Chat

Author Topic: Ankeriaalle kalastuskielto?  (Read 8114 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Ankeriaalle kalastuskielto?
« on: August 26, 2008, 08:26:21 »
Ankeriaskannat vähenevät koko ajan. EU on mahdollisesti asettamassa koko lajin kalastuskieltoon.

Suomella on oltava vuoden loppuun mennessä suunnitelma ankeriaskannan elvyttämiseksi, tai EU lätkäisee lajille kalastuskiellon. Suunnitelman valmistelu Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksessa on kuitenkin vielä alkuvaiheissaan, kirjoittaa Turun Sanomat.

Lisää aiheesta:
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id99548.html

Milloinkahan vastaavat toimenpiteet tulevat mm. järvilohen kohdalle?

Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

vainaja

• View Profile
Vs: Ankeriaalle kalastuskielto?
« Reply #1 on: August 26, 2008, 14:58:41 »
perca ei taija tykätä...

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
« Reply #2 on: August 26, 2008, 17:42:38 »
Onko järkeä ryhtyä suojelemaan lajia, joka alkaa olla sukupuuton partaalla ja ei menesty enää luonnossa ilman ihmisen apua?

Kaivo

• Guest
« Reply #3 on: August 28, 2008, 09:56:34 »
Onko järkeä ryhtyä suojelemaan lajia, joka alkaa olla sukupuuton partaalla ja ei menesty enää luonnossa ilman ihmisen apua?

Ilman ihmisen aikaansaannoksia ankeriaalla(kin) menisi todennäköisesti paljon paremmin. On vähintään kohtuullista, että lajin hyväksi yritetään tehdä edes jotain...

-- Kaivo

Mind_Flayer

• View Profile
« Reply #4 on: August 28, 2008, 10:52:57 »

Ilman ihmisen aikaansaannoksia ankeriaalla(kin) menisi todennäköisesti paljon paremmin. On vähintään kohtuullista, että lajin hyväksi yritetään tehdä edes jotain...

-- Kaivo

Heikot tunnetusti sortuu elon tiellä...

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: August 28, 2008, 11:00:53 »
No, miksi sitten taimenta ja lohta keinohengitetään niin paljon? Annettaisiinko haukien ja särkien lopultakin vallata kaikki vedet?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mind_Flayer

• View Profile
« Reply #6 on: August 28, 2008, 11:19:12 »
No, miksi sitten taimenta ja lohta keinohengitetään niin paljon? Annettaisiinko haukien ja särkien lopultakin vallata kaikki vedet?

Eiköhän tilanne ole jo se, josta ei ole paluuta menneeseen. Ihmiskunta on kyllä pilannut monen eliölajin elämän ja yrittänyt korvata tekojaan, mutta vääjäämättömästi kohti tuhoa menevää eliölajia ei minusta kannata elättää. Niillekkin resursseille on parempaa käyttöä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #7 on: August 28, 2008, 13:39:18 »
Eiköhän tilanne ole jo se, josta ei ole paluuta menneeseen. Ihmiskunta on kyllä pilannut monen eliölajin elämän ja yrittänyt korvata tekojaan, mutta vääjäämättömästi kohti tuhoa menevää eliölajia ei minusta kannata elättää. Niillekkin resursseille on parempaa käyttöä.
Tuolla ajatuksenjuoksulla ei ihmiskunnalla ole juuri toivoa.... Onneksi on kuitenkin joitain joilla ei ole yhtä yksioikoinen ajatusmaailma.

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: August 28, 2008, 14:37:28 »
Ankeriasta kalastetaan ja saadaan saaliiksi kuitenkin verrattain niin vähän, ettei se harveneminen kalastuksesta ole kiinni. Loppupeleissä ei tuolla kiellolla paljonkaan hyötyä saataisi
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #9 on: August 28, 2008, 14:46:24 »
Ja ankerias on Suomessa lähes sataprosenttisesti istutusten varassa. Miksi niitä enää tulevaisuudessa istutettaisiin jos niitä ei saisi kalastaa?  :roll:

Mind_Flayer

• View Profile
« Reply #10 on: August 28, 2008, 14:56:18 »
Tuolla ajatuksenjuoksulla ei ihmiskunnalla ole juuri toivoa.... Onneksi on kuitenkin joitain joilla ei ole yhtä yksioikoinen ajatusmaailma.

Ideoita on yhtä paljon kuin ihmisiä ja tämä on minun näkemykseni asiasta, johon suhtaudun melko skeptisesti. En näe syytä ryhtyä enemmälti suojelemaan lajia, jolla ei ole enää menestymismahdollisuuksia. En edes istutusten turvin...

Daiwa

• Hauki tuo lisää kiinnostusta kalastukseen.
    • MSN Messenger - lare.saari@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: August 28, 2008, 14:56:27 »
Jos nyt ankeriaista istutetaan melkein kaikki, niin sillon mulle on aivan sama onko niitä täällä vai ei, mutta Perca ei taija tykätä.  :roll: Vaikka vähän kylmästi ajateltu.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #12 on: August 28, 2008, 15:44:11 »
Mitäs noita pandakarhuja tai siperiantiikereitäkään sitten auttamaan, antaa kuolla kun eivät pärjää tässä ihmisten maailmassa.... Voi voi !

vainaja

• View Profile
« Reply #13 on: August 28, 2008, 21:25:07 »
Mitäs noita pandakarhuja tai siperiantiikereitäkään sitten auttamaan, antaa kuolla kun eivät pärjää tässä ihmisten maailmassa.... Voi voi !

Minä oon kyllä ihan tuota mieltä. Sama kai se vaikkei pandoja ja siperiantiikereitä oliskaan. En oo semmosta koskaan nähnykkään.

Bommari

• View Profile
« Reply #14 on: August 29, 2008, 07:33:03 »

Minä oon kyllä ihan tuota mieltä. Sama kai se vaikkei pandoja ja siperiantiikereitä oliskaan. En oo semmosta koskaan nähnykkään.
Ajatelkaas nyt niillä aivoilla, oikeesti  :roll:

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #15 on: August 29, 2008, 16:30:28 »
Ei mua ainakaan haittaa yhtään, vaikka maailmalla yritetään pelastaa pandat, ankeriaat yms. Vaikka suojeleminen vaatii kovaa työtä, on siitä silti monesti hyötyä. Ankeriaan istutukset  saa jatkua, vaikka ankeriasta ei kalastettaisikaan. Istutusrahoja tuskin laitetaan sellaiseen, mistä olisi sinulle/meille enemmän iloa.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: August 31, 2008, 17:00:13 »
Pohdiskelin vaan semmoista että ymmärtämäni mukaan suurin osa Suomen ankeriaskannasta on istutettua? Samaan hengenvetoonhan sitä voisi kieltää kirjolohenkalastuksen - onhan sekin vain istari eikä pääse lisääntymään luonnollisesti.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #17 on: August 31, 2008, 22:52:22 »
Pohdiskelin vaan semmoista että ymmärtämäni mukaan suurin osa Suomen ankeriaskannasta on istutettua? Samaan hengenvetoonhan sitä voisi kieltää kirjolohenkalastuksen - onhan sekin vain istari eikä pääse lisääntymään luonnollisesti.

-Perca
Oikein!

Silloin pitäisi myös kieltää kirjolohen kalastus. Tai jos se ei käy, niin pitää alkaa istuttamaan ankeriasta enemmän. Minulle tuosta nyt ei haittaakaan hirveästi olisi, mutta kyllä niitä ankeriaita joskus on kiva käydä yrittämässä. Varsinkin kun niihin on hyvät mahdollisuudet  :wink:
Olen kalastelijapoika!

Mind_Flayer

• View Profile
« Reply #18 on: September 01, 2008, 06:08:10 »

-Perca

Minun ymmärtääkseni ankerias kykenee lisääntymään luonnollisesti, tosin ei suomen vesissä vaan jossain kaukana atlantilla. Ymmärsinkö asian oikein? Jos kerran on näin, miksi ankeriaskantaa pitäisi tekohengittää istutusten avulla?

M-A-K-E

• MSN Messenger - lord_of_world_@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #19 on: September 01, 2008, 18:45:46 »
Kyllähän kirjolohikin kykenee lisääntymään atlantin takana muttei suomessa ja silti sitä istutetaan suomeen.
Mä seuduilla näillä oon tunnettu kalamies...

tonko__

• Guest
« Reply #20 on: September 01, 2008, 22:01:18 »

-Perca

Minun ymmärtääkseni ankerias kykenee lisääntymään luonnollisesti, tosin ei suomen vesissä vaan jossain kaukana atlantilla. Ymmärsinkö asian oikein? Jos kerran on näin, miksi ankeriaskantaa pitäisi tekohengittää istutusten avulla?

eiks se nimen omaan lisäänny tuolla Sargassomerellä..?? se ei vaa pääse nousemaan patoamisten takia suomen järviin vai??

vainaja

• View Profile
« Reply #21 on: September 02, 2008, 06:31:26 »
Kyllä kai se ainaki patoomattomiin jokiin nousee. Sitä en tiiä mitä se tekee, ku voimala tulee vastaan. Kertokoot joku expertti paremmin..

Ihmevirveli

• Kalassanet Ry jäsen
    • MSN Messenger - tero.vaara@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: September 02, 2008, 16:53:39 »
Itse olen päässyt henkilökohtaisesti todistamaan kuinka ankerias nousee padon ohi. Tapahtui monta vuotta sitten kun olin tuusulanjoen suulla olevalla padolla onkimassa. Yhtääkkiä kaksi sinertävää ankeriasta (vaellusankeriasta) nousi vedestä ja lähti kiipeämään padon rakenteita pitkin ylös kuin tikapuita. Hankalalta se näytti ja putosivatkin monta kertaa, mutta ainakin toinen niistä pääsi kyllä ylös asti.

Ymmärrän jo nyt, että jotkut eivät ehkä usko tätä ja minä en pakota ketään uskomaankaan, mutta näin on tapahtunut.
Allekirjoituksia ei tueta.

tonko__

• Guest
« Reply #23 on: September 02, 2008, 17:06:15 »
Itse olen päässyt henkilökohtaisesti todistamaan kuinka ankerias nousee padon ohi. Tapahtui monta vuotta sitten kun olin tuusulanjoen suulla olevalla padolla onkimassa. Yhtääkkiä kaksi sinertävää ankeriasta (vaellusankeriasta) nousi vedestä ja lähti kiipeämään padon rakenteita pitkin ylös kuin tikapuita. Hankalalta se näytti ja putosivatkin monta kertaa, mutta ainakin toinen niistä pääsi kyllä ylös asti.

Ymmärrän jo nyt, että jotkut eivät ehkä usko tätä ja minä en pakota ketään uskomaankaan, mutta näin on tapahtunut.

tämä on täysin mahdollista koska meijän bilsan opeki sano että ankeriaat voivat kulkea maallaki..
sitte se sano että ku se tietää että jotkut meijän koululaisista polttaa tupakkia siwan nurkilla ni se sano että elekää ihmetelkö jos ankeriaita tulee vastaan siwan takana..  :-D  :lol:
pikkasen me naurettiin..

Kahvimuki

• View Profile
    • Email
« Reply #24 on: September 02, 2008, 17:32:34 »

-- Kaivo

Heikot tunnetusti sortuu elon tiellä...
Ehkä, mutta siksi onkin tehtävä jotain, jotta maapallolla on jotain muutakin kuin ihmisiä. Miten kalastusharrastuksenkin kävisi?

Ja ankerias on Suomessa lähes sataprosenttisesti istutusten varassa. Miksi niitä enää tulevaisuudessa istutettaisiin jos niitä ei saisi kalastaa?  :roll:
Mahdollisesti niitä istutettaisi kannan elvyttämiseksi, joka taas loppupeleissä voisi johtaa siihen että niitä saisi jälleen kalastaa kun ei olisi enää uhkaa että koko laji häviää.

Aivan, ankerias on vaelluskala kuten lohikin. Vaikka ne Atlantilla kävisivätkin kutemassa, ne sen jälkeen palaisivat takaisin tänne odottamaan seuraavaa kutua.

En oo nähny sua -> Kuole.  :roll:
« Last Edit: September 02, 2008, 17:40:35 by Kahvimuki »

center>