Chat

Author Topic: Kysymyksiä perhonsidontaan liittyen  (Read 61001 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
Kysymyksiä perhonsidontaan liittyen
« on: April 10, 2008, 20:13:37 »
Jos sinulla on perhonsidonnassa joku ongelma, niin pistä tänne aiheeseen kysymyksiä haluamasi mukaan. Parhaan mukaan joku varman vastauksen antava käyttäjä kirjoittaa kysymykseesi vastauksen. Tänne siis yksinkertaisen lyhyitä kysymyksiä ja vastauksia.. Toisin sanoen pieniin ongelmiin kysymyksiä.

En haulla löytänyt samanlaista aihetta.

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
Vs: Kysymyksiä perhonsidontaan liittyen
« Reply #1 on: April 10, 2008, 21:10:06 »
Mikä on jonkun kokeneemman sitojan käytäntö muddler-päätä sitoessa, pitääkö koukunvartta pohjustaa huolella ennen pään tekemistä, jotta se pysyy lopuksi hyvin paikoillaan? Vai pitäisikö siinä käyttää liimaa (ennen/jälkeen) tai perholakkaa?

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

[email protected]

• En ole mikään Einstein, mutta...
    • View Profile
« Reply #2 on: April 10, 2008, 21:36:00 »
Mikä on jonkun kokeneemman sitojan käytäntö muddler-päätä sitoessa, pitääkö koukunvartta pohjustaa huolella ennen pään tekemistä, jotta se pysyy lopuksi hyvin paikoillaan? Vai pitäisikö siinä käyttää liimaa (ennen/jälkeen) tai perholakkaa?

-Perca

En ainakaan omasta kokemuksesta ole tuota huolellista pohjustusta kokenut mitenkään tarpeelliseksi, eikä liimoille myöskää ole tarvetta. Lähinnä itse panostan mudler-päitä sitoessa vahvaan lankaan (esim. kevlar), jolla on varaa kiristää pelkäämättä sitä, että lanka katkeaisi kesken pään tekemistä. Kun olen haluaman peurankarva määrän asetellut koukun päähän, niin kiristän lankaa vain niin kauan, että se peurankarvapää lakkaa "pyörimistä" ja hyvin on kestänyt.

El Payaso

• View Profile
« Reply #3 on: May 15, 2008, 15:40:16 »
Voiko joku kokeneempi sitoja pistää mulle jonkinlaisen ostoslistan, eli mitä kannattaisi ostella, että saisin vaikkapa rasiallisen hyviä harjus/taimenperhoja sidottua. Sitoa kyllä osaan, mutta näistä materiaaleista en ole varma. Larvoja, pupia, leechejä yms. olisi tarkoitus sitoa. Eli mitä koukkuja, lankaa, materiaaleja ym. kannattaisi ostaa?

Pere

• Varo perho, tiältä tullaan!
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: May 15, 2008, 17:12:08 »
Marabouta,kulta ja hopea kierrettä, koukkuja, vaikkapa jänisdubbing rasia missä on erilaisia värejä, kukon satula tai niska,larvan selkä materiaalia ja  kuulia. Kai noilla sais jotain aikaan :wink:
Kaikkihan sen nyt tietää, että aikojen alussa ihminen oli kala.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #5 on: May 15, 2008, 17:43:11 »
Sanokaapa, mitä mun täytyy ostaa kun haluan sitoa perus putkiperhoja. Eniten mulla on ongelmaa niitten runkoputkien kans, kun niitä on Prismassaki niin montaa erilaista. Koukut on varmaan niitä lyhytvartisia perhokoukkuja.

El Payaso

• View Profile
« Reply #6 on: May 15, 2008, 18:51:20 »
Juu no mitä kokoluokkaa nuo koukut sais olla. Kympistä pienempiä?

[email protected]

• En ole mikään Einstein, mutta...
    • View Profile
« Reply #7 on: May 15, 2008, 19:08:32 »
Juu no mitä kokoluokkaa nuo koukut sais olla. Kympistä pienempiä?

Varaa noille pupa ja- nymfisidoksille esim. koukkukokoja 8, 10, 12 ja 14. Liitsejäkin voi sitoa moniin erikokoisiin koukkuihin ja kannattaakin tehdä niitä eri kokoisina. Suurin koukkukoko mitä itse käytän liitseihin on numero 6, joko pitkä tai lyhytvartisena ja siitä sitten alas päin.

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #8 on: May 18, 2008, 18:27:59 »
Itse olen sen verran, kun olen kalastusta harrastanut käyttänyt kaikkea muuta, paitsi en perhovälineitä.

Kumminkin viimmeisen vuoden aikana on alkanut perhokalastus tosissaan kiinnostamaan, ja ensi viikolla luultavasti saankin setin. En tarvi mitään heittoneuvoja, settiehdotuksia tai muita. Mutta kumminkin muutama kysymys pitää laittaa..

Kun on perhovälineet, mutta ei vielä yhtään itse perhoa, niin kuinka on hyvä aloittaa perhojen sitominen/hankkiminen? Olen kuullut, että itse sidotut ovat yleensä parempia kuin kaupasta ostetut, onko totta?

Sen tiedän, että penkki on hyvä olla, vaikka se ei ole aivan välttämätön. Mutta entäs muut "raaka-aineet"? Olisiko hyvä hankkia sellainen lajitelma/setti mihnä on kaikki tarvittavat välineet perhonsidontaan liittyen. Itse aluksi ajattelin hankkia vain erilaisia raaka-aineita ja eri kokoisia kuulapäitä, pitäisi ainakin alkuun päästä.

Mutta jos on ehdotuksia ja neuvoja, niin otan ne vastaan mielelläni. Kiitän etukäteen.

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: May 18, 2008, 21:37:38 »
Quote from: Vikke link=topic=18502.msg19  9279#msg199279 date=1211124479
Kun on perhovälineet, mutta ei vielä yhtään itse perhoa, niin kuinka on hyvä aloittaa perhojen sitominen/hankkiminen? Olen kuullut, että itse sidotut ovat yleensä parempia kuin kaupasta ostetut, onko totta?
Kun olet ensimmäiset 1000 perhoa sitonut, alkavat ne olla parempia tai samantasoisia kuin kaupanperhot. Kyllä aloitteleva perhostaja pääsee paremmin alkuun kaupanperhoilla
Suosittelen käymään jonkin perhonsidontakurssin ennen kuin ostat oman sidontasetin. Siellä oppii hyvin perusasiat sidonnasta ihan kädestä pitäen.  :wink:
En tiedä ovatko itsesidotut oikeasti parempia, mutta itse sidotulla turjakkeella saatu kala tuntuu paljon paremmalta. Ja kun niitä perhoja oppii tekemään, saa aina juuri sellaisia kuin itse haluaa. (väriyhdistelmät, painotukset, koot)
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Juseli

• MSN Messenger - jusek@luukku.com
    • View Profile
« Reply #10 on: May 19, 2008, 14:37:53 »
Minkäkokoisia kuulia kannattaisi ostaa 12 koon koukulle?

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: May 19, 2008, 15:42:06 »
Minkäkokoisia kuulia kannattaisi ostaa 12 koon koukulle?
3mm suositellaan...jos nelonen menee silmästä läpi niin pakko siihen 3mm on tyytyä vaikka näyttää turhan pieneltä

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: May 27, 2008, 23:07:22 »
Siliconperä pupaanhan tehdään jatkoperä siten, että sidontaneula dipataan silicontuubiin ja sen jälkeen neulan päälle kiedotaan antronia mieleisessään värissä. Kysymys kuuluukin mistä mie hommaan sen silicontuubin??  :-P

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #13 on: May 28, 2008, 11:39:10 »
Vaikka lähimmästä rautakaupasta tai halpahallista.

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: May 29, 2008, 17:59:22 »
Vaikka lähimmästä rautakaupasta tai halpahallista.
Pitkän etsimisen jälkeen se sitten löytyi tavaratalon kaukaisimmasta nurkasta  8-)

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #15 on: June 05, 2008, 14:35:59 »
Kun olet ensimmäiset 1000 perhoa sitonut, alkavat ne olla parempia tai samantasoisia kuin kaupanperhot. Kyllä aloitteleva perhostaja pääsee paremmin alkuun kaupanperhoilla
Suosittelen käymään jonkin perhonsidontakurssin ennen kuin ostat oman sidontasetin. Siellä oppii hyvin perusasiat sidonnasta ihan kädestä pitäen.  :wink:
En tiedä ovatko itsesidotut oikeasti parempia, mutta itse sidotulla turjakkeella saatu kala tuntuu paljon paremmalta. Ja kun niitä perhoja oppii tekemään, saa aina juuri sellaisia kuin itse haluaa. (väriyhdistelmät, painotukset, koot)
Joo, nyt olen päälle 40- perhoa ostanut (tai saanut) kaupasta.
Muutaman olen tosin itsekkin sitonut..

Sorry... Offtopic.
"Suurta saalista

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #16 on: June 05, 2008, 16:57:16 »
Kun olet ensimmäiset 1000 perhoa sitonut, alkavat ne olla parempia tai samantasoisia kuin kaupanperhot. Kyllä aloitteleva perhostaja pääsee paremmin alkuun kaupanperhoilla. Suosittelen käymään jonkin perhonsidontakurssin ennen kuin ostat oman sidontasetin.
Ite olen sitonut noin 200-300 perhoa 3,5 vuoden aikana ja minusta tuntuu, että kohta alkavat jo olla kaupan tasoisia. Huuto.netissä olen myynyt jtn. 30 -40 perhoa. Nyt joku viikko sitten ostin ensimmäiset perhovehkeet. Saalis omatekemillä on tällähetkellä salakka ja alamittainen harjus (virvelin avulla molemmat).

Ite olen ajatellut perhokalastusken ja sidonnan näin, että ensin teen hyvät perhot ja sitten aloitan perhokalastuksen. Isoveli hankki ensimmäisen perhonsidonta paketin joskus 5 vuotta sitten, jonka jälkeen itsekkin innostuin. Ensimmäiset perhot tein ruuvipenkissä ja käytin tavallista ompelulankaa. Myöhemmin sain oikean sidontapenkin joululahjaksi ja jotain perhonsidonta tavaraa.

Vuonna 2006 Syysloman jälkeen menin isoveljen kans perhonsidontakerhoon, jossa oli alan ammattilainen opettamassa. Nyt olen puolisen vuotta opettanut nuorempia sitomaan ja itseäkin kiinnostaa enemmän sitominen, kun pitää miettiä kaikkia erilaisia perhoja mitä muille opettaa.

Tässä vähän omaa taustaa perhonsidonnasta ja perhokalastuksesta. :wink: Vähän omaa mielipidettä välillä.

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #17 on: June 28, 2008, 00:21:34 »
Nyt olisi joka tapauksessa tarkoitus ostaa ensi viikolla perhonsidonta setti, sellainen millä ainakin pääsee alkuun.
Olen ajatellut että jos kirjoista ja täältä netistä katselisi ohjeita, ja niiden avulla yrittäisi jotain väsätä.

Myöhemmin tietysti sitten kurssit yms.  :-)
Onko muita vaihtoehtoja oppia kuin kirjat, netti ja kurssit?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.  :-)
"Suurta saalista

Tuhe

• View Profile
« Reply #18 on: June 28, 2008, 22:38:39 »
Jos omista kokemuksista ois apua niin elä osta settiä. Osta perhonsidonta työkalut erikseen niin säästät rahaa. Asiallinen penkki ehoton ja lankarullapidin samoin. Penkki maksaa 50-80 euroo jolla pärjää mainiosti, lankarullapidin 10-20 euroo. Osta heti keraaminen lankarulla pidin niin ei lanka katkeile jatkuvasti. Itse nimittäin ostin alottelijan paketin ja hommasta ei tullu mitään, roskiin heitin muutaman tuskasen viikon jälkeen. Koukut ei pysyny kiinni ja lanka jatkuvasti poikki. Kerran kalareissulla tapasin kaverin jolla oli sidonta vehkeet mukana, niin sain kokeilla niin into sidontaan palasi. Koukut pysy kiinni ja lanka ehyenä. Ois suurena apuna jos tuntisit jonku kaverin joka on perillä sidonnasta niin voisitte yhessä suunnitella mitä ostat ja paljonko aluksi uhraat euroja. Kyllä noi vaihe vaiheelta perhot on ainaki itteä auttanu, mutta kansii aloittaa helposta ja opetella yks malli et itteä tyydyttää. Itellä kumminkin meni ihan hukkaan rahat siinä alotuspaketissa ja meinas tyssätä koko perhonsidonta siihen.

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #19 on: June 28, 2008, 22:57:20 »
Jos omista kokemuksista ois apua niin elä osta settiä. Osta perhonsidonta työkalut erikseen niin säästät rahaa. Asiallinen penkki ehoton ja lankarullapidin samoin. Penkki maksaa 50-80 euroo jolla pärjää mainiosti, lankarullapidin 10-20 euroo. Osta heti keraaminen lankarulla pidin niin ei lanka katkeile jatkuvasti. Itse nimittäin ostin alottelijan paketin ja hommasta ei tullu mitään, roskiin heitin muutaman tuskasen viikon jälkeen. Koukut ei pysyny kiinni ja lanka jatkuvasti poikki. Kerran kalareissulla tapasin kaverin jolla oli sidonta vehkeet mukana, niin sain kokeilla niin into sidontaan palasi. Koukut pysy kiinni ja lanka ehyenä. Ois suurena apuna jos tuntisit jonku kaverin joka on perillä sidonnasta niin voisitte yhessä suunnitella mitä ostat ja paljonko aluksi uhraat euroja. Kyllä noi vaihe vaiheelta perhot on ainaki itteä auttanu, mutta kansii aloittaa helposta ja opetella yks malli et itteä tyydyttää. Itellä kumminkin meni ihan hukkaan rahat siinä alotuspaketissa ja meinas tyssätä koko perhonsidonta siihen.
http://www.perhokolmio.com/tackleshop/?page=shop/flypage&product_id=23&category_id=4933452def975d02c9fa581d06c6a04b
Olin ajatellut jotain tuollaista settiä, mutta pitää miettiä vielä. Kun tuon viestisi luin.  :-)
"Suurta saalista

Tuhe

• View Profile
« Reply #20 on: June 28, 2008, 23:08:02 »
Ainaki omasta mielestä kansii miettiä. Jos penkki ja lankarullapidin on huonoja niin saattaa tyssätä koko harrastus siihen. Oliskohan progamerilla tai perzalla tähän asiaan tietoa, et onko noita paketteja semmosii, et olisivat asiallisia. Itteä ainaki tympäs tyhjää rahaa polttaa olemattomiin vehkeisiin.

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #21 on: June 29, 2008, 00:42:01 »
Noissa paketeissahan on samantyyppinen kiinalaispenkki kaikissa ja tuskin ne muutkaan työkalut sen kummempia ovat. Mutta jos välttämättä haluaa tuollaisen paketin ostaa niin vähintään uusi spigotti kannattaa ostaa, penkillä pääsee alkuun, itsekkin aloittelin kiinalaispenkillä ja hyvin pääsin alkuun. Nytkään mulla ei ole kovin kummoinen penkki, mutta kyllä sillä sitoo. Mutta voin kyllä suositella ostamaan työkaluja ja materiaaleja erikseen. Esimerkiksi juuri tuo Flymate 55 ernoo ja työkalut päälle, esimerkiksi joku paketti, kuten http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1964 . Hintaa tulee enemmän kuin valmiille setille, mutta näillä sitoo vuosia. Perusmatskut ostaa ja pikkuhiljaa sitten kaikkea lisää. Mulla itellänikin oli eka ostosreissu rialinnaan niin taisin ostaa pussin mustaa marabouta, koukkupussin, lankaa, tinseliä ja jotakin kierrettä ja liian pieniä kuulapäitä. Siitä se lähti ja nyt pursuaa laatikot kaikkea turhaa ja vähemmän turhaa matskua. Mutta veikkaisin että jos vaikka Rialinnasta kysäsee niin kasaavat aloittelijalle hyvän peruspaketin sidontakamoja!

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #22 on: June 29, 2008, 23:28:57 »
Joo, kiitos vain ehdotuksista !

Päätin, että kiertelen näitä liikkeitä läpi, ja yritän etsiä hyviä sidontatarvikkeita.  :-)
Olivat sitten setissä, tai ei.
"Suurta saalista

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #23 on: July 03, 2008, 17:42:09 »
Päätin sitten kumminkin ostaa tuollaisen setin. Ja ajan myötä tietenkin joutuu ostamaan uusia tarpeita, kun jokin loppuu tai ei olekkaan hyvä yms.

Voisitteko ehdotella perhoja, mitä aloittelijan kannattaa aluksi sitoa? Eli helppoja perhoja.
Olisin myös kiitollinen, jos pistäisitte jonkun osoitteen, mistä löytyy kyseisestä perhosta "Vaihe-vaiheelta" ohje.  :-)
"Suurta saalista

sn|ffe

• View Profile
« Reply #24 on: July 03, 2008, 21:30:40 »
http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/perhokoulu/perhokoulu.htm

tuolta pääset alkuun ja noita reseptejähän voi muokkailla oman maun/tarviketilanteen mukaan

mikkob

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: July 06, 2008, 23:58:45 »
Päätin sitten kumminkin ostaa tuollaisen setin. Ja ajan myötä tietenkin joutuu ostamaan uusia tarpeita, kun jokin loppuu tai ei olekkaan hyvä yms.

Voisitteko ehdotella perhoja, mitä aloittelijan kannattaa aluksi sitoa? Eli helppoja perhoja.
Olisin myös kiitollinen, jos pistäisitte jonkun osoitteen, mistä löytyy kyseisestä perhosta "Vaihe-vaiheelta" ohje.  :-)

Missäpäin ja mitä kalaa aiot kalastaa? Taimenta luultavimmin? :)

Tuolta sniffen linkin takaa löytyy aika hyviä ohjeita miten eri perhoja sidotaan. Ajattelin mainita muutaman "luottoperhon" jotka on ajan mittaan jalostunut perhorasian sisällöksi. Pääsäntöisesti ko. perhoja (tai vastaavan mallisia) tulee käytettyä pääasiassa taimenta kalastellessa eri koskilla.

Ottipupana toimi tälläiset eri väreissä: http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=16299
Perusvärinä vihreä ja ruskea. Helppo ja nopea sitoa.

Larvoja löytyy useita, mutta tässä on perusmalli: http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=11480

Kuulapupaa unohtamatta: http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=15814

Steamerina toimii kaikkien perhokalastajien perusperho, Supertinseli: http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=13007
Eri variaatoita löytyy: http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=13114

Spuddleria ja ahvenstreameria unohtamatta: http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=12850 ja http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=8615
Ahvenen väriä voi vaihdella kosken veden värin mukaan.

Pintaperhona toimii caddis: http://perhorasia.fi/Fly/Fly.thtml?flyID=10483

Edellä mainittuja ei kannata ottaa ehdottomana totuutena vaan lähinnä ajattelin tuoda esille ne perhot joilla on tullut kalasteltua :) Periaatteessa kaikki on suht helppoja sitoa. Vaikeimmat ja työläimmät lienee caddis sekä
spuddler kun niissä käytetään peurankarvaa.

rasta

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: July 21, 2008, 13:08:27 »
http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/perhokoulu/perhokoulu.htm

tuolta pääset alkuun ja noita reseptejähän voi muokkailla oman maun/tarviketilanteen mukaan

aa, tosi selkeyttävä sivu. taidan sitoa ensimmäiset perhot tuon sivun ääressä, toivottavasti tulee jotain.  :-P

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #27 on: November 10, 2008, 17:09:04 »
Mitä perhoja olette sitoneen valkohäntäpeuran -karvaa käyttäen ?
Ja jos netistä löytyy perhon mahdolliset sidontaohjeet, niin osoite olisi kiva. Kiitos jo etukäteen.
"Suurta saalista

Tonnimiäs

• View Profile
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Email
« Reply #28 on: November 10, 2008, 17:15:55 »
Ja jos netistä löytyy perhon mahdolliset sidontaohjeet, niin osoite olisi kiva. Kiitos jo etukäteen.

Valkohäntäpeuran karvaa?

Mistä sitä saa, en ikinä ole kuullutkaan, että sitä käytetään perhonsidontaan. :-)

Vikke

• Kiiskimaisteri
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #29 on: November 10, 2008, 17:18:57 »

Valkohäntäpeuran karvaa?

Mistä sitä saa, en ikinä ole kuullutkaan, että sitä käytetään perhonsidontaan. :-)
Joskus puolituntia sitten luin jostain kirjaston Perhonsidonta -kirjasta.
Kyllä se muistaakseni oli juuri valkohäntäpeuran karvaa , minulla on itsellä sitä vähän, joten voin ottaa kuvan.  :-)
"Suurta saalista

center>