Saako kyykäärmeen tappaa?

Started by JarkkoJurokki, May 26, 2008, 22:15:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arttu.s

Ei saa ,mutta ite tullee aina tapettua ko näkkyy :evil:

...Jartsa...

Meidän pihalla oli muutama vuos sitten aika tarkka metrin pitkä ja nyrkin paksunen tarhakäärme. Meiddän mamma ol just ottaas pyykkei narulka kun alle ilmestys iso käärme.
-Jari-

HuntaKilla

Pihapiirissä kyyn saa tappaa, muuten ei. Itse jos nään kyyn, siirrän sen jollain muualle tai annan sen mennä menojaan poistumalla itse paikalta.  :-)

Annan vähän infoa kyystä
  :-)

Kyy on Suomen ainoa myrkkykäärme. Kyyn myrkky on tosi voimakasta, mutta käärmeen koon vuoksi sitä on tosi vähän.

Kyyn myrkkyhampaat ovat tosi lyhyet: jo villasukka tai housunlahje suojaavat tehokkaasti puremalta. Itselle on harvoin tullut kyy vastaan, sillä se pyrkii aina pakenemaan ihmistä. Ahdisteltuna tai yllätettynä kyy voi puolustautua iskemällä.

Jos on saanut pureman, purtu alue tai raaja täytyy pitää hyvin levossa. Kortisonitabletteja tai antihistamiinia voi ottaa ohjeiden mukaan, mutta se on vain ensiapu. Puremapotilaan on hakeuduttava välittömästi lääkärin hoitoon. Puremakohtaa ei saa yrittää leikellä puukolla tai veitsellä, myrkkyä ei saa yrittää imeä pois ja puremahkohtaan tai sen yläpuolelle ei saa tehdä verenkiertoa estävää kiristyssidettä.

Terve, aikuinen ihminen ei menehdy kyyn puremaan. Se aiheuttaa kuitenkin kipua, pahoinvointia ja turvotusta. Ääritapauksissa pureman uhri voi mennä sokkiin.

Lapsille, huonokuntoisille vanhuksille ja allergikoille purema voi olla hengenvaarallinen.

Viimeksi 20-vuotta sitten kyyn puremaan on kuollut yksi ihminen.

Eli en näe mitään syytä kyykammoon.  :-) Jos kuitenkin asut paikalla jossa esiintyy paljon kyitä ja sinulla on lapsia, pidäthän heitä silmällä.  :wink:
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

Mind_Flayer

Tuskin ainakaan itse pystyisin käärmettä tappamaan, vaikka inhoankin sitä yli kaiken. Ei sillä etteikö tappaminen periaatteessa onnistuisi, mutta käärme on minulle niin pelottava/inhottava otus, että sillä siunaamalla kun käärmeen näen, kulkusuuntani kääntyy täysin päinvastaiseksi ja vauhtia piisaa. Kerran melkein poljin erään pellon reunassa käärmeen päälle ja siitäkös se kammo sitten tulikin. Matkaa käärmeen ja minun välillä oli n. metri, mutta onneksi käärmekkin älysi lähteä pakosalle. Jatkossa kyseisellä pellolla liikkuessani pidin aina kumisaappaita jalassani sekä pitkää keppiä "ihan vain varmuuden varalta".

HuntaKilla

Kumisaappaat ovat todella hyvät jalkineet paikkoihin joissa kulkee kyitä. Eipä pääse kyy puremaan. Housun lahjekkin suojaa hyvin kyyn puremilta. ;) Kyy pakenee suosiolla ihmistä, ellei sitä ahdistella tai yllätetä, mutta "turvavarustus" ennen kaikkea. :)

unatco

ite tapan mökillä kaikki pihalla olevat kyyt.. koska siellä on 2 pientä serkkuani (5v ja 8v)aina mukana mökillä, ja he leikkivät siinä pihapiirissä.. piha on metsäinen, joten siellä niitä käärmeitä välillä on..
Muuten, esim muualla metsässä kun olen esim. marjoja keräilemässä tai jtn.. niin jätän ne rauhaan..
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

abboreman

Happo, tässä hieman lainattua tekstiä:

"Useimpien myrkyllisten käärmeiden purema ei tapa tervettä aikuista ihmistä. Tämä ei johdu niinkään käärmeenmyrkkyjen tehottomuudesta kuin puremassa siirtyvän myrkyn pienestä määrästä. Useimmat käärmeenmyrkyt ovat varsin voimakkaita. Esimerkiksi kyyn myrkky on hyvin tehokasta eikä jää jälkeen hengenvaarallisina pidettyjen trooppisten käärmeiden myrkyistä. Kyy on kuitenkin pieni käärme, jolla on lyhyet myrkkyhampaat ja pienet myrkkyrauhaset. Lisäksi kyy irrottautuu heti purtuaan eikä tavallisesti iske useita kertoja peräjälkeen."

Tuosta ei aivan suoraan löydy tuo totuus eri myrkkymääristä yms, mutta jotain suuntaa antavaa ainakin. Eli kyyllä on "lähes" yhtä vahva myrkky muiden käärmeiden kanssa, mutta ei ruiskuta kaikkea kerralla ja hampaat liian lyhyet.

Kaivo

Kyse on periaatteessa siitä, kumpi osapuoli kokee toisensa uhkana, ja jos kokee, miksi.

Jos ihminen ja hirvi kohtaavat autoilun merkeissä eli pelti rytisee ja kuljettaja kuolee, onko vika hirven? Vai onko vika ihmisen, joka päätti vetää tielinjan kohtaan, jota hirvet ovat käyttäneet kulkureittinään jo kauan ennen auton keksimistä?

Jos käärme sattuu luikertelemaan kesämökin pihaan, on epäilemättä helpompaa tappaa se kuin tarkkailla tilannetta, ja antaa käärmeen poistua paikalta. Tai ainakin ennen tappamista kannattaa varmistua siitä, että onkohan kyseessä rantakäärme, joka ei ole edes myrkyllinen.

-- Kaivo

HuntaKilla

Rantakäärmeen erottaa helposti kyykäärmeestä: Rantakäärmeellä on keltaiset niskatäplät eikä sillä mene sahalaita kuviota selässä niinkuin kyyllä. On myös mahdollista, että rantakäärmeellä esiintyy täysin musta värimuoto jolloin keltaiset niskatäplät näy, mutta tämä värimuoto on tosi harvinainen.

pilkkiäijä

Quote from: Muzer on July 06, 2008, 14:58:42
Rantakäärmeen erottaa helposti kyykäärmeestä: Rantakäärmeellä on keltaiset niskatäplät eikä sillä mene sahalaita kuviota selässä niinkuin kyyllä.
Ei kyylläkään tietääkseni ole aina sitä sahalaitakuviota? Ainakin ne "kyyt" mitä olen nähnyt niin ovat olleet täysin mustia, kuten rantakäärmeetkin. Rantakäärmeillä vaan on se keltainen täplä niskassa.
Olen kalastelijapoika!

PäSSi

Saa kait se tappaa. Itse en ole tappanut, mutta pari kertaa iskä on tappanut uima lammikoilla
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Mässy

En tiedä saako, mutta itse ainakin olen tappanut.
Kuhan kalastus <3<3<333

HuntaKilla

Quote from: pilkkiäijä on July 06, 2008, 19:07:07
Quote from: Muzer on July 06, 2008, 14:58:42
Rantakäärmeen erottaa helposti kyykäärmeestä: Rantakäärmeellä on keltaiset niskatäplät eikä sillä mene sahalaita kuviota selässä niinkuin kyyllä.
Ei kyylläkään tietääkseni ole aina sitä sahalaitakuviota? Ainakin ne "kyyt" mitä olen nähnyt niin ovat olleet täysin mustia, kuten rantakäärmeetkin. Rantakäärmeillä vaan on se keltainen täplä niskassa.

kyyllä on joku raitakuvio selässä mitä rantakäärme ei omista, rantakäärme on harmaa ei musta. Voi kuitenkin esiintyä mustia rantakäärmeitä, jolloin ne ovat vaikea erottaa mustista kyistä. Mustat rantakäärmeet ovat kuitenkin melko harvinainen väripoikkeama..

Shield

Ei oo tietoo saako sellassen tappaa mut ite oon ainaki aina tappanu. Joskus oon ajanu mopollaki sellassen päälle :-D

El Dorado

Kyllä kyykäärmeen saa tappaa, mutta ei ehkä kannata. :wink:

Shield

Quote from: El Barto on July 07, 2008, 21:12:04
Miksi ei kannattaisi. Esim. jos pihalla näkee kyitä ja sitte pienet lapset menee leikkimään siihe ja sitte käy jotain ei haluttua. Parempi ne on pihalla tappaa ja ei ne sukupuuttoon kuole, jos niitä useammanki tappaa :-)

kalastan_kaikkea

Itse en ilman parempaa syytä tappaisi, sillä toisin kuim esim. Hyttynen se jättää sinut rauhaan jos sinä jätät sen.

HuntaKilla

Quote from: muppeli on July 07, 2008, 21:22:40
Quote from: El Barto on July 07, 2008, 21:12:04
Miksi ei kannattaisi. Esim. jos pihalla näkee kyitä ja sitte pienet lapset menee leikkimään siihe ja sitte käy jotain ei haluttua. Parempi ne on pihalla tappaa ja ei ne sukupuuttoon kuole, jos niitä useammanki tappaa :-)

Silloin kyyn voi ehdottomasti tappaa jos pienet lapset leikkivät ulkona ja kyy on lähistöllä.

Mutta jos itse olet vaikka ulkona ja näet kyyn niin onko sitä järkeä tappaa, jos se lähtee suosiolla sinua karkuun? ;)

McFisherman

Ne tappaa jotka pelkää (ressukat) Ite oon opettanut molemmat lapseni käsittelemään kyitä jotka olen tuonut kotipihalle opetustarkoitukseen, sen jälkeen olen vienyt ne takaisin metsään.

vainaja

Quote from: McFisherman on October 20, 2008, 22:23:14
Ne tappaa jotka pelkää (ressukat) Ite oon opettanut molemmat lapseni käsittelemään kyitä jotka olen tuonut kotipihalle opetustarkoitukseen, sen jälkeen olen vienyt ne takaisin metsään.

No kaikenlaista sitä! Pitäsköhän kouluihinki tätä nykyä alakaa tuomaan eläviä käärmeitä ja karhuja, että kaapuntilaisetki oppis miten niiren kanssa toimitaan?! :-D :-D

Hagge

Näinhän se on että kyyn saa tappaa,mutta sitä ei kannata tehdä ellei kyistä todella ole haittaa. Eli jos samalla alueella liikkuu paljon ihmisiä,pieniä lapsia tai
lemmikkieläimiä saattaa kyistä olla haittaa.Esimerkiksi jos koira ja kyy tapaavat; osaako koira varoa kyytä?
Vastaus ei läheskään aina, tutullani oli koira jota kyy puraisi(koira jäi henkiin, kyystä en tiedä). :-)

McFisherman

No kaikenlaista sitä! Pitäsköhän kouluihinki tätä nykyä alakaa tuomaan eläviä käärmeitä ja karhuja, että kaapuntilaisetki oppis miten niiren kanssa toimitaan?! 

Onhan sitä kouluun viety elävä käärme. Toki voipi sinne viedä myös karhun jos kantti kestää, opiksi tuo olis kaikille

JarkkoJurokki

Meidän suomen pystykorva sai kyyn piston kuonoonsa joskus yksi vuotiaana. Oltiin kanalintu metällä keskellä metsään. Koira väsy eikä oikein jaksanu kävellä. Piti kantaa koira sitten ehkä kilometrin päähän polulle, jonne tuli apua kotoa. Kuono turpos vähä koiralta, mut selvis ihan hyvin
Moni ei tiedä, kuinka kuuluisa olen.