Chat

Author Topic: Intti  (Read 94994 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
Intti
« on: February 27, 2008, 17:46:54 »
Ei ollut aihetta intistä. Miten voi olla mahdollista?
No nyt on. Aihe on aina herättänyt keskustelua, rehvastelua, että mielipiteitä.
Suurin osa täällä ei ole vielä inttiä käynyt, mutta saavatpahan valmennusta tulevaan.
Kertokaa myös omasta sotilasurastanne.

Itse olin vuoden Parolannummella. Toimistoaliupseerina viimeiset puoli vuotta. Ensimmäiset puolivuotta oli vielä viihtyisää, mutta sitten jouduin toimistoon ja laiskottelu alkoi. Yksi gines koko uran aikana, mikä on mielestäni aika hyvä suoritus. 
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

haukka_1

• View Profile
Vs: Intti
« Reply #1 on: February 27, 2008, 18:20:27 »
Jaa kyllä ainakin joskus on ollut tälläinen aihe ,mutta on ilmeisesti poistettu kun en löytänyt omaa kirjoitustakaan profiilista.
Mutta asiaan intti alkaa 2009/1 pitäisi mennä sisään jos mitään ei tule. Vekarajärvelle lähdetään vaikka ilmoitin että halukkuutta olisi sissi toimintaan Kontiolahdelle, mutta jäin siihen käsitykseen että vielä sinne on mahdollisuus päästä vaikka vekaraan he minut laittoivat (vai olenko ihan väärin ymmärtänyt  :roll:). Tarkoitus ollisi viipyä siellä se koko vuosi, kun kerta rääkätään itseä niin rääkätään sitten kunnolla on minun ajatukseni. Ja onhan se vain kerran elämässä ja uskoisin että mieleen painuva kokemus.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: February 27, 2008, 18:30:43 »
Haukka on oikeilla linjoilla.. kun kerran menee niin tempaisee sitten kunnolla! Mulla on enää 131 päivää aikaa ennen ensimmäistä yötä Santiksessa. Palvelukseenastumismääräys ei näyttänyt sen kummempaa loppusijoittelupaikkaa, ilmeisesti miettivät jotain enemmän eräharrastukseen liittyvää toimintaa, kerta sen kutsunnoissa mainitsin. Ja varmaan spollekoulutuksenkin joutuu käymään lävitse.. Katsotaan mitä tapahtuu  :-)

Tyhmä saa olla muttei tykkimies :-D

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #3 on: February 27, 2008, 18:36:26 »
Koria KymPionP III/89, ysikympin res.kers.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #4 on: February 27, 2008, 18:52:09 »
Itse menin inttiin viimevuoden tammikuussa, puolella vuodella onneksi selvisin. "Erikoistuin" kranaatinheitintoimintaan, oli loppujen lopuksi aika lepiä hommaa, tekalla mentiin käytännössä joka paikkaan.

Mielelläni lähden kyllä kertausharjoituksiin jos käsky vain tulee.  :wink:

Kaivo

• Guest
« Reply #5 on: February 27, 2008, 19:01:50 »
II/98, Pohjan Pioneeripataljoona, Oulu –> Kajaani. Oli ensimmäinen saapumiserä tällä nykyisellä palvelusajalla. Olin ihan tavallinen taistelupioneeri, selvisin 6 kk palvelusajalla. Alokasajan alikessumme olivat siis vanhan systeemin porukkaa, 11 kk miehiä.

Johtuneeko samasta asiasta sekin, ettei kertauskutsua ole vieläkään tullut? Väliinputoajasaapumiseräksikin meitä kutsuttiin... Ei sillä, että olisin kertauksia tässä erityisemmin kaipaillutkaan.

-- Kaivo
« Last Edit: February 27, 2008, 19:31:51 by Kaivo »

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #6 on: February 27, 2008, 19:17:34 »
Kutsu kutsuntoihin tuli tässä vähän aikaa sitten.

Salmo

• Guest
« Reply #7 on: February 27, 2008, 19:27:27 »
Palvelukseen astuvat, kannattaa hankkia infuenssarokotus ennen inttiä - varsinkin I-erässä astuvat! Mulla meni käytännössä koko alokasaika sairastaessa. Oli poskiontelotulehdus ja kaikenlaista. Joka lomalla olin kipeänä, kuumetta siinä 39 paikkeilla. Sotilaan perustutkinto jäi suorittamatta, kun lekuri ei antanut lupaa osallistua rästiin poskiontelotulehduksen takia. Olivat laittamassa AUK:iin, mutta suorittamaton perustutkinto oli esteenä.

Noh, intti oli siitä huolimatta erittäin jees kokemus. Olin Merivoimissa Upinniemessä laivastossa, palveluserässä I/06. 9 kuukaudessa merialue tuli nähtyä akselilla Kotka - Dragsfjärd, tietysti Suomenlahdelle keskittyen. Sotilasarvolta siis matruusi ja merkinantaja/merenkulkumies.

Ja mitä laivastoon tulee, niin omalla kohdallani oli erittäin leppoisaa. Miinuksena joka öinen 2 tunnin vahti, joskus pitempikin. Toisaalta taas oli melkein joka viikonloppu lomat.

Kaivo

• Guest
« Reply #8 on: February 27, 2008, 19:39:14 »
Palvelukseen astuvat, kannattaa hankkia infuenssarokotus ennen inttiä - varsinkin I-erässä astuvat! Mulla meni käytännössä koko alokasaika sairastaessa.

Taitaa olla aika yleistä, että varsinkin alokasajan ensimmäisinä viikkoina "puolet" porukasta on sairaana: porukkaa tulee palvelukseen eri puolilta maata ja kasarmi on "suljettu" yhteisö, jossa ollaan tiiviisti samoissa porukoissa kokoa ajan. Hyvä todennäköisyys saada jokin köhä.

Oma ensimmäinen viikonloppuvapaani, kahden viikon palvelusajan jälkeen oli aivan hirveä. Poskiontelo- + keuhkoputkentulehdus + kankkunen on tappoyhdistelmä... :-o

-- Kaivo
« Last Edit: February 28, 2008, 05:45:37 by Kaivo »

haukka_1

• View Profile
« Reply #9 on: February 27, 2008, 19:45:52 »
Jaa kyllä ainakin joskus on ollut tälläinen aihe ,mutta on ilmeisesti poistettu kun en löytänyt omaa kirjoitustakaan profiilista.
Mutta asiaan intti alkaa 2009/1 pitäisi mennä sisään jos mitään ei tule. Vekarajärvelle lähdetään vaikka ilmoitin että halukkuutta olisi sissi toimintaan Kontiolahdelle, mutta jäin siihen käsitykseen että vielä sinne on mahdollisuus päästä vaikka vekaraan he minut laittoivat (vai olenko ihan väärin ymmärtänyt  :roll:). Tarkoitus ollisi viipyä siellä se koko vuosi, kun kerta rääkätään itseä niin rääkätään sitten kunnolla on minun ajatukseni. Ja onhan se vain kerran elämässä ja uskoisin että mieleen painuva kokemus.
Niin vielä lisäykseksi olisin kysellyt että onko se todella mahdollista päästä vielä sinne sissiksi (sissit kun ovat siellä Kontiolahdessa) vaikka paikaksi laitettiin papereihin se Vekarajärvi?

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: February 27, 2008, 21:06:15 »
Mielestäni on mahdollista anoa vielä senkin jälkeen, kun on palvelukseen astunut. Muistan vielä kun sitä kyseltiin, että kiinnostaako ketään siirto sinne tai tonne.

Itse hain Laskuvarjojääkäriksi, mutta mokasin fyysisässä testeissä. Olin aivan innoissani aamulla ja lähdin vetämään leukoja kuin hullu. Rajat meni keposesti ja liikaakin päälle. Minuutti myöhemmin punnerrus ja siinäki yli 70, josta kuusi oli liikaa. Taas minuutti myöhempää selkälihasliike ja taas huippupisteet. Viimeisenä lajina oli istumaannousu. Siinä vaiheessa olin aivan maitohapoilla, kun olin riehunut aikaisemmat liikkeet. Siinä mokasin ihan täysin ja sain hylätyn. Vain 34 suoritusta. Kaikki liikkeet tehtiin siis siten, että oli minuutti aikaa. Siinä vaiheessa tiesin jo, että mahdollisuudet pääsyyn oli mennyt, mutta reppujuoksuun silti osallistuin, koska siihen olin harjoitellut yli puoli vuotta. Sekin meni ihan hyvin. 13 minuuttia kesti juosta kolme kilometriä 10kg repun kanssa. Hirveät hiertymät siitä hyvästä, mutta olipahan kokemus. Oli siellä vähän muutenkin liian jäykkä systeemi. Noh selittelyä.

Komppaniani tuolla Parolannummella oli siis Panssarijääkärikomppania. Panssarijääkärihän on tunnetusti metsän nopein eläin. Pari hyvää leiriä olikin, mutta enemmänkin olisi saanut olla. Tammi-maaliskuun olin nelijalkainen eli sain kepit, kun polvesta repesi jänne. Tästä syystä jouduin toimistoon, vaikka muuten olisin päässyt tarkkaampujaryhmänjohtajaksi. Kaikesta huolimatta intti oli hyvä kokemus kaikkine vi***uksineen.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #11 on: February 28, 2008, 02:01:13 »
Sissithän tulee poistumaan kokonaan suomen maasta(no sissi koulutus loppuu)...tai näin meille ainakin kerrottiin. Ite puolvuotta olin Sissikomppaniassa ja sissinä pois tultiin.
Alussa otti päähän aika rankasti ekat pari kuukautta ja kävi jo mielessä lopettaminenkin, mutta sitten se jotenkin vain helpottui tai ei varmasti helppottunut, mutta siihen tottui. Loppu aika menikin kuin siivillä. Tulipa koettua sekin miltä tuntuu olla 4 päivää nukkumatta! Yllättävän paljon tuolta kuitenkin saa lomia, sehän on kuin koulua kävis, Sunnuntai yöllä menet kasarmille ja perjantaina iltapäivästä pääset lomille...Noh on niitä tietty tupla gineksiäkin jotka jonkun verran ottavat kupoliin. Saati sitten että 4 viikonloppua joutuu olemaan(onneksi ei sattunut omalle kohalle)
Kuulema kertauskutsua ei kannata innolla odottaa kun sitä ei välttämättä tule lainkaan(ei sillä että sinne takaisin haluaisin) Itellä on muistona intistä Sissimuonapussien mukana tulleita Dexall urheilu juomia ainakin se 50pussia ja nuudeli pusseja oli varmaan 100kpl...8niitä jäi leireiltä aina "vähän" yli.

Palvelukseen astuvat, kannattaa hankkia infuenssarokotus ennen inttiä - varsinkin I-erässä astuvat! Mulla meni käytännössä koko alokasaika sairastaessa.

Iteltä meni n. puolet koko intistä kuumeessa ja pienessä ja välillä ei niin pienessä flunssassa. veksissä tuli käytyä useampaan otteeseen flunssan takia, yleisin syy nielu tulehdus johon työntivät antibiootteja ja pari päivää VPO:ta.
Eli ihan tott tuokin...

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Salmo

• Guest
« Reply #12 on: February 28, 2008, 07:41:27 »
Joo, selvähän tuo melkein on, että intissä jossain vaiheessa kipeäksi tulee - yleensä alokaskaudella. Toiset sairastavat melkein kaiken mahdollisen, toiset vähemmän. Laivastokaudella huhtikuusta lokakuulle en sitten ollutkaan päivääkään pois rivistä, eikä intin jälkeenkään ole juuri flunssaa ollut (pahempaa ainakaan). Sen verran tuli immuniteettia. En tiedä, auttaako influenssarokotus kaikkeen, mutta kannattaa kokeilla.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: February 28, 2008, 08:06:15 »
Alkukauden vemppa antaa valmiin pohjan myös movelle eli motivaatiovempalle. Laiskiaiselle, joka välttelee palvelusta.
Oma sairaana olo oli melkeinpä tuo polven hajoaminen, tosin yhden viikon kärsin kurkunpään tulehduksesta ja kovasta kuumeesta, mutta muuten aina palveluksessa mukana satoi tai paistoi.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #14 on: February 28, 2008, 08:19:45 »
Kajaanissa 240vrk joskus yli 10v sitten. 14 ginestä (muistaakseni) ja 74 yötä metsässä. 6vrk siten, että 20min unta yössään. Kerran on kutsuttu kertaamaan, mutta sain lykkäysanomuksen läpi sillä kertaa. Vähän luulen, että nykykunnolla ei olisi siihen rääkkiin asiaa. Selkä on tällä hetkellä aika kipeä (ollut jo pidempään, istumatyö varmaan syynä yhdistettynä liikunnan vähyyteen). Toisaalta äkillinen rääkki ei varmaan olisi kovin suositeltavaa tuolle mitraaliläpällekään. Kuitenkin luokitus oli aikanaan A1 ja kenttäkelpoisuus ja se toinen oli "hyvä". Sitä vaan tulee vähitellen vanhaksi.. Rajat huomaa aina silloin, kun koittaa tehdä jonkun suorituksen kuin silloin "pari" vuotta sitten (joskus 80-luvulla siis) ja sitten kuuluu vaimea "niks" jostain päin kehoa. Ja sen jälkeen tulee se tuska ja parin päivän vuodelepo.

Eniten vi*utti ne hetket, jolloin ei tehty mitään. Hajotti haistella toisten pieruja jossain tuvassa. Sitten yhtäkkiä tuli kiire jonnekin ODOTTAMAAN. Koko intti oli ikuista odottamista ja sinne odottamaan oli aina kova kiire. Ja odotuksen jälkeen yleensä vielä jonotettiin.

Intistä tulee vieläkin jotain ahdistavia muistoja, jos joku haisee yhtä pas*aiselle tai tunkkaiselle, kuten siellä haisi. Ja töissä yksi ovi narisi samalla tavalla kuin kasarmirakennuksen ovi, niin sekin alkoi v*tuttaa. Sinänsä jännä, että tuollaisia asioita jää jonnekin alitajuntaan.
« Last Edit: February 28, 2008, 09:42:05 by Mikko_-Procyon- »
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: February 28, 2008, 08:30:30 »
Tuota se taitaa olla vieläkin. Aina on kiire odottamaan.
Oliko teillä hullutuksia intissä?
Meillä oli tapana tuvassa liekkipieruja. Niistä on jotain kuviakin ehkä olemassa. Melko sairasta ajanvietettä.
Niille, jotka eivät tiedä mitä liekkipieru tarkoittaa: liekkipieru.com
Sivuja pyöritti ainakin aikoinaan edesmenneen Jyrki-ohjelman tähti Ollimolli Oikarinen ja tämä veli Juuso Oikarinen.

El Payaso

• View Profile
« Reply #16 on: March 24, 2008, 23:51:05 »
I'm back!

Omalta osaltani armeija alkaa tammikuussa 2009. Melko paskat fiilikset näin etukäteen sen suhteen. Suoraan sanoen I couldn't care less. Mielestäni asevelvollisuus on oikea vitsaus. Eikö tuollainen ole lähes vapaudenriistoa, että jokaisen terveen nuoren miehen täytyy toimia valtion palveluksessa tavalla tai toisella? Muutenkaan en näe rauhan aikana mitään järkeä pakollisissa pyssyleikeissä metsän keskellä... Omana vaihtoehtona on, että olen intissä joko 6 tai 9kk tai häivyn sivariin. En näe mitään järkeä käyttää aikaani turhanpäiväisyyteen vuoden verran, jos saman ajan voin olla siviilissä tekemässä jotain viisaampaa, eli työtä jossain.
Todennäköisesti asevelvollisuussäädäntöä ei muuteta ainakaan ennen kuin jokainen sotamme veteraani on kuollut ja kuopattu. Tämä ei ole mitään epäkunnioittavaa bullshittiä heitä kohtaan, tunnustan heidän ansionsa ja kunnioitan pirusti noita ihmisiä. Veteraanien kuitenkin yhä eläessä jokainen aseellisesta palveluksesta kieltäytyvä leimataan maanpetturihomoksi. Toivottavasti tuleville sukupolville saadaan jotain parempaa, nimittäin palkka-armeija, johon kenenkään ei ole pakko liittyä. Ne leikkiköön pyssyillä ketkä haluaa, itse en siinä näe järjen hiventä. Olen puhunut.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #17 on: March 25, 2008, 00:22:58 »
You r back.
Siinä tuli varusmiespalveluksesta juttuja kuulleen, ja päivääkään varusmiespalvelusta suorittamattoman poikasen tilitys.
Olen puhunut.

Itse koin, että olen vapaasta, itsenäisestä ja oman lipun omaavasta maasta sen verran isänmaalle velkaa, että noin vuoden elämästäni annoin varusmiespalveluksen suorittamiseen. Ei tuntunut ainakaan minun elämäni siihen vajaaseen vuoteen kaatuvan, toisten elämähän ei välttämättä ole niinkään tasapainossa kuin minun...
Olen puhunut.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: March 25, 2008, 00:57:28 »
El Payaso, ootkos käynyt ikinä Venäjällä? Nimittäin ilman tuota "vitsausta" ja "vapaudenriistoa" maisemat täällä voisivat olla hyvin samannäköisiä, eikä siellä ole kovinkaan kiva matkustaa ja oleilla. Historiaan sen enempää puuttumatta (vaikka tärkeä aihe onkin), jos tuollaisella asenteella varustettuja miehiä olisi rintamalla ollut niin voi helvetti.. Tuskin siellä kukaan mielellään oli, tai edes nykyään armeijassa riemusta kiljuen. Pitkästä aikaa Peten kanssa samaa mieltä, intti on velvollisuus, ja jokaisen joka kynnelle kykenee pitäisi se mielestäni suorittaa. Ja paljon helpommin siellä aika menee kun suhtautuu avoimesti ja rennolla fiiliksellä.

Toivon todella ettei jouduta samaan paikkaan asepalvelusta suorittamaan, tuommoisella asenteella kulkevia en henkilökohtaisesti jaksa katsella.

Olen puhunut tällä erää.

-Perca
« Last Edit: March 25, 2008, 00:59:13 by Perca »

El Payaso

• View Profile
« Reply #19 on: March 25, 2008, 15:19:04 »
Juu, mulla on aivan sairaan negatiivinen asenne inttiä kohtaan, sen tiedostan. Mutta en näe mitään syytä nykyisessä maailmassa sille, että meidät koulutetaan tappamaan toisia ihmisiä. Meidän elinaikanamme ei maailmanlaajuista sotaa tulla näkemään. Ennen oli ennen, nyt on nyt. Sen kuin suhtaudutte inttiin siinä mielessä, että se on palvelus valtiotamme kohtaan. Minä en ole sen enempää tälle valtiolle velkaa kuin veronmaksun ja sen aion hoitaakin.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: March 25, 2008, 16:56:11 »
Siviilipalvelus on säälittävä tapa paeta velvollisuuttaan. Tosin työ mitä sivarit tekee omassa palveluksessaan on arvokasta työtä lähes poikkeuksetta.
Intti avartaa ja antaa miettimisaikaa sille, että mitä haluaa elämässään tehdä.

Sellaiset ajattelijat, jotka sanovat että eivät ole mitään velkaa veteraaneille ovat aivan naurettavia pellejä ja heidät pitäisi viedä kaikki saunan taakse jne.
Tietysti on olemassa niitäkin, jotka nykyään olisivat mielummin ryssiä ja eläisivät kurjuudessa Venäjän maaseudulla.
Itselläni kuoli kaksi vaaria sodassa ja se sa***nan puusilmä joka sanoo, että he kuolivat turhaan, sietäisi heittää mereen betonisaavi jaloissaan.

On kunnia saada palvella itsenäistä Suomea.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #21 on: March 25, 2008, 17:33:48 »
No, Suomen Valtion perustuslakiin on listattu kansalaisen perusoikeuksia, ne muistetaan kyllä aina mainita ja niihin vedota. Mutta on myös valtiolle tehtäviä ja suoritettavia velvollisuuksia, niitä ei edes ole niin montaa kuin perusoikeuksia Perustuslain 2:ssa luvussa, mutta niistäkin vähistä velvollisuuksista pyritään luistamaan.

Ihan tässä oman ammatin puitteissa on tullut oltua niin kutsuntoihin noutamassa väkeä, viemässä karkureita takaisin niin joukko-osastoon kuin päävartioonkin, Lapinjärven sivarikeskukseen jne. jne. jne. Jotenkin säälittävää lähteä kuskaamaan jotain tyyppiä takaisin johonkin siviilipalvelus keskukseen, jossaei todellakaan ole edes mitään vaaraa, jos ei sitten kompastuminen maton reunaan sitä ole. Varusmiespalveluksesta lomille jääneillä taas on useimmiten jäänyt hieman "hana auki" ja eivät ole kerenneet palata lomilta.
Joitain on tietysti joille ei toisten ihmisten määräykset ja käskyt sovi ollenkaan, ja heille ei ilmeisesti koskaan ole sanottu miten, mitä ja milloin jotain tehdään.

Säälittävimpiä kaikista ovat ne, jotka eivät edes sinne kutsuntoihin viitsi saapua, vaan heidät pitää oikein kotoa hakea. Onhan se nyt liikaa nuorelta mieheltä vaadittu jos pitää jossakin olla tiettyyn aikaan. Se on vieläpä palkallinen päivä jos joutuu töistä olemaan pois, jos nyt töissäkään sellainen poika viitsii olla.

El Payaso

• View Profile
« Reply #22 on: March 25, 2008, 18:45:50 »
Muistutan tässä vielä, että en ole missään tapauksessa inttiä väliin jättämässä jos alle vuodella selviän. Lähinnä kyseenalaistan tässä sen, että miksi tuo asevelvollisuus on olemassa. Omasta mielestäni koko asevelvollisuus on täyttä kukkua nykyisessä Suomessa. Veteraaneja kohtaan minulta ei puutu kunnioitusta edelleenkään, mutta mielestäni ei ole mikään kunnianosoitus että teen jonkun asian vain sen vuoksi että se on pakko. Edelleenkin ne saa käydä leikkimässä pyssyillä ja kuuntelemassa komentelua, jotka sitä haluaa. Mä en puolestani näe siinä mitään järkeä, kun suunnitelmat tulevaisuutta kohtaan on jo tehty ja tämä asevelvollisuus vaan viivästyttää niitä suunnitelmia.
Niin ja sivarit ei ole sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan. Jotkut juntit vaan tuntuu olevan sitä mieltä, että on niin homoa mennä sivariin. Tärkeämpää hommaa ne minusta yhteiskunnan eteen tekee työpanoksellaan kuin varusmiehet leikkimällä metsässä ja kääntyilemällä kasarmin pihalla ympäriinsä. Toivon tosiaan, että oma kokemukseni intistä ei tule olemaan yhtä ankea kuin näkymät sitä kohtaan tällä hetkellä on. "Suomalaiseksi syntyminen on kuin lottovoitto, mutta Suomeen jääminen on sama kuin sen lunastamatta jättäminen."

allu_

• View Profile
« Reply #23 on: March 25, 2008, 18:54:38 »
Meidän elinaikanamme ei maailmanlaajuista sotaa tulla näkemään.

Mistäs sinä sitä tiedät? Todella rauhallistahan on tällä hetkellä ympäri maapalloa, ei tietoakaan sodista tai tappamisesta... Ei tarvita kuin yhden johtajahenkilön väärä päätös niin taas mennään

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #24 on: March 25, 2008, 19:08:26 »
I'm back!

Mielestäni asevelvollisuus on oikea vitsaus. Eikö tuollainen ole lähes vapaudenriistoa, että jokaisen terveen nuoren miehen täytyy toimia valtion palveluksessa tavalla tai toisella? Muutenkaan en näe rauhan aikana mitään järkeä pakollisissa pyssyleikeissä metsän keskellä... Omana vaihtoehtona on, että olen intissä joko 6 tai 9kk tai häivyn sivariin. En näe mitään järkeä käyttää aikaani turhanpäiväisyyteen vuoden verran, jos saman ajan voin olla siviilissä tekemässä jotain viisaampaa, eli työtä jossain.
Todennäköisesti asevelvollisuussäädäntöä ei muuteta ainakaan ennen kuin jokainen sotamme veteraani on kuollut ja kuopattu.

Mikä siitä velvollisuudesta tekee vitsauksen ?
Tiedätkö mikä edes on vapaudenriisto ?
Aseiden kanssa harjoittelu ei ole missään määrin leikkiä. Itse et sitä kylläkään voi ja pysty päättämään oletko varusmiespalveluksessa 6kk, 9kk vai kuinka kauan. Siviilipalvelus on ainut minkä voit itse päättää. Muut varusmiesajan pituuteen vaikuttavat asiat päättää aivan joku muu.
En tunne yhtään, toistan vielä, en tunne yhtään henkilöä jonka elämän olisi mullistanut, tai jopa kaatanut se, että on joutunut viettämään asevelvollisena tietyn ajan SA-Int-nimisessä palveluksessa. Onnettomuuksiin joutuneita lukuunottamatta, onnettomuuksia sattuu kyllä muuallakin. Ehkäpä olet sitten ensimmäinen, mutta sinuakaan en kylläkään tunne.

Siitä kuka tekee tärkeää hommaa yhteiskunnan eteen, onko se siviilipalvelusmies vai varusmies, voidaan olla montaa erimieltä.
Ollessani kerran sairaalassa vahtimassa yhtä vankia joka oli hoidossa, juttelin erään vanhemman miehen kanssa armeija sekä muita juttuja aikani kuluksi. Hän sanoi että ei anna yhdenkään siviilipalvelusmiehen tuoda ruokaa, juomaa tai mitään muutakaan hänelle sänkyyn, vaan hoitajat tekevät sen. Jos siviilipalvelusmies juomaa tuo, hän oli sen aina lähettänyt takaisin. Paskaämpäriä/pottaa taas hän ei anna kenenkään hoitajan viedä ja tyhjentää sänkynsä vierestä, vaan sen tekee se siviilipalvelusmies. Näin herra siinä jutteli oven välistä minulle ja kysyi vielä sotilasarvoa, ja totesi että hän on samanarvoinen, mutta hieman vanhempi... No, tuosta tosielämän jutusta voi jokainen päätellä mitä ainakin yksi sotaveteraani ajattelee nykyajasta. Toisenlaisiakin varmasti on, ja näitä ei El Payason onneksi ole kuin noin 75 000, ja sen jälkeen ilmeisesti helpottaa...

Suomen sot.vet.liitto 2008:
"Suomen sotiin vuosina 1939–1945 osallistuneita sotiemme veteraaneja on elossa 75 000 henkilöä ja keski-ikä heillä on 86 vuotta. Heistä 12 000 on sodissa vammautuneita."
« Last Edit: March 25, 2008, 19:09:59 by Pete »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: March 25, 2008, 19:19:59 »
Se, että sanotaan, että intissä leikitään aseilla on jo todella pehmeätä. Kyllä siellä niitäkin on ollut. Yleensä ne viedään sieltä pois ennen kuin on liian myöhäistä.
Puhutaan kuitenkin paikasta, jossa todellakin tiedetään, että aseilla ei missään tapauksessa leikitä.
Ne jotka luulevat leikkivänsä aseilla, niin tervemenoa siviilipalvelukseen. Se voi olla teille ihan hyvä vaihtoehto.

Jos nyt hypoteettisesti ajatellaan, niin en minä ainakaan halua taistella sellaisen rinnalla joka leikkii aseellaan. Toivottavasti ei tarvitse siis muutenkaan taistella.
Vähän mietitään mitä kirjoitetaan.

Se että sinulla on jo niitä suunnitelmia, niin se on ihan hyvä asia. Itsekkin olin jo päättänyt ennen inttiä, että mihin kouluun menen, mutta intin aikana heräsin erheeseeni ja vaihdoin suunnitelmia. Siis hyvä miettimisaika.

Näille henkilöille jotka sanovat, että sivarit on homoja voi sanoa, että he ovat väärässä. Näitä saman sukupuolen rakastajia tahtoo vääjämättä olla joka paikassa tätä nykyä, valitettavasti. Esimerkkinä AUK:ssa meillä oli suklaapuolenpoika, joka toi poikaystävänsä Sinä, Minä ja Puolustusvoimat-päiville. Tämä päivähän on pääsääntöisesti tarkoitettu tyttöystäville. Tuo kaveri on muuten nykyään kapiainen.

Kääntyilyä on toisissa paikoissa enemmän ja toisissa vähemmän. Siihen voi vaikuttaa.

Ylipäätänsä ei inttiä kannata ottaa mörkönä. Ymmärrän, että saattaa tuntua vähän oudolta toiminnalta se mitä siellä tehdään. Intissä on mukava selvittää myös omia rajojaan, niin fyysisesti kuin henkisesti. Parasta intissä on hyvä seura. Mulkkuja siellä harvoin on, koska lähes kaikki ovat siellä yhtä kauan kuin sinäkin, joten ei siellä kukaan halua olla ärsyke. Ainakin omat kokemukset ovat hyviä porukkahengestä.
Uudet kokemukset ovat myös hienoja. Ei ihan joka paikassa pääse matkustamaan Bmp-2 vaunu matkustilassa tai ryömimään Leopardin alitse. Tuossa nyt vain pari mitä mieleen tuli, mutta kokemuksia on tarjolla vaikka kirjan kirjoittamiseen saakka. Mistä kukin tykkää.

Suosittelen menemään ilman ennakkoasennetta.

haukka_1

• View Profile
« Reply #26 on: March 25, 2008, 20:14:48 »
El Payasonin kirjoittama, että ei meidän elinaikana tule mitää maailma laajuista sotaa, voi olla hyvinkin totta mutta entäs meidän jälkeläisten elinaikan? Tällä hetkellä tapellaan öljystä, tulevaisuudessa se tulee olemaan makea vesi josta tullaan sotimaan, joku viisas mies on tällä tavoin sanonut. Ja voiko sitä ikinä luottaa veli venäläiseen, varsinkin kun he tuntuvat olevan vastaan Suomen liittymistä natoon? Ja yksi vuosi ei tuossa iässä luulisi merkitsevän mitään, ihminen nukkuu koko elämästään muistaakseni 30 vuotta! Ja sillä että on intin käynyt, sillä voi kuulemma saada hyvinkin paremman työpaikan kun sivarin käynyt.
Ja mietipä sitä myös että jos ei olisi puolustusvoimia, niin jos täällä sattuisi joku isompi onnettomuus, niin kuka sitten huolehtisi kansalaisista ja järjestyksestä?

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: March 25, 2008, 21:07:49 »
Lähinnä kyseenalaistan tässä sen, että miksi tuo asevelvollisuus on olemassa. Omasta mielestäni koko asevelvollisuus on täyttä kukkua nykyisessä Suomessa.

Edelleenkin ne saa käydä leikkimässä pyssyillä ja kuuntelemassa komentelua, jotka sitä haluaa. Mä en puolestani näe siinä mitään järkeä, kun suunnitelmat tulevaisuutta kohtaan on jo tehty ja tämä asevelvollisuus vaan viivästyttää niitä suunnitelmia.

Tärkeämpää hommaa ne minusta yhteiskunnan eteen tekee työpanoksellaan kuin varusmiehet leikkimällä metsässä ja kääntyilemällä kasarmin pihalla ympäriinsä.

Ihan vain noin btw, oletko hippi? Juuri tuommoista ennakkoluulotonta rauhaa, rakkautta & rentoa fiilistä kuulee senhenkisiltä ihmisiltä.

Voipi olla, että tekee tuo asepalvelus sulle hyvää. Karisee ainakin tuo pyssyleikkiluulo. Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä kuinpa paljon voimaa on jo .22LR:ssä? Aseet ei ole mitään leluja, eikä niin pidä luulla missään olosuhteissa.

Voivoi omien suunnitelmien kanssa. Vuodesta ei pitäisi olla minkään ison asian kiinni noin yleisellä tasolla (ainakaan itselläni ei ole), aina voi tulla jotain yllättävää elämässä mikä vetäsee suunnitelmat ympäri. Mutta kyllähän systeemin pitäisi joustaa yksilön takia, ihan vaan sen vuoden takia! Ei siellä intissä mikään teräsmies tarvitse olla, kyllä jokaiselle, jopa sinulle, löytyy sieltä hyviä hommia.

Henkilökohtaisesti odottelen jo heinäkuun seitsemättä, pääsee itse kokemaan minkälaista intissä on  :-) Varmasti luvassa on sekä hyviä että huonoja juttuja, mutta "miksvitussamäoontäällä" -asenteella se on kyllä täysin väärä paikka.

Toivon tosiaan, että oma kokemukseni intistä ei tule olemaan yhtä ankea kuin näkymät sitä kohtaan tällä hetkellä on. "Suomalaiseksi syntyminen on kuin lottovoitto, mutta Suomeen jääminen on sama kuin sen lunastamatta jättäminen."

Juuri näin! Lisää tämmöstä paskaa vaan! Valtio maksaa aika pitkälti sun koulut ja terveydenhuollot täysi-ikäiseksi, se onkin sitten hyvä hävitä kuin pieru saharaan maksamaan veroja muualle. Muuta ihmeessä jonnekin katsomaan ovatko asiat siellä paremmin!

Tässä taas tältä erää..

-Perca

El Payaso

• View Profile
« Reply #28 on: March 25, 2008, 23:12:12 »
Lähinnä mä pidän tuota asevelvollisuutta turhana nykyisessä Euroopassa. En ole todellakaan mikään hippi, mutta pasifisti kyllä. Olen kyllä valmis suojelemaan itseäni ja perhettäni aseella, mutta siihenpä se loppuukin. On totta, että koulutus ja terveydenhuolto on mulle ilmaista sen 18-vuotta, mutta nekin varat kiskotaan loppujen lopuksi mun vanhempien elannosta... Eniten mulla tuossa inttijutussa mietityttää se, että miten mun henkinen puoli kestää olla suljetussa yhteisössä pelkkien miesten keskellä sen 6-12kk. Yksi kaveri siellä ilmeisesti sekosi ja ampui itsensä. Tuo intti on oikeesti henkisesti todella paha paikka, eikä sinne pitäisi ketään pakottaa vielä kun siinä ei ole mielestäni mitään järkeä. 

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #29 on: March 25, 2008, 23:27:46 »
Eniten mulla tuossa inttijutussa mietityttää se, että miten mun henkinen puoli kestää olla suljetussa yhteisössä pelkkien miesten keskellä sen 6-12kk. Yksi kaveri siellä ilmeisesti sekosi ja ampui itsensä. Tuo intti on oikeesti henkisesti todella paha paikka, eikä sinne pitäisi ketään pakottaa vielä kun siinä ei ole mielestäni mitään järkeä. 

On siellä intissä naisiakin..  :roll:
Vaikka se niin ihmeelliseltä ja mahdottomalta ajatukselta kuulostaakin, niin intti ei todellakaan ole henkisesti niin ahdistava paikka. Isoa osaa siellä olevista *ituttaa, aluksi siis. Kuukauden jälkeen se ei ole paha paikka ollenkaan, kaikki lähtee asenteesta.

Yksi kaveri siellä ilmeisesti sekosi ja ampui itsensä.

Näitä "yksiä kavereita" sekoaa siellä sun täällä, ei intti pahemmin laukaise mitään "hulluusoireita", ne "oireet" on ollu jo ennen inttiin menoa tai ne "oireet" voi tulla vasta kauan jälkeen intin.
« Last Edit: March 25, 2008, 23:32:28 by Qkkeli »

center>