Otetaas esille tälläinen asia, kun laikkujen potkiminen. Eli tekee alkutalvesta lumettomia paikkoja jäälle, jolloin ahvenet kerääntyvät siihen päivässä-parissa. Tiedän tapauksen, että joku oli ennen kisaa tehnyt (traktorilla) pari hyvää laikkua ja vetänyt niistä kisassa pussillisen isoa ahventa.

Onko näiden tekijät loppuelämänsä säälittäviä? Mielestäni se ei juurikaan eroa mäskäyksestä, vaikutus on sama, kalojen kerääntyminen tietylle alueelle.
Minä ja isä ei mäskätty viime talvena kertaakaan. (Ilmeisesti ei isosetäkään

) Isä meinasi parikin kertaa mäskätä, mutta sain ympäripuhuttua. Ja isä silti voitti molemmat kisat. Käytiin kolme kaiken kalan kisaa: yhdessä kaksoisvoitto yleisessä (isä voitti

) (ahventa oli 85% kaloista), yhdessä isä 1. mää 3. (ahventa 90%) ja yhdessä isä oli yleisen kakkonen ja mää voitin nuoret (ahventa 60%). Näistä viimeksi mainitussa kilpailussa yksi wanha mies voitti yleisen sarjan ylivoimaisesti, ja hänen kaloista oli 99% särkeä. Samalla alueella oli useita pilkkijöitä, mutta tämä ukko sai siitä enemmän särkeä kuin muut yhteensä. Hän "varasi" itselleen paria reikää, joista särkiä veti ja istui siinä koko kisan. Olen noin 80% varma että kyse oli mäskäyksestä.
Mutta eihän se mitään, mäskäys oli kyseisessä kisassa sallittua, vaikka sitä ei erikseen mainittukaan.
Jos haluaa nähdä sellaisen vaivan, että tekee ensin mäskin ja käy sen ennen kisaa pudottamassa avannosta, niin siitä vaan. Saahan siinä sitten 5€ paremman palkinnot kun muut, jos mäski toimii.

Mitä nyt muistelin, olen mäskännyt kerran vuonna 2006 pikkukisassa (n. 15 osanottajaa), tosin siinä kisassa en ensimmäistäkään särkikalaa saanut. Sitä ennen vuonna 2005 seuran kisoissa mäskäsin (n. 15 osanottajaa), saalis oli särkeä, mutta mäskiltä ei tullut mitään.
Niiden lisäksi olen mäskännyt ainoastaan Omakotiyhdistyksen kisoissa, joissa on ollut maksimissaan 10 osanottajaa. Parhaan saaliini tosin sain sieltä viimeksi kun siellä olin - mäskäämättä.