kuhaa oulujärvestä!

Started by jompsu, July 02, 2008, 11:32:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jompsu

meillä on oulujärvellä mökki.siellä on paljon kuhaa mut en saa sitä virvelillä.verkosta tulee hyvin.onko rapalan tail dancer hyvä kuhalle ja minkä värisil kannatta yrittää?? :-(
tä...?

Mikko_-Procyon-

Minä avaan tämän silti erilliseksi "kuha + Oulujärvi" threadiksi. Ihan alkuun kiinnostaisi tietää, mistä päin ko. järveä olet kalastellut? Ja milloin ja millä?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

jompsu

mökki on haiskin selällä.siinä oon uistellu.mitään en oo saanu mut samoilta paikoilta on tullu verkolla kuhaa paljonki.tail dancereillä oon yrittäny.toisessa on ollu kirkkaat värit ja toisesa tummat.saako bombereillä kuhaa??
tä...?

Mikko_-Procyon-

Mulla olisi paljon Oulujärvelle hyviä kuhavaappuja, koska juuri tämä on yksi kesäkauden päätavoitelajeistani. Itse kalastan järven itäosissa, joten en voi ihan suoraan yleistää kaikkia havaintojani sinua koskeviksi. Sen verran kuitenkin vinkkiä, että vetele vaappua keskellä yötä. Monesti tuntuu siltä, että kuhaa alkaa syömään vasta sen jälkeen, kun hauki on suunsa sulkenut. Tämä tarkoittaa jotakuinkin sitä, että hauen paras otti rajoittuu auringonlaskuun (esim. 22.30-23.30), jonka jälkeen menee joku 30min ennen kuin kuhaa alkaa tulla. Usein juuri tällä hiljaisella hetkellä iskee se epätoivo ja tulee lähdettyä kotiin. Kuhaa olen saanut aina 2.30 asti, yleensä viimeistään tuolloin olen lähtenyt perkailemaan saalista. Perässä olen pitänyt 2-3 vapaa, riippuen kelistä ja että onko veneessä muita (ja miten kokeneita). Plaanareita minulla ei ole, joten enempiä vapoja en ole siksi käyttänyt. Kannattaa pitää silmät auki sitten uistellessa, varsinkin tyynemmällä säällä. Bongaile pintovia pikkukalaparvia ja vetele niistä läpi. Jos näiden ympärillä näkyy isomman kalan pyörähtelyjä, voit olla varma että kuha on syönnillään.

HYviä värejä on lukuisia, mutta kannattaa aloittaa vaikka neonkeltaista sisältävistä väreistä. Hopeaa kylkeen, mahaan neonoranssia ja keltaista sopivasti. Selkään metallin sinistä. Tuollainen väritys kelpaa. Sitten vastaava, mutta pinkillä tai fluoripunaisella selällä käy. Savumuikkua ja jotain kuoreen väristäkin voi kokeilla tarjota. Uintityylissä olen kuhan kohdalla lähes täysin päätynyt käyttämään satulaläppää. Uintisyvyyttä vaapulla voi olla joku 2-3m, jos haluat syvemmälle niin pistä painoviehe väliin. Silläkin olen kalaa saanut, mutta nyt en ole pariin vuoteen ko. viritystä edes kokeillut. PItäisi muistaa virittää sekin taas pyyntiin joskus.  Oulujärven erikoisuutena olen huomannut myös sen, että yleisesti käytettyjä pienemmät vaaput tuntuvat olevan parempia. Mulla on yleensä 5-9cm vaaput pyynnissä, mutta 11cm on myös vielä antanut kalaa. Ja kyllä noilla pienilläkin isompia saa, eli eivät ole järjestään alamittaisia. Nuo alamittaiset syövät isompia siinä missä pienempiäkin, tosin jos vaapun koko nostetaan esim. yli 15cm, niin eroja todnäk alkaa jo näkymään.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

jompsu

mahtaakohan neon keltanen maha ja muuten fluorin punainen bomber olla otti väri sinne??
tä...?

Mikko_-Procyon-

Jaa-a.. mutta jos ei tule, niin lähtisin siitä että sulla on vääränmallinen vaappu. Jesseillä kyllä todnäk saa, mutta bombereista en tiedä. Bomberilla on joku muotistatus nyt yllä, en tiedä miksi. Kaippa se jotain kalaa antanut jollekin jossain, mutta itse en näitä muovikalikoita omista, enkä aio ostaakaan. Kokeile vaan sitä vaappua, mutta äkkiseltään tuntuu että moni bomberin malli on "liian iso". Kuten sanoin, niin Oulujärvellä kuha tykkää syödä myös pienempää vaappua.

perho.fi

kuinka isoja kuhia tulee sieltä onko kellään tietoo

tulisko deep tail dancer väri hot tiger kuhaa

EpiMann

Tässä suunnitellaan jo ensikesän kalastusreissuja, niin kyselisin joko kesäkuussa kuhaa saa vetouistelemalla vai kannattaisiko mieluummin odotella tuonne heinä-/elokuuhun?

Entä miltä syvyydeltä kannattaisi kuhaa yrittää Oulujärvestä mihinkin aikaan?

Juz

Itsellä on kohtuullisesti kokemusta kuhan uistelusta Oulujärvellä. Ollaan pari kertaa otettu osaa Kuhakunkku uistelukisaankin.
Kuhaa tulee jo kesäkuussakin, mutta heinäkuussa usein paremmin, ja toki vielä elokuussakin, mutta heinäkuussa ehkä parhaiten.
Syvyydestä sen verran, että päivällä kuhat ovat lähteneet kyytiin 3-7m syvyydestä, mutta illan mittaan kuhia on saatu 2-3m syvyyksistä.
Väreinä parhaiten ovat toimineet perus muikku, mandariinimuikku, fluorikeltainen ja punainen.
Ehkä jopa Paltaselän paras kuhapaikka on Mieslahti, erityisesti "jäniksen korvat" ovat hyvä kuhapaikka. Juurikin tuolta jäniksen korvilta saimme Kuhakunkku 2008 kisassa 1,48kg kuhan, joka olikin ainoa mittakalamme siinä kisassa.
Paltamon venesataman edusta aina Mieslahden suulle, golf kentän rantamilla on hyvää kuhavettä. Alueella on erikoinen syvempi väylä matalalla alueella. Mikäli onnistuu löytämään kyseisen väylän, illan aikana veneessä voi käydä helposti 50 kuhaa, pienimpien ollessa 25cm luokkaa, ja suurimpien kuhien voidessa olla helposti yli 5kg.

EpiMann

Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta  :-)

Onko muuten mitään eroa ottisyvyyksillä, jos on kalassa kesäkuun puolella tai sitten loppukesästä?

Juz

Quote from: EpiMann on March 03, 2009, 13:31:00
Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta  :-)

Onko muuten mitään eroa ottisyvyyksillä, jos on kalassa kesäkuun puolella tai sitten loppukesästä?
Ei juurikaan ole. Koko viime kesän kuhaa tuli 2-7metrin syvyydestä.
Tuli mieleen vielä yksi hyvä kuhapaikka. Paltaselän länsipäässä sijaitseva toukansalmi, joka erottaa Paltaselän ja Ärjänselän toisistaan, toukansalmessa on saari, toukkasaari, kyseisen saaren Paltaselän puoli on ollut hyvä kuhapaikka. Toukkasaaressa on kaksi laavua, joista Paltaselän puoleinen on ihan kiva taukopaikka, jos haluaa syödä maissa eväitä/paistaa makkaraa. Toivottavasti kalapaikkaohjeestani saa selvää :-D

Onko kukaan tämän foorumin Oulujärven käviöistä saanut Oulujärvestä koskaan taimenta? Itse kävin viime syksynä 2 kertaa Ärjänselällä kokeilemassa, ja ei merkkiäkään taimenista. Olen vahvasti sitä mieltä, suurin osa istutetuista taimenenpoikasista menee haukien suuhun, ja lähes kaikki loput ottaa verkkokalastajat.

Mikko_-Procyon-

Jormuan puolelle ei kannata kuhan perässä oikeastaan mennä.. on nykyään niin täynnä verkkoa, rysää ja paunettia ne parhaat paikat, ettei sekaan mahdu. Ja jos pienikin väylä väliin jää, niin siellä painelee tauotta 2-15 venettä ympyrää. Mennyt ihan järjettömäksi tuo kuhanpyynti.

henq

taimenista kun kyselit niin itse olen niskanselältä saanut taimenta. siitähän on jo useampi vuosi aikaa mutta eiköhän siellä vielä niitä ole.

Juz

Jokos kukaan teistä on käynyt Oulujärvellä kuhaa kokeilemassa?
Naapurilla on mökki Paltajärvellä josta ajaa Oulujärven Paltaselälle kymmenessä minuutissa joten varmaan tulee käytyä siellä muutaman kerran vetämässä tässä lähimmän kuukauden kuluessa.

Juz

Oulujärven Kuhakunkku uistelukisa lähestyy... Meidän venekunta löytyy Mieslahdesta..
Mites, onko kukaan nyt käynyt?

ps. sori tuplapostaus :?

Mikko_-Procyon-

Pilkillä kerran.. Mieslahden "monttu" kuulemma olis kuhalle ihan kokeilemisen arvoinen.

Juz

Huomenna kuhakunkkuun. Kontiomäen Shelliltä viimehetken uistinhankinnat sitten ja viiskymppihondaa tavoittelemaan.
Edit: Vituiks meni, alamittaisia kuhia kävi kyydissä 10, haukea tuli abaut 30kg päivän aikana, ei mitallista kuhaa, perkele.

Iikka

ainut jolla oulujärvellä on kuhaa saatu nii on Rapala barra magnum vihree selkänen suosittelen

essu_

Ärjänselällä hyviä kuhan ottipaikkoja löytyy ärjän saaren ympäriltä ja toukan salmesta. Koutalahden kalasatamasta ärjän pohjoispuolelle ja toukan salmen suuntaan heittäisin uistelulenkit penkkoja myöten. Vuottolahdesta on myös kuulunut hyviä uistelukaloja nousseen. Kolmenkilon ylityksiä kuharintamalla. Karkeessa päässä ärjää, eli länsipuolella saarta pyörii hyvillä säillä muutama vene. Sieltä on myös taimenta mahdollista saada. Viime kesänä oli jopa 2 taimenen ilta violetin ruskealla 5cm vaapulla, jossa mustat pilkut. Naapuri sai 4.7 kg taimenen samoilta apajilta pari vuotta sitten. Kannattaa katella säitä, tuonne selän puolelle saarta on melko rasittava mennä keikkumaan jos sattuu tuulemaan ja tuolla karkeessa päässä on etelätuulella jotenkin omituinen ristiaallokko. Kerran meinasi vene heittää takaperin kuperkeikan, piti ite hypätä pohjalle ettei ympäri pyöri. Eli isompi vene jos selkäpenkoille lähtee ja kun myrskypilvet näkyy horisontissa, niin on viimenen aika poistua ja jättää apajat paremmille keleille.