Tosta 017h niin millanen se on muuten näkyykö se jotenkin paremmin kirkkaalla kelillä kun muut. onhan se läpi näkyvä. ja aika hyvä hologrammin siinä näytti olevan. Mitäs Kaivolla on tohon asiaan sanottavaa.
Minusta se näyttää vedessä tummalta. Varsinkin pilvisellä kelillä – jolla se nimenomaan on minulla toiminut – väri ei näy veneen vierellä uiteltaessa "mihinkään". Näkyy ehkä jopa vähemmän kuin toinen vanha suosikkiväri C40, jossa on sopivasti tempaistessa ovelasti välähtävä fluorioranssi maha.
Toimivan viehevärin ei kuitenkaan tarvitse olla aina se, joka näkyy kalalle pisimmän matkan päästä.
*Tuon kuvassa olevan vihreän vieheen tarina on muuten mielenkiintoinen:
Kaikki lähti oikeastaan siitä, että velipojan
C29 eli Firetiger-henkinen ahvenväri oli toiminut jo pitkään hyvin. Kun olin haalimassa omaa Buster-kokoelmaani, halusin palettiin mukaan myös jotain samankaltaista väriä. Kun täällä Oulussa jerkki (ja muukin haukitavara) valikoima on huono, kaupasta lähti mukaan tuon kuvan alimmainen yksilö, aluksi ilman mustaa tussausta ja vihreällä selällä siis.
Ensimmäisellä kokeilureissulla heinäkuun alussa sattui sellainen keli, että velipoika napsi haukia taas sillä "ceekaksysillä", minä yritin peesata sillä omalla vihreälläni. Muutama pieni kala tuli, mutta selvästi näki, ettei homma oikein pelannut. Tästä sisuuntuneena tussasin vieheeseen mustan selän ja kylkiraidat.
Seuraavalla reissulla, heinäkuun puolivälissä oli jälleen sellainen pimeähkö tuhnukeli, että velipojan C29 toimi. Nytpä toimi minun tussattu versiokin suurin piirtein yhtä hyvin! Itse asiassa se toimi niin hyvin, että alkuillasta oma ennätyskalani (5,3 kg) napsahti juuri siihen.
Tuo tussattu räikeä vihreä toimi jälkeenkin päin tasaisesti loppukauden ajan, aina silloin tällöin, kun keli oli sopivan pimeä. Aurinkoiselle kelille en muista koko vuodelta yhtään onnistumista, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö sekin päivä vielä joskus tule eteen...