Chat

Author Topic: Harrastuksena juoksu  (Read 39000 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
Vs: Harrastuksena juoksu
« Reply #90 on: August 16, 2010, 17:25:26 »
Tuossa juuri olin katsomassa kun tuttu, 16v juoksi 100m aikaan 11,78s.. Itseltä meni n. 13,7s joten aika tyytyväinen pitää olla.

400m aika ei vain parane, 1.02min meni toissapäivänä kun pitkästä aikaa kokeilin..
Olen kalastelijapoika!

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #91 on: August 20, 2010, 11:24:55 »
Qkkeli luulen, että polveasi vaivaa ennemmin sellainen juoksijan polvi :-) Nimittäin polven jänteet jäykistyy toisilla helposti ja se aiheuttaa pistävää kipua polvessa. Tuossa ohjeet hoitoon-> http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3125

Itsellä oli joskus sama vaiva ja toisinaan vieläkin ilmaantuu jos on ollut vähän taukoa juoksusta. 
Oma juoksuharrastus oli kesän jäässä, mutta nyt on jälleen tullut juostua 6 kertaa viikossa. Matkaksi olen ottanut tällä kertaa 6km pikamatkan ylämäki-alamäki metsätiellä. Matka juostaan täysiä mahdollisuuksien mukaan. Korkeuslisäystä lenkille tulee 139 metriä eli melko mäkistä maastoa. Tiukoin aika on tällä hetkellä 27:49 mikä vastaa noin 2600 metrin coopervauhtia. Vuoden vaihteeseen mennessä tavoite on pinkoa matka 26:00 mikä olisikin harrastajalle aika kova aika, mutta luotto on kova.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • View Profile
« Reply #92 on: August 20, 2010, 14:03:19 »
kannattaa kyllä vvälillä juosta vähän hiljempaakin. Ei  kova vauhti ole avain kunnon kohottamiseen :wink: Itse juoksen pitkähköjä matkoja yleensä metsäteillä melko rauhallisella vauhdilla, ja sitten aina vähän isommat ylämäet pingon sitten kovalla sykkeellä. Sykkeen kun pitää siinä 120 kieppeillä ja sitten välillä kiristää ja löysää niin hyvin menee. Joskus taan juoksen melko jyrkässä rinteessä olevaa peltoa myötäpåäivään jossa juoksen loivan alamäen alas ja sitten ylämäki täysiä ylös. Sitä jonku 10 kierrosta aina jaksaa. SItä kun tein kesän ni johan kulki suksi hyvin talvella :-)

Migelis

• Guest
« Reply #93 on: August 20, 2010, 15:09:29 »
Anteeksi vähän offtopiccia tulee, mutta tekee mieli kertoa.

Eli nyt olen aloittanut ahkeran punttisalilla käymisen lenkkeilyn sijasta. Tavoite on 3x viikossa käydä tekemässä lihasharjoitukset, joka onnistunut jo tällä viikolla.
Suositan muillekkin juoksijoille punttisalilla käyntiä, sillä se on pirun hauskaa kun huomaa tuloksia eikä isommista ja vahvemmista lihaksista mitään haittaa ole! Juoksussakaan!

--Migelis

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #94 on: August 20, 2010, 15:14:43 »
Joo ei vauhti ole avain kunnon kohottamiseen. Se on ihan totta enhän niin väittänytkään. Itse en yritä enää kuntoa kohottaakkaan vaan nyt lähinnä hion tekniikkaa. Sykkeistä ei kannata puhua mitään, koska ne vaihtelee iän, massan, kunnon, sukupuolen ja geenien mukaan. Jokaisella on siis yksilöllinen syke :wink: Myös harrastettava liikunta vaikuttaa erittäin paljon sykkeeseen. Esimerkkinä voin sanoa, kun kesän olen rullaluistellut, niin sykkeet on pyörinyt 160-170 välillä sitten toisaalta kun käyn juoksemassa on maksimisykkeet päälle 160 ja keskiarvo 150 luokkaa. Silti väitän, että käytän enemmän energiaa juoksuun kuin rullaluisteluun. Selityksenä on se, että omaan paremman juoksutekniikan kuin luistelutekniikan.

Migelikselle sen verran, että riippuu minkälaista juoksua harjoittelee. Lihas on kuitenkin se mikä kehossa painaa. Pitkän matkan juoksija hakee kestävyyttä lihaksiin, kun lyhyen matkan juoksija tarvii räjähtävää voimaa. Liika lihas on silti tiellä oli juoksumatka mikä tahansa :-)

Harkkis

• View Profile
« Reply #95 on: August 20, 2010, 16:18:01 »

Eikä isommista ja vahvemmista lihaksista mitään haittaa ole!
--Migelis

Ei vai? Jos 140cm miehen alku päättää kasvattaa isot ja vahvat lihakset niin todennäiköisesti hän ei tuosta enää paljoa kasva.Tai ainakin näin on monessa lähteessä todettu.
Mutta ei punttisalista kai mitään haittaakaan ole (täysikasvuisille). Varmaan saattaa jopa olla eduksi, jos on juossut itselleen juoksijan jalat ja ranteet kaipaisi vähän ruista ympärille, ja niitä sitten lähtee vahvistamaan. Tulee kehoon vähän tasapainoa ja vatsalihaksia on aina syytä vahvistaa, koska vastalihakset aktivoituvat juostessa.
Eri asia on sitten, jos joku juoksee ihan tosissaan, kun kestävyysjuoksussa taitaa olla vain parempi jos on kevytrakenteinen. Tai ainakaan ei sitten nostele painavia painoja! Mutta maltti kannattaa noissa painonnosto hommeleissa muistaa aina niin kuin Aatami jo tuossa vihjasikin.
Anteeksi tämä lyhyt OT. 
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #96 on: September 09, 2010, 14:58:13 »
Tänään Cooperin testi koulussa, ja vihdoin tyytyväinen tulokseen, 3000m meni ja vielä 5sek olisi ollut aikaa parantaa  :-)

Aina voi jossitella, lähdin huonolla taktiikalla liikkeelle. 4 kierroksen jälkeen opettaja sanoi että 2500 vauhti päällä.. Oli pakko kiristää ja se koitui väsymykseksi viimeisellä 1½ kierroksella. Parempaankin olisi siis päästy :) Pitkät matkat ei ole minun alaani..
Olen kalastelijapoika!

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #97 on: September 09, 2010, 21:10:40 »
3000 juosten alkaa olemaan aika maksimi kovalla vauhdilla.. Ja tuuri voi tietysti kaikilla käydä, ei alkanut lihaksiin sattumaan eikä hengästyttämään pahasti, mutta pahasti meni pohkeet ja takareidet hapoille. Kuitenkaan ei ole mikään kevyin mahdollinen kroppa kannatella..

Jonkin näköinen valmistautuminenkin olisi voinut parantaa suoritusta, esim vähentää raskaan liikkumisen määrää vaikka viikkoa ennen, ja venytellä/lämmitellä juoksun alkuun.
Olen kalastelijapoika!

D-Vitamiini

• Kumpi ja kampi tappelivat, Seppo voitti!
    • View Profile
« Reply #98 on: September 09, 2010, 21:18:52 »
Joo meilläkin oli hirveän mäkisessä maastossa cooper ja 2420m. En hirveen tyytyväinen ole. 6. luokkalaiselta siis.
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

Mice

• MSN Messenger - mice_92@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #99 on: September 09, 2010, 21:22:13 »
3100m tuli coopperissa juostua tossa keväällä. Nyt uskosin että menneepi jo hiukkasen enemmän, ehkäpä jopa 3200m.
KALJAA KONEESEE

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #100 on: September 12, 2010, 20:20:05 »
Keväällä 10 kilsalla uus enkka 50.07min. Siinäkin jouduin käveleen muutamia minuutteja kun 7km kohdalla alkoi ihan mahdottomasti pistään.

Tänään kävin kentällä kokeilemassa miten 100m kulkee ja 12,94s tuli ajaks. Ja viimeks oon 100m juossu täysillä 4 vuotta sit. Silloin siis aika 13,7s.

Cooperissa olin keväällä ihan varmasti ainakin 3000m kunnossa, mutta en saanut kunnolla kokeiltua kun melkein aina alkaa pistään kun koittaa juosta. Nyt selkä ja polvivaivojen jäljiltä ehkä 2900-3000 kunnossa.

Nyt kävin flunssan jälkeen kokeilemassa 400 metriä niin meni 1.04, ja parantamisen varaa vielä jäi. Ekaa kertaa koskaan juoksin 400m.
« Last Edit: September 24, 2010, 22:04:38 by Himopilkkijä89 »

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #101 on: October 04, 2010, 17:54:39 »
Tänään kävin kaverin kanssa kokeilemassa piruuttaan  cooper-testiä. Kumpikaan ei ollut parhaassa kunnossa ja kaiken lisäksi oli kova tuuli suoralla toiseen suuntaan. Lähdin ihan aikaa vastaan juoksemaan. Katoin sykemittarista kierrokset 1min 36s tietämille. Hyvin alkoi ja eka kierros painui alle 1.30:een. Siitä sitten vähän himmasin ja pyrin pitämään loppukierrokset suunnitellusti. Uupumus oli kova, mutta viimeisen tiukan 200 metrin sprintin ansiosta matkaa kertyi 3020 metriä.

Tyytyväinen olen siihen nähden kun ei ole tullut treenattua kauheasti viime aikoina. Suoritus oli kuitenkin sen mukainen, että keväällä pyritään lisäämään 200 metriä pituutta matkaan eli tavoite on 3200m. Kaverilla ei ihan niin vahvasti mennyt vaikkakaan ei mitään uupumusta tullut, mutta ei vaan jalka noussut ja lopputulos oli päälle 2800.

Kyllä juokseminen on vaan mukavaa :-)

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile
« Reply #102 on: October 22, 2010, 16:43:16 »
No ehkä nyt saa sanoa että harrastan juoksua ainakin jollain tasolla.

Olen nyt muutaman kuukauden ajan käynyt vetämässä juoksulenkkejä n. kolmena iltana viikossa. Aluksi juoksin viiden kilometrin lenkkiä, mutta kun se ei tuntunut muutaman reissun jälkeen kovin kehittävältä lisäsin matkaa.

Tuossa kolmisen viikkoa sitten innostuin illalla käymään vähän pitemmällä. Mittaa lenkille tuli 17 kilometriä, ja yllätyin itsekin miten hyvin jaksoin. En pysähtynyt kertaakaan enkä kävellyt metriäkään siitä 17 kilsasta, ja tuntui kyllä lenkin jälkeen että ylitin itseni. Se täytyy kyllä todeta, että en varsinaisesti juossut vaan hölkkäsin. Tuo 17 kilometriä oli vähän turhan kunnianhimoinen suoritus, ja nyt olenkin vähentänyt matkaa 14 kilometriin. Se on mielestäni järkevä matka eikä ole mies ihan pyörätuolikunnossa lenkin jälkeen.

Tarkoituksena olisi kohottaa peruskuntoa ja hapenottokykyä inttiä varten. Heinäkuussa olen lähdössä Sodankylään.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #103 on: June 01, 2011, 19:34:23 »
Juoksureissuja on muutama tullut tehtyä tälle kesälle ja erittäin positiivista oli huomata se, ettei polvi ole kipeytynyt kertaakaan. Päässy keskittymään ite tekemiseen, 6-8km lenkkejä juossut ja kiva on ollut huomata myös se, että nopeasti se kunto vain nousee kun viitsii käydä.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #104 on: June 02, 2011, 09:48:08 »
Hienoa Q, että homma rullaa. Kutosen lenkkiä itsekkin juoksen tällä hetkellä. Pitää treenata, että jaksaa pelata futista kutosessa :lol: Juokseminen on mielestäni kaikkein paras ja tehokkain tapa kehittää kuntoa. Pitää vaan muistaa muutama asia.

Ensiksi se, että tarkkaillaan sykettä. Katsotaan taulukoista oman iän ja painon/pituuden mukainen suositus sykkeen ylärajaksi. Siitä 10% pois, niin on mielestäni hyvä kuntoilusyke. Itsellä on normaalia alhaisemmat sykkeet muutenkin, niin en pääse lähellekkään niitä lukemia, joita taulukoiden mukaan pitäisi olla. Eli poikkeuksiakin on. Omalla kohdalla rasitusastma vie parhaan terän ja joudun sen mukaan liikkumaan.  Oma liikkumissyke on tällähetkellä 158 keskisykkeeltään, kun vertailukohtana neljä vuotta nuoremmalla juoksukaverilla sykekeskiarvo on 180. Juokseminen ei ole kuntoa kehittävää jos juostaan slaagin partaalla veren maku suussa.

Toinen aloittelevan juoksijan tärkeä pointti on juoksuaskellus. 50% vastaantulevista juoksijoista tekee sen virheen, että tömistelee koko jalkapohjalla, kun juoksun kuuluisi rullata. Kuulee jo äänestä onko askellus oikea. Kova töminä on selvä merkki virheestä, kun oikeaoppinen askellus ei pidä juuri mitään ääntä.
Jalan irrotessa maasta on tärkeää ettei sitä vaan nosteta toisen eteen vaan hyödynnetään jalan lihaksistoa. Ponnistetaan jalalla aina päkiää myöten. Vähentää huomattavasti jalan rasitusvammoja, kun askellus kohillaan.

Oma kutonen menee tällä hetkellä n. 29 minuuttiin ja tavoite on saada se aina 27 minuutin tienoolle. Kyseessä ei todellakaan ole mikään ratakutonen vaan viimeisen päälle intervallilenkki joka on lähes jatkuvaa ylämäki alamäki rallia.
Linkki seurantaan

Fisk

• View Profile
« Reply #105 on: June 02, 2011, 10:52:31 »
Joskus 13-16 vuotiaana tuli juostua erittäin aktiivisesti. Ennen juoksemisen aloittamista minulla oli jo normaalia selvästi parempi kunto, jota juoksemalla sain kuitenkin selvästi paranneltua. Muistan juuri 9. luokan loputtua juostuani 3 km maastolenkin aikaan 11:50. Eli siis cooperissa olisi mennyt jonkin verran päälle 3000 luultavasti.

Noh, lukioon mentyäni juoksu harrastus lopahti lähes täysin. Ensin vähensin juoksukerrat vain yhteen tai kahteen kertaan viikossa, ja vähän ajan kuluttua lopetin kokonaan. Lukion toisen vuoden alussa huomasin kuitenkin kuntoni romahtaneen. Tuntui, että hengästyin tilanteissa, joissa en ikinä ennen olisi voinut kuvitellakaan hengästyväni. Oli aika ottaa itseäni niskasta kiinni, ja jotenkuten onnistuinkin. Melko aktiivisesti juoksinkin, kunnes paukkupakkaset puskivat päälle ja sen myötä into lopahti jälleen.

Tuon jälkeen juoksin säännöllisesti taas syksyllä, jolloin olin siis lukion kolmannella. Sai todella huomata, kuinka kunto oli heikentynyt aktiivisen lenkkeilyn ajoilta. Pari kuukautta juoksin, mutta talven tultua kerrat vähenivät vain kertaan tai kahteen viikossa. Mutta nyt, lukion ollessa ohi ja kesän tehdessä tuloaan, olen todella päättänyt ottaa juoksemisen taas kerran lähes jokapäiväiseksi harrastukseksi. Tällä kertaa toivottavasti lopullisesti.

Tarinan opetus: Jos juoksette, älkää lopettako! Siitä on oikeasti todella hyötyä niin monessa suhteessa. Ja lisäksi ne, jotka epäröivät aloittaa tämän harrastuksen, tehkää se. Pitemmällä tähtäimellä ette varmasti tule pettymään.

Pilkkijä99

• Hanskaaja
    • View Profile
« Reply #106 on: June 02, 2011, 18:29:57 »
Tänään yleisurheilu seurani kunnia kierroksella juoksin 11 550m ja juoksu aikaa oli tunti, ja olen nyt erittäin tyytyväinen kun en ole juossut talvella paljon mitään.

pyrytintti

• Ahventen tanssittaja
  • Kaloja ei oteta vaan pyydetään.
    • View Profile
    • Email
« Reply #107 on: June 02, 2011, 18:46:01 »
Itsekkin tulee harrastettua juoksua läheisellä pururadalla 5-6km lenkkejä, juoksukerrat kyllä on 1-2 kertaa viikossa kun arkipäivät olen koulussa 90km päässä, ja siellä koulussa vapaa-aikana muutenkin on muuta tekemistä.

Harkkis

• View Profile
« Reply #108 on: June 02, 2011, 20:29:25 »
Juokseminen on mielestäni kaikkein paras ja tehokkain tapa kehittää kuntoa.

Riippuu kyllä hieman miltä kantilta katsoo. Jos se on mielipide kysymys niin sitten olet oikeassa, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tehokkain laji olisi hiihto tai uinti. Molemmissa lajeissa nimittain myös kädet tekevät paljon töitä. Juoksussa ei niin merkittävästi, vaikka toki kädet ovat tärkeitä juostessa.

Itse kyllä juoksen jonkin verran ja yleensä jos lähden lenkille, juoksen vähintään sen 10km. Juoksu sinäänsä on ihan ok laji varsinkin, jos asettaa tavotteita. Mutta en voisi pitää sitä pääasiallisena liikuntamuotonani, koska pitemmän päälle siihen kyllästyy ja se on melkoista junnaamista. Tykkään liikkua monipuolisesti, joten juoksen puhtaasti peruskestävyyden takia.
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #109 on: June 03, 2011, 14:48:16 »
Olen tuota käsien merkitystä miettinyt kunnon kannalta ja täytyy kyllä sanoa, että olet oikeassa. Se on vähän tilanteesta riippuvaa. Vaikka kuinka hiihdät tai uit, niin et jaksa sen paremmin juosta. Sama menee myös toisten päin. Jokainen laji kysyy vähän erilaisia lihaksia ja sen takia monipuolinen liikunta on paras tapa kehittää kuntoa. Lajeja, joissa tarvii juosta paljon, on hyvä treenata juoksemalla se on vaan fakta  :-)

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • View Profile
« Reply #110 on: June 04, 2011, 14:34:44 »
Niin ja faktahan on se, että alunperin ihminen on tehty juoksemaan. Kun katsoo jalkoja, niissä on kehon isoimmat lihakset ja ne ovat aika suuren osan ihmisen kehosta. Niihin on kulutettu paljon ihmistä "tehdessä" :lol: Mielestäni juoksu on ainakin halvin tapa kehittää kuntoa. Juoksu myös vahvistaa jalkojen luita, luuthan vahvistuvat kun niitä täristellään.
Omalla kohdalla juoksu on jäänyt aika vähälle kuntoilumuotona. Soutu ja hiihto vievät voiton.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #111 on: June 05, 2011, 13:58:50 »
Nyt paransin juuri tämän vuoden maasto kutosen aikaani 28 minuuttiin. Ottaen huomioon, että reitillä korkeusvaihtelee välillä 80-160 metriä meren pinnasta. Neljä kilometriä lenkistä on hiekkatietä ja kaksi asfalttia. Kaverin kanssa uhattiin juosta tuo lenkki 26 minuuttiin, mutta nyt on pakko todeta sen olevan lähes mahdotonta tämän tason juoksijoille.

Mieletön fiilis, kun juoksu kulkee  :-)

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Juoksun-aloittaminen/485/

Tuossa on muuten hyvä linkki aloitteleville ja tekniikkaansa epäileville juoksijoille.
« Last Edit: June 05, 2011, 14:05:19 by Aatami »

-Veikko-

• Hopealusikka taskussa syntynyt
    • View Profile
« Reply #112 on: June 05, 2011, 20:23:18 »
Itse yleisurheilua harrastavana juoksen lenkin pari kolme kertaa viikossa, vaikka päälajit ovatkin heittopuolella.

Tänä vuonna on tullut kisoissa ja koulussa juostua muutama matka:

50m 7s
100m 13.00s
400m 1.08min
800m 2.45min
2000m 9.24min

En mikään pitkän matkan juoksija ole, kuten ajoista voi ehkä huomatakin...

Edit: päivitystä

-Veikko
« Last Edit: June 08, 2012, 22:32:49 by -Veikko- »
"Lahna syö tällä kelillä niin maan perusteellisesti"
-Konstaapeli Reinikainen

KitkanViisas

• Pieni ja limainen
  • Sano muikku!
    • View Profile
« Reply #113 on: July 04, 2011, 22:27:48 »
Juoksua on tullu harrastettua omaksi ilokseen poijankoltiaisesta lähtien. Iän karttuessa innostus tähän liikuntamuotoon näyttäs vaan lisääntyvän.  :-)

Pikajuoksu oli kouluaikoina vahvin laji pituushypyn ohella. Pikamatkoilla olin oman koulun kisoissa aina mitaleilla.
En tiä mikä oli,mutta en koskaan innostunut lähtemään koulujenvälisiin yms.
Liikuntaa on tullu harrastettua mm.kaukalopallo,jääkiekko(höntsä),jalkapallo. Näitäkin vain kavereiden kesken.

Cooperin juoksin kaks kertaa intissä. Ensin lönkyttelin 2600m p-kaudella. Mahkuja ois ollu enemmänkin,mutta välttelin kaikin tavoin vuojeksi joutumista inttiin   :-P
Intin lopussa pääsin sitte 3030m.

Nykyään on pitkän matkan juoksu alkanut kiinnostamaan. N.10 km lenkkejä vejelty muutama kuukausi 2-4 kertaa viikossa.
Maratooni ois haaveena joskus. Katotaan miten kuntoilla jaksaa, niin ehkä jo syksyllä juostaan.
Maratoonia harkitseville loistavia vinkkejä. http://www.tossu.com/

Kannattaa ladata tämmönen http://www.sports-tracker.com/Saatavissa uudempiin nokialaisiin,Anroidiin ja appleen ainaski.
Näkee mm.Juostun reitin,keskinopeuden,kcal,sykkeen(mikäli yhteensopiva sykemittari). Mainio ohjelma. suosittelen!

Keskustelu jatkukoon. Khiittää KitkanViisas!

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #114 on: July 05, 2011, 10:41:08 »
Eilen taas pari lenkkiä polkuja pitkin jyrkkämäkisessä maastossa, molemmille lenkeille pituutta viitisen kilometriä. Tuntu ihan mukavalta pitkästä aikaa vielä kun aika kovalla temmolla painaa menemään.
Olen kalastelijapoika!

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #115 on: July 17, 2011, 23:09:25 »
Niin ja sitten ,kun on ikää tarpeeksi esim. 70v. voi jopa kävelläkkin jos paikat ei kramppien ym. kulumien takia juoksusta tykkää :wink:> usein noilla ikäihmisillä tuntuu tökkäävän ihmeellisiin revähdyksiin ja "normaaliin" (askellus alusta ym "virheet ") kulumiseen juoksun suhteen.

Esim. pohje revähtää toistuvasti kesken lenkin ilman mitään ns. syytä ym. selittämätöntä>vanhuushan se siellä polvessa selässä jne. kolkuttelee>ikä se vaan tekee joskus näin>mutta kävelyllä jatkaa onneksi vielä monta vuotta pyörätuolivaihetta kauemmas.

Eli hyvä nuoriso>kattokaapa se askellus ym. tekniikka,
 kuntoon varsinkin jos tulee paljon kilometrejä ennen 80v synttäreitä niin on sitte helpompi jatkaa harrastuksen parissa vaikkapa 100 vuotiaaksi :-D.
« Last Edit: May 20, 2012, 23:02:09 by KÖSTER »

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #116 on: July 17, 2011, 23:34:09 »
Eka vuosi menossa 4 vai 5 vuoteen että penikkatauti ei ole vaivannut ja niimpä oon pystynyt lenkkejä tekemään vähän väliä. Tollasia 5-11km lenkkejä tulee tehtyä pari viikossa keskimäärin ja määrää lisätään pikku hiljaa jos paikat kestää. Tarkoitus syyskuun alussa kokeilla rahkeita Hämeen hölkässä (20km maastossa).

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #117 on: April 15, 2012, 22:15:40 »
Tänään oli taas vaihteeksi niin tylsää ja kuitenkin olo oli sellainen, että jotain tarttis tehä, joten päätin sitten lähteä kauden ensimmäiselle juoksulenkille hakemaan saunahikeä.
Terve järki kyllä varoittele olosuhteista, mutta kyllä tuola sai juosta 80% kuivalla asvaltilla. Ja juoksu tuntui rullaavan niin hyvin, että piti oikein vauhtia nostaa vartin jälkeen. Aikaa lenkkiin kului 31 minuuttia ja matkaa kertyi karvan yli 5,5 km ja mukaan mahtui vielä muutaman minuutin puhelukin, jonka aikana juoksu piti vaihtaa kävelyksi. Viime kesänä 6km lenkkiin kului parhaimmillaan 30min ja 57 sekunttia, joten näin kauden ensimmäiseksi juoksulenkiksi pidän tätä tulosta erittäin hyvänä ja positiivisena yllätyksenä. Josko kesällä sitten saisi tuon 6km lenkin alle puoleen tuntiin..

ps.
Kyllä on kannattanut juosta sählykentillä ja sivakoida hiihtoladulla talven aikana..  :wink:

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #118 on: May 19, 2012, 18:56:20 »
Kyllä jäi viime vuonna Hämeen Hölkkä väliin ja jää tänä vuonnakin, koska yleisurheilukisat samana päivänä...

Cooperissa tuli sivuttua ennätystä vähän aikaa sitten, 2850m. Vähän parempaakin oli luvassa mutta joutui vähän luopumaan vauhdista pistoksen vuoksi. Nokian kympillä olin puolessa välissä 46-47min vauhdissa hyvävoimaisena, mutta tuli juostua harhaan ja matkaa kertyi yhteensä yli 12km. 9-10km paikkeilla alkoi yhtäkkiä pistämään todella pahasti ja jouduin kävelemään seuraavat 8 minuuttia, joista itse asiassa melkein seisoin ekat pari minuuttia. Lopulta sinnittelin sen reilu 12km ajassa 1.06.30.

Penikkatauti tässä taas vaivaa ja nyt kyllä lopulta käyn askelklinikalla katsomassa mitä ne sanovat...

center>