäli on ihan suoraan jotain tarjottavaa.

Minulla on tällä hetkellä .308 Sako ja 12/70 Valmet - tätä settiä täydentämään olen ajatellut hankkia pienikaliiperisen lintukiväärin. Ehkä .222 tai .223. Suhteellisen vähän merkkitietämystä ja -kokemusta omaavana toivoisin nyt vinkkejä siitä, takooko Tikka tarkimmin vai pärjääkö tosipaikan tullen Tozilla. Vähän ajatuksia siitä, mikä kaliiperi olisi juuri sinun mielestäsi paras teeri- ja metsojahtiin tai toisaalta supi- ja kettupassiin. Hintakatto on noin 800 euroa, tarkoitus olisi hankkia loppuelämän ase ja silloin on parempi olla karsimatta hinnasta.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Timpe

• Guest
« Reply #135 on: August 08, 2009, 12:19:14 »
Itse kallistuisin kyllä tuon .222:n puolelle, tuossa .223:ssa olisi kyllä nopeampi ja suorempi lentorata, mutta paukkujen saatavuus on tuohon .222:een parempi.
Tuohon 800€:n hintarajaan oikein hyvä vaihtoehto voisi CZ 527 Lux, tai 527 Varmint, joka on hieman painavampi ja näin ollen myös vakaampi ampua
Itselläni ei kyseisestä mallista ole kokemusta, mutta monet ko. aseen omistajat ovat sitä tarkaksi aseeksi kehuneet. Tikka ja Sako ovat kyllä hyviä merkkejä, mutta niiden hintakin on sitten siellä 1k euron tietämillä. Tosin käytettynä niitä saapi jo 800 euron pintaan.
Itse olen käyttänyt Sakon T75 Hunter mallia, tätä voin suositella, mutta tuohon 800 euroon sitä ei ihan saa.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #136 on: August 10, 2009, 22:51:26 »
Itse kallistuisin kyllä tuon .222:n puolelle, tuossa .223:ssa olisi kyllä nopeampi ja suorempi lentorata, mutta paukkujen saatavuus on tuohon .222:een parempi.
Tuohon 800€:n hintarajaan oikein hyvä vaihtoehto voisi CZ 527 Lux, tai 527 Varmint, joka on hieman painavampi ja näin ollen myös vakaampi ampua
Itselläni ei kyseisestä mallista ole kokemusta, mutta monet ko. aseen omistajat ovat sitä tarkaksi aseeksi kehuneet. Tikka ja Sako ovat kyllä hyviä merkkejä, mutta niiden hintakin on sitten siellä 1k euron tietämillä. Tosin käytettynä niitä saapi jo 800 euron pintaan.
Itse olen käyttänyt Sakon T75 Hunter mallia, tätä voin suositella, mutta tuohon 800 euroon sitä ei ihan saa.

Kiitos mielipiteestä! Oon selaillut eri myyjien sivuja ja valmistajien kotisivuja. Mieleen jäi päällimmäisenä Sako Quad (~600 euroa) ja toisena mahdollisena Tikka T3 Hunter (~700 euroa). Mitä mieltä näistä jos lähtökohtana olisi suomalaisvalmisteinen ase? Tai sitten Tikka T3 Lite Stainless, vaikuttaa melko hyvältä peliltä... pitää kysellä huomenna jälleenmyyjältä.

-Perca
« Last Edit: August 10, 2009, 23:14:16 by Perca »

Timpe

• Guest
« Reply #137 on: August 11, 2009, 20:26:37 »
Kyllä nuo Tikan pyssyt ihan laadukkaita ovat, ei kai niitä muuten kukaan ostaisi. Kaliiberissa .222 et kyllä T3:sta  ~700euroon saa, tai sitten jos saat niin on aivan loistava tarjous, joka pitää heti hyödyntää. Yleensä tuon T3:n  .222 kaliiberin hyvät tarjouksetkin pyörii siinä ~900euron tietämillä, mutta esim. .308:a  vajaaseen 800euroon. Vai puhuitko nyt kenties käytetyistä aseista?
Ja tuota Sako Quadia ei kai saa kuin .22 ja .17 kaliibereissa..ainakin Sakon sivujen mukaan :)
http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoRiflesDatatable.pdf

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #138 on: August 12, 2009, 15:15:53 »

Kiitos mielipiteestä! Oon selaillut eri myyjien sivuja ja valmistajien kotisivuja. Mieleen jäi päällimmäisenä Sako Quad (~600 euroa) ja toisena mahdollisena Tikka T3 Hunter (~700 euroa). Mitä mieltä näistä jos lähtökohtana olisi suomalaisvalmisteinen ase? Tai sitten Tikka T3 Lite Stainless, vaikuttaa melko hyvältä peliltä... pitää kysellä huomenna jälleenmyyjältä.

-Perca

Valitettavan surullinen ja vaatimaton mielipiteeni on, että nämä vanhat suomalaiset merkit, kuten Tikka ratsastavat tyystin sillä vanhalla maineellaan. Samoin on käynyt Abun kelojen kanssa. Kunnon vanhan ajan ja nykypäivän Tikassa ei ole samaa kuin nimi. Mieluummin jos vain jostain saisi, hankkisin esimerkiksi vanhan Tikka 635sen.
Toisaalta foorumeja seuraillessa T3:sta on kyllä kovasti kehuttu, mutta mitä ase on muutaman vuoden käytön jälkeen, sitä ei ostaessa vielä tiedä. Ihminen on kyllä taitava uskottelija, varsinkin itselleen. Harvoin kuulee sanottavan, että ostinpa tuossa 50000€ auton, on muuten ihan paska.

Nykypäivänäkin kun aselvat ja muut maksavataina vain enemmän ja aseen hankinta muutenkin vaikeutuu, ainakin henkilöhohtaisesti toivoisin aseen kestävän niin ettei tarvi parin vuoden jälkeen hankkia uutta.

Hinta-laatu suhteeltaan varsin käypinä aseina pidän esim. tsekkiläisiä Cz kivääreitä. Cz:n kaikissa 222rem. kaliiberin aseissa on muistaakseni herkistin liipaisin ja ainakin American malli on vapaasti värähtelevä, toisin kin Lux ja Varmint. Americanissa ei tosin ole avotähtäimiä ollenkaan.

Kaliiberi asiassa sanoisin, ettei 222 häviä lentoradassa niin merkittävästi 223:lle että kannattaisi sen perusteella valita se. Mielestäni merkittävämpi on todella laaja ja kattava patruuna valikoima 222 kaliiberissa. 223 on enemmänkin rata ase, jota käytytetään mm. practical ammunnassa.
Optimaalinen vaihtoehto mielestäni on 5,6x52. Tätä kaliiberia pidettään erittäin tarkkana, eikä se vielä riko lintua laisinkaan. Sopivalla patruunalla se on myös hirvi kelpoinen.

Tietysti ase kuin ase kestää kohtuu hyvin, kun sitä huolletaan oikein.
Nämä ovat minun mielipiteeni asiasta.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #139 on: August 12, 2009, 16:26:05 »
Itse haastattelin erästä metsämiestä joka ampuu paljon kanalintuja.. Hänellä on .222 rem kivääri ja meinasi että liian paljon on "räjähtäneitä" lintuja, että sen takia ei tykkää ko. kiväärillä ampua. Mahdollista on että johtuu panoksista. Itse jos ostaisin lintukivääriä, niin miettisin vakavasti kaliiberia 6,5x55mm.. Osasyynä tietysti että voi ampua riistaa hirveen asti, mutta myös se, että hidas luoti ei revi lintua ja kuitenkin lentoratakin on kohtuu suora (painava luoti verrattuna .222) Tietysti omakohtaista kokemusta ei tuosta "ruotsinmauserin" repimättömyydestä ole, vaan eri foorumeilta luettua ja kyllähän jotkut väittävät että ei viispilkkuseiskakaan revi.

Cz on hyviä pyssyjä ja jos uutena ostaisin niin se olisi aika lähellä.. Mutta suosisin silti suomalaista, eli käytettyä Tikkaa ja Sakoa.

KitkanViisas

• Pieni ja limainen
  • Sano muikku!
    • View Profile
« Reply #140 on: August 12, 2009, 16:49:11 »
Itellä on käytössä tuo CZ 527. Kaliiperi on .222. Muutaman teeren ammuin viime kaudella ja luotina oli Lapuan panos.
Tällä panoksella ei ainakaan tullu "räjähtäneitä" lintuja yhtään.

Itse ainakin suosittelisin Cz aseeksi. Ase on riittävän tarkka ja tehokas lintu- ja kettujahtiin.Hintakin taisi olla alle 800e.
Tuolla on kuva aseesta ja saaliista.http://www.metsastys.com/keskustelut/kaikkea-metsastyksesta/metsastyskuvia/

222.Master

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #141 on: August 29, 2009, 18:19:50 »
Itse ostin kesälomalla Colt 45 Auto Double Eaglen joka on toiminut hyvin.
Siis AirSoft ase eikä oikea pistooli.
« Last Edit: August 29, 2009, 19:48:30 by fisupoika »

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #142 on: August 29, 2009, 19:39:18 »
Tässä vielä Cz:n maahantuojan nettisivu

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #143 on: March 08, 2012, 17:05:38 »
Sako .308
Valmet 412, 12/70, 28" piipuilla

Herätellään tätä keskustelua omalla päivityksellä.

Sako pääsi hyvään kotiin oikeakätiselle kaverilleni ja ostin tilalle vasenkätisen Tikka T3 Stainless .308:n. Uutena työkaluna pienpetojen loukku- ja luolapyyntiin Reckin pienoisrevolveri.

Hakemus vetämässä Tikka T3 .222Rem lintukiväärille.
« Last Edit: June 17, 2012, 19:44:37 by Perca »

Nileksi

• Guest
« Reply #144 on: March 08, 2012, 20:35:53 »
Itsellä on hirvi-/lintukiväärinä Sako .308 Win semmonen perusmalli, oliskohan ollu forester vai mikä. Hyvin on hirvet keikannu ja teeret siinä samassa. :)

Haulikkona toimii taas päällekkäispiippuinen Lincoln Premier 12/76, pari vuotta sitten ostettu.

Sitten mökiltä löytyy (koska samaa mökkiä asuttaa viikonloppuisin/lomilla myös kolme muuta metsästäjää) serkun kansssa yhteiskäytössä ollut joku vanha Baikal .22 lr pienoiskivääri jolla tulee itsekin enimmäkseen radalla ammuskeltua, joskus räkättirastaita tullut kokeiltua. Asekaapista löytyy sitten niiden muiden metsästäjien aseet, mutta niillä ei itse tule hirveästi ammuttua, joskus radalla.

Asekaapissa on myös iskän vanha lintukivääri, legendaarinen .243 Sako, joka on käyttämättömänä sillä siihen pitäis hommata kiikari ennen syksyä niin sais jättää tuon .308:n hirvitouhuihin. Itse asiassa kolmenollakasikin tarvitsisi uuden kiikarin ensi syksyksi, joten kauppaan tässä taitaa joutua kesän aikana.. :P

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #145 on: June 17, 2012, 20:01:51 »
Quote from: Perca
Hakemus vetämässä Tikka T3 .222Rem lintukiväärille.

Poliisille risuja tästä suorituksesta. Vein hakemuksen helmikuun alussa poliisilaitokselle, muistaakseni 3. tai 5. päivä. Käsittely vei 3kk ja meni vielä 1kk että sain käsitellyn hankkimis- ja hallussapitolupahakemuksen (tässä vaiheessa jo hankintalupa). Oli käsitelty 15.5 mutta sain sen käteen vasta 15.6...

Nooh, näitä sattuu. Nyt tilaamaan Ahti Huvilalta Tikka Varmint SS LH.

Toivon näkemyksiä ja kokemuksia optiikasta. Kriteereinä hintalaatusuhde ja suurennusvara.

Vaihtoehdot:
1. Meopta Meopro 4-12x50
2. Bushnell Elite 3200 Rainguard 5–15x50
3. Leupold VX-1 4-12x40

Nileksi

• Guest
« Reply #146 on: June 18, 2012, 04:32:38 »
Leupoldista hyviä kokemuksia, juuri tuosta mallista. Selvästi näkee ja sateella ei huurru haittaavasti. Serkulla on juuri tuommoinen ja en ole ikinä huomannut sen käytössä mitään ongelmaa kun on metsällä käyty. :)

Bushnell Eliteä tutkailin kaverin kivääristä ja ihan hyvältä sekin näytti. Silti suositukset menee tuolle leupoldille!

Mullakin on kiikariostos edessä kesän aikana .308 sakolaiseen, Leupoldiin varmaan itsekin päädyn. :)

center>