Solstacessa on ainakin tuo Quick Fire -toiminto, sen trkoitus on, että voi heittää nopeammin.. Siihen voi tosin heitossa tarttua siima, ja se ei ole ollenkaan hyvä asia.. Tosin tässä vaiheessa kannattaa laittaa vehkeisiin , varsinkin kelaan rahaa niin paljon kuin mahdollista... Ovatko nuo 7/210 vai 8/240 vavan pituuksia?? Jos ovat niin jiggailussa saat enemmän tunnokuutta lyhyemmällä vavalla, mutta jos kalastat enemmän haukea, ota suosiolla tuo pidempi vapa. Sillä pystyt väsyttämään paremmin.. Mitä vapaa olet ajatellut??
Muuten.. Jos heittelet vain rannoilta, niin kannattanee harkita tuota lyhyempää paljon, koska pitempi vapa on aina jossain oksissa yms. kiinni.
Itse olen omistanut useita naita keloja joissa tama ns. Quick Fire-toiminta, ja en ole ikina ollut niin kiireessa, etten olisi sormen alle tuota siimaa kerennyt ottamaan. Ja toiseksi juuri tuo siiman sotkeutumisvaara on olemassa, ja jos se vaara on, niin varmasti juuri silla hetkella kun sita sotkeutumista vahiten kaipaa, se tulee esille. Ja silloin yleensa on se elamasi kala kiinni...
Jiggailuun aivan eri vavat kuin heittelyyn. Vapoja on aina 10' asti siihen 4':een saakka, valitse jiggailuun tehty ja suunniteltu vapa niin ei tule yllatyksia ja turhia kirosanoja. Haukivavalla voi sitten jiggailla niita isoja kalajigeja jotka painavat sen 50-150 grammaa.
Rannalta heittelyssa olen erimielta kanssasi, rannalta heittelyyn juuri tuo pidempi vapa niin saat uistimesikin lentamaan pidemmalle, seka vasytys- ja ohjailuominaisuudet ovat paremmat.
Heittovavoiksi omissa kasissa hyviksi toteamat Ambidex 8'-9' on vapana hyva, samoin Berkley Series One Medium 8', Daiwa Vulcan X tai XX 8' ja 9'.
Jigihommiin jompikumpi: Yoshino Jig' In Pro 6'6" tai Berkley Lightning Rod 6', molemmat hyvia vehkeita sopivilla keloilla varustettunja. Itsella seka haspeleita etta hyrria kaikissa edella mainituissa vavoissa. Siimoina PowerPro tai T.U.F.
Ja siita halpuudesta voi jokainen olla omaa mielta. Halvalla
ei saa edelleenkaan hyvaa ja toimivaa.