Väsytyksessä irti päässyt kala ottaa helpommin kiinni, kun veneestä vapautettu kala, ainakin minun tiedon mukaan. Mutta..
- Kalan koollakin on väliä. Isoa kalaa väsytetään kauemmin, pientä hetkemmin. Joten pieni voi ottaa suuremmalla varmuudella vielä toisenkin kerran, mutta iso luultavasti ei erehdy toista kertaa ainakaan uistimeen, mihkä se on ottanut saman päivän aikana.
- Pienempi voi sittenkin ottaa suuremmalla varmuudella, kun iso, jos ne ovat vapautettu veneestä/rannalta.
Kaivo tuossa mainitsikin
hauen viehemuistista, joka ei tosiaan ole kovinkaan pitkä. Muutaman minuutin se kestää, mutta itse olen kumminkin sitä mieltä, että vapautetut/irti päässeet kalat eivät ota toistamiseen kovinkaan helpolla
saman päivän aikana.
Taas mennään perjaatteessa alkuun, kalalajilla taitaa olla se kaikista suurin merkitys tässä asiassa.
Hauki: Vaikka viehemuisti on lyhyt, ei silti ota kovin helpolla saman päivän aikana samaan uistimeen mihkä on jo aiemmin ottanut. Toki jos aivan aamulla hauen saa, niin viimmeistään illalla voi ottaa hyvinkin. Mutta hyvin "vihainen" hauki voi ottaa jo päivälläkin, tai kenties heti tunnin päästä, näitä taitavat olla kumminkin harvat yksilöt.
Ahven: Arka kala, ei ota helpolla varsinkaan kovan väsytyksen aikana. Onkeen tai pilkkiin voi ottaa heti samantien.
Särki: Lue ahvenen perustelut!
Kirjolohi: Empä usko, että hirveän helpolla ottaa, hyvä viehemuisti.
Pistin vain neljä kalalajia tuohon luokitteluun, mutta ainakin jalokaloilla on hyvin paljon samanlaiset viehemuistit.