Lempimarjanne ?

Started by Migelis, August 26, 2008, 19:06:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikä on mieleisin marjanne/epähedelmänne ? ;)

Mustikka
Puolukka
Vadelma
Mansikka
Lakka/Hilla
Karpalo
Karviasmarja
Punaviinimarja
Valkoviinimarja
Mustaviinimarja
Puutarhavadelma
Viherherukka
Karhunvadelma
Kaarnikka
Tyrnimarja
Mesimarja

Migelis

Elikkäs mikä on mielimarjanne.. Oma on Mansikka.  :-) No laitoin sinne vähän enemmän marjoja  :-) Sanokaa jos vielä jotain marjoja mitä tuosta unohdin  :-)
1. Mansikka
2. Vadelma
3. Lakka/Hilla/Suomuurain
4. Mustikka

Shark

Ei löydy listasta lempimarjaani, eli kaarnikkaa. Sopivan helppo koota poimurilla, ja saa tehtyä hyvää mehua. Löytää huonoinakin marjavuosina. 
Jovain.

Olli83

Viinimarja? :roll: Kyllähän ne lakka ja mansikka on minun suosikit.

UppoPerho

Mansikka on mielestäni parasta. :-P
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Kaivo

Jos tarkkoja ollaan, mansikka ei ole marja, vaan epähedelmä. Marjassa siemenet ovat sisällä, mansikan siemenet ovat pinnassa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Mansikka

Noista äänestysvaihtoehdoista syön mielelläni kaikkia muita paitsi hilloja (= lakkoja, suomuuraimia). Vaikka niitä pidetään yleisesti arvomarjoina, en ole koskaan erityisemmin tykännyt niistä.

-- Kaivo

prå-kalastaja

Kyllä on vähän vaihtoehtoja. Saisi olla enemmän. Metsämarjoista tykkään eniten vadelmista. Näistä "puutarhamarjoista" sitten karviainen.

Crice

Lempi marjojani ovat mansikka, mustikka ja vadelma. Mansikka on herkullinen ja iso, vadelma myös todella hyvä ja mustikka miedon maukas :-) Puolukkakin menee ja lakkakin hyvä. Viinimarjoja en pysty syömään. En pidä niistä mutta mehuina parhaita mahdollisia melkeen. Metsämansikka on vähän samantyyppinen kun mansikka mutta pienoiskoossa. Maku on aikalailla saman sorttista.
O_o

kirjolohikäärme

Ihan ehoton ykkönen on mansikka! Mukavan makeita, ja mehukkaita. Punaiset viinimarjatkin ovat tosi hyviä. Varsinkin niistä tehty mehu!

"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

UppoPerho

Quote from: kirjolohikäärme on August 26, 2008, 21:13:05 Punaiset viinimarjatkin ovat tosi hyviä. Varsinkin niistä tehty mehu!
Todellakin! Meillä on 2 viinimarjapuskaa ja me teemme niistä marjoista aina mehua. Että on hyvää! :wink:

Pete

Mun lempi Marja on tuo Kososen Marja, nam ! Ja metsämarjoista metsämansikka tai suomuurain.

SUURkalastaja jyväskyläst

Ykkösmarja mulla on se mansikka...aah, tulee ihan kesä mieleen. :-)
Sitten mustikat ja karviaiset ovat kanssa helekutin hyviä. :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

OsPa

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on August 26, 2008, 21:30:49
Ykkösmarja mulla on se mansikka...aah, tulee ihan kesä mieleen. :-)
Sitten mustikat ja karviaiset ovat kanssa helekutin hyviä. :-)

Samoilla linjoilla suurkalastajan kans.!

simosalakka

Mansikka se on, niin kuin melkein kaikilla muillakin :wink: Hyvää se on jos vain syö kohtuullisesti  :wink:

jompsu

oma maa mansikka muu maa mustikka.
tä...?

siilinki

Lakka on kyllä parasta mutta, hintakin on sitä luokkaa.
Yleensä poimin itse kuhmon reissuilla.

ALEE

Mansikka taitaa olla kyllä parasta mut kyllä mustikat ja vadelmatkin on hyviä. Muutkin maistuu paitsi ei puolukka :wink:

pilkkiäijä

1. Lakka
2. Tyrnimarja
3. Karpalo
4. Metsämansikka ja mansikka
5. Mustikka
6. Puolukka

Nuo kelpaavat parhaiten. Välillä tekee myös mieli viinimarjoja, vadelmia ja karviaisia.
Olen kalastelijapoika!

perza

Kyllähän nuo vadelmat on aika maukkaita, tosin syön kyllä aika paljon marjoja eli melekin kaikki maistuu mitä tuossa listalla on. Mustaherukka, lakka ja puolukka ei ole minun makuun.
Karviasiakin tuli tänään syötyä varmasti reilu litra.
Aronia marjat on myös omalla tavallaan hyviä, niistä tulee vaan suu kuivaksi. Tosin niistä tulee hyvää ja terveellistä mehua.

E: Ruusun marjatkin on hyviä, tosin viimeeksi syönyt joskus vuosia sitten.
Semmonen musiti kuva on että noista ruusun marjoista otettiin vaan se pinta kerros pois ja toki sisältä siemenet ja sitten vaan suuhun. Kannattaa koittaa myös laittaa toisen paidan sisään noita ruusunmarjan siemeniä...
:-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

vainaja

Mansikka omasta mielestä. Jos nyt ruetaan oikeen pilkkua viilaamaan, ni ainakaan mansikka ei oo marja vaan epähedelmä, mutta olkoon. Marjan näkönen ja olonenha se on!

Lakka ja vadelma maistuu kans! Viinimarjat on hyvää mehuna.

Mikko_-Procyon-

Quote from: Shark on August 26, 2008, 19:07:33
Ei löydy listasta lempimarjaani, eli kaarnikkaa. Sopivan helppo koota poimurilla, ja saa tehtyä hyvää mehua. Löytää huonoinakin marjavuosina. 

Eikös variksenmarja ole kaarnikka? Jos on, niin sitten niitä on 2 kertaa jo tuossa äänestyksessä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

]one

btwOT
Quote from: Abu_Garcia on August 26, 2008, 21:21:01
Quote from: kirjolohikäärme on August 26, 2008, 21:13:05 Punaiset viinimarjatkin ovat tosi hyviä. Varsinkin niistä tehty mehu!
Todellakin! Meillä on 2 viinimarjapuskaa ja me teemme niistä marjoista aina mehua. Että on hyvää! :wink:
Olettekos kokeilleet viinimarjapensaan lehdistä tehdä mehua? Ei hitto että se on hyvää! En tosin punasista tiedä, mutta mustaherukan lehtimehu on kyllä parasta mehua mitä olen koskaan juonut.

Ja lempi marja-kysymyksessä sitten mieltymykseni kallistuvat eniten sen "epähedelmän" puoleen.  :wink:
Niin ja listasta muuten puuttuu vielä (ainakin) saskatoon, pihjajan marja ja mesimarja, mutta tuskin niitä kukaan valitsisikaan.

Shark

Quote from: ]one on August 27, 2008, 12:43:08
btwOT
Quote from: Abu_Garcia on August 26, 2008, 21:21:01
Olettekos kokeilleet viinimarjapensaan lehdistä tehdä mehua? Ei hitto että se on hyvää! En tosin punasista tiedä, mutta mustaherukan lehtimehu on kyllä parasta mehua mitä olen koskaan juonut.

Ja lempi marja-kysymyksessä sitten mieltymykseni kallistuvat eniten sen "epähedelmän" puoleen.  :wink:
Niin ja listasta muuten puuttuu vielä (ainakin) saskatoon, pihjajan marja ja mesimarja, mutta tuskin niitä kukaan valitsisikaan.

Mikolle: Juu, kaarnikka on variksenmarja. Tietääkseni kutsutaan pohjosempana kaarnikaksi, ja etelässä variksenmarjaksi. Suomessahan tavataan kahta lajia, pohjoisen pohjanvariksenmarjaa, ja etelän variksenmarjaa. Pohjanvariksenmarjan itse kasvissa on marjoja monta, melkeinpä kuin terttu, kun taas etelän variksenmarjalla niitä on yleensä vain yksi tai kaksi. Marja on monesti myös suurempi, kuin variksenmarjassa. Kumpaakin lajia kyllä tavataan koko Suomessa, mutta pohjanvariksenmarja on huomattavasti yleisempi pohjoisessa.

Mustaherukan lehtiä tulee laitettua erilaisia mehuja tehdessä, tuovat mukavaa makua. Mustikan ja puolukan seassa varsinkin.

Jovain.

UppoPerho

Ja tietenkin mansikat on hyviä vanilia jäätelön seas...  Namm.. :wink:

vainaja

Pitääpä vielä vähän offtopiccia laittaa. Elikkä oon kuullu, että viinimarjapensaan lehtiä käytetään ainaki maustekurkkujen liemessä. Luulisi niiden jotakin makua antavan. :-)

Jäde

Mansikat, tottakai!
Tosin kyllä myös tykkään Mustikoita, vadelmista, Hillasta ja karhunvatukoista.
Eli järjestyksessä:
-Mansikat
-Vadelmat
-Karhunvatukat
-Mustikat
-Hillat

JP_Fisher

Meillä on mustaherukka pensaita 2 karvias pensaita 2 ja yks valkoherukka pensas  mustaherukka mehu on hyvää

Juseli

Itse syön noista äänestyksen vaihtoehdoista kaikkia marjoja mielelläni, paitsi tyrnimarjoja. Ei ole mun mieleen. Liian kirpeää.
Jos nyt parhaat pitää nimetä, niin punaviinimarja, karviaismarja, mansikka, vadelma, karhunvadelma ja hillat.

Äänestykseen laitoin karhunvadelman.

samwagen

Mesimarjaa ei listässa sattunut minun silmään, elikkä niitä tykkään napostella. Todella harvassa vaan kasvavat.

Vikke

Vadelmat, mustikat, mansikat, tyrnimarjat, puolukat ja karviaiset taitaa olla parhaita.
Punaiset-, ja mustat viinimarjat ei "raakana" ehkä parhaita, mutta niistä tulee hyvä mehu, nam.  :-P

Edit: Lisäsin tyrnimarjan "listaan"...
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

vainaja

Enpä tosiaan muistanu, että semmonenki ku mesimarja on olemassa. Oon elämäni aikana varmaan neljä mesimarjaa syöny ja täytyy sanoo, että on ne vaan marjoista parhaita!