Chat

Author Topic: Saako kyykäärmeen tappaa?  (Read 28565 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JarkkoJurokki

• View Profile
    • Email
Saako kyykäärmeen tappaa?
« on: May 26, 2008, 22:15:00 »
Noniin pojat, kertokaas mitä luulette, että saako kyykäärmeen lain mukaan tappaa :?
Moni ei tiedä, kuinka kuuluisa olen.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Saako kyykäärmeen tappaa?
« Reply #1 on: May 26, 2008, 22:16:05 »
Pihapiiristä kyllä, muuten ei.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #2 on: May 27, 2008, 13:07:11 »
Ja miksi sitä turhaan tappaa, koska se ei varmastikaan aiheuta minkäänlaista häiriötä, jos sitä ei itse ärsytä...
Olen kalastelijapoika!

Crice

• View Profile
« Reply #3 on: May 27, 2008, 20:54:21 »
Eipä niistä ole ihmiselle mitään haittaa. Popsii mennessään kaikki rotat ja myyrät. Aika monta kyytä ollaan pihapiiristä tapettu rakennusaikana kylläkin. Milloin lapiolla, vesurilla ja kirveellä.
O_o

Piksu

• View Profile
« Reply #4 on: May 27, 2008, 20:56:33 »
Kyykärmeen SAA tappaa sillä se EI ole rauhotettu eläin.

Mutta ei kyytäkään kannata tappaa eine tee mitään pahaa kenellekkään ellei sitä ärsytä.
« Last Edit: May 28, 2008, 14:27:41 by [Tkk]Piksu »

sami552

• Team Särkkäri
    • MSN Messenger - hapankorppu91@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #5 on: May 27, 2008, 21:16:29 »
Ei se kyykäärme mielellään ihmistäkään pure. Kyllä ihminenkin puolustautuu. Esim. jos toinen ihminen uhkaavasti päälle käy. Yrittäkää jättää käärmeet rauhaan, niin nekin tekevät saman teille. Ei ne kyyt nyt niin vastenmielisiä voi olla.  :-)
« Last Edit: May 27, 2008, 21:19:45 by sami552 »
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

sami552

• Team Särkkäri
    • View Profile
« Reply #6 on: May 28, 2008, 14:26:12 »
Ei ne kyytkään nyt niin hirveen myrkyllisä ole. Isää pääsi kerran käteen kyy rokottaan, kun oli klapi pinosta saunapuita hakemassa. Vähän käsi kyllä turpos, mutta sanoi ite, että ei se kyllä ampiaisen pistoa pahemmalta näytä. Kyllä se turvotus ja kutina siitä laskikin aika nopeasti. Tai en tiedä vaikuttaako käärmeen koko siihen kuinka myrkyllinen käärme on, tai minäkälaisessa maastossa käärme asustelee? Joskus olen kuullut, että suomaastossa asustavat kyyt ovat ainakin vähän myrkyllisempiä. Tietysti allergiset kohtaukset ovat mahdollisia.

No kyypakkaus kulkee aina autossa mukana. Käärmeillä vaan tuntuu olevan paholaisen leima otsassa, tiedä sitten miksi? Kai se liittyy jotenkin luomiskertomukseen, missä käärme tarjoaa omenaa, jota ei olis saanut syödä.

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
« Reply #7 on: May 28, 2008, 14:52:24 »
Ei ne kyytkään nyt niin hirveen myrkyllisä ole. Isää pääsi kerran käteen kyy rokottaan, kun oli klapi pinosta saunapuita hakemassa. Vähän käsi kyllä turpos, mutta sanoi ite, että ei se kyllä ampiaisen pistoa pahemmalta näytä. Kyllä se turvotus ja kutina siitä laskikin aika nopeasti. Tai en tiedä vaikuttaako käärmeen koko siihen kuinka myrkyllinen käärme on, tai minäkälaisessa maastossa käärme asustelee? Joskus olen kuullut, että suomaastossa asustavat kyyt ovat ainakin vähän myrkyllisempiä. Tietysti allergiset kohtaukset ovat mahdollisia.

No kyypakkaus kulkee aina autossa mukana. Käärmeillä vaan tuntuu olevan paholaisen leima otsassa, tiedä sitten miksi? Kai se liittyy jotenkin luomiskertomukseen, missä käärme tarjoaa omenaa, jota ei olis saanut syödä.
Itse olen kuullut, että pienet kyyt ovat myrkyllisempiä, kuin isommat yksilöt. saatan toki olla väärässäkin. Mustat kyythän ovat sitten asia erikseen.
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..

Migelis

• Guest
« Reply #8 on: May 28, 2008, 15:19:45 »
Joo kyllä pienet kyyt ovat vaarallisempia, koska eivät vissiin osaa vielä annostella myrkyn määriä..
Voin olla väärässä.. :-)

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #9 on: May 28, 2008, 15:25:09 »
On kyistä haittaakin. Esimerkiksi koira saattaa mennä metsäretkillä katselemaan kyytä ja kyy iskee ei siinä hyvin käy (kokemusta on). Itse, kun olen koiran kanssa ollut liikenteessä olen aina kyllä nirhannut kyyn. Jos olen ollut ilman koiraa olen antanut kyitten olla ihan rauhassa.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #10 on: May 28, 2008, 15:39:10 »
On kyistä haittaakin. Esimerkiksi koira saattaa mennä metsäretkillä katselemaan kyytä ja kyy iskee ei siinä hyvin käy (kokemusta on). Itse, kun olen koiran kanssa ollut liikenteessä olen aina kyllä nirhannut kyyn. Jos olen ollut ilman koiraa olen antanut kyitten olla ihan rauhassa.

Jos ja kun koiran metällä tai muuten vaan vapaaksi päästää, niin itsehän siinä on vastuussa koiran hengestä, eikä kukaan voi niin vaan kylmäverisesti alkaa lahtaamaan kaikkia mahdollisia vaaratekijöitä, jotka koiraa saattaisivat vahingoittaa.
Kyllä sieltä luonnosta  noita kyitäkin pahempia vaaroja koiralle löytyy.
Itse olen tasan kerran tappanut kyyn, koska se majaili mökin saunan rappusten alla.
Tuosta minun viestistä saa helposti semmoisen käsityksen, että olisin paljonkin tappanut, mutta en ole montaa päästellyt päiviltään olisinkohan reilu kymmenen kyytä nähnyt ja niistä ehkä 5 olen tappanut.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

El Payaso

• View Profile
« Reply #11 on: May 28, 2008, 15:42:37 »
Kyllä minä ainakin kyyn tapan, jos minkäänlaista uhkaa on. Jos metsässä koira juoksee kivenheiton päässä ja kyy on siinä itteni vieressä, niin varmasti sen hengiltä otan. Kyllä mulle tuo oman koiran henki on paljon tärkeempi tuossa tilanteessa.

angel

• Guest
« Reply #12 on: May 28, 2008, 15:45:18 »
"Kyy ei ole Suomessa rauhoitettu eli ketään ei lain voimalla voida rangaista kyyn tappamisesta."

Mutta kyyn purema vaatii aina lääkärireissun. Kyyn myrkky on aivan erilaista, kuin esim. ampiaisen. Oireet voivat tulla viiveellä ja saattavat pahimmassa tapauksessa tuhota sisäelimiä. Kyypakkauksesta ollaan montaa mieltä, mutta en luottaisi siihen parantavana. Ensiapuna kylläkin.

Kyy on hyödyllinen eläin metsässä, jossa se tehokkaasti karsii pieneläimiä.

sami552

• Team Särkkäri
    • View Profile
« Reply #13 on: May 28, 2008, 15:52:17 »
Tämähän ei aisaan liity, mutta oli huvittava näky, kun viime kesänä pienellä metsätiellä tuli mökkinaapurin kissa vastaan, joka roikotti kyytä suussaan. Kissa pelästyi varmaan minua ja tiputti kyyn suustaan. Kuollut oli kyy, kepillä sen mettään viskasin ja kissa vieläkin elämänsä kunnossa. Joskus näinkin päin.  :wink:
« Last Edit: May 28, 2008, 15:54:25 by sami552 »

angel

• Guest
« Reply #14 on: May 28, 2008, 16:04:47 »
Kissa on peto. Tuskin saa pistosta. Tappaa sen niskat poikki. Kyy ei ole myrkyllinen kuin kahdesta hampaasta ja silloinkin, kun se erittää myrkkyä.

« Reply #15 on: May 28, 2008, 16:52:46 »
Joo kyllä pienet kyyt ovat vaarallisempia, koska eivät vissiin osaa vielä annostella myrkyn määriä..
Voin olla väärässä.. :-)
Et ole väärässä, nimitäin vanhempi kyy puraiseen nopeasti ja lähtee, kun taas nuori kyy puree, että kaikki myrkky lähtee ja silloin se on jo ihmiselle vaarallinen.

Kissa on peto. Tuskin saa pistosta. Tappaa sen niskat poikki. Kyy ei ole myrkyllinen kuin kahdesta hampaasta ja silloinkin, kun se erittää myrkkyä.
Mutta kissakaan ei aina ole niin nopea, että ehtisi puraista niskat poikki kyyltä...
nim.Tie ei tahtonut riittää kyyn puremalle kissalle :wink:
Parhain terveisin Miksu

angel

• Guest
« Reply #16 on: May 28, 2008, 17:01:57 »
Menee aiheen ohi, mutta tuossa video, jossa kissa (ei kotikissa) pesee, taitaa olla kalkkaron.

http://www.youtube.com/watch?v=JhuM8qusvkA

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #17 on: May 29, 2008, 12:56:33 »
Et ole väärässä, nimitäin vanhempi kyy puraiseen nopeasti ja lähtee, kun taas nuori kyy puree, että kaikki myrkky lähtee ja silloin se on jo ihmiselle vaarallinen.

Tuo on osin urbaania legendaa, jota toistetaan vuodesta toiseen. Mukana kun on luonnollisesti muitakin asioita. Nuori kyy on pienempi, jolloin sen myrkkyvarasto on pienempi ja hampaan pituus myös lyhyempi. SAatu annos on jo sen vuoksi pienempi (ja mahdollisesti pinnemmassa ja nahkassa imusuonien/verisuonien ulottumattomissa) kuin isolta/vanhalta kyyltä saatu. Siksi saatu annos (mahdollisesti jopa täyslatinki) ei ole mitenkään merkittävästi suurempi kuin "annosteltu" vanhan ja ison kyyn käyttämä, tai itseasiassa voi olla jopa huomattavasti pienempi. Muutenkin tuo myrkyn annostelu eri ikäisenä perustuen "kokemattomuuteen" on hyvinkin kyseenalainen teoria. Myrkyn vaikutus perustuu kuitenkin annokseen. Jos pieni kyy säännöstelisi myrkkyään pienestä varastostaan, se tuhlaisi sitä todennäköisesti hukkaan. Myyrät ja muut ravintomönkiäiset eivät siitä kuolisi, vaan karkaisisivat kyyn ulottumattomiin. Pieni kyy siis joutuu käyttämään suuremman reservin myrkkyä saadakseen saalista. Samaa se käyttää myös ihmiseen. Kohdatessaan isomman vihollisen, kyy käyttäytynee aina samalla tavalla. En usko, että kyy voi tottua esim. ihmisen kohtaamiseen ja toimia aina "opitulla tavalla" myrkkyä jaellen. Kyseessä on kuitenkin varsin yksinkertainen eläin, jonka oppimiskyky on melko rajallinen. Taistelutilanteissa nämä toimivat pitkälti vaistojen/viettien varassa kuitenkin.

Myrkystä vielä, että sen konsentraatio saattaa myös olla erilainen eri ikuisilla kyillä. Tästä minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta muistaakseni joskus olen tällaiseenkin törmännyt (tosin sekin voi olla urbaania legandaa, kuten tuo alkuperäinen väite). Pitäisi etsiä aiheesta kirjallisuutta ja lukea. Ei vaan jaksa eikä ehdi. Jos seassa on käärmeharrastajia, niin kertokaapas jotain faktoja tästä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

angel

• Guest
« Last Edit: May 29, 2008, 13:37:34 by angel »

« Reply #19 on: May 29, 2008, 21:33:44 »
Kyllä minä ainakin kyyn tapan, jos minkäänlaista uhkaa on. Jos metsässä koira juoksee kivenheiton päässä ja kyy on siinä itteni vieressä, niin varmasti sen hengiltä otan. Kyllä mulle tuo oman koiran henki on paljon tärkeempi tuossa tilanteessa.
Juu, näin meikäläinenki on tehny.

Se siinä vaan on hanurista, kun jos on allerginen kyyn myrkylle, ja kun se pääsee pistämään, niin siinä voi henki lähteä, ellei saa nopeasti lääkettä. Ja sitähän ei voi tietää onko sille allerginen vai ei... :roll:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

-Crane-

• Guest
« Reply #20 on: June 17, 2008, 03:21:30 »
Tapoin tänä keväänä kyyn aika radikaalisti tästä lähistöltä, kun oli pakko.
Tappoväline on arvoitus.

Kalastaja.94

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: June 18, 2008, 22:25:28 »
Muutaman kyyn olen itse nähnyt, mutta en niitä tappanut koska koira jota olin ulkoiluttamassa ei mennyt kovin lähelle kyytä. Mutta siihen kauemmas se sitten kyyn huomatessaan sitten jähmettyi.
-Tonttu

osmanhauki

• Guest
« Reply #22 on: June 21, 2008, 23:09:00 »
Tänä vuonna olen kolme kyytä nähnyt. Niitä en ole tappnut.
Kaupunkilaisten on helppo sanoa, että ne pitää rauhoittaa. Täälä maalla, aivan meidän tykönä on suatanan paljo käärmeitä, että kaikki vaan hengiltä.
Meidän yhden kissan on tappanu kyy, myöskin veljeä on pistäny kyy. Meidän mökillä on semmoset rappuset, ja sen alta löytää käärmeitä. Oikestansa tuli vihaa kyitä kohtaa silloin, kun se tuon kissan tappo. Täälä päin on todella paljon käärmeitä, että oikeen iljetää, kun sisällekin jo yrittävät tukkia. Eli minä olen sitä mieltä, että kaikki vaan hengiltä.

« Reply #23 on: June 21, 2008, 23:25:52 »
Tänä vuonna olen kolme kyytä nähnyt. Niitä en ole tappnut.
Kaupunkilaisten on helppo sanoa, että ne pitää rauhoittaa. Täälä maalla, aivan meidän tykönä on suatanan paljo käärmeitä, että kaikki vaan hengiltä.
Meidän yhden kissan on tappanu kyy, myöskin veljeä on pistäny kyy. Meidän mökillä on semmoset rappuset, ja sen alta löytää käärmeitä. Oikestansa tuli vihaa kyitä kohtaa silloin, kun se tuon kissan tappo. Täälä päin on todella paljon käärmeitä, että oikeen iljetää, kun sisällekin jo yrittävät tukkia. Eli minä olen sitä mieltä, että kaikki vaan hengiltä.
Samaa mieltä olen.
Viimekesänä näin 2 kyytä elävänä. Tapoin molemmat kaverin kanssa. Täälläkin joissain paikoissa noita on riesaksi asti.
Tänä vuonna en ole nähnyt yhtään, mutta jos eteen sattuu saavat saman kohtalon, kun aiemmat.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Rapalapa

• View Profile
« Reply #24 on: June 23, 2008, 21:28:22 »
Kuinka vältän kyyn kohtaamisen

Kyiltä pysyy paremmin turvassa, jos tömistää maata kulkiessaan tai jos pitää jalassa pitkävartisia saappaita. Tömistely pelottaa kyyt tehokkaasti karkuun, sillä vaikka niiden kuuloaisti on heikko, ne aistivat maan värähtelyn kaukaakin ja pelkäävät sitä kovasti. Saappaat taas suojaavat puremilta. Pihapiirissä kyyn karkottaminen onnistuu parhaiten pitämällä nurmikko lyhyenä. Kyy ei ole rauhoitettu.

Wikipedia

janne91

• no sattuipa sopivasti..
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: June 23, 2008, 21:36:15 »
samaa mieltä tämän kyiden tappamisesta, eli kaikki asuinympäristön läheltä nähdyt kyyt kuuluisi tappaa.
itse en ole tappanut kyytä mut nähnyt olen montakin kappaletta. vaarallisia ovat, kun änkeävät piha-alueelle.

Eetu_

• View Profile
« Reply #26 on: June 23, 2008, 21:37:30 »

Itse olen kuullut, että pienet kyyt ovat myrkyllisempiä, kuin isommat yksilöt. saatan toki olla väärässäkin. Mustat kyythän ovat sitten asia erikseen.
Pienellä kyyllä on saman verran myrkkyä kuin isolla. Pieni kyy ruuttaa kaiken kerralla, mutta isompi osaa säännöstellä.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #27 on: June 23, 2008, 21:51:04 »

Pienellä kyyllä on saman verran myrkkyä kuin isolla. Pieni kyy ruuttaa kaiken kerralla, mutta isompi osaa säännöstellä.

Tieteellinen viite tuohon, kiitos. Lue aikaisempi viestini, niin ei tarvitse uudestaan perustella.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #28 on: June 23, 2008, 23:28:53 »
Käärmeet on mielestäni hienoja elukoita, eikä niitä tappaa tarvitse, jos ne eivät ihan oikeasti häiritse. Jos käärmeen jossain näkee, niin eiköhän kannata jättää se rauhaan, tai siirtää jonnekkin kauemmaksi.

Rannikolla on tosi paljon käärmeitä vaikka siellä vain keskimäärin 3vk vuodessa olen, niin silti nään sinä aikana vähintään kolme kyytä ja lähemmäksi 10 rantakäärmettä. Eivät ole minua, eikä koiria ainakaan vielä häirinnyt kertaakaan  :roll:
Olen kalastelijapoika!

TeroPee

• View Profile
« Reply #29 on: June 24, 2008, 11:55:19 »
Varmasti tapan jos tielle osuu. Sen verran inhottava elukka, ja vielä vaarallinenkin. Itekki maalla parhaillaan asustelen ja koiria on pari joista toinen liikkuu pihapiirissä vapaasti. Jotakuinki kerran pariin viikkoon näkee käärmeen tässä lähiympäristössä, helteillä useamminkin. Tänä vuonna yhden mustan kyyn päästäny päiviltä, ihan koiratarhan viereen oli luikerrellut. Vaihtoivat siinä karhukoiran kanssa palavia katseita  :-D
If ya gonna be dumb, ya gotta be tough

center>