Iso-kyynärö sääksjärvellä.

Started by NiilaPa, January 31, 2008, 11:44:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NiilaPa

Onko teillä kokemusta sääksjärven iso-kyynäröstä? Tuleeko hyvin kirjolohta? Mistä siältä tulee parhaiten? Minkälaisilla kuvilla tulee parhaiten? jne.

Tumzu

Kyllä tuolta noita kirrejä ihan hyvin paukkuu. Allekirjoittaneella tänä vuonna jo 2 kirreä ylös ja isällä 4 ja mitä olen kuullut, niin kyllä muutkin sieltä on niitä saanut. Parhaiten vieheinä ovat kunnostautuneet liitsit ja räsäseenkin on paukkunut, mutta kyllä tasapainot ja morritkin antavat kalaa. pilkkiminen ilmaista paitsi ootto-onki lupa maksaa (alle 18 vuotiaat eivät tarvitse lupaa)

Tässä vielä ottipaikka karttaa. Kartaan merkitty omasta mielestäni parhaat paikat, muta kyllä kirrejä muualtakin tulee.

NiilaPa

Kiitos vaan kovasti tiedoista, mutta karttaa en nää missään?  :? Niin ja tosta kirjon pilkinnästä? Siinä ei vissiin kamalasti kannata reikää vaihdella ja turhia reikiä kairata jos oikeen oon ymmärtäny?

Tumzu

hmm... itselläni näkyy tuo kartta tuossa, mutta tässä nyt kumminkin linkki jos itselläsi ei näy http://img223.imageshack.us/img223/5451/kyynrzr6.jpg
niin ja jos kalastoa haluat vielä tietää, niin järvessä on myös haukea, särkeä, ahventa, siikaa ja kuulin myös, että nytten olisi istutettu pieniä kuhia.

Ei tuossa kirren pilkinnässä kauheasti tarvitse liikkua, mutta jos noin 1/2h - 1h ei kaloja ole käynyt, niin kannattaa vaihtaa paikkaa. Riippuu ihan kalan passiivisuudesta, että kannattako liikkua, Eli jos kala on passiivista, niin kannattaa kokeilla eri paikoista. Vinkkinä voisin sanoa, että kannattaa hyödyntää valmiit reijät, niin ei kairauskaan pelottele kaloja.

NiilaPa

Kiitos vaan tiedoista! Innoissani odotan lauantaita...  :-D

Tumzu

hemmetti kun itse en pääse launataina, kun pitää mennä kouluun prkl!  :-( Mutta sunnuntaina saatan iskän kanssa lähteä kyynärölle.

NiilaPa

Jos minulla lauantaina nappaa voit olla varma että olen myös sunnuntaina siellä!  :-D Sen verran hiano kokemus voi olla saada elämän ensimmäinen kirjo ja viä pilkillä. :)

kalle

Taitaapi olla lauantaina seuran (kalojen istuttajan) sisäiset pilkkikisat, joten voi olla huonopäivä tuo lauantai..

kalle

Quote from: Tumzu on January 31, 2008, 17:05:58
Kyllä tuolta noita kirrejä ihan hyvin paukkuu. Allekirjoittaneella tänä vuonna jo 2 kirreä ylös ja isällä 4 ja mitä olen kuullut, niin kyllä muutkin sieltä on niitä saanut. Parhaiten vieheinä ovat kunnostautuneet liitsit ja räsäseenkin on paukkunut, mutta kyllä tasapainot ja morritkin antavat kalaa. pilkkiminen ilmaista paitsi ootto-onki lupa maksaa (alle 18 vuotiaat eivät tarvitse lupaa)

Tässä vielä ottipaikka karttaa. Kartaan merkitty omasta mielestäni parhaat paikat, muta kyllä kirrejä muualtakin tulee.

Niin, ootto-ongellako ja katkalla tai tahnalla, vaiko onko tullut oikein aktiivisilla pilkeillä?

Tumzu

No parhaiten on tullut aktiivi pilkeillä, ikinä ei ole mulla napannu ootto-onkeen (tahnalla) kirre. Muut kyllä ovat ootoilla muutamia saaneet, mutta kyllä aktiivi on mielestäni paljon parempi tuolla.

NiilaPa

Mää en noista termeistä oikeen tiä ni mikä on otto-onki ja mikä aktiivi?

kalle

AHTUNG!! AHTUNG!! KYYNÄRÖN SEURAN SIS. PILKKIKISA ON 09.02. OLEN SAANUT ITSEKKIN VÄÄRÄÄ INFORMATIOTA, PAHOITELUNI KAIKILLE, JOILLEKKA SITÄ OLEN KERTONUT ETEENPÄIN!!!

Ootto-onkia voi viritää vaikkapa esim: 5kpl, ja mennä nuotiolle seuraamaan tilannetta. Ootossa voidaan käyttää tavoilteltavsta saaliista riippuen vaikkapa särkeä ( kuha/hauki ) tai katka, mato, tahna (kirre).

KalaAnte

juu huomenna klo 8 kyynärön jäälle kirree koittamaan (tasurilla /pystyllä ) !
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

henkka868

Siis onko toi jonkun seuran lampi? Saako sinne kuka vaan mennä pilkkimään vai tarviiko olla jonkun seuran jäsen?

jarmoankka

Ei ole seuran lampi. sekaan vaan.  Ootto-onki tartteee uvan. ja kesäkalastus.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

jarmoankka

KAlakerho istuttelee kalat. Viikonloppuna oli kisat. 3  kirreä saivat.

Kannatuksenvuoksi suosittelen lämpimästi liittymään kerhoon, joka panostaa erityisesti lasten/nuorten pilkkiharrastuksen  innoitukseen!
Ei o kallista lystiä edes.

www.kalakerho.com
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Yuz

Eilen käytiin Iso-kyynäröllä Tumzun ja hänen isänsä kanssa. Oli melko hiljaista. Multa karkasi ensimmäinen pilkkikirre avannon suulta (reilu 1kg), koska ketju katkesi Viimasta! Sain vielä elämäni ensimmäisen siiankin, ehkä 20cm  :-D
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

pygmi

Mistäs kohtaa löytyis hyvä parkkipaikka ettei kaikkia tienpätkiä tarttis käydä tutkimassa.

KalaAnte

uimarannalle ajaa ni sieltä tilaa löytyy.
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

kalle

Juu, ja tuo uimaranta löytyy LEHMUSTI-nimisen tien varresta... siis LEHMUSTI, EI LEHMUSTIE!!!

Aatami

Mikähän on tämän hetkinen jäätilanne? Uskaltaisiko tuonne huomenna mennä?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

jarmoankka

Luulen että uskallat. en toki vastuuta ota. mut lauantaina oli seuran kisat ja käsittääkseni ei kukaan pudonnut.  Mut ole varovainen, poratut reiät ovat alkaneet aajeneen ja vettä on jäällä. Harkintaa mukaan.

Tumzu

Viime sunnuntaina tuolla olin Yuz:in ja isäni kanssa, niin jäätä oli kyllä ihan tarpeeksi. Helposti yli 10 cm, joten kyllä tuonne uskaltaa mennä.

jarmoankka

Tumzu, älä anna väärää kuvaa. Jää on höttöä ja teräsjäätä ei tosiaan ole 10cm !!!  Teräsjäätä ehkä 5-7cm ja höttöö päällä!  Täytyy olla todella varovainen! 

Tumzu

OLetko käynyt siellä sunnuntain jälkeen? Sunnuntaina ainakin jää oli yli 10cm. Ei jään ainakaan mun mielestä pitäis noin paljon sulaa 2 päivässä. Jos tietoni ovat nyt aivan väärät niin pahoittelen.

Aatami

Elikkä huomenna se selviää. Kokeilen ensin rannasta. Otan mitan mukaan ja kerron sen paksuuden teille.

jarmoankka

rannoissa, lahdenpohjukassa ehkä tuo 10cm mut ei tosiaan koko lätkössä keskellä. Näitä jäätilanteita kannattaa mun mielestä kertoilla aina vähän varoen kuin "pomminvarmoina" niin kauan kuin jäät on alle 20cm... ? =)

kalle

Kyynärön jään paksuus ei ole tosiaankaan koko totuus, meinaan teräsjäätä oli paikoin se 5cm, ja kohvajäätä / sohjoa loput, Höytämön puoleisesta päädyssä taisi olla terästä enempi. - Tosin tilannehan  muuttuu jo ensi yönä parempaan!

jarmoankka

Aatami

Joo kävin tuolla tänään nauttimassa raikasta ulkoilmaa. Aurinko paistoi aamupäivän lähes pilvettömältä taivaalta, joten mikäs siinä oli istuessa.
Kalaahan en tietenkään saannut. Ei saaneet muutkaan järvellä sen puoleen. Viitisen äijää siellä oli parhaillaan. Jää vaihteli valtavasti. Parhain kohta antoi mittaan tuloksen 19.5 cm ja heikoimmillaan 8 cm. Tuo oli siis koko paksuus. Puolet oli suunnilleen kaikkialla teräsjäätä ja toinen puoli tuota kohva/sohjo yhdistelmää.
Mukava paikka istuskella. Täytyy mennä toistenkin :lol:

Se tie rantaan on muuten Lehmustie ei Lehmusti siitä on vaan e-kirjain kulunut pois. Ainakin kaikkien karttojen mukaan.