Mitään holkkeja ei siis tuollaisen "langan" kanssa tarvita? Tekee perukkeen niin kuin kaivon antamassa linkissä on esitetty vai?
Nämä linkin artikkelissakin mainitut "teräskevlar" -perukemateriaalit ovat tosiaan itse solmittavia, eli holkkeja ei tarvita. Käytä vaikka samaa viehesolmua, jolla olet tottunut sitomaan perukkeen tms. siiman päähän. Nyt solmu tosin tarvitsee, tai itse asiassa vaatiikin, totuttua vähemmän kierroksia. Teräspunoksesta johtuen perukelangassa on huomattavasti enemmän kitkaa, joten viehesolmussa esim. jo kaksi kierrosta voi riittää. Ennen kiristystä kostuta solmu suussa normaalisti. Tarvittaessa voit vaikka vetää pihdeillä solmun irtopäästä, ja katso että solmu kiristyy nätin tiiviiksi. Ennen käyttöönottoa perukkeen voi vielä "koeponnistaa" reilusti vetämällä.
Kaikki eivät käytä perukkeen yläpäässä ollenkaan leikaria, vaan liittävät perukelangan suoraan siimaan
vastakkaisilla Unisolmuilla, perukelangalle riittää tässäkin solmussa pari kierrosta. Tästä on etua varsinkin silloin, kun perukkeella alkaa olla mittaa yli 30 cm; heittoa varten perukkeen voi nyt kelata osittain vavan kärkirenkaasta läpi, jolloin heittäminen helpottuu. Toinen etu on siinä, että ilman leikaria perukkeesta tulee kevyempi (haukikoon vieheillä tällä ei ole suurta merkitystä, pikkuvieheillä voi jo olla). Siimaa kiertämättämillä vieheillä, kuten vaapuilla ja jerkeillä leikaria ei välttämättä tarvita, kun taas lipoilla ja lusikoilla ainakin yksi leikari olisi hyvä olla jossain kohtaa vieheen ja siiman välillä – onko se sitten itse vieheessä, viehelukon jatkona vai perukkeen yläpäässä, makuasiakin.
*Mitä tulee näihin perukemateriaaleihin, oma suosikkini on ollut
ProLeader. Mielestäni se on sekä solmittavuudeltaan että käyttömukavuudeltaan miellyttävää, pehmeää eikä kiharru käytössä kovin nopeasti. Kihartumat voi oikoa melko hyvin peruketta sormien välissä vetelemällä. Solmitaan Unisolmulla, pari kierrosta riittää. Pehmeyden ansiosta ProLeader sopii hyvin myös liitetäväksi suoraan siimaan, toisin kuin Fortress Predator, joka karkeampana materiaalina saattaa (kuulemani mukaan) vaurioittaa siimaa tai jopa katkaista sen. Leikaria liitoskappaleena käytettäessä tällä ei tietystikään ole merkitystä.
-- Kaivo