Iso-kyynärö sääksjärvellä.

Started by NiilaPa, January 31, 2008, 11:44:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aatami

Oliskohan kenelläkään kiinnostusta/mahdollisuutta huomenna lähteä tuonne päivää istumaan? Mie oon sinne menossa, jos vaikka kalaakin saisi tällä kertaa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Yuz

Täällä olisi lähtijä.
En pääsekkään, kun isällä ei ole huomenna töitä. Eli ahvenpilkille.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

jarmoankka

Saatan ilmestyä paikalle. Sääksjärvellä pyyntöjen koenta ja sit ei muuta ohjelmaa. Tarttee koukata katkakaupan kautta ehtoolla varmuuden vuoksi.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Aatami

Jeps. Pistin Yuz siulle yv:tä, ja jarmoankka teretulemast seuraan. Ajattelin ottaa ihan rennosti ja uitella mutuleech-räsänen yhdistelmää, ja naatiskella ilmasta. Joskus 9 ja 10 välillä varmaan jäällä olen aina tuonne iltapäivään saakka ja pitempääkin jos on otillaan, siis kala.

Aatami

Vielä kerran jos joku haluaa huomenna lähteä seuraksi niin tervetuloa. Ajattelin, että voisin ottaa kuvia tuolta huomenna(jos muistan), jotta nekin lähipaikkakuntalaiset, jotka eivät ole vielä tuolla käyneet, näkisi vähän paikan ulkoasua. Sopii hyvin nuorille. Pieni järvi, joten kalan löytäminen helppoa, jos se vaan sattuu olemaan syönnillään. Auton saa helposti rantaan.

Menfish

Itse ajattelin että voisi joku kerta vaikka lähteä tuonne isolle kyykylle koittaan  :-). Asunhan tässä n. 4km päässä sieltä (Kuljussa)
Kyllä se kala vielä nappaa.

NiilaPa

NiilaPa

Sunnutaina vissiin kirree istutettu tonne. Huomenna pitäis lähtee kokeileen.  8-)

NiilaPa

Eipä tärpännyt. Vieressä pari kaveria oli saanut yhden kun tulin ja sai toisen sinä aikana kun mää olin. Sitten toisella puolen järvee yks kaveri sai yhden sinä aikana kun olin siä.

Aatami

Juu huomenna täytyy käydä kattomassa jos syönti olisi hiukan parantunut. Millä yritit Nipa?

Tumzu

Juu kyllä sinne on sunnuntaina pistetty kalaa (vaari kertoi, joka oli tuolloin sunnuntaina siellä). Luultavasti viikonloppuna isän kanssa kirreonnea koittamaan.

Aatami

Jahas. Päivä lätäköllä tuli vietettyä. Aamupäivä ihan kuollutta, mutta klo 12.00 jälkeen alkoi vähän tapahtumia tullakkin ja lopputulos oli seuraava:
-Isompi kirre vei räsäsen(melkein ylös, ilman koukkua yritin ja naps...)
- n.400g kirre ylös ja takasin veteen(toivottavasti selviää)
-n. 780g kirre ylös ja pannulle(pakko syödäkkin jotain)
-Kaksi noin 200g siikaa ylös ja takasin veteen(toivottavasti jää henkiin)
- yksi isompi olisiko ollut noin 500g siika karkasi käden ulottuvilta(rähmäkäpälä)
-Kaiken kruunasi 6 kpl ahvenia. Koko noin 50g tsipale.

Yhteenvetona voisi sanoa, että kalaa alkoi tulla vähän liiankin helposti ylös ja kalastuksesta meni maku.

Ps. Tuon vajaa 800g kirren vatsalaukku oli täynnä kiviä. Reppana oli nähnyt vähän nälkää kun ei oikein sula vatsassa tuollaiset kivet.

Tumzu

Kuinka syvästä aatami nuo siiat sait? Voisi koittaa nykiä niitä sieltä morrilla.

Aatami

Morrilla ne tuli välivedestä. Noin 2 metristä. Ei tosin kannata tollaisiin sintteihin toukkia tuhlata. Mielummin antaa niiden kasvaa. Mutuunkin otti siika kuulemma hyvin.

Aatami

Oliskos huomiseksi lähtijöitä tuonne. Seura ei olisi pahitteeksi, kun niin laiskaa on tuo syönti?

NiilaPa

Yritin eka räsäsellä ja katkaravulla. Sitten pari kokeneempaa kirrekalastajaa anto mulle normaalin koukun siihen sellasia tahnapalloja (kelluvia) sitten n. metrin päähän siimaan paino niin että paino menee melkein pohjaan ja söytti jää kelluumaan metrin päähän pohjasta. Sillain ne kokeneemmat kaverit sai pari kirjoo... Tänään tuli kanssa käytyä. Vähän illemmalla mentiin, 16.15 ehkä jäällä. Kuuden jälkeen pois. Yks karkuutus tuli ei sen enempää.

Aatami

Uusi päivä ja uudet kujeet. KalaAnten kanssa lähdettiin aamulla klo 7.00 kirjolohet mielessä Kyynärölle. Tähdättiin heti ottipaikoille ja kuinka ollakkaan, siellä oli jo joku. No sekaan vaan eikä se miestä haitannut. Päinvastoin juttuseura kuulemma kelpasi. Tunti kerettiin istua, kun tällä miehellä nappasi. Eihän se ylös tullut, mutta oli ensimmäinen niistä monista tärpeistä, jota tällä miehellä oli. Kyllä hän lopulta yhden ylöskin sai. KalaAnte sain joskus puoli yhdeksän aikoihin n.800g kirren ja pienen ajan päästä hänellä oli jo toinen kiinni, mutta se oikaisi morrin koukun.
Itselläni oli päivän aikana lähemmäs kymmenen nykyä, joista suurin osa oli siikojen tekoja, mutta tulihan sieltä ylös yksi 840g kirre viimeisillä minuuteilla. Saman tien pois järveltä. Ihan mukava keli oli istua pullalohijahdissa.

KalaAnte

Aatami nyt kerto jo !! oli kyllä kaikin puolin onnistunut juttu ku ekaa kirree lähin narraa!!
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

NiilaPa

Mulla kolmas reissu ny tehty tonne kyynärölle. Kokoajan paranee. Ekalla reissulla ei edes tärppiä. Tokalla reissulla oli kiinni mutta karkas. Kolmannella reissulla heti kymmenen min sisään velipoika sano että ny on kiinni mutta irtos. Nappas tosin heti uudestaan ja semmonen komee reilu kilonen kirre jäälle nousi, velipoika hoiti väsytyksen minä käytin nostokoukkua. Oli siinäkin semmosta pientä voiton tunnetta minulla vaikka minun kala ei ollut :-D. Siinä ehkä reilun tunnin päästä mulla oli kiinni mutta irtos...
Ihan kivaa toi kirrepilkintä sinänsä. Vaikken mitään oo viä saanutkaan.  :-D Pannulla runsaassa rasvassa, suolalla ja sitruunapippurilla maustaen toisen kyljen kalasta jo paistoin. Ai että kun oli herkkua...  :-D :-D Huomenna varmaan lisää punalihasia ylös nostamaan.  :-P

espe

Tervehdys kaikille.

Olen mielenkiinnolla seurannut sivusta keskustelua Iso-Kyynäröstä.

Hienoa huomata, että moni saitilla kirjoitelleesta + Kyynäröllä kalastelleesta ovat nuoria henkilöitä.

Tässä hieman faktatietoa Iso-Kyynäröstä:

1.

Viestiketjussa kirjoiteltiin, että ootto-onkia voi olla vaikka 5 kpl - ja niiden valvominen käy vaikka nuotiolta.
VÄÄRIN  :?

Ootto-onki tarvitsee järvellä luvan (yli 18-v kalastaja), lupia myydään yksi kappale kalastajaa kohden kaudessa. Alle 18-v henkilö saa onkia yhdellä ootto-ongella maksutta.
Onki pitää ottaa pois pyynnistä poistuttaessa jäältä hetkeksikin ja nuotion teko jäälle on kielletty, joten nuotiolta ei onkien valvominen sääntöjen puitteissa onnistu.

2.

Seuran kisojen aikaan on huono lähteä pilkille / seuralaiset haluavat kisata omassa pienessä piirissään

Seuran kisojen aikaan on ihan yhtä hyvä aika lähteä pilkille kuin milloinka muulloinkin. Päinvastoin tietojen jakaminen saaliin / sen liikkumisen / muutoin vaan jutusteleminen onnistuu paremmin kun kalastajia paljon paikalla.
Kisat ovat hyvä paikka tavata yhdistyksen jäseniä ja vaikkapa liittyä jäseneksi. Puffetissa on kahvia / makkaraa / mehua myynnissä joten voi vaikka jättää eväät kotiin ja käydä välillä puffetista nauttimassa pikkupurtavaa.

3.

Saamiaan kaloja ei kannata kirjata kalastuslaiturilla sijaitsevaan saalispäiväkirjaan

Kaikki saadut kalat kannattaa kirjata saalispäiväkirjaan, koska istutusten ajoittaminen + istutusten onnistumisen seuraaminen on näin helpompaa. Varsinkin siikojen osalta tiedot ovat ensisijaisen tärkeitä sillä Iso-Kyynäröstä koitetaan saada hyvää siika-apajaa ja kaikki saatu tieto siioista on erityisen tärkeää.
Jokainen saalisilmoitus on yksi arpalipuke vuosittain arvottavaan Abu Ambassadeur hyrräkelaan. Vielä jos saa napattua saaliistaan kuvan + lähettää sen internet-sivujemme ylläpitäjälle ja arpa osuu hyrräkela-arvonnassa kohdalle saa arvokkaan lisäpalkinnon.

4.

Kaveri haluaisi lähteä mukaan pilkille Iso-Kyynärölle. Hänellä ei ole tarvittavia välineitä. Joudunko lainaamaan omat ottipellini noviisille rikottavaksi ? Pitääkö lähettää kaveri kalastustarvikeliikkeeseen ostamaan kairaa myöten kaikki kalliit kalastusvehkeet ?
EI TARVITSE  :-o

Yhdistyksellämme on kalastustarvikkeita joita saa kaikki lainata maksutta, kunhan muistavat palauttaa ne takaisin jotta seuraavillekin riittäisi lainatavaraa.
Näin harrastuksen aloittaminen ilman suuria taloudellisia panostuksia on helppoa.

5.

Kyynäröjärven Kalastajat ry:n jäsenenä on kurko fiilis
OIKEIN  :-D

Jos haluat liittyä jäseneksi niin lähettelehän s-postia yhdistyksen mailiin [email protected] tai soita puheenjohtajalle 040-5071097.

6.

Tää ukko ei varmaan tiedä mitään mistä kirjoittelee

Olen Esa "Espe" Lähteenmäki, Kyynäröjärven Kalastajat ry:n puheenjohtaja. Olen omin käsin istuttanut Iso-Kyynäröjärven ensimmäisen kirjolohen 13.1.2004.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Järvellä on voimassa 2 lohikalan kiintiö kalastajaa kohden vuorokaudessa. Sääntö koskee siikaakin, mutta kyseinen sääntö siian osalta ollaan kumoamassa.
Kintiön noudattamisen tulisi olla kunnia-asia jokaiselle. Kalaistutuksiin saatavat varat kerätään talkoovoimin. Olemme reilun 4 vuoden aikana tehneet yli 20000 talkootyötuntia jotta kaloja järvessä riittää.

Uudet jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita, jos kiinnostaa niin yhteystiedot löytyvät tuosta yläpuolelta.

Olemme hoitokalastaneet järvestä vähempiarvoista kalaa pois + niittäneet vesikasveja talkoilla. Jos kyseiseen hommaan löytyy aktiivisuutta ilmoitelkaa siitäkin vaikka suoraan minulle.

Kireitä siimoja toivotteleepi

Espe
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

kalle

- Ainoa syy, miksi liityin mukaan kyseisen kerhon toimintaan, oli juurikin tervejärkinen periaate toiminnalle ja kalastukselle. Valitettavan usein löytyy sisäänpäin lämpiäviä seuroja tahi vastaavia, joissa keski-iältään n.98 vuotiaat ukot vaalivat vain omia etujaan - lähinnä siis verkkopyyntiä :-D

Kyynärön porukka on tehnyt, ja tekee myös tulevaisuudessa erittäin arvokasta työtä tarjoten nuorille ja lapsille mahdollisuutta tutustua hienoon ja perinteikkääseen harrastukseen.

Olen saanut myös paljon arvokkaita neuvoja ja opastusta mm: kirren pyynnissä, joka on minulle varsin uutta touhua. Yleensähän on juurikin toisin päin asian laita. Pimitetään vinkkejä, ja kyräillään olkapään ylitse ettei vaan kukaan nähnyt...

SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI LIITYMISTÄ.

KALAMIEHISTÄ  kertoo myös se, että Espe, Juve, Tomppa & co. Ystävällisesti soittivat perään, kun kaverini oli unohtunut makkarakojulle yhden varuste-ämpärini, joka sisälsi mm: pilkkivapoja, termoksen, pilkkejä sekä TYHJÄN snapsi pullon  :-D  Äijä meininki!  :-D

espe

Moron Kalle.

Kannattaa katsoa mitä jäälle jättää  :-)

Onget & termospullot pysyy kyllä tallessa...

Snapsipullo olikin sitten jo liikaa  :lol: Päätimme jokainen maistaa ja hyväksi todettiin...

Aatami

Kyllä teillä on hieno seura. On käynnyt useasti mielessä, että pitäisi liittyä, mutta kun ei ole vielä varma, että asunko Tampereella enää syksyllä. Jos koulupaikkani varmistuu Tampereelta, niin liittyisin mielelläni Kyynärönjärven kalastajiin. Talkoohenkeä löytyy enemmän kuin pienestä kylästä ja hoitokalastusta lähden myös mielelläni suorittamaan. Täytyy toivoa, että saan jäädä Tampereelle.

espe

Toivotaan että Aatami pysyy maisemissa ja saadaan yksi aktiivinen kerholainen lisää.

Ja tervetuloa toki kaikki muutkin mukaan toimintaan !!!

KalaAnte

täälläkin saattaa huudellla yks uus seuralainen!! innokkaasti mukana varmasti toiminnassa jos ja kun saa aikaseksi liittyä!!
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

NiilaPa

Minuni piti liittyä viimeksi kun oli seuran kisat niin liittyä siinä ilmottautumisen yhteydessä. En vaan sitten päässytkään lähtemään kisoihin.

espe

Jäät rupeavat olemaan niin heikossa kunnossa, ettei sinne menemistä voi suositella kuin anopille.

Avovesikautta odotellessa...

kalle

- Kuten jo totesin, Espe, niin MINÄ en sitä ämpäriä unohtanut :wink:

KalaAnte

Tietääkö kukaan kelpaako Lempäälän koski luvat kyynärölle?

Aatami

Iso-kyynärölle taisi riittää pelkkä valtion lupa yli 18-vuotiaille.