Chat

Author Topic: Voiko kala iskeä kaksi kertaa peräkkäin?  (Read 10299 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ihmettelijä?

• Guest
Voiko kala iskeä kaksi kertaa peräkkäin?
« on: April 27, 2008, 15:36:57 »
Mitä luulette; Voiko kala iskeä uudelleen, vaikka olet juuri nostanut sen maalle ja päästänyt takaisin veteen?

Sen tiedän, että kyllähän kalat yrittävät vedessä ollessaan tarttua koukkuun monesti peräkkäin.
Mutta jos olet juuri saanut kalan ja todennut sen alamittaiseksi ja päästänyt takaisin, nii voiko se sama kala päätyä toisen kerran käteesi päästettäväksi takaisin..?  :?

Vs: Voiko kala iskeä kaksi kertaa peräkkäin?
« Reply #1 on: April 27, 2008, 16:19:26 »
Hmm, ei ole ainakaan itselle sattunut tuollaista. Siis, että hetiperään ottaisi sama kala.
Voihan se mahdollista olla tai sitten ei. En tiedä en ole kuullut kenenkään suusta, että olisi tommosta sattunu.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Piksu

• View Profile
« Reply #2 on: April 27, 2008, 16:29:00 »
En ite ole huomannut että kaks kertaa iskis peräkkäin...eli en tiedä voiko

Ihmettelijä?

• Guest
« Reply #3 on: April 27, 2008, 16:31:14 »
Niin, mistä sitä koskaan tietää onko sama kala kyseessä, koska ei ole tullut merkittyä niitä.  :-)
Ei uskoisi kalojen kovin helposti nappaavan samaan huijaukseen, vai onko niillä niin lyhyt muisti?  :-D
Mutta esimerkiksi ahvenen onkimisessa voi olla haittaa siitä jos joutuu samaa alamittaista kalaa irtipäästelemään, vai kannattaisiko se ottaa varmuudenvuoksi ylös niin ei haittaa isompien jallitusta.

Kertokaa Miten tämä asia on, voivatko ne napata kaksi kertaa heti peräkkäin?

]one

• View Profile
« Reply #4 on: April 27, 2008, 16:34:25 »
Minä luulen että kyllä.
Pari kesää taaksepäin jollain lapin lukuisista koskista (en muista nimeä) nappasi tammukka. Aivan selvästi alamittainen, joten laskin takaisin. Yhden tyhjän heiton jälkeen samasta paikasta toinen, aivan samanlainen ja samankokoinen yksilö, kuin edellinenkin.. Kyllä siinä epäilykset heräsi, että ettei vaan ois ollu sama kala. Voi tietysti olla ettei ollut, mene ja tiedä.. Jokatapauksessa uskon siis, että sama kala voi iskeä heti perään uudelleen.

Piksu

• View Profile
« Reply #5 on: April 27, 2008, 16:39:08 »
heh on kylläpäs on ollut tyhmä hauki  :-D :-D

Ihmettelijä?

• Guest
« Reply #6 on: April 27, 2008, 16:51:32 »
Hauesta voinkin hyvin uskoa tämän tyyppisen käyttäytymisen, on sen verran tyhmä kala!  :-D
Yleensäkin nämä petokalat näyttät olevan nälkäisiä, jopa napaamaan kahteen kertaan.
Mutta näyttäisi, että kalat eivät koe koukussa kiinni olemista ja yleensakin veden pinnan yläpuolella käyntiä rasittavaksi tapahtumaksi ja nappaavat uudestaan.
Vielä kun saisin yhden yksiselitteisen vastauksen?

Kaivo

• Guest
« Reply #7 on: April 27, 2008, 20:22:54 »
Toisella kalastusfoorumilla Kojon Arto kirjoitti kerran siitä, että hänen tuntumansa mukaan vapautetun hauen "viehemuisti" olisi vain muutamien minuuttien luokkaa, mikä tuntuisi ihan uskottavalta. Jonkin verran kuuleekin juttuja siitä, että vapautettu hauki on iskenyt saman reissun aikana toistamiseen. Tämä on tietysti ilahduttavaa ja osoitus siitä, että oikein käsiteltynä kalalla on hyvät mahdollisuudet jatkaa elämäänsä pyynnin jälkeen.

En pysty omalta kohdaltani varmuudella sanomaan, olisinko saanut saman hauen kahteen kertaan saman päivän aikana. Mahdollista se toki on, kun kalastelen paljon samoilla paikolla ja päästän suurimman osan kaloistani takaisin. Varsinkin pienehkö hauki on varsin paikkauskollinen kala.

Viime kesältä on kyllä muistissa eräs viikonloppu, jolloin sain saman 2,5 -kiloisen kalan kahtena iltana peräkkäin. Ensimmäisellä kerralla kiukkuista kesähaukea joutui uittamaan ylösotossa tavallista pidempään, ja irrotuksen jälkeen se keräsi voimiaan veneen vierellä jonkin aikaa ennen kuin poistui paikalta. Kuitenkin seuraavana iltana se rohmaisi vieheen kitaansa niin innolla, että päätyi fileiksi.

-- Kaivo     
« Last Edit: June 18, 2008, 12:19:42 by Kaivo »

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #8 on: April 27, 2008, 20:31:57 »
Oma mielipiteeni asiasta.. Vapautettu kala voi iskeä toisenkin kerran, mutta tämä ei ole kovinkaan yleistä. Mutta voi sama hauki tietenkin ottaa monien tuntien päästä, mutta uskon, että ei ainakaan usein ota heti vapautuksen jälkeen uudelleen.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Nykyttäjä

• View Profile
« Reply #9 on: April 27, 2008, 22:40:25 »
Itselläni on siitä varma kokemus. Toissa kesänä meren rannalla sain laiturilta heitellessäni semmosen puolen kilon hauen. Sillä oli selkäevän etupuolella aivan kuin potkurin jälkiä, jotain ihottumaa kuulemma. Päästin sen takaisin niin parin heiton jälkeen se sama hauki oli taas kiinni lotossa. Sillä oli niin selvä merkki että tunnistin sen varmuudella samaksi kalaksi. Kolmatta kertaa sentään ei ottanut kiinni.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #10 on: April 27, 2008, 23:20:03 »
Viime syksynä sain saman hauen 3 kertaa tunnin sisään ahventen jigittelyn yhteydessä. Hauella painoa n. 1,5kg. Tunnistin sen kalan kyljessä olevasta "ihottumasta"(tai jotakin sen tapaista siinä oli)
Noita 2 kertaa sama kala tapauksia onkin sitten tullut useampia(tai ainkain niin olen luullut että on samakala) Aina kala laji ollut kuitenkin hauki, Kirjolohenkin ehkä sain samanpäivän aika saman, mutta siitä en ollut varma että oliko sama vai ei.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Daiwa

• Hauki tuo lisää kiinnostusta kalastukseen.
    • MSN Messenger - lare.saari@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: May 07, 2008, 15:31:53 »
Kerran kilonen hauki oli kiinni pari sekunttia ja seuraavalla heitolla iski uudestaan.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #12 on: May 08, 2008, 17:13:05 »
Kyllä hauki ainaki ottaa uudestaan jos on tarvetta.

Vikla

• Guest
« Reply #13 on: May 11, 2008, 21:43:34 »
Väsytyksessä irti päässyt kala ottaa helpommin kiinni, kun veneestä vapautettu kala, ainakin minun tiedon mukaan. Mutta..

- Kalan koollakin on väliä. Isoa kalaa väsytetään kauemmin, pientä hetkemmin. Joten pieni voi ottaa suuremmalla varmuudella vielä toisenkin kerran, mutta iso luultavasti ei erehdy toista kertaa ainakaan uistimeen, mihkä se on ottanut saman päivän aikana.

- Pienempi voi sittenkin ottaa suuremmalla varmuudella, kun iso, jos ne ovat vapautettu veneestä/rannalta.

Kaivo tuossa mainitsikin hauen viehemuistista, joka ei tosiaan ole kovinkaan pitkä. Muutaman minuutin se kestää, mutta itse olen kumminkin sitä mieltä, että vapautetut/irti päässeet kalat eivät ota toistamiseen kovinkaan helpolla saman päivän aikana.

Taas mennään perjaatteessa alkuun, kalalajilla taitaa olla se kaikista suurin merkitys tässä asiassa.

Hauki: Vaikka viehemuisti on lyhyt, ei silti ota kovin helpolla saman päivän aikana samaan uistimeen mihkä on jo aiemmin ottanut. Toki jos aivan aamulla hauen saa, niin viimmeistään illalla voi ottaa hyvinkin. Mutta hyvin "vihainen" hauki voi ottaa jo päivälläkin, tai kenties heti tunnin päästä, näitä taitavat olla kumminkin harvat yksilöt.

Ahven: Arka kala, ei ota helpolla varsinkaan kovan väsytyksen aikana. Onkeen tai pilkkiin voi ottaa heti samantien.

Särki: Lue ahvenen perustelut! :wink:

Kirjolohi: Empä usko, että hirveän helpolla ottaa, hyvä viehemuisti.

Pistin vain neljä kalalajia tuohon luokitteluun, mutta ainakin jalokaloilla on hyvin paljon samanlaiset viehemuistit.

« Last Edit: May 11, 2008, 21:47:40 by Vikla »

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #14 on: May 26, 2008, 14:07:36 »
Viime kesänä sattui mielenkiintoinen tapaus. "Linnakundin" värisen Minnow Spoonin takana möyrähti ja näin kun hauki yritti lyödä uistimeen kiinni, mutta koko ajan ohi. 5:llä heitolla noin kiloinen kala jäi kiinni, uistin irti ja takaisin. Seuraavalla heitolla se otti kuitenkin uudestaan ja taas C&R. Vaihdoin paikkaa ja olin poissa 30min. Sitten palasin paikalle ja eikös vaan se sama pirulainen roiku Minnowissa taas kiinni. Taisi olla melko agressiivinen reviirinsä suojelija, :-D
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

PäSSi

• View Profile
« Reply #15 on: May 26, 2008, 15:07:46 »
Kyllä voi, sillä olin monta vuotta sitten isäni ja naapurin kanssa kalassa Lestijoella. Naapuri sai ison ahvenen, mutta päästi sen takaisin sillä olimme kalastamassa kirjolohta. Heti seuraavalla heitolla ahven olikin jo minun uistimessa. :mrgreen:
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #16 on: May 26, 2008, 15:37:50 »
Kyllä kala voi iskeä 2 kertaa peräkkäin. Siitä en tiedä, että jos sen on jo kerran ylös nostanut ja se nappaisi heti uudestaan kiinni.
Lauantaina olimme kalastamassa haukia ja minulle tärppäsi toista kiloa oleva kala kiinni lusikkaan, mutta irtosi. Sitä samaa heittoa olin nostamassa jo ylös kun yhtäkkiä uistimeni perässä tuli hauki ja nappasi sen suuhunsa. Siinä kyllä jo vähän pelästyin  :-D

Samalla reissulla kävi myös näin: Heitin X-rapilla matalaan paikkaan ja heti oli kala kiinni. Kelasin sitä hetken ylös, mutta se irtosi. Sitten kuva osui pohjaan ja siihen jäi levää, joten kelasin sen nopeasti ylös. Heitin heti perään samaan paikkaan ja katsoin että koukku oli siimaan jäänyt kiinni ja uistin pyöri kelatessa. Kelasin taas nopeasti kunnes hauki kävi siihen kiinni aivan pinnasta samalta kohtaa missä edellinenkin hauki oli ollut kiinni.

Eilen olin onkimassa mato-ongella matalasta ruohikkolahdesta jossa ei ole kuin enintään 30cm syvää sillä alueella missä pystyy kalastamaan. Jokin kävi onkeen kiinni, mutta irtosi. Vedin kohoa pintaa pitkin kunnes hauki kävi kohoon kiinni. Sitten nostin ongen ylös ja heitin samaan kohtaan missä hauki oli ollut ja kelasin kohoa pinnassa. Taas hauki kävi siihen kiinni ja jopa 4 kertaa! Se seurasi sitä aivan laiturin viereen ja sitten vasta katosi johonkin. 10 min siitä eteenpäin menin viereiselle laiturille ja heitin minnow spoonilla sinne päin mihin hauki oli kadonnut ja heti kala kiinni. Nostin kalan laiturille ja ajattelin, että se olisi sama kala joka kävi kohoonikin kiinni, koska oli saman kokoinen ja aiemmin siltä paikalta ei ollut tullut mitään havaintoja kalasta. Luulen että kala oli aika nälkäinen koska oli n 40cm pitkä, mutta ei painanut varmaan edes 350g ja pääkin painoi melkein saman verran kun koko loppu ruumis! Se oli laihin hauki mitä olen nähnyt.
Olen kalastelijapoika!

anis

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: May 29, 2008, 13:42:23 »
Olinpaha kalassa tuossa aika lähellä merellä ku yks noin 2 kiloinen hauki otti kiinni. seuraavalla heitolla sama kala otti kiinni sama kokonen ja sama vika pyrstösä eli vähän lähtenyt pyrstöä pois ja kaveri ei uskonu sitte millää.

Akatora^

• View Profile
« Reply #18 on: May 29, 2008, 13:56:18 »
Kerran merellä kalastaessa tarttu n.4kg hauki kiinni. Just olin nostamas ylös niin se katkas siiman puolen metrin pääs rannasta, ku olin unohtanu perukkeet ottaa mukaan. :-D Sit siitä joku puol tuntia varmaan nii se sama hauki nappas uudestaan kii ja sain sen ylös. Tunnistin sen samaks ku sil oli viel se vanhaki uistin suussa. Ja pari kertaa on tullu peräkkäisillä heitoilla sama hauki. Et kyllä se mahollista on. :-)
Kumpi oli ensin: ruoho vai kala?

Rapalapa

• View Profile
« Reply #19 on: May 29, 2008, 16:12:11 »
Luulisin että tämä veteen takasin päästetty kala vetäystyisi hetkeksi pohjalle tai puskaan "nuolemaan haavojaan"
Mutta uskoisin että voisi napata uudestaan. :evil:

PäSSi

• View Profile
« Reply #20 on: June 03, 2008, 18:43:48 »
Luulisin että tämä veteen takasin päästetty kala vetäystyisi hetkeksi pohjalle tai puskaan "nuolemaan haavojaan"
Mutta uskoisin että voisi napata uudestaan. :evil:
Joskus käy näinkin, esim. eilen illalla olin kalassa ja sain pikku hauen. Päästin sen takaisin veteen niin se ui vähäv matkaa eteenpäin ja sen jälkeen palasi siihen rantaan josta päästin sen takaisin (virvelöin siis järven rannalla). Siinä se sitten oli jonkin aikaa ja lähti...
No tänään kun olin aamulla kalassa niin sain luultavasti sen saman hauen koska ylä huulessa pienehkö reikä joka tuli eilen siitä kun kalassa oli minnow spoon kiinni ylähuulesta.
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

[Vision]

• View Profile
« Reply #21 on: June 04, 2008, 02:17:05 »
Eihän tähän voi oikeastaan sanoa kun "miksi ei voisi?".
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Kalastaja.94

• View Profile
    • Email
« Reply #22 on: June 04, 2008, 16:47:06 »
Ei ole minulle tuommoista sattunut...
-Tonttu

pekutii

• View Profile
« Reply #23 on: June 05, 2008, 11:03:19 »
Voi, ja on iskenytkin. Hauen kanssa käynyt muutaman kerran, kun päästetty irti niin heti iskenyt toiseen vapaan, yleensä takilaan /
sivutönkköön.
Järvilohen kanssa käynyt yhden kerran
Kavereiden uistimeen iskenyt, heiltä mennyt siimat poikki. n. 15 min kuluttua me saimme saman kalan (uistin suupielessä).
Mutta yleensä harvinaista, että ottaisi heti uudestaan.
Itse kuullut, että haukea ei kannattaisi pyytää koukullisilla vieheillä "harjotuksissa" ennen kisaa, haetaan / etsitään värit ja paikat ennen
tosi koitosta. Jos olen väärässä, niin korjatkaa.

kalle

• View Profile
« Reply #24 on: June 05, 2008, 22:49:42 »
 Itselläni kokemuksia kyseisestä asiasta metsäjärvillä / lammilla, niistä on löytynyt haukia, joilla ei ole ilm. vihollisia ollut, koska eivät pelänneet MITÄÄN, vaan kävivät uudestaan vieheen kimppuun. Mutta vain metsäjärvissä / lammissa on minulle ( muistaakseni vain ) käynyt..

Kala_JP

• Kyllä suomalainen ahvena on paras kala!
    • View Profile
« Reply #25 on: June 13, 2008, 18:05:39 »
kerran laituripilkillä kiiski nappas 2 kertaa peräkanaa pilkkiin
Fisustaja

UppoPerho

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: June 18, 2008, 11:33:35 »
Kaverini sai kerran alamittaisen, ja hän päästi sen takaisin,mutta ei ottanu enää kiinni, vaikka olimme vielä tunnin  päästön jälkeen. 8-)
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Piksu

• View Profile
« Reply #27 on: June 18, 2008, 11:51:08 »
Kaverini sai kerran alamittaisen, ja hän päästi sen takaisin,mutta ei ottanu enää kiinni, vaikka olimme vielä tunnin  päästön jälkeen. 8-)
Mitähän ihmeelistä siinäkin on? :roll:
Monta kertaa olen vapauttanut kalan ja ei oo ottanut uudelleen kiini.
Taitaapi olla melkein offtopicia toi.

Mutta asiaan nyt viime keralla tuli 2 kertaa sama pieni hauki,sen huomas siitä että pyrstöstä oli katkennut toinen puoli.

center>