Chat

Author Topic: Hauen kevät uistimet?  (Read 29065 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tontza

• View Profile
    • Email
Hauen kevät uistimet?
« on: March 10, 2003, 09:01:21 »
Oisko kellään mitään hyviä uistin suosituksia hauen kevät jahtiin?

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Re:Hauen kevät uistimet?
« Reply #1 on: March 10, 2003, 17:30:54 »
Kalajigillä olen itse parhaiten saanut ennen kutua ja kudun aikana. Sitten kun kutu on ohi, niin kaikki kelpaa... Pääasia, että koukku on vieheessä. Muoto, merkki, malli, uinti, väri jne... ovat toissijaisia.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Jaakko

• Guest
« Reply #2 on: March 10, 2003, 18:02:01 »
Niinku Mikko sano niin nuo kalajigit todellakin toimii. Hyväksi toteamani väri: vatsa keltainen ja selkä punainen.
Toinen tosi hyvä uistin on minnow spoon. Väriä en lähde veikkaamaan, kun itsellä ei nyt ole, kun yhden värinen minnow spoon, eikä sillä ole toistaiseksi vielä kohtalaista paremmin tullut haukea.! MUTTA SE EI HAITTAA MITÄÄN !  :D, sillä monen kalastajan summusta olen kuullut, että se on erinomainen. Enkä ole hirveän monesti vielä minnowiani kokeillut.
Nuilla kahdella luulen pärjäävän. Ainaskin itse tulen niillä tämän kevään pärjäämään.

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: March 11, 2003, 19:41:09 »
Eli mikäli ihan kaislikon reunustalle meinaat mennä, niin Rapala Minnow spoon weebless (ruohosuojattu) on ehdoton. Ostappa vaikka kahta tai kolmea eri kokoa ja niihin pari oikein "väripommia"! Sitte joku luonnollisen näkönen vielä niin ai että.. On viel niin ystävällisiä lompsukalle nuo Minnowt (hinta: 4-6 egee). Lisäksi niitä pystyy heittelemään oikeestaan vielä vaikka UL-vehkeillä (ainaki pienimpiä kokoja) isoimman painon ollessa muistaakseni 22g.

SUOSITTELEN!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4 on: March 11, 2003, 23:17:58 »
Ennen kutua ja kudun aikaan nuo kaislikot tahtoo olla aika kuolleita. Yleisin saalis on läjä mätänevää edellisen kesän biomassaa. Minnow spoon kyllä karsii ne, mutta kyllä se karsii ne harvat tärpitkin. Minnowia alan itse käyttämään vasta kudun päätyttyä. Silloin tärppejä satelee niin paljon, että pari karannutta ei tunnu missään. Minnow lisää käyttömukavuutta, kun ei pidä mädäntyneitä ruohoja nyhtää irti koko aikaa. En kyllä sano, että sillä ei silloin mitään saisi! Tärpit saattavat vain olla sen verta harvassa, että ei kannata "tärpinesto" mekanismia silloin käyttää.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
« Reply #5 on: March 14, 2003, 17:41:55 »
Nyrkkisäätönä keväälle hieman hitaasti uivia uistimia... Itse olen päässyt hyviin tuloksiin proffilla, räsäsillä ja rapalan "possuilla"... No, kuitenkin viime keväänä huomasin ihmeikseni, että myös paravan salamander aika isona toimi kivasti kevään haukijahdeissa pienellä lammella (ymp mitta jotain 2 kilsaa)

lippa_mies

• Guest
« Reply #6 on: March 16, 2003, 20:14:46 »
yx kerta kudun jälkeen oltiin heittelemässä kaislikon reunassa. Muutama pikku hauki oli tullut. Mut sit mä aattelin koittaa kosto vaappua sen jälkeen meijän veneestä ei muita uistimia veteen tippunut paitsi kostoja. Sillä mun ekalla heitolla tuli vähä reilu 2 kilonen hauki oltiin siinä vielä puolisen tuntia ja kun lähdettiin oli haukia paatissa 17 kpl. Eli mitä tästä opimme??? no kosto jyrää!!!.

Anonymous

• Guest
« Reply #7 on: March 22, 2003, 22:14:27 »
tuommonen isohko kuusamo professor väreinä hopea/kupari

haukka

• Guest
« Reply #8 on: March 25, 2003, 15:31:07 »
brändöös yhtenä keväänä tuli satuttua mahtavaan haukikeskittymään... vesi oli kirkasta ja kaloja näky joka puolella... siinä tuli paljo uistimia testattua... mä sain parhaiten toimimaan 12cm nilsun värissä ambulanssi... kaveri muistaakseni punavalkosen kellu magnumin... se oli kyl juhlaa ku kalat oli kaikki kahen ja viiden kilon väliltä ja niitä saatiin PALJO...

Anonymous

• Guest
« Reply #9 on: March 28, 2003, 11:04:02 »
Daredelven 1 oz. tai suurempi

Pike Fisher

• View Profile
« Reply #10 on: March 28, 2003, 21:58:09 »
Kävisköhän Rapala Original 18 cm hieman viritettynä? Uintia virittänyt laiskemmaksi! Mitä mieltä olette. Omistatteko samanlaisen vaapyn? Itse ajattelin kokeilla tuota tarjota jos vaikka syntys uus ennätys.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

haukka

• Guest
« Reply #11 on: March 29, 2003, 19:02:55 »
kokeile ihmees... voi hyvinki toimia... viel jos painottaisit sitä vähä... mun ykköspelejä hauen uistelus...

TalousKuha

• ICQ Messenger - 196712212
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: April 01, 2003, 16:00:27 »
Oisko kellään mitään hyviä uistin suosituksia hauen kevät jahtiin?

Rapala Minnow Spoon, Hi-Lo Punavalkoinen ja Rapalan Countdowni mistä turpalippa katkastu

Anonymous

• Guest
« Reply #13 on: April 02, 2003, 20:58:36 »
yx kerta kudun jälkeen oltiin heittelemässä kaislikon reunassa. Muutama pikku hauki oli tullut. Mut sit mä aattelin koittaa kosto vaappua sen jälkeen meijän veneestä ei muita uistimia veteen tippunut paitsi kostoja. Sillä mun ekalla heitolla tuli vähä reilu 2 kilonen hauki oltiin siinä vielä puolisen tuntia ja kun lähdettiin oli haukia paatissa 17 kpl. Eli mitä tästä opimme??? no kosto jyrää!!!.

Vai että ihan 17 kpl. Ei käyny mielessä laskea yhtään pois?`

Omat suosikit:

Kalajigit: särkijäljitelmät ja kunnon ärsyvärit pahan päivän varalle. Kokoina 10-15 cm.

Zalt: 14cm uppoava

Nilsut, varsinkin yks oma virittelemä (kylmään veteen viritetty erittäin hidas uintiliike, lähes suspi), nokkalenkkiä alas reilusti.

Spinnerbaitit

Noita mä yleensä käyttelen, joskus myös joitain lusikoita.

Juba90

• MSN Messenger - nuuskamuikkunen@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #14 on: April 03, 2003, 21:30:06 »
Kalajigit, Rapala Magnum, ja Beten Krokodil niillä tulee jotain...
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

H.a.u.k.i

• View Profile
Vs: Hauen kevät uistimet?
« Reply #15 on: February 10, 2007, 19:30:19 »
Viime kevään hyvät haukiuistimet:

Jak: 3kpl suurin 0.9kg
Räsänen: 5kpl suurin 1.2kg
Krokodil: 4kpl suurin 2.3kg
Oma tekemä vaappu ("ambulanssi".
4 kpl suurin 1.1kg

Eli Jak, Räsänen ja Krokodil on mun suosikit!
Noi hauet on saatu viime keväänä 2 päivän aikana.
16 kpl noita haukia sitten loppujen lopuksi nousi.
Kaikki hauet oli saatu järveltä.
Tänä keväänä testaamaan uudet ottivieheet.
Luulis ton Minnow Spooninkin toimivan.
PS. Lähes kaikki noista hauista oli saatu kaislikoiden vierestä!
Kireitä siimoja!! 8-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #16 on: February 10, 2007, 19:51:26 »
Kudun jäkeen kaisilikoiden reunat ovat oivia haukipaikkoja!
Voi saada myös isojakin haukia, eikä mitään pieniä pulikoita,
kuin kesällä.
Hyvät vieheet löytyvät ainakin tuosta omasta vastauksestani!
Hauet ovat nälkäisiä, etenkin kudun jälkeen.
Matalalta kannattaa ainakin keväällä haukia koittaa.
Älä missään nimessä mene 3 metriä syvemmälle...
Hauet löytyvät keväällä noin. 0,5-2m vesistä.
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #17 on: February 10, 2007, 20:55:50 »
Kudun jälkeenhän nuo ovat erittäin nälkäisiä ja lähes mikä vaan käy. ISOA ja näkyvää rauhallisella uinnilla/uitolla. Esim. Isommat Magnumit 18cm ja ylöspäin. Super Shad Rapit. 14cm SSR antaa suurinpiirtein samankokoisen "hahmon" kuin pidemmät solakat vaaput. Isot Nilsut. Itse tarjoan vielä paljon isompia (omia tekeleitä)

Ps. Mode Pete. Kuvia saat viimeistään ensi sunnuntaina niistä jäteistä, ehkä jo lauantaina.
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #18 on: February 10, 2007, 20:57:34 »
Ps. Mode Pete. Kuvia saat viimeistään ensi sunnuntaina niistä jäteistä, ehkä jo lauantaina.

En tiedä pystynkö edes odottelemaan.... :-o

Haugi_94

• Guest
« Reply #19 on: February 13, 2007, 08:01:52 »
Mulla on bete lotto. tai joku halppisuistin. aina mullakin noita halppis uistimia.:D

Tuoski

• View Profile
« Reply #20 on: February 13, 2007, 13:41:53 »
Mahtaakohan tuo x-rap olla kuinka hyvä noin kutua ajatellen?

Salmo

• Guest
« Reply #21 on: February 13, 2007, 15:02:10 »
Mahtaakohan tuo x-rap olla kuinka hyvä noin kutua ajatellen?

X-Rap on keijuva, hitaasti uitettavissa ja värivalikoima on hyvä, joten hyvän kevätuistimen ominaisuudet ovat olemassa.

Hauki007

• The simpsons
    • View Profile
« Reply #22 on: February 18, 2007, 08:51:47 »
No ehkä nils masterin invincible 12-15cm on ihan hyvä. Ja tietysti räsänen. Ja rapalan vaaput myös kannattaa laittaa ostos koriin.
Ja kannattaa jos on varaa jerkkikalastus välineisiin niin osta muutama salmon slider ja buster jerk.

Noilla pitäs tulla kohtuu hyvin. Olisit voinut sanoa missä kalastat niin olisi helpompaa tehdä vastaus ja minkä kokoisia haukia.
Minä otin kaikki noin yleisesti koolle luultavasti aijot saalistaa sitä suurta. :wink:
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

kaivo

• Guest
« Reply #23 on: February 18, 2007, 10:22:46 »
Suomen Haukiseuran sivuilta löytyy runsaasti vinkkejä kevätvieheistä:

http://suomenhaukiseura.com/ -> VÄLINEET -> Uistimet

Haugi_94

• Guest
« Reply #24 on: April 08, 2007, 08:49:02 »
Isohkot vaaput olis ihan hyviä.

« Reply #25 on: April 09, 2007, 11:42:11 »
Minnow spponilla ja Stormin kalajigeillä on tullu kudun jälkeen. Minnowissa sellane ruskeen värine ollu hyvä.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

kalle

• View Profile
« Reply #26 on: April 27, 2007, 09:09:04 »
 Minulle sopii tuo räsäsen 28g lusikka, mielummin hopea/kupari. Olen sitämieltä, että sitä pystyy uittamaan aikas hitaasti, ja pikkasen kun vavankärjellä antaa löysää muutaman sek.välein, niin tulosta tulee. Olen kokeillut paljonkin vaappuja, ja erilaisia, mutta enpäs olekkaan sanut.. Sellainen ominaisuus painavassa räsäsessä on, että lentää tietystikkin kauas, mutta sillä on hyvä haravoida penkan tai monttujen reunoja, Vene matalanpuolella reunan päällä, ja siittä pommittaa syvälle! Esimerkkinä voin mainita kun olimme 4henk. heittelemässä samassaveneessä merellä. Saimme 18haukea samasta ankkurointipaikasta, ja minä sain niistä kaloista 17 :-D niin, ja tulihan sillä nyt tuo 12kg. kala. Mutta niinhän se on, että sillä saa, millä pytää.

kala paikka10

• View Profile
« Reply #27 on: April 27, 2007, 15:31:58 »
Hauelle kelpaa vaikka mikä....   Mutta tässä puhutaan kevät hauesta  eli  kalajigi keltainen.  On ihan ok... :| :mrgreen:

ara_1

• View Profile
« Reply #28 on: April 27, 2007, 16:59:54 »
räsäsen seiskalla olen saanut eniten,tosin en ole muita pahemmin heitellyt  :-D
Hauestaja ;)

Haugi_94

• Guest
« Reply #29 on: April 27, 2007, 18:09:01 »
Kuusamo professor. Värinä joku sininen ahven.... toinen puoli siinä on kuparinen.

center>