Chat

Author Topic: Viima  (Read 47346 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
Viima
« on: February 15, 2008, 15:53:27 »
Löytyykö täältä Viiman käyttäjiä? Sen verran mitä pystyjä käytän, omat kokemukset Viimasta ovat luottopystytasoa. Kirjolohikin meinasi viikko sitten nousta  :-D Viima on toiminut, ainakin mulla, joka järvellä ahvenelle, ja myös merellä, ihan sellaisenaan. Uinnista sen verran, että liikkuu voimakkaasti sivulle.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Veketti

• Aapo 860g/40cm
    • View Profile
    • Email
Vs: Viima
« Reply #1 on: February 15, 2008, 16:56:11 »
Eiköhän jonkin sortin kokonen ja värinen viima löydy lähes pilkkimiehen kuin pilkkimiehen siiman päästä, tai ainakin pilkkikukkarosta. Itsellä kokemusta viimasta n. 20 vuoden ajalta, eli about 6 vuotiaasta pojasta lähtien. Varmasti 200+ kg on tullut viimalla nostettua ahvenia vuosien saatossa. Pääasiassa tullu liotettua 6,5cm kokoa ja sitten sitä pienempää, olikohan nyt 3,5cm ja 5cm, perusvärinä kupari/hopea. Syvemmissä vesissä sitten 8,5cm koko. Toinen luottopilkki jo pienestä pojasta lähtien on ollut puustjärven uistimen valmistama Urho, näillä kahdella tullut kaloja narrattua ja tullaan jatkossakin narraamaan kovasti. Urhoa ei valitettavasti saa kun yhdessä koossa, 3,6cm  :-(
« Last Edit: February 15, 2008, 17:00:01 by Veketti »

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #2 on: February 15, 2008, 18:13:20 »
Luottopilkkinä ollut niin tapsin kuin ketjunkin kanssa vuosikaudet!
6,5cm kupari hopeaa on muutamia, sekä yksi isompi.

Toimii lähes aina!

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #3 on: February 15, 2008, 18:24:54 »
Muuta en ole 4 vuoteen käyttänytään kuin 8,5cm viimaa. Sen ominaisuudet vaan on niin pirun hyvät kun ongitaan yli 8 metrin vedestä. Itse uitan sitä niin että nostan hiljalleen ylöspäin aina niin ylös kuin käsi yltää ja pienellä ranneliikkeellä sitten pilkki liukuun. Sinne se vähän matkaa sivulle liukuu ja hitaasti palailee keksipisteeseen ja tapsi tulee siellä perässä. itse veilä käytän aika pitkiä tapseja viiman kanssa(yli 25cm).
Meidän kalaporukassa kukaan ei käytä mitään muuta kun viimaa ja melkeinmpä "meidän" kalapaikoilla jokaisella ukolla roikkuu viima siimanpäässä.
jos nyt vielä lähetään kehumaan meriittejä niin viimalla taskussaan 7 suomen mestaruutta ja itellä tälle talvelle pari yli kiloista ahventa sekä muita hyviä saaliita.
 :-)
Kirjolohiakin olen pari saanut viimalla onkiessa...(pari kertaakin vain koittanut)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

mava

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: February 17, 2008, 12:44:02 »
Joo luottopilkki ollu mullakin toi viima jo yli 10 vuotta. Minulla on kaksi kokoa tuota joihin molempiin olen laittanut tapsin.
Tuossa normaali viimassa on vähän sitä ongelmaa, että tapsi tahtoo kietoutua pilkin ympärille ja jää siivekkeisiin kiinni. Olenkin pitänyt suht lyhyttä tapsia n.10cm ja sen kanssa ei ole ollut ongelmia.

Mielessä on kyllä ollut, että pitäisi ostaa tuo super-viima kun siinä on siivekkeiden kulmat loivemmat joten tapsi ei niin herkästi jäisi niihin kiinni.

Raidari

• View Profile
« Reply #5 on: February 19, 2008, 18:54:33 »
Tuli tänään tuollainen 6½ cm pitkä ja kupari/messinki värinen viima. Myyjä sanoi´että tuo viima toimii hyvin kevättalvella. :wink:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: February 19, 2008, 19:22:59 »
Täältäkin löytyy tuo 6,5cm pitkä Wiima. Tuunattuna siten, että 5cm pitkän ketjun päässä on papukaija-värikoukku. Aina on kalaa tuolla tullut. Tosin en oikein jaksa pystyillä yrittää, kun keskikoko kasvaa tasurilla. Tuokin käsitys on alkanut horjua, kun on katsonut noita Perzan ahvenia, joita Viimalla on mies nostellut.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

vuokaleipa

• View Profile
« Reply #7 on: February 20, 2008, 14:34:23 »
Katos. Sattui tuo Viima juuri ostoskoriin ja ajattelin katsella, että löytyisikö täältä ko. pilkistä kokemuksia. Ilmeisesti Viima ei ollut lainkaan huono valinta.  :-)

Veketti

• Aapo 860g/40cm
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: February 20, 2008, 16:22:20 »
Juu ei varmastikaan huono valinta. Tänään tuli itekkin "puolivahingossa" ostettua yksi viima vaihteeks ahventen riesaksi  :-)

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #9 on: February 22, 2008, 00:10:45 »
Joo luottopilkki ollu mullakin toi viima jo yli 10 vuotta. Minulla on kaksi kokoa tuota joihin molempiin olen laittanut tapsin.
Tuossa normaali viimassa on vähän sitä ongelmaa, että tapsi tahtoo kietoutua pilkin ympärille ja jää siivekkeisiin kiinni. Olenkin pitänyt suht lyhyttä tapsia n.10cm ja sen kanssa ei ole ollut ongelmia.

Mielessä on kyllä ollut, että pitäisi ostaa tuo super-viima kun siinä on siivekkeiden kulmat loivemmat joten tapsi ei niin herkästi jäisi niihin kiinni.

Paksunnappa vähän tapsia niin loppuu se sotkeutuminen. Tosin jos viimaa uittaa oikein niin sotkuja ei pitäs tulla. Itellä 0,18-0,20mm tapsi ja ei noita sotkuja juurikaan tule. Se jos kovasti pilkkiä nykii niin sillon tapsi menee heti sekaisin. Rauhallisia ja hitaita nostoja ja pientä ranne liikettä vaan...
Kaverilta tässä kuulin että tuo 6,5cm viima on hyvä ketjupilkkinä, eli siihen vaan pätkä ketjua ja normaali koukku jossa pari tippaa jotakin väriä. Kalan silmä syötiksi ja kalaa tulee. En ole itse pahemmin ketjulla onkinut, mutta pitää keväällä koittaa kun tulee noita matalia vesiä enemmän kierrettyä.
« Last Edit: February 22, 2008, 00:12:29 by perza »

josepoika94

• Guest
« Reply #10 on: February 22, 2008, 22:16:47 »
mulla on kupari hopea viima ja värikoukku ketjun päässä toimii merellä ja järvillä hyvin. viimalla oma ahven ennätys 500g mereltä

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #11 on: February 22, 2008, 23:21:17 »
Minulla myös 2kpl noita viima pystyjä. Toinen on aika iso ja toinen vähän pienempi. Toista käytän melkein joka paikassa ja olen käyttänyt viimeiset 2vuotta sitä enkä ikinä ole siihen joutunut pettymään. Siinä pienemmässä olen pitänyt lyhyttä tapsia ja jotain pientä morria, ja toista sitten ketjupilkkinä. Isommalla harvemmin on tullut kokeiltua, mutta kyllä silläkin yksi ahven ainakin on sattunut tulemaan.
Olen kalastelijapoika!

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #12 on: February 23, 2008, 01:12:30 »
Minulla myös 2kpl noita viima pystyjä. Toinen on aika iso ja toinen vähän pienempi. Toista käytän melkein joka paikassa ja olen käyttänyt viimeiset 2vuotta sitä enkä ikinä ole siihen joutunut pettymään. Siinä pienemmässä olen pitänyt lyhyttä tapsia ja jotain pientä morria, ja toista sitten ketjupilkkinä. Isommalla harvemmin on tullut kokeiltua, mutta kyllä silläkin yksi ahven ainakin on sattunut tulemaan.

Minkähän kokoinen tämä "iso" viima on? Kiinnostaa vaan kun tuo 8,5cm viima on minulle ainakin ihan perus koko ja siitä pienemmät onkin sitten pieniä. Tuosta 8,5cm viimastahan on vielä yks koko isompi eli 11,5cm ja se on kyllä jo melko iso, mutta varmasti toimii kun ongitaan siellä 15-25metristä.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #13 on: February 23, 2008, 14:53:01 »

Minkähän kokoinen tämä "iso" viima on? Kiinnostaa vaan kun tuo 8,5cm viima on minulle ainakin ihan perus koko ja siitä pienemmät onkin sitten pieniä. Tuosta 8,5cm viimastahan on vielä yks koko isompi eli 11,5cm ja se on kyllä jo melko iso, mutta varmasti toimii kun ongitaan siellä 15-25metristä.

Se taitaa olla juuri se 8,5cm tai sitten jopa se 11,5cm. Tarkistan asian... Juu elikkä se on se 8,5cm. Sekotin Viimaan vahingossa hopeasiiven ja se hopeasiipi olikin se isompi  :-)
Olen kalastelijapoika!

« Reply #14 on: February 23, 2008, 17:06:08 »
voisko joku laittaa kuvan tuosta pilkistä kun en muista minkälainen pilkki viima on.

Veketti

• Aapo 860g/40cm
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: February 23, 2008, 18:15:09 »
Tässäpä kuva viimasta...kaikki koot potretissa!

« Reply #16 on: February 23, 2008, 20:57:53 »
kiitoksia veketti.

Veketti

• Aapo 860g/40cm
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: February 23, 2008, 21:01:50 »
Juu eipä kestä  :-D Huomenna viimalla tawottelmaan kiloahventa, ja joillain muillakin pyydyksillä...  :wink:

« Reply #18 on: February 23, 2008, 21:27:00 »
onko teidän mielestä nautilus yhtä hyvä kuin tuo viima?

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #19 on: February 23, 2008, 21:28:38 »
Toinen pitää isästä, toinen pojasta. Kokeilemalla molempia, selviää että kumpi sopii omaan vapakäteen paremmin. Sanoisin että jos ostat jommankumman niin pahasti et metsään mene.

« Reply #20 on: February 23, 2008, 21:32:30 »
itselläni kyllä nautilus on, ja toimii kyllä loistavasti.

Veketti

• Aapo 860g/40cm
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: February 23, 2008, 21:35:11 »
molemmat kelpo pelejä. tähän jos lisätään vielä esmes hopeasiipi em lisäksi niin alkaa olla ottavat peruspilkit jo plakkarissa.  :-)

« Reply #22 on: February 23, 2008, 21:37:36 »
joo ja itse kerran tein pilkin näin: otin teelusikan ja katkasin sen lusikka osan pois, eli jäljelle jäi pelkkä varsi, no sitten porasin reijät molempiin päihin pilkkiä, ja toimii ahvenelle paremmin kuin yksikään kaupasta ostamistani pilkeistä.

Veketti

• Aapo 860g/40cm
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: February 23, 2008, 21:40:10 »
jep...ei mikään ihme sinänsä. itse olen pilkkinyt mm. semmosella hiuspinnillä, mikä "pingoittuu" kun sen laittaa kiinni (jos kukaan tajusi mitä tarkoitin, näyttää vähän niinkun paperiklemmarilta), siihen vaan ketjullinen morri ja ahventa nousi kun pipoa  :-) ei se aina oo vehkeistä kiinni  :mrgreen:

PenZa

• View Profile
« Reply #24 on: April 04, 2008, 20:49:38 »
Hommasin pari viikkoa sitten 6,5 cm super-viiman, ja ei voi muuta sanoa kuin että on hyvä pilkki.
Sopii hyvin yli 10metrin onkimiseen ja kilpailuissa käytettäväksi koska uppoaa nopeammin kuin tavallinen viima.
Onkos muilla kokemuksia tästä super-viimasta?

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #25 on: April 06, 2008, 18:51:44 »
Kokemusta Viimasta eniten ahvenen ja hauen osalta. Varmasti myös muut kalat siihen ottavat, takuu kalastava pilkki. :wink:
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

kala-ale

• View Profile
« Reply #26 on: March 01, 2009, 19:40:19 »
Viima, siinäpä vasta kova sana pilkille. Aina kun ei ahven ole otillaan ja morria sun muita on uitettu yli tarpeen niin silloin viima tulee ja pelastaa päivän. Lähes aina silla jonkinlainen sintti nousee jään paremmalle puolelle. Itsella ei kyllä hirveätä kokemusta ole kun ostin sen vasta tänä syksynä, mutta minulla se on pelannut todella, todella hyvin kuten tuossa jo hehkutinkin. Juuri äsken tuossa virittelin siihen uuden tapsin, semmosen 25cm pitkän ja jonka päässä on oranssi pieni momyska. luulempa että silläkin kalaa tulee samalla lailla kun pelkällä ketju pilkillä.  :?  :?  :roll:  :roll:
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

TUOMARI

• "PERIKSI EI ANNETA"
    • View Profile
« Reply #27 on: March 02, 2009, 10:43:44 »

Mielenkiintoista!

Viimalla kalastaminen on itselläni jäänyt vähiin.
Millainen vapa pitäisi olla viimalle(iso- ja pikkuviima).
Laittaisiko joku kuvan omasta viimavavasta virityksineen :-)

verpil

• View Profile
« Reply #28 on: March 02, 2009, 18:09:33 »
Eiköhä se oo melkee sama et millasella vavalla sitä uittaa.  :-D Ite ostan vavan vaan tuntuman perusteella  :-D

TUOMARI

• "PERIKSI EI ANNETA"
    • View Profile
« Reply #29 on: March 02, 2009, 20:33:03 »
Eiköhä se oo melkee sama et millasella vavalla sitä uittaa.  :-D Ite ostan vavan vaan tuntuman perusteella  :-D

Kyseessä on kuitenkin niin leijaava pilkki, niin ajattelin lähinnä sitä "herkistintä" (Käytän tapsia pilkissä).

center>