Chat

Poll

mitä mieltä olette

Ihan hirvee en käyttäis vaikka maksettais
4 (3.6%)
Ihan mahtava Lempimerkkini
30 (27%)
ihan hyvä
37 (33.3%)
aika surkee
7 (6.3%)
En ota kantaa
16 (14.4%)
siinä keskitasoa
15 (13.5%)
Avokelat ovat kyllä surkeita Hyrrät siinä kohtuu
2 (1.8%)

Total Members Voted: 92

Author Topic: Abun avokelat Hyvä vai Paha  (Read 23539 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalastan_kaikkea

• Guest
Abun avokelat Hyvä vai Paha
« on: November 15, 2007, 17:26:28 »
Mitäs mieltä olette.Itse pidän Abusta vaikka tunnen joitakin jotka eivät koske Abun tuotteisiin Edes pitkällä tikulla
Suurin osa keloistani on Abuja eikä ole yksikään pettänyt.
Yksi tippui kyllä veteen kun vapateline petti

Salmo

• Guest
Vs: Abun avokelat Hyvä vai Paha
« Reply #1 on: November 15, 2007, 18:48:27 »
Mulla ei ole yhtään kokemusta ABU:n avokelasta, lukuun ottamatta faijan ABU 333:a, joka on klassikko. Cardinaleja mm. en ole omistanut enkä päässyt testaamaan koskaan. Jotenkin sitä on kallistunut aina Shimanon ja Daiwan puoleen, ehkä johtuen ko. merkkien menestymisestä ERÄ:n testeissä. Varmasti ABU:lla on hyviä avokeloja siinä missä muillakin merkeillä, eikä ERÄ:n testivoittajat ole yleisesti parhaita keloja vaan testin tekijöiden mielestä. Ja onhan niitä testivoittoja ABU:llakin ollut.

Usealta merkiltä löytyy huippukeloja, keskivertokeloja ja surkeita keloja. Ja yleensä laatu kulkee hinnan kanssa käsikädessä. Sitten esim. perhopuolella löytyy merkkejä, joiden tuotteet taitavat olla lähes poikkeuksetta huippulaatua. Hintakin on sitten sen mukainen... Ei voi yleisesti sanoa ABU:a surkeaksi tai huipuksi, täytyy kohdistaa se johonkin tuotteeseen.

Tosimies

• Guest
« Reply #2 on: November 15, 2007, 18:53:25 »
Jostain syystä ABU o ntullut itselleni tutuksi ennemminkin dööri mallin keloistaan ja wanhoista umppareista kuin haspeleista.
Kahden edellä mainitun mallison kelat edustavat sarjojensa terävintä kärkeä.
Haspeleista ei ole kokemusta kuin yhdeltä reissulta. Kaverin Cardinalilla heittelin jonkun verran ja hyvinhän se tuntui tikittävän.
Jos jotain vikaa siitä haspelista olisi pitänyt löytää, niin se oli suriseva ääni ja hieman raskas kelaus.

Cardinal malliston keloja ja ABUja yleensäkkin voin suositella laatukelaa haluavalle. Tuosta suosituksesta on unohdettu kaikki alta 40€kelat ja kaikki setit..

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #3 on: November 16, 2007, 01:32:21 »
Itellä ollut useamman vuoden käytössä Abun haspeli keloja(3kpl). Hyvin on pelittänyt tähän asti.
Yksi Keloista tosi vähän reistailee, mutta se johtuu vaan siitä että avasin sen ja en osannut enään koota uudestaan samalla tavalla(tai niin ainakin oletan)

niin se oli suriseva ääni ja hieman raskas kelaus.

Itellä ei mitenkään ihmeellista surinaa lähde, mutta kuitu siimojen kanssa sellanen humina kuuluu, niinkun muidenkin kelojen kanssa. Tuohon hieman raskaaseen kelaukseen voin yhtyä, mutta itse kun on siihen tottunut niin ei se ole haitannut. Eikä se nyt niin "raskas" ole kutienkaan. Pehmeä se on mielestäni kelata.
Itellä on siis abun cardinal Ul luokan keloja nuo kaikki kolme.
Raskaamman luokan keloista en tiedä.
« Last Edit: November 16, 2007, 01:37:06 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

H.A.U.K.I. MAN 97

• <script type="text/javascript" src="http://www.aap
    • MSN Messenger - h3v4r1@windowslive.com
    • View Profile
    • koirat
    • Email
« Reply #4 on: November 16, 2007, 17:13:32 »
Joo itellä on cardinal kela. Ihan hyvin on toiminut vaikka olenkin käyttänyt peräti 3 kertaa :-P. Huonoja puolia ovat juuri se (raskas) kelaus joka on aiemmin tullutkin ilmi.

ps. En varmaan kirjoittanut tuota sanaa cardinal oikein jos  niin modet korjatkaa.  :-o
Hauki on kala joka kutee puussa, hauki on kala joka kutee puussa...

http://www.x-acthuskies.com

kaivo

• Guest
« Reply #5 on: November 16, 2007, 20:29:20 »
Joo itellä on cardinal kela. Ihan hyvin on toiminut vaikka olenkin käyttänyt peräti 3 kertaa :-P. Huonoja puolia ovat juuri se (raskas) kelaus joka on aiemmin tullutkin ilmi.

Mihin aikaan vuodesta olet tähän mennessä käyttänyt tuota kelaa?

Jos kalastaa kylmillä keleillä, kelaus voi tuntua raskaalta senkin takia että koneiston rasvat jähmettyvät kylmässä. Varsinkin jos kyse on edullisesta kelasta, sen käyntiä on myös ehkä yritetty saada tuntumaan pehmeämmältä pistämällä tehtaalla rattaisiin reippaasti rasvaa. Kylmässä se sitten kostautuu kelauksen jähmettymisellä.

En tiedä onko kyse tästä, mutta asiaan on helppoa saada selvyys: kokeile kelaa sisällä lämpimässä ja vertaa, tuntuuko kelaus herkemmältä.

« Last Edit: January 07, 2008, 16:57:46 by Kaivo »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #6 on: November 16, 2007, 20:41:32 »
Toisena "vikana" saattaa olla se, että sinne kelaan on tungettu liikaa sitä vaseliinia tms. jäykempää rasvaa. Joskus auttaa kun kelan kyljen avaa ja putsaa osan rasvasta pois. Liika vaseliini kerää itseensä kaikenlaista työstöjätettä ym. pientä roskaa ja likaa jota sinne jostain pääsee. Joskus likaa menee kelaan siitä kammen juuresta jos kelan kampea irrotetaan/taitetaan kuljetuksen takia, sekä sieltä puolan alta vaikka usein se näyttäisikin olevan hyvin tiivis.
Roiskeveden mukana kulkeutuu kelaan myös kaikenlaista, vesi ja vaseliini sotkeutuessaan tekee melkoista tököttiä, ja vielä lisättynä jollain pienellä pölyllä tms. roskalla.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: November 16, 2007, 20:43:29 »
Miksi löytyy vaihtoehto "Avokelat ovat kyllä surkeita Hyrrät siinä kohtuu", muttei toisinpäin? Itse tykkään Abun keloista, on ollut hyvää kokemusta.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

H.A.U.K.I. MAN 97

• <script type="text/javascript" src="http://www.aap
    • MSN Messenger - h3v4r1@windowslive.com
    • View Profile
    • koirat
    • Email
« Reply #8 on: November 18, 2007, 11:05:36 »

Mihin aikaan vuodesta olet tähän mennessä käyttänyt tuota kelaa?

Jos kalastaa kylmillä keleillä, kelaus voi tuntua raskaalta senkin takia että koneiston rasvat jähmettyvät kylmässä. Varsinkin jos kyse on edullisesta kelasta, sen käyntiä on ehkä yritetty saada tuntumaan pehmeämmältä pistämällä tehtaalla rattaisiin reippaasti rasvaa. Kylmässä se sitten kostautuu kelauksen jähmettymisellä.

En tiedä onko kyse tästä, mutta asiaan on helppoa saada selvyys: kokeile kelaa sisällä lämpimässä ja vertaa, tuntuuko kelaus herkemmältä.

No kalastin sillä syyskuussa 3 kertaa sen jälkeen en ole kalastanut. Syy siihen raskaaseen kelaukseen on varmaan se että kela on tosi iso ja painava.         Hinta oli siinä 45e luokkaa. :? :?
Hauki on kala joka kutee puussa, hauki on kala joka kutee puussa...

http://www.x-acthuskies.com

hexxi

• Guest
« Reply #9 on: December 01, 2007, 02:26:04 »
Itsellä uusin, ja käytössä oleva kela on ABU cardinal 104R ja hyvin on toiminut. Itselläni ei ole ollut tuota raskasta kelausta, hyvin on pelittänyt. Tuon hinta on 65e, mutta alennuksista (-50%) hinta vain 32.5e. Eli mielestäni tosi hyvät kaupat tein. :-D

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: January 07, 2008, 15:08:19 »
Abusta ei oo kokemusta kun pentuna joskus oli abun umppari jonka jarru jumitti ja isot kalat katko siimat  :x
Ens kesänä tiedän sit kertoo enemmän kun sain nyt joululahjaks Abun UL-vehkeet ja ainakin päällisin puolin vaikuttaa tosihyvältä jiggailusetiltä.
Ehkä otin, ehkä en!

kalastan_kaikkea

• Guest
« Reply #11 on: January 16, 2008, 18:08:49 »
Nyt kun omasta Abusta poisti niitä "jänmeitä"rasvoja ja laittoi parempaa ainetta tilalle, niin kaikki "raskas"kelaus katosi kuin tuhka tuuleen.

jarisat

• View Profile
« Reply #12 on: May 18, 2008, 11:17:32 »
Parin vuoden ajalta omaan kokemusta Abun Cardinal 503 ALB:stä. Paremmesta kun en tiedä, niin voin kyllä suusitella UL-kalastukseen. Kevyt ja kevyt käyttää - tosin sangan laukeeminen kelauksen aloituksessa voisi olla kevyempikin. Pieni suunnittelun kukkanen oli puolan pieni muovinasta, johon oli varmaan kätevää kiinnittää siimanpää vapaana roikkumasta, mutta kun se siima oppi löytämään sen paikan heitettäessäkin sillä seuraamuksella, että vieheelle tuli äkkistoppi. Siispä päätin vapahtaa kelan tuosta nastasta ja kaivoin puukon esille. Sen jälkeen ongelmat ovat rajoittuneet johtuvaksi puuttuvasta käyttörutiinista, kun selkäytimeeni on juurtunut Abumatic 170 umpikelan käsittely - joka sivumennen sanottuna on ruotsalaisena versiona pahuksen pätevä kela sarjassaan.
Tuurikalastaja

Nismox

• Global Moderator
    • View Profile
    • Kotisvut
    • Email
« Reply #13 on: May 19, 2008, 11:28:18 »
Koskaan en Abun kamoihin koske, lähinnä kelat/vavat. Miks kalastaa Abulla kun on olemassa Shimano yms. laatu laitteet=)

-Nismox-

Parka

• Kalastus elämän eliksiiri
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: May 19, 2008, 15:41:27 »
Itse olen kaksi ABU:n settiä ostanut elämäni aikana toisen ensimmäiseksi virveliksi (setillä hintaa sellaiset 35€), nykyään vapaa en itse käytä annoin sen eteenpäin, kela kuitenkin tallella vähän järeämmillä siimoilla 0,35mm (hauki kela), sitten toinen setti tuli ostettua (42€), jossa löysä 7 jalan vapa ja hyvä avokela, paranneltu versio ensimmäisestä kelastani. Jälkimmäiseen ainakin ollut tosi tyytyväinen. Mutta avokeloja en tarvitse nykyään muuhun kuin heittelyyn, uistelun hoitavat toistaiseksi 3 hyrräkelaa 6-7 jalan jäykkine vapoineen. Joskus tulevaisuudessa sitten heittelynkin ainakin isommilla koskilla/joilla hoitavat todennäköisesti hyrräkelat, merkistä en sitten vielä tiedä näkee sitten :wink:
Parka

« Reply #15 on: May 19, 2008, 15:50:15 »
Itellä kokemusta 3000 luokan Cardinal- setistä. Kela toimi ihan hyvin, vapa ei jostain syystä miellyttänyt ja lopulta katkesikin. Nyt tuostakin kelasta jarru mennyt paskaks, pitänee selvittää syy ja avata kela.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #16 on: May 20, 2008, 17:44:31 »
Mulla on ollut Abun Cardinal -setti (ensimmäinen avokelani) käytössä 3-4 vuotta ja kela on toiminut lähes moitteettomasti. Vapa katkesi kärjestä viime syksynä, niin jouduin ostamaan uuden.

Naps

• View Profile
« Reply #17 on: May 20, 2008, 20:08:34 »
Käyttänyt abua pienestä pitäen.Tarpeeksi hyvä minulle. :-D

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
« Reply #18 on: May 23, 2008, 19:37:35 »
Mulla Abun Cardinal 102. Ostin Ahvenanmaalta pari vuotta sitten maksoi about 80€ sillon. Tosin Ahvenanmaa ottaa varmasti omansa. Minulla toiminut kela hyvin, tosin jarrun osat hajos keväällä. No soitto Abun maahantuojalle, ja sain osat 2 päivän päästä. Lappuaj ei kyselty ja muutenkin asiallista touhua. Aivan erinomainen kela muuten, ainakin minulle :-)
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..

Vikla

• Guest
« Reply #19 on: May 24, 2008, 13:05:57 »
Äänestin "Ihan hyvä", miksi?

Ainakaan minulla ei ole ollut suurempia ongelmia Abun avokelojen kanssa. Ihan halvimmatkin mallit käytännöllisiä ja hyviä. Suurin osa keloista minulla on Abuja, ja ihan syystä. Loput onkin sitten Shimanoja, Daiwoja ja muita kuin Abuja! :lol:

Arvostelen Abun kaikki vähänkin uudet avokelat, joitakin olen käyttänyt, ja joistakin sitten vain olen kuullut.

Cardinal 800: Kokoonsa nähden todella kevyt, ja helposti heitettävä. Hyväksi tämän tekee myös se, että puolan akseli on tehty Everslik-käsittelyllä! Itselläni ei kumminkaan hirveän suuria kokemuksia, mutta monet ovat todenneet hyväksi.

Cardinal 700: Tästä kelasta on tänä vuonna puhuttu, kaksi todella hyvää ominaisuutta, vakaus ja kestävyys! Kokoonsa nähden ei niin kevyt, mutta sen myötä kestävä! Varmasti monen kalamiehen suosima..

Cardinal 600: Saa hyvät "pehmeät" heitot, ja kestävä kela. Myös todella kevyt ja näppärä. Suhkot halpa kaiken lisäksi!

Cardinal 500: Vaativalle kalastajalle hyvä kela, kelassa on mm. Suoratoiminen takasalpa, katkeamaton sangan jousi, alumiinirunko ja multidisc-jarru.

Cardinal 300: Sopii kaikenlaisille kalastajille (tiukkapipoille ja rauhallisille) :-), kevyt ja näppärä!

Cardinal 100: Aloittelijalle sekä konkarille! Hyvä yleiskela.

Cardinal Saltwater: Merikalastuksessa hyvä valinta, mutta liian iso pienelle joelle tai järvelle. Jos tämän ostaa, niin kannattaa olla myös pienempiä keloja muita reissuja varten.

Cardinal Freerunner: Isompien kalojen pyyntiin todella hyvä kela, etenkin merellä hyvä.

Cardinal Stamina: Hyvä yleiskela, sopii myös kokemattomille. Halpa valinta, mutta laadukas!

Cardinal Ultracast: Halpa, etujarrulla varustettu yleiskela, sopii vaikka kelle!

Cardinal Stealth: Suhkot samanlainen Ultracastin kanssa.

Cardinal X3R: Sopii monelle eri kalamiehelle! Näppärä joka paikassa, pienestä koostaan huolimatta toimiva kela myös merellä!

Cardinal  63 RT: X3R-mallin kanssa suhkot samanlainen.

Muutama kuva vielä Abun keloista..

Cardinal 700:

Cardinal 100:

mode.edit kuvaa pienemmäksi
« Last Edit: May 24, 2008, 13:44:10 by Perca »

vainaja

• View Profile
« Reply #20 on: June 06, 2008, 22:10:37 »
Mulla on ollu muutaman vuoden semmonen joku cardinal 63 ja ihan kohtuuhyvin on pelannu. En oo huomannu että ois jotenki raskaampi kelata ku muillakaan haspeleilla. Kerran se takuukorjattiin, mutta syynä oli varmaan huolimaton käyttö ja huollon puute. Nyt alkaa pikkuhiljaa ilmetä jotain kulumisoireita ja kohta pitääki hankkia uus kela.Oon miettiny mm. Cardinal 602:ta, tai sitte Ambassadeur d5 -hyrräkelaa. Kertokaahan vaa jotain noista, jos vaan kerrottavaa on.

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #21 on: June 07, 2008, 21:18:58 »
Voi helavatta. :roll:

Piti pistää äänestykseen "ihan hyvä", mutta pistinkin viimmeisen vaihtoehdon. :x Vaikka en ole edes Abun hyrriä kokeillut!

No, siis nyt on ollut käytössä Abun avokeloja, ja todella hyviä ovat olleet. Hinta- laatusuhteeltaan erinomaista tavaraa, kevyttä kokoonsa nähden yms..
Voin jo varovaisesti suositella! :wink:
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

tonko__

• Guest
« Reply #22 on: June 08, 2008, 13:50:44 »
kysyn nyt täältäki:
onko kellää kokemuksia Abu Cardinal C3:sta??
hinta motonetissä 39.90 euroa.
tässä vähä tietoa siitä:
Alumiinirunko. Fulcrum takajarru. 7 laakeria. Mukana hieno kelakotelo. Siimatilavuus 130m/0,25. 5 vuoden takuu

onko tässä takaliikkeetön kampi??
ei kyllä kerrota tossa tekstissä, mutta kuitenkin onko?

aika hyvä takuukin näyttää olevan..  :-D

vainaja

• View Profile
« Reply #23 on: June 08, 2008, 15:22:20 »
En tierä kyseisestä kelasta paljookaan, mutta ihan vaan vinkiks, että kannattas harkita etu- tai keskijarrullista kelaa. Omassa cardinalissa on takajarru ja tuntuu ettei ole päivää jollon se toimii...

tonko__

• Guest
« Reply #24 on: June 08, 2008, 15:28:05 »
En tierä kyseisestä kelasta paljookaan, mutta ihan vaan vinkiks, että kannattas harkita etu- tai keskijarrullista kelaa. Omassa cardinalissa on takajarru ja tuntuu ettei ole päivää jollon se toimii...

ahaa... ku mää oon kuullu vaa juttua siitä, että ei ole merkitystä onko haspeli etu- tai takajarrullinen...?
kuulemma oman mielekkyyden mukaan...

^jukka^

• View Profile
« Reply #25 on: June 08, 2008, 22:24:46 »
Itellä on ollu tähän mennessä 2 Abun kelaa, eka haspelikela oli toi cardinal 104 mikä toimi iha kohtuu hyvin
mutta kelatessa kuului pientä kahinaa ja oli vähä raskaskin kelata nyt käytän tuota cardinal 804, joka oli
jo huomattavasti parempi ja on ollut käytössä n. vuoden eikä mitään moitittavaa ole tullut esiin. :wink:

Kala_JP

• Kyllä suomalainen ahvena on paras kala!
    • View Profile
« Reply #26 on: June 13, 2008, 18:25:36 »
Abu Carcia on paras merkki mulla on abun onkivapa virveli ja kela ja siimatki on abulon top
Fisustaja

PäSSi

• View Profile
« Reply #27 on: June 17, 2008, 12:53:33 »
Minulla oli abu tässä jonkin aikaa sitten. Ensin toimi hyvin ja sitten hajosi :|. Vastasin että keskitasoa.
Vaikka tämä ei nyt kuulukkaan aiheeseen niin minulla on ollut myös abun vapa josta tippui toiseksi ylin vaparengas eli en oikein pitänyt siitä setistä
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

kalastan_kaikkea

• Guest
« Reply #28 on: June 17, 2008, 17:12:45 »
Vaikka tämä ei nyt kuulukkaan aiheeseen niin minulla on ollut myös abun vapa josta tippui toiseksi ylin vaparengas eli en oikein pitänyt siitä setistä
Itelläkin on lähtenyt abun vavasta toisiksi ylin rengas.

leijonanmieli

• View Profile
« Reply #29 on: June 17, 2008, 17:18:02 »
itse en oikein ole tykännyt abusta, joten ajattelin kokeilla kaverin ehdottaessa shimanoa ja nytten kaikki kelat ovat shimanoa, johon olen ollut paljon tyytyväisempi. Mielestäni toimii paremmin ja on niin paljon helppo helppokäyttöisempi ja luotettavampi..
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

center>